Kryteria konwergencji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Kryteria Konwergencji''' - sformułowane zostały po raz pierwszy w Traktacie o [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] z Maastricht w 1992 roku. Obejmują kryteria nominalne, jak i te o charakterze prawnym, które muszą spełnić państwa aspirujące do zostania członkami Unii Europejskiej (M. Nawrot 2015, s. 176-177).
|list1=
<ul>
<li>[[G-7]]</li>
<li>[[OECD]]</li>
<li>[[Jednolity Akt Europejski]]</li>
<li>[[Traktat Rzymski]]</li>
<li>[[Europejski System Walutowy]]</li>
<li>[[Traktat z Maastricht]]</li>
<li>[[Komitet Regionów]]</li>
<li>[[Bank Rozrachunków Międzynarodowych]]</li>
<li>[[Traktat z Lizbony]]</li>
</ul>
}}
 


'''Kryteria Konwergencji''' - sformułowane zostały po raz pierwszy w Traktacie o [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] z Maastricht w 1992 roku. Obejmują kryteria nominalne, jak i te o charakterze prawnym, które muszą spełnić państwa aspirujące do zostania członkami Unii Europejskiej (M. Nawrot 2015, s. 176-177).
==TL;DR==
Artykuł opisuje kryteria konwergencji, które państwa muszą spełnić, aby dołączyć do Unii Europejskiej. Kryteria obejmują stabilność makroekonomiczną i nominalną, takie jak deficyt budżetowy, inflacja, stopa procentowa, dług publiczny i kurs walutowy. Konwergencja realna, związana z potencjałem gospodarki, strukturą produkcji i konkurencyjnością, również jest istotna. Uczestnictwo w Unii Monetarnej przyspiesza proces konwergencji realnej.


== Powstanie Unii Europejskiej ==  
==Powstanie Unii Europejskiej==
Po II wojnie światowej zaczęto myśleć o idei zjednoczenia Europy. Trudna sytuacja społeczna, polityczna, jak i ekonomiczna państw Europy Zachodniej oraz doświadczenia związane z dwoma wojnami światowymi miały wpływ na powstawanie skłonności integracyjnych. Doprowadziło to do powstania [[EWWiS|Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (EWWiS)]] w 1951 roku, Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EWG) w 1957 roku oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (EURATOM) w 1957 roku (D. Głuszkiewicz 2018, s. 2-3).  
Po II wojnie światowej zaczęto myśleć o idei zjednoczenia Europy. Trudna sytuacja społeczna, polityczna, jak i ekonomiczna państw Europy Zachodniej oraz doświadczenia związane z dwoma wojnami światowymi miały wpływ na powstawanie skłonności integracyjnych. Doprowadziło to do powstania [[EWWiS|Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (EWWiS)]] w 1951 roku, Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EWG) w 1957 roku oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (EURATOM) w 1957 roku (D. Głuszkiewicz 2018, s. 2-3).


Powstanie Unii Europejskiej miało jednak miejsce w późniejszym czasie. 9 lutego 1992 roku został podpisany Traktat o Unii Europejskiej (Traktat z Maastricht). Za sprawą komplikacji w niektórych państwach z procedurami ratyfikacyjnymi, wszedł w życie dopiero 1 listopada 1993 roku (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5). [[Unia]] Europejska była kolejnym krokiem w procesie integracji. Nazwa [[Europejska Wspólnota Gospodarcza]] została zastąpiona Wspólnotą Europejską. Państwa tej wspólnoty mają tworzyć Unię Monetarną i Ekonomiczną.  
Powstanie Unii Europejskiej miało jednak miejsce w późniejszym czasie. 9 lutego 1992 roku został podpisany Traktat o Unii Europejskiej (Traktat z Maastricht). Za sprawą komplikacji w niektórych państwach z procedurami ratyfikacyjnymi, wszedł w życie dopiero 1 listopada 1993 roku (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5). [[Unia]] Europejska była kolejnym krokiem w procesie integracji. Nazwa [[Europejska Wspólnota Gospodarcza]] została zastąpiona Wspólnotą Europejską. Państwa tej wspólnoty mają tworzyć Unię Monetarną i Ekonomiczną.


