E-deklaracje: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Kwalifikowany podpis elektroniczny]]</li>
<li>[[E-urząd]]</li>
<li>[[Wpłatomat]]</li>
<li>[[Profil zaufany]]</li>
<li>[[E-Government]]</li>
<li>[[Autentykacja]]</li>
<li>[[Centralna ewidencja działalności gospodarczej]]</li>
<li>[[Jednolity Plik Kontrolny]]</li>
<li>[[Epłatności]]</li>
</ul>
}}
'''E-deklaracje''' - Jest to jedna z trzech usług należących do systemu e-podatków, który został stworzony przez Ministerstwo Finansów i zaczął funkcjonować na przełomie 2007 i 2008 roku. E-deklaracje funkcjonują w formie cyfrowej administracji (e-administracji) i umożliwiają podatnikowi [[założenie]] niezbędnego konta na portalu podatkowym, poprzez które może on wypełnić oraz przesłać deklaracje podatkowe w formie elektronicznej. Dodatkowo, sprzyjają one przyjaznej administracji skarbowej, której zadaniem jest ułatwianie i usprawnianie przepływu danych pomiędzy urzędem skarbowym, a podatnikiem (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017).
'''E-deklaracje''' - Jest to jedna z trzech usług należących do systemu e-podatków, który został stworzony przez Ministerstwo Finansów i zaczął funkcjonować na przełomie 2007 i 2008 roku. E-deklaracje funkcjonują w formie cyfrowej administracji (e-administracji) i umożliwiają podatnikowi [[założenie]] niezbędnego konta na portalu podatkowym, poprzez które może on wypełnić oraz przesłać deklaracje podatkowe w formie elektronicznej. Dodatkowo, sprzyjają one przyjaznej administracji skarbowej, której zadaniem jest ułatwianie i usprawnianie przepływu danych pomiędzy urzędem skarbowym, a podatnikiem (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017).


Linia 22: Linia 8:


'''E-podatki''' jest to [[system]] funkcjonujący w zakresie e-administracji, który został wprowadzony w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna [[Gospodarka]] na lata 2007-2014. Dzięki niemu obywatele oraz przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zdalnej formy rozliczenia podatkowego w formie elektronicznej. System E-podatki składa się z trzech usług: e-rejestracji, e-podatków oraz e-deklaracji (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017).
'''E-podatki''' jest to [[system]] funkcjonujący w zakresie e-administracji, który został wprowadzony w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna [[Gospodarka]] na lata 2007-2014. Dzięki niemu obywatele oraz przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zdalnej formy rozliczenia podatkowego w formie elektronicznej. System E-podatki składa się z trzech usług: e-rejestracji, e-podatków oraz e-deklaracji (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017).
<google>t</google>


