Benchmarking konkurencyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Benchmarking konkurencyjny (Competitive benchmarking) należy do kryterium benchmarkingu zewnętrznego. Jego głównym założeniem jest porównywanie sposobu działania konkurencyjnych przedsiębiorstw (A. Balicka 2018, s.15). Jest to jeden z najtrudniejszych rodzajów benchmarkingu - przez wzgląd na poufność informacji, uzyskanie pełnego obrazu przedsiębiorstwa konkurencyjnego jest niemalże niemożliwe. Jedynie nieliczne, większe korporacje decydują się na wymianę know-how z wybranych obszarów działalności, upatrując w tym możliwość wspólnego wypracowania doskonałych rezultatów (T. Bendell i in. 2000, s. 85).
'''Benchmarking konkurencyjny''' (Competitive benchmarking) należy do kryterium benchmarkingu zewnętrznego. Jego głównym założeniem jest porównywanie sposobu działania konkurencyjnych przedsiębiorstw (A. Balicka 2018, s.15). Jest to jeden z najtrudniejszych rodzajów benchmarkingu - przez wzgląd na poufność informacji, uzyskanie pełnego obrazu przedsiębiorstwa konkurencyjnego jest niemalże niemożliwe. Jedynie nieliczne, większe korporacje decydują się na wymianę know-how z wybranych obszarów działalności, upatrując w tym możliwość wspólnego wypracowania doskonałych rezultatów (T. Bendell i in. 2000, s. 85).


Pojęcie benchmarkingu konkurencyjnego należy odróżnić od pojęcia analizy konkurencyjnej. Benchmarking jest skoncentrowany na porównywaniu się z przedsiębiorstwami najlepszymi w danych dziedzinach, poszukiwaniu ich przewag i słabości a także analizie przeszłych, teraźniejszych i przyszłych działań. Założeniem benchmarkingu konkurencyjnego jest bycie lepszym od aktualnych liderów (A. Węgrzyn 2000, s. 90). Analiza konkurencyjna jest z kolei bardziej powierzchownym działaniem, wykonywanym po implementacji zmian. Przez wzgląd na brak precyzyjnego zagłębienia się w procesy zachodzące u konkurencji, koncentruje się jedynie na znalezieniu różnic między organizacjami i dorównaniu konkurentom (J. Kuczewska 2007, s.15-17).
Pojęcie benchmarkingu konkurencyjnego należy odróżnić od pojęcia '''analizy konkurencyjnej'''. Benchmarking jest skoncentrowany na porównywaniu się z przedsiębiorstwami najlepszymi w danych dziedzinach, poszukiwaniu ich przewag i słabości a także analizie przeszłych, teraźniejszych i przyszłych działań. Założeniem benchmarkingu konkurencyjnego jest bycie lepszym od aktualnych liderów (A. Węgrzyn 2000, s. 90). Analiza konkurencyjna jest z kolei bardziej powierzchownym działaniem, wykonywanym po implementacji zmian. Przez wzgląd na brak precyzyjnego zagłębienia się w procesy zachodzące u konkurencji, koncentruje się jedynie na znalezieniu różnic między organizacjami i dorównaniu konkurentom (J. Kuczewska 2007, s.15-17).
 
==TL;DR==
Benchmarking konkurencyjny polega na porównywaniu sposobu działania konkurencyjnych przedsiębiorstw. Celem jest określenie swojej pozycji na rynku i znalezienie przewag konkurencyjnych. Może obejmować wszystkie procesy w przedsiębiorstwie. Zalety to duża porównywalność i dostęp do informacji o konkurencji, ale zagrożenia to utrudniony dostęp do informacji i kosztowność wdrożenia systemu. Wybór partnera benchmarkingowego wymaga analizy konkurencji i obiektywnej oceny szans na współpracę. Etyka w benchmarkingu jest ważna, a organizacja APQC oferuje anonimową bazę danych do porównywania rozwiązań.


==Cel benchmarkingu konkurencyjnego==
==Cel benchmarkingu konkurencyjnego==
Celem benchmarkingu konkurencyjnego jest porównywanie się z najlepszymi firmami oferującymi takie same - lub podobne - dobra bądź usługi. Umożliwia on określenie swojej pozycji na rynku oraz uzmysławia jakie przewagi charakteryzują firmy które osiągnęły większy sukces. Dzięki zastosowaniu praktyki benchmarkingu, przedsiębiorstwo ma możliwość zoptymalizować swoje działania i wdrożyć innowacyjne rozwiązania umożliwiające wyprzedzenie konkurencji (J. Materac 2019, s.125).
Celem benchmarkingu konkurencyjnego jest porównywanie się z najlepszymi firmami oferującymi takie same - lub podobne - dobra bądź usługi. Umożliwia on określenie swojej pozycji na rynku oraz uzmysławia jakie przewagi charakteryzują firmy które osiągnęły większy sukces. Dzięki zastosowaniu praktyki benchmarkingu, przedsiębiorstwo ma możliwość zoptymalizować swoje działania i wdrożyć innowacyjne rozwiązania umożliwiające wyprzedzenie konkurencji (J. Materac 2019, s.125).
<google>n</google>