Według traktatów o Unii Europejskiej obowiązkiem każdego członka Unii Europejskiej jest przyjęcie euro. Pełne uczestnictwo w [[Unia walutowa|Unii Walutowej]] i Gospodarczej uwarunkowane jest spełnieniem kryteriów konwergencji (S. Pastuszka 2011, s. 133). Dopóki jednak [[dane]] państwo nie jest w Unii, stosuje się wobec niego klauzulę derogacji. Zgodnie z tą klauzulą, kraj nie jest objęty obowiązkiem wypełniania obowiązków, dotyczących prawa wspólnotowego. [[Europejski Bank Centralny]] wraz z Komisją, raz w ciągu dwóch lat przedstawia Radzie raport, który dotyczy wypełnienia kryteriów konwergencji poprzez poszczególne kraje. Jeżeli dany kraj spełnia kryteria konwergencji to Rada na wniosek Komisji podejmuje decyzję o uchyleniu derogacji odnośnie do danego Państwa Członkowskiego. Każde państwo może również złożyć samodzielnie wniosek o sprawdzenie ich kryteriów konwergencji. Nie wyznaczono terminu, w jakim czasie państwa mają wprowadzić euro, więc w głównej mierze decyduje o tym [[rząd]] danego państwa. (K. Kawiński 2018, s. 90).
Według traktatów o Unii Europejskiej obowiązkiem każdego członka Unii Europejskiej jest przyjęcie euro. Pełne uczestnictwo w [[Unia walutowa|Unii Walutowej]] i Gospodarczej uwarunkowane jest spełnieniem kryteriów konwergencji (S. Pastuszka 2011, s. 133). Dopóki jednak [[dane]] państwo nie jest w Unii, stosuje się wobec niego klauzulę derogacji. Zgodnie z tą klauzulą, kraj nie jest objęty obowiązkiem wypełniania obowiązków, dotyczących prawa wspólnotowego. [[Europejski Bank Centralny]] wraz z Komisją, raz w ciągu dwóch lat przedstawia Radzie raport, który dotyczy wypełnienia kryteriów konwergencji poprzez poszczególne kraje. Jeżeli dany kraj spełnia kryteria konwergencji to Rada na wniosek Komisji podejmuje decyzję o uchyleniu derogacji odnośnie do danego Państwa Członkowskiego. Każde państwo może również złożyć samodzielnie wniosek o sprawdzenie ich kryteriów konwergencji. Nie wyznaczono terminu, w jakim czasie państwa mają wprowadzić euro, więc w głównej mierze decyduje o tym [[rząd]] danego państwa (K. Kawiński 2018, s. 90).
<google>t</google>
Traktat o Unii Europejskiej wyróżnia trzy filary:
Traktat o Unii Europejskiej wyróżnia trzy filary:  
* I filar obejmuje traktat o Wspólnocie Europejskiej, traktat o Europejskiej Wspólnocie Węgla i Stali oraz traktat o Europejskiej Wspólnocie Energii Atomowej,
* I filar obejmuje traktat o Wspólnocie Europejskiej, traktat o Europejskiej Wspólnocie Węgla i Stali oraz traktat o Europejskiej Wspólnocie Energii Atomowej,
* II filar dotyczy wspólnej polityki bezpieczeństwa i polityki zagranicznej,
* II filar dotyczy wspólnej polityki bezpieczeństwa i polityki zagranicznej,
* III filar obejmuje współpracę w kwestiach wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5).  
* III filar obejmuje współpracę w kwestiach wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5).
W 1995 roku do Unii Europejskiej dołączyły trzy nowe państwa: Finlandia, Szwecja i Austria.  
W 1995 roku do Unii Europejskiej dołączyły trzy nowe państwa: Finlandia, Szwecja i Austria.
2 października 1997 roku podpisany został traktat Amsterdamski, wszedł w życie w maju 1999 r. Zmienił on traktaty ustanawiające Wspólnotę Europejska oraz traktat o Unii Europejskiej. W owym traktacie podkreślona została rola NATO, jaką odgrywa w europejskim systemie bezpieczeństwa. Przeniesione zostały sprawy dotyczące współpracy sądowej w sprawach cywilnych, polityki migracyjnej i azylowej oraz kontroli zewnętrznych granic z filaru III do I. Dodano nowe dwie kategorię aktów prawnych, które mogą być prowadzone w ramach III filaru (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5).
2 października 1997 roku podpisany został traktat Amsterdamski, wszedł w życie w maju 1999 r. Zmienił on traktaty ustanawiające Wspólnotę Europejska oraz traktat o Unii Europejskiej. W owym traktacie podkreślona została rola NATO, jaką odgrywa w europejskim systemie bezpieczeństwa. Przeniesione zostały sprawy dotyczące współpracy sądowej w sprawach cywilnych, polityki migracyjnej i azylowej oraz kontroli zewnętrznych granic z filaru III do I. Dodano nowe dwie kategorię aktów prawnych, które mogą być prowadzone w ramach III filaru (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5).
W 2001 roku podpisany został traktat nicejski, który na celu miał reformację instytucji unijnych, pod względem przyjęcia kolejnych państw do Unii Europejskiej.  
W 2001 roku podpisany został traktat nicejski, który na celu miał reformację instytucji unijnych, pod względem przyjęcia kolejnych państw do Unii Europejskiej.
W 2003 roku do Unii Europejskiej dołączyły Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Malta, Czechy, Słowacja, Węgry, Cypr, Słowenia, w 2007 Bułgaria i Rumunia, a w 2013 Chorwacja (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5).
W 2003 roku do Unii Europejskiej dołączyły Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Malta, Czechy, Słowacja, Węgry, Cypr, Słowenia, w 2007 Bułgaria i Rumunia, a w 2013 Chorwacja (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5).