==Proces składania E-deklaracji==
==Proces składania E-deklaracji==
Aby wypełnić e-deklarację [[użytkownik]] musi pobrać jedną z dwóch bezpłatnych aplikacji, Formularz PDF lub e-Deklaracje Desktop. Dodatkowo, równie niezbędne są programy Flash oraz Adobe Reader. Po pobraniu i zainstalowaniu potrzebnych aplikacji oraz programów [[podatnik]] może elektronicznie wypełnić i złożyć PIT-16, 16A, 19A, 28, 36, 36L, 37, 38 lub 39.
Aby wypełnić e-deklarację [[użytkownik]] musi pobrać jedną z dwóch bezpłatnych aplikacji, Formularz PDF lub e-Deklaracje Desktop. Dodatkowo, równie niezbędne są programy Flash oraz Adobe Reader. Po pobraniu i zainstalowaniu potrzebnych aplikacji oraz programów [[podatnik]] może elektronicznie wypełnić i złożyć PIT-16, 16A, 19A, 28, 36, 36L, 37, 38 lub 39.
Wpisuje on wartości liczbowe w wymaganych polach, a one są automatycznie podliczane przed odpowiedzialny za to [[program]]. Formą uwiarygodniania zeznania podatkowego może być [[podpis elektroniczny]] (jest on zazwyczaj [[zbyt]] kosztowny do uzyskania przez osoby fizyczne i używany jednynie przez firmy i przedsiębiorstwa - osoby prawne) lub, w przypadku osób fizycznych, zwyczajne uzupełnienie wymaganego pola kwotą przychodu, którą podatnik wpisał w ubiegłorocznym zeznaniu podatkowym (Karwowski & Orłowski,2010; Zalweska-Bochenko, 2017).
Wpisuje on wartości liczbowe w wymaganych polach, a one są automatycznie podliczane przed odpowiedzialny za to [[program]]. Formą uwiarygodniania zeznania podatkowego może być [[podpis elektroniczny]] (jest on zazwyczaj [[zbyt]] kosztowny do uzyskania przez osoby fizyczne i używany jednynie przez firmy i przedsiębiorstwa - osoby prawne) lub, w przypadku osób fizycznych, zwyczajne uzupełnienie wymaganego pola kwotą przychodu, którą podatnik wpisał w ubiegłorocznym zeznaniu podatkowym (Karwowski & Orłowski,2010; Zalweska-Bochenko, 2017).
<google>n</google>


==Zeznanie podatkowe PFR==
==Zeznanie podatkowe PFR==
Linia 42: Linia 29:
==Wady E-deklaracji==
==Wady E-deklaracji==
Główną wadą E-deklaracji są [[zagrożenia]] związane z elektroniczną formą przesyłania danych on-line. Takimi zagrożeniami m.in. mogą być ataki hakerów, celowe przesyłanie fałszywych danych przez osoby wypełniające deklaracje podatkowe, lub przez osoby trzecie, gdyż w przypadku gdy podatnik nie używa podpisu elektronicznego nie ma pewności, że osoba wypełniająca E-deklaraje jest rzeczywiście tą, za którą się podaje. Dodatkowo, każdy użytkownik musi liczyć się z różnego typy zakłóceniami, które mogą wystąpić w czasie wypełniania E-deklaracji np. [[awaria]] sprzętu, awaria połączenia internetowego lub też jego słaba jakość (Karwowski & Orłowski,2010).
Główną wadą E-deklaracji są [[zagrożenia]] związane z elektroniczną formą przesyłania danych on-line. Takimi zagrożeniami m.in. mogą być ataki hakerów, celowe przesyłanie fałszywych danych przez osoby wypełniające deklaracje podatkowe, lub przez osoby trzecie, gdyż w przypadku gdy podatnik nie używa podpisu elektronicznego nie ma pewności, że osoba wypełniająca E-deklaraje jest rzeczywiście tą, za którą się podaje. Dodatkowo, każdy użytkownik musi liczyć się z różnego typy zakłóceniami, które mogą wystąpić w czasie wypełniania E-deklaracji np. [[awaria]] sprzętu, awaria połączenia internetowego lub też jego słaba jakość (Karwowski & Orłowski,2010).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Kwalifikowany podpis elektroniczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[E-urząd]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wpłatomat]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Profil zaufany]]}} &mdash; {{i5link|a=[[E-Government]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Autentykacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Centralna ewidencja działalności gospodarczej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jednolity Plik Kontrolny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Epłatności]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Batko, K. i Billewicz, G., (2013). [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-3a9ab34b-a4ef-4a17-bc47-cb06e78c9794 ''E-usługi w biznesie i administracji publicznej]''. Studia Ekonomiczne/ Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, pp. 47-63
* Batko K., Billewicz G. (2013), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-3a9ab34b-a4ef-4a17-bc47-cb06e78c9794 E-usługi w biznesie i administracji publicznej]'', Studia Ekonomiczne, nr 136
* Kaczorowska, A., (2011). [https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/16820/pop_43_pdf_Innowacje2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Polskie e-usługi jako wynik zarządzania poprzez projekty w sektorze administracji publicznej]''. Innowacje 2011. Nowoczesna administracja Województwa Łódzkiego, pp. 41-49
* Kaczorowska A. (2011), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/16820/pop_43_pdf_Innowacje2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y Polskie e-usługi jako wynik zarządzania poprzez projekty w sektorze administracji publicznej]'', Innowacje 2011. Nowoczesna administracja Województwa Łódzkiego
* Karwowski, W. i Orłowski, A., (2010). ''Perspektywy rozwoju polskiego systemu e-deklaracji''. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, pp. 75-84
* Karwowski W., Orłowski A. (2010), ''Perspektywy rozwoju polskiego systemu e-deklaracji''. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą
* Raczko, R., (2017). [https://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171496314 ''Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w e-administracji]''. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych/ Szkoła Główna Handlowa, pp. 35-43
* Raczko R. (2017), ''[http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171496314 Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w e-administracji]'', Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych/ Szkoła Główna Handlowa
* Zalewska-Bochenko, A., (2017). [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-6d3a614d-6acf-45e1-8488-5a9247cd2692 ''E-deklaracje w systemie elektronicznej administracji]''. Studia Informatica Pomerania, pp. 63-71
* Zalewska-Bochenko A. (2017), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-6d3a614d-6acf-45e1-8488-5a9247cd2692 E-deklaracje w systemie elektronicznej administracji]''. Studia Informatica Pomerania
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Natalia Tworkowska}}.
{{a|Natalia Tworkowska}}.
[[Kategoria:Administracja publiczna]]
[[Kategoria:Ewidencje i rejestry]]