==Możliwe zastosowanie==
==Możliwe zastosowanie==
Linia 10: Linia 15:


==Zalety i wady==
==Zalety i wady==
Każda forma benchmarkingu - w tym benchmarking konkurencyjny - posiada swoje zalety i wady.  
Każda forma benchmarkingu - w tym benchmarking konkurencyjny - posiada swoje zalety i wady.


Mocnymi punktami przemawiającymi za zastosowaniem benchmarkingu konkurencyjnego są (A. Siemionek i in. 2015, s. 363-365):
'''Mocnymi punktami przemawiającymi za zastosowaniem benchmarkingu konkurencyjnego są''' (A. Siemionek i in. 2015, s. 363-365):
* duża porównywalność,
* duża porównywalność,
* możliwość określenia swojej pozycji na rynku,
* możliwość określenia swojej pozycji na rynku,
Linia 19: Linia 24:
* dostęp do istotnych informacji o konkurencji.
* dostęp do istotnych informacji o konkurencji.


Do zagrożeń wynikających z benchmarkingu konkurencyjnego możemy natomiast zaliczyć (A. Siemionek i in. 2015, s. 363-365):
'''Do zagrożeń wynikających z benchmarkingu konkurencyjnego możemy natomiast zaliczyć''' (A. Siemionek i in. 2015, s. 363-365):
* utrudniony dostęp do informacji,
* utrudniony dostęp do informacji,
* niechęć konkurentów do dzielenia się swoim know-how,
* niechęć konkurentów do dzielenia się swoim know-how,
Linia 27: Linia 32:


==Wybór partnera benchmarkingowego==
==Wybór partnera benchmarkingowego==
Istnieje szeroki wachlarz metod umożliwiających dokonanie wyboru firmy, z którą powinniśmy nawiązać współpracę. Dobór idealnego kandydata może zostać poparty m.in. na (T. Bendell i in. 2000, s. 114-118):
Istnieje szeroki wachlarz metod umożliwiających dokonanie wyboru firmy, z którą powinniśmy nawiązać współpracę. Dobór idealnego kandydata może zostać poparty m.in. na (T. Bendell i in. 2000, s. 114-118):
* analizie baz danych,
* analizie baz danych,
* przeprowadzonych wywiadach,
* przeprowadzonych wywiadach,
Linia 35: Linia 40:
* analizie popularności i renomy firmy.
* analizie popularności i renomy firmy.


Wybór partnera benchmarkingowego powinien być oparty na starannej analizie konkurencji i obiektywnej ocenie szans na nawiązanie współpracy. Należy pamiętać, że w tego rodzaju układach, konieczne jest zaufanie i wizja korzyści dla obu stron. Składanie wizyt w innych przedsiębiorstwach powinno zostać poprzedzone zarówno szczegółowym rozpracowaniem własnych procesów i potrzeb, jak i analizą potencjalnych zainteresowań przedsiębiorstwa z którym chcemy nawiązać współpracę. W trakcie nawiązywania kontaktów z innymi firmami, ważna jest umiejętność słuchania i dzielenia się informacjami o które prosimy (T. Bendell i in. 2000, s. 114-118).  
Wybór partnera benchmarkingowego powinien być oparty na starannej analizie konkurencji i obiektywnej ocenie szans na nawiązanie współpracy. Należy pamiętać, że w tego rodzaju układach, konieczne jest zaufanie i wizja korzyści dla obu stron. Składanie wizyt w innych przedsiębiorstwach powinno zostać poprzedzone zarówno szczegółowym rozpracowaniem własnych procesów i potrzeb, jak i analizą potencjalnych zainteresowań przedsiębiorstwa z którym chcemy nawiązać współpracę. W trakcie nawiązywania kontaktów z innymi firmami, ważna jest umiejętność słuchania i dzielenia się informacjami o które prosimy (T. Bendell i in. 2000, s. 114-118).