== Konwergencja nominalna ==
<google>n</google>
 
==Konwergencja nominalna==
Jednym z najważniejszych czynników wzrostu gospodarczego jest stabilność [[Makroekonomia|makroekonomiczna]]. Jej [[jakość]] ma duży wpływ na postać prowadzonej polityki monetarnej i fiskalnej w kraju. W traktacie z Maastricht znalazł się wymóg dotyczący zapewnienia trwałej stabilności makroekonomicznej. Odnosi się to do kryteriów konwergencji nominalnej, które z kolei są podstawową klasyfikacją do strefy euro (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 151). Aby móc określić stopień nominalnej konwergencji danego państwa, które chce dołączyć do strefy euro uwzględnia się: kryterium długookresowej stopy procentowej, kryterium [[Inflacja|inflacji]], kryterium stabilności kursu walutowego oraz kryteria fiskalne (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 151).
Jednym z najważniejszych czynników wzrostu gospodarczego jest stabilność [[Makroekonomia|makroekonomiczna]]. Jej [[jakość]] ma duży wpływ na postać prowadzonej polityki monetarnej i fiskalnej w kraju. W traktacie z Maastricht znalazł się wymóg dotyczący zapewnienia trwałej stabilności makroekonomicznej. Odnosi się to do kryteriów konwergencji nominalnej, które z kolei są podstawową klasyfikacją do strefy euro (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 151). Aby móc określić stopień nominalnej konwergencji danego państwa, które chce dołączyć do strefy euro uwzględnia się: kryterium długookresowej stopy procentowej, kryterium [[Inflacja|inflacji]], kryterium stabilności kursu walutowego oraz kryteria fiskalne (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 151).
* kryterium deficytu budżetowego - w stosunku do [[PKB]], nie może on być większy nić 3 % PKB,
* kryterium deficytu budżetowego - w stosunku do [[PKB]], nie może on być większy nić 3 % PKB,
Linia 41: Linia 29:
* kryterium kursu walutowego - przez minimum dwa lata, [[waluta]] musi uczestniczyć w Europejskim Mechanizmie Walutowym (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 152).
* kryterium kursu walutowego - przez minimum dwa lata, [[waluta]] musi uczestniczyć w Europejskim Mechanizmie Walutowym (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 152).