{{#metamaster:description|E-deklaracje to cyfrowa administracja podatkowa, umożliwiająca wypełnienie i przesłanie deklaracji podatkowych online. Ułatwia kontakt z urzędem skarbowym.}}
{{#metamaster:description|E-deklaracje to cyfrowa administracja podatkowa, umożliwiająca wypełnienie i przesłanie deklaracji podatkowych online. Ułatwia kontakt z urzędem skarbowym.}}

Aktualna wersja na dzień 13:20, 6 sty 2024

E-deklaracje - Jest to jedna z trzech usług należących do systemu e-podatków, który został stworzony przez Ministerstwo Finansów i zaczął funkcjonować na przełomie 2007 i 2008 roku. E-deklaracje funkcjonują w formie cyfrowej administracji (e-administracji) i umożliwiają podatnikowi założenie niezbędnego konta na portalu podatkowym, poprzez które może on wypełnić oraz przesłać deklaracje podatkowe w formie elektronicznej. Dodatkowo, sprzyjają one przyjaznej administracji skarbowej, której zadaniem jest ułatwianie i usprawnianie przepływu danych pomiędzy urzędem skarbowym, a podatnikiem (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017).

TL;DR

E-deklaracje są usługą e-administracji, która umożliwia elektroniczne wypełnianie i składanie deklaracji podatkowych. Mają wiele zalet, takich jak oszczędność czasu i wygodę dla podatników oraz sprawniejszy system podatkowy. Jednak istnieją także zagrożenia związane z przesyłaniem danych online, takie jak ataki hakerów.

E-administracja i E-podatki

E-administracja (ang. E-Government) ma na celu usprawnienie i poprawienie jakości administracji publicznej i usług świadczonych na rzecz obywateli, czyli osób indywidualnych oraz przedsiębiorców, poprzez wykorzystanie informatycznej technologii (Internetu) i powiązanych z nią nowoczesnych metod komunikacji i transferu danych.

E-podatki jest to system funkcjonujący w zakresie e-administracji, który został wprowadzony w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2014. Dzięki niemu obywatele oraz przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zdalnej formy rozliczenia podatkowego w formie elektronicznej. System E-podatki składa się z trzech usług: e-rejestracji, e-podatków oraz e-deklaracji (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017).