==Etyka postępowania w benchmarkingu konkurencyjnym==
==Etyka postępowania w benchmarkingu konkurencyjnym==
Sporządzanie analizy zewnętrznej związanej z wyborem partnera benchmarkingowego, a tym samym pozyskiwanie różnego rodzaju danych i informacji o konkurencji powinno odbywać się w sposób legalny. Jest to o tyle istotne, że przez wzgląd na nieetyczne zachowanie, firma naraża się na utratę potencjalnych współpracowników (T. Bendell i in. 2000, s. 117).  
Sporządzanie analizy zewnętrznej związanej z wyborem partnera benchmarkingowego, a tym samym pozyskiwanie różnego rodzaju danych i informacji o konkurencji powinno odbywać się w sposób legalny. Jest to o tyle istotne, że przez wzgląd na nieetyczne zachowanie, firma naraża się na utratę potencjalnych współpracowników (T. Bendell i in. 2000, s. 117).


Do wątpliwych - w aspekcie etycznym i prawnym - praktyk można zaliczyć również (T. Bendell i in. 2000, s. 117):
Do wątpliwych - w aspekcie etycznym i prawnym - praktyk można zaliczyć również (T. Bendell i in. 2000, s. 117):
*Wyłudzanie ofert - czyli podawanie się za klientów firmy konkurencyjnej, w celu otrzymania pewnych informacji.
* Wyłudzanie ofert - czyli podawanie się za klientów firmy konkurencyjnej, w celu otrzymania pewnych informacji.
*Grożenie dostawcom - żądanie ujawniania informacji poufnych pod groźbą zakończenia współpracy.
* Grożenie dostawcom - żądanie ujawniania informacji poufnych pod groźbą zakończenia współpracy.
* Opracowywanie kopii produktu konkurencyjnego - nielegalne nabywanie produktu i naruszanie autorskich praw majątkowych.
* Opracowywanie kopii produktu konkurencyjnego - nielegalne nabywanie produktu i naruszanie autorskich praw majątkowych.
* Potajemne wykonywanie zdjęć dokumentów i nagrywanie rozmów bez zgody drugiej strony.
* Potajemne wykonywanie zdjęć dokumentów i nagrywanie rozmów bez zgody drugiej strony.


==APQC==
==APQC w procesie benchmarkingu==
APQC (American Productivity & Quality Center) to organizacja która wychodzi naprzeciw problemom związanym z poufnością danych w benchmarkingu konkurencyjnym i obawą o jednostronne przekazanie informacji rywalowi. Dzięki codziennie aktualizowanej, anonimowej bazie danych, firma ta umożliwia porównywanie rozwiązań wzorcowych z organizacjami z całego świata (A. Węgrzyn 2000, s. 90).
'''APQC''' (American Productivity & Quality Center) to organizacja która wychodzi naprzeciw problemom związanym z poufnością danych w benchmarkingu konkurencyjnym i obawą o jednostronne przekazanie informacji rywalowi. Dzięki codziennie aktualizowanej, anonimowej bazie danych, firma ta umożliwia porównywanie rozwiązań wzorcowych z organizacjami z całego świata (A. Węgrzyn 2000, s. 90).
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Benchmarking]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza konkurencji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System CRM]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koncepcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Internacjonalizacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marketing usług bankowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Giełda transportowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza SWOT]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Net Promoter Score]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Balicka A. (2018), [https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/73879/edition/47414/content ''Benchmarking zewnętrzny oddziaływania przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej na środowisko naturalne''], “Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 514.
<noautolinks>
* Bendell T. (2000) ''Benchmarking'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
* Balicka A. (2018), ''[https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/73879/edition/47414/content Benchmarking zewnętrzny oddziaływania przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej na środowisko naturalne]'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 514
* Kautsch M. (2015), [https://books.google.pl/books?id=LdlUEAAAQBAJ&pg=PA146&dq=benchmarking+konkurencyjny&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwifveeN19T2AhVkoosKHQgnCQAQ6AF6BAgFEAI#v=onepage&q=benchmarking%20konkurencyjny&f=false ''Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania''], Wolters Kluwer, Warszawa.
* Bendell T. (2000), ''Benchmarking'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków
* Materac J. (2019), [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-45492f7c-e733-43f0-ab71-7057641dacf1 ''Benchmarking jako metoda zapożyczania najlepszych rozwiązań''], “Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek” nr. 2(56).
* Kautsch M. (2015), ''Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Siemionek A. (2015), [http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-359.pdf ''Wykorzystanie benchmarkingu w przedsiębiorstwach województwa pomorskiego''], “Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” nr 74.
* Materac J. (2019), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-45492f7c-e733-43f0-ab71-7057641dacf1 Benchmarking jako metoda zapożyczania najlepszych rozwiązań]'','', Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek nr 2(56)
* Węgrzyn A. (2000) ''Benchmarking. Nowoczesna metoda doskonalenia przedsiębiorstwa'', Antykwa. Wrocław.
* Siemionek A., Siemionek M. (2015), ''[http://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/74-2015/FRFU-74-t2-359.pdf Wykorzystanie benchmarkingu w przedsiębiorstwach województwo pomorskiego]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 855, Finanse, Rynki finansowe, Ubezpieczenia, nr 74, t 2
* Węgrzyn A. (2000), ''Benchmarking. Nowoczesna metoda doskonalenia przedsiębiorstwa'', Antykwa. Wrocław
</noautolinks>