== Konwergencja realna ==
==Konwergencja realna==
Do naturalnego dopełnienia konwergencji nominalnej należą zbieżności związane z między innymi bogactwem integrujących się gospodarek, z ich potencjałem, poziomem i strukturą konsumpcji i produkcji, technologiami czy konkurencyjnością i otwartością. Są to kryteria konwergencji realnej. Uczestnictwo danego państwa w Unii Monetarnej ma duży wpływ na przyspieszenie procesu konwergencji realnej, a wysoki poziom takiej konwergencji ułatwia państwu funkcjonowanie wewnątrz Unii Monetarnej. [[Konwergencja]] realna w dłuższym czasie ma pozytywny wpływ na uzupełnienie kryteriów konwergencji nominalnej (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 152).
Do naturalnego dopełnienia konwergencji nominalnej należą zbieżności związane z między innymi bogactwem integrujących się gospodarek, z ich potencjałem, poziomem i strukturą konsumpcji i produkcji, technologiami czy konkurencyjnością i otwartością. Są to kryteria konwergencji realnej. Uczestnictwo danego państwa w Unii Monetarnej ma duży wpływ na przyspieszenie procesu konwergencji realnej, a wysoki poziom takiej konwergencji ułatwia państwu funkcjonowanie wewnątrz Unii Monetarnej. [[Konwergencja]] realna w dłuższym czasie ma pozytywny wpływ na uzupełnienie kryteriów konwergencji nominalnej (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 152).


== Bibliografia ==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[G-7]]}} &mdash; {{i5link|a=[[OECD]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jednolity Akt Europejski]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Traktat Rzymski]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Europejski System Walutowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Traktat z Maastricht]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komitet Regionów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bank Rozrachunków Międzynarodowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Traktat z Lizbony]]}} }}
* Głuszkiewicz D. (2018) ''[http://biurose.sejm.gov.pl/teksty_pdf/i-870.pdf Historia integracji europejskiej]'' nr 870.
 
* Nawrot M. (2015) ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-42e49367-6b24-4377-a52d-251e8f3b4256/c/14_08.pdf Wpływ realizacji fiskalnych kryteriów konwergencji na konkurencyjność gospodarki Polski]'', nr 214.
==Bibliografia==
* Pastuszka S. (2011) ''[http://www.studreg.uw.edu.pl/pdf/2011_3_pastuszka.pdf Konwergencja nominalna nowych państw członkowskich Unii Europejskiej]'', nr 3.
<noautolinks>
* Tomczak-Woźniak E. (2015) ''[http://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/997/Konwer_real_fundam_Tomczak_Wozniak_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y Konwergencja realna fundamentem powodzenia integracji monetarnej Polski ze strefą euro]'', nr 1196.
* Głuszkiewicz D. (2018), ''Historia integracji europejskiej'', nr 870
* Winiarski M. (red.) (2008), ''Studenckie prace prawnicze, administratywistyczne i ekonomiczne'', Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
* Nawrot M. (2015), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-42e49367-6b24-4377-a52d-251e8f3b4256/c/14_08.pdf Wpływ realizacji fiskalnych kryteriów konwergencji na konkurencyjność gospodarki Polski]'', nr 214
* Pastuszka S. (2011), ''[https://www.studreg.uw.edu.pl/pdf/2011_3_pastuszka.pdf Konwergencja nominalna nowych państw członkowskich Unii Europejskiej]'', nr 3
* Tomczak-Woźniak E. (2015), ''[https://repozytorium.p.lodz.pl/bitstream/handle/11652/997/Konwer_real_fundam_Tomczak_Wozniak_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y Konwergencja realna fundamentem powodzenia integracji monetarnej Polski ze strefą euro]'', nr 1196
* Winiarski M. (red.) (2008), ''Studenckie prace prawnicze, administratywistyczne i ekonomiczne'', Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
</noautolinks>


