Zasady obiegu i archiwizowania dowodów księgowych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 21: Linia 21:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* B. Micherda, Podstawy rachunkowości, aspekty teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, (s. 141)
* Micherda B. (2005), ''Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* T. Kiziukiewicz, Organizacja rachunkowości w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002, (s. 69)
* T. Kiziukiewicz, Organizacja rachunkowości w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002, (s. 69)
</noautolinks>
</noautolinks>

Wersja z 00:53, 9 lis 2023

Zasady obiegu i archiwizowania dowodów księgowych
Polecane artykuły

Ten artykuł został podzielony na dwa:

  • Obieg dokumentów księgowych - Obieg dokumentów księgowych obejmuje drogę od chwili ich sporządzenia albo wpływu do zakładu aż do momentu ich zadekretowania i przekazania do księgowania. W przypadku stwierdzenia, że dokumenty nie były skontrolowane, należy je zwrócić do właściwej komórki w celu uzupełnienia. Obieg dokumentów księgowych powinien odbywać się drogą najkrótszą i najprostszą. Wszelkie komórki organizacyjne na linii obiegu dokumentów księgowych powinny dążyć do skrócenia czasu ich opracowania i kontroli. Artykuł omawia obieg dokumentów księgowych, zasady obiegu, klasyfikację i rodzaje dowodów księgowych oraz ich funkcje i kontrolę. Opisuje również procedurę obiegu dowodów księgowych w jednostce gospodarczej.
  • Archiwizacja dokumentów księgowych - Dowody księgowe, które stanowią podstawę zapisu w księgach rachunkowych, należy przechowywać w siedzibie jednostki gospodarczej przez cały rok obrotowy, a następnie archiwizować. Archiwizacja obejmuje: księgi rachunkowe wraz z dowodami, sprawozdania finansowe, dokumenty inwentaryzacyjne. Artykuł omawia zasady archiwizowania dokumentów finansowo-księgowych, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Podkreśla się konieczność odpowiedniego przechowywania i zabezpieczenia dokumentów przed dostępem osób niepowołanych. Artykuł podaje również okres przechowywania różnych rodzajów dokumentów oraz wymogi ustawowe dotyczące ich archiwizacji.

Bibliografia

  • Micherda B. (2005), Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • T. Kiziukiewicz, Organizacja rachunkowości w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2002, (s. 69)