Proces składania E-deklaracji

Aby wypełnić e-deklarację użytkownik musi pobrać jedną z dwóch bezpłatnych aplikacji, Formularz PDF lub e-Deklaracje Desktop. Dodatkowo, równie niezbędne są programy Flash oraz Adobe Reader. Po pobraniu i zainstalowaniu potrzebnych aplikacji oraz programów podatnik może elektronicznie wypełnić i złożyć PIT-16, 16A, 19A, 28, 36, 36L, 37, 38 lub 39. Wpisuje on wartości liczbowe w wymaganych polach, a one są automatycznie podliczane przed odpowiedzialny za to program. Formą uwiarygodniania zeznania podatkowego może być podpis elektroniczny (jest on zazwyczaj zbyt kosztowny do uzyskania przez osoby fizyczne i używany jednynie przez firmy i przedsiębiorstwa - osoby prawne) lub, w przypadku osób fizycznych, zwyczajne uzupełnienie wymaganego pola kwotą przychodu, którą podatnik wpisał w ubiegłorocznym zeznaniu podatkowym (Karwowski & Orłowski,2010; Zalweska-Bochenko, 2017).

Zeznanie podatkowe PFR

Jest to nowa forma e-rozliczenia podatkowego (ang. pre-filledtax return) wprowadzona przez Ministwestwo Finansów w 2015 roku. W ramach PFR podatnik otrzymuje propozycje rozliczenia rocznego od administracji skarbowej. PFR zostało wprowadzene w celu jeszcze większego ułatwienia zdalnego wypełniania deklaracji podatkowych i zostało udostępnione osobom rozliczającym się indywidualnie, wraz z małżonkiem oraz samotnym rodzicom. Podanik ma prawo zdecydować się na zaakceptowanie udostępnionej propozycji swojego rozliczenia lub nie (Zalweska-Bochenko, 2017).

Zalety E-Deklaracji

E-deklaracje są wyjątkowo nowoczesną usługą używaną przez administrację publiczną przez co mają wiele zalet zarówno dla podatników, jak i funkcjonowania adminstracji oraz państwa m.in (Zalweska-Bochenko, 2017):

  • Oszczędność czasu i wygoda dla podatników
  • Nieustanny wgląd i kontrola swojego konta podatkowego pozwala użytkownikowi być na bieżąco ze swoją deklaracją podatkową przez co jakość świadczonej usługi jest o wiele wyższa
  • Łatwa dostępność formularzy i wniosków
  • Sprawniejszy system podatkowy poprzez dokonywanie płatności skarbowych on-line oraz wypełnianie dokumentów on-line
  • Sprawniejszy obieg dokumentów podatkowych, które dzięki systemowi on-line są przesyłane z miejscowego urzędu do centrali o wiele szybciej
  • Ograniczenie wydatków związanych z administracją państwową

Wady E-deklaracji

Główną wadą E-deklaracji są zagrożenia związane z elektroniczną formą przesyłania danych on-line. Takimi zagrożeniami m.in. mogą być ataki hakerów, celowe przesyłanie fałszywych danych przez osoby wypełniające deklaracje podatkowe, lub przez osoby trzecie, gdyż w przypadku gdy podatnik nie używa podpisu elektronicznego nie ma pewności, że osoba wypełniająca E-deklaraje jest rzeczywiście tą, za którą się podaje. Dodatkowo, każdy użytkownik musi liczyć się z różnego typy zakłóceniami, które mogą wystąpić w czasie wypełniania E-deklaracji np. awaria sprzętu, awaria połączenia internetowego lub też jego słaba jakość (Karwowski & Orłowski,2010).


E-deklaracjeartykuły polecane
Kwalifikowany podpis elektronicznyE-urządWpłatomatProfil zaufanyE-GovernmentAutentykacjaCentralna ewidencja działalności gospodarczejJednolity Plik KontrolnyEpłatności

Bibliografia


Autor: Natalia Tworkowska

.