{{a|Jan Fidowicz}}
{{a|Jan Fidowicz}}
[[Kategoria:Unia Europejska]]


 
{{#metamaster:description|Kryteria konwergencji - warunki spełniane przez państwa chcące przystąpić do UE. Więcej na ten temat.}}
[[Kategoria:Unia Europejska]]

Aktualna wersja na dzień 01:22, 15 gru 2023

Kryteria Konwergencji - sformułowane zostały po raz pierwszy w Traktacie o Unii Europejskiej z Maastricht w 1992 roku. Obejmują kryteria nominalne, jak i te o charakterze prawnym, które muszą spełnić państwa aspirujące do zostania członkami Unii Europejskiej (M. Nawrot 2015, s. 176-177).

TL;DR

Artykuł opisuje kryteria konwergencji, które państwa muszą spełnić, aby dołączyć do Unii Europejskiej. Kryteria obejmują stabilność makroekonomiczną i nominalną, takie jak deficyt budżetowy, inflacja, stopa procentowa, dług publiczny i kurs walutowy. Konwergencja realna, związana z potencjałem gospodarki, strukturą produkcji i konkurencyjnością, również jest istotna. Uczestnictwo w Unii Monetarnej przyspiesza proces konwergencji realnej.

Powstanie Unii Europejskiej

Po II wojnie światowej zaczęto myśleć o idei zjednoczenia Europy. Trudna sytuacja społeczna, polityczna, jak i ekonomiczna państw Europy Zachodniej oraz doświadczenia związane z dwoma wojnami światowymi miały wpływ na powstawanie skłonności integracyjnych. Doprowadziło to do powstania Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (EWWiS) w 1951 roku, Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EWG) w 1957 roku oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (EURATOM) w 1957 roku (D. Głuszkiewicz 2018, s. 2-3).

Powstanie Unii Europejskiej miało jednak miejsce w późniejszym czasie. 9 lutego 1992 roku został podpisany Traktat o Unii Europejskiej (Traktat z Maastricht). Za sprawą komplikacji w niektórych państwach z procedurami ratyfikacyjnymi, wszedł w życie dopiero 1 listopada 1993 roku (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5). Unia Europejska była kolejnym krokiem w procesie integracji. Nazwa Europejska Wspólnota Gospodarcza została zastąpiona Wspólnotą Europejską. Państwa tej wspólnoty mają tworzyć Unię Monetarną i Ekonomiczną.

Według traktatów o Unii Europejskiej obowiązkiem każdego członka Unii Europejskiej jest przyjęcie euro. Pełne uczestnictwo w Unii Walutowej i Gospodarczej uwarunkowane jest spełnieniem kryteriów konwergencji (S. Pastuszka 2011, s. 133). Dopóki jednak dane państwo nie jest w Unii, stosuje się wobec niego klauzulę derogacji. Zgodnie z tą klauzulą, kraj nie jest objęty obowiązkiem wypełniania obowiązków, dotyczących prawa wspólnotowego. Europejski Bank Centralny wraz z Komisją, raz w ciągu dwóch lat przedstawia Radzie raport, który dotyczy wypełnienia kryteriów konwergencji poprzez poszczególne kraje. Jeżeli dany kraj spełnia kryteria konwergencji to Rada na wniosek Komisji podejmuje decyzję o uchyleniu derogacji odnośnie do danego Państwa Członkowskiego. Każde państwo może również złożyć samodzielnie wniosek o sprawdzenie ich kryteriów konwergencji. Nie wyznaczono terminu, w jakim czasie państwa mają wprowadzić euro, więc w głównej mierze decyduje o tym rząd danego państwa (K. Kawiński 2018, s. 90). Traktat o Unii Europejskiej wyróżnia trzy filary:

  • I filar obejmuje traktat o Wspólnocie Europejskiej, traktat o Europejskiej Wspólnocie Węgla i Stali oraz traktat o Europejskiej Wspólnocie Energii Atomowej,
  • II filar dotyczy wspólnej polityki bezpieczeństwa i polityki zagranicznej,
  • III filar obejmuje współpracę w kwestiach wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5).

W 1995 roku do Unii Europejskiej dołączyły trzy nowe państwa: Finlandia, Szwecja i Austria. 2 października 1997 roku podpisany został traktat Amsterdamski, wszedł w życie w maju 1999 r. Zmienił on traktaty ustanawiające Wspólnotę Europejska oraz traktat o Unii Europejskiej. W owym traktacie podkreślona została rola NATO, jaką odgrywa w europejskim systemie bezpieczeństwa. Przeniesione zostały sprawy dotyczące współpracy sądowej w sprawach cywilnych, polityki migracyjnej i azylowej oraz kontroli zewnętrznych granic z filaru III do I. Dodano nowe dwie kategorię aktów prawnych, które mogą być prowadzone w ramach III filaru (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5). W 2001 roku podpisany został traktat nicejski, który na celu miał reformację instytucji unijnych, pod względem przyjęcia kolejnych państw do Unii Europejskiej. W 2003 roku do Unii Europejskiej dołączyły Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Malta, Czechy, Słowacja, Węgry, Cypr, Słowenia, w 2007 Bułgaria i Rumunia, a w 2013 Chorwacja (D. Głuszkiewicz 2018, s. 5).

Konwergencja nominalna

Jednym z najważniejszych czynników wzrostu gospodarczego jest stabilność makroekonomiczna. Jej jakość ma duży wpływ na postać prowadzonej polityki monetarnej i fiskalnej w kraju. W traktacie z Maastricht znalazł się wymóg dotyczący zapewnienia trwałej stabilności makroekonomicznej. Odnosi się to do kryteriów konwergencji nominalnej, które z kolei są podstawową klasyfikacją do strefy euro (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 151). Aby móc określić stopień nominalnej konwergencji danego państwa, które chce dołączyć do strefy euro uwzględnia się: kryterium długookresowej stopy procentowej, kryterium inflacji, kryterium stabilności kursu walutowego oraz kryteria fiskalne (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 151).

  • kryterium deficytu budżetowego - w stosunku do PKB, nie może on być większy nić 3 % PKB,
  • kryterium inflacji - średnia stopa inflacji w roku poprzedzającym ocenę, nie może wynieść więcej niż 1,5 % średniej rocznych stóp inflacji zebranych z 3 krajów, które mają najbardziej stabilne ceny,
  • kryterium długookresowej stopy procentowej - średnia długoterminowa stopa %, w roku poprzedzającym ocenę, nie może przekroczyć więcej niż 2 % średniej ze stóp procentowych obliczonych w trzech krajach, które mają najbardziej stabilne ceny,
  • kryterium długu publicznego - dług publiczny w stosunku do PKB, nie może być większy niż 60 % PKB,
  • kryterium kursu walutowego - przez minimum dwa lata, waluta musi uczestniczyć w Europejskim Mechanizmie Walutowym (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 152).

Konwergencja realna

Do naturalnego dopełnienia konwergencji nominalnej należą zbieżności związane z między innymi bogactwem integrujących się gospodarek, z ich potencjałem, poziomem i strukturą konsumpcji i produkcji, technologiami czy konkurencyjnością i otwartością. Są to kryteria konwergencji realnej. Uczestnictwo danego państwa w Unii Monetarnej ma duży wpływ na przyspieszenie procesu konwergencji realnej, a wysoki poziom takiej konwergencji ułatwia państwu funkcjonowanie wewnątrz Unii Monetarnej. Konwergencja realna w dłuższym czasie ma pozytywny wpływ na uzupełnienie kryteriów konwergencji nominalnej (E. Tomczak-Woźniak 2015, s. 152).


Kryteria konwergencjiartykuły polecane
G-7OECDJednolity Akt EuropejskiTraktat RzymskiEuropejski System WalutowyTraktat z MaastrichtKomitet RegionówBank Rozrachunków MiędzynarodowychTraktat z Lizbony

Bibliografia


Autor: Jan Fidowicz