{{aa|Martyna Jędrysek}}
{{a|Martyna Jędrysek}}
[[Kategoria:Metody zarządzania strategicznego]]
[[Kategoria:Benchmarking]]
[[en:Competitive benchmarking]]
[[en:Competitive benchmarking]]
{{#metamaster:description|Benchmarking konkurencyjny to porównywanie działań konkurencji. Pomaga stać się lepszym od liderów.}}

Aktualna wersja na dzień 18:19, 19 gru 2023

Benchmarking konkurencyjny (Competitive benchmarking) należy do kryterium benchmarkingu zewnętrznego. Jego głównym założeniem jest porównywanie sposobu działania konkurencyjnych przedsiębiorstw (A. Balicka 2018, s.15). Jest to jeden z najtrudniejszych rodzajów benchmarkingu - przez wzgląd na poufność informacji, uzyskanie pełnego obrazu przedsiębiorstwa konkurencyjnego jest niemalże niemożliwe. Jedynie nieliczne, większe korporacje decydują się na wymianę know-how z wybranych obszarów działalności, upatrując w tym możliwość wspólnego wypracowania doskonałych rezultatów (T. Bendell i in. 2000, s. 85).

Pojęcie benchmarkingu konkurencyjnego należy odróżnić od pojęcia analizy konkurencyjnej. Benchmarking jest skoncentrowany na porównywaniu się z przedsiębiorstwami najlepszymi w danych dziedzinach, poszukiwaniu ich przewag i słabości a także analizie przeszłych, teraźniejszych i przyszłych działań. Założeniem benchmarkingu konkurencyjnego jest bycie lepszym od aktualnych liderów (A. Węgrzyn 2000, s. 90). Analiza konkurencyjna jest z kolei bardziej powierzchownym działaniem, wykonywanym po implementacji zmian. Przez wzgląd na brak precyzyjnego zagłębienia się w procesy zachodzące u konkurencji, koncentruje się jedynie na znalezieniu różnic między organizacjami i dorównaniu konkurentom (J. Kuczewska 2007, s.15-17).

TL;DR

Benchmarking konkurencyjny polega na porównywaniu sposobu działania konkurencyjnych przedsiębiorstw. Celem jest określenie swojej pozycji na rynku i znalezienie przewag konkurencyjnych. Może obejmować wszystkie procesy w przedsiębiorstwie. Zalety to duża porównywalność i dostęp do informacji o konkurencji, ale zagrożenia to utrudniony dostęp do informacji i kosztowność wdrożenia systemu. Wybór partnera benchmarkingowego wymaga analizy konkurencji i obiektywnej oceny szans na współpracę. Etyka w benchmarkingu jest ważna, a organizacja APQC oferuje anonimową bazę danych do porównywania rozwiązań.

Cel benchmarkingu konkurencyjnego

Celem benchmarkingu konkurencyjnego jest porównywanie się z najlepszymi firmami oferującymi takie same - lub podobne - dobra bądź usługi. Umożliwia on określenie swojej pozycji na rynku oraz uzmysławia jakie przewagi charakteryzują firmy które osiągnęły większy sukces. Dzięki zastosowaniu praktyki benchmarkingu, przedsiębiorstwo ma możliwość zoptymalizować swoje działania i wdrożyć innowacyjne rozwiązania umożliwiające wyprzedzenie konkurencji (J. Materac 2019, s.125).

Możliwe zastosowanie

Benchmarking konkurencyjny może obejmować wszystkie, porównywalne procesy w obrębie przedsiębiorstwa a tym samym stanowić narzędzie do zestawiania ze sobą produktów, usług, metod i procesów w nim zachodzących (M. Kautsch 2015, s.146). Co istotne, benchmarking powinien być procesem trwałym i powtarzającym się. Tylko wtedy umożliwi on szybkie reagowanie na zmiany, bieżące udoskonalanie wyników działalności organizacji, jej dalszy rozwój i penetrację rynku (J. Kuczewska 2007, s. 34).

Zalety i wady

Każda forma benchmarkingu - w tym benchmarking konkurencyjny - posiada swoje zalety i wady.

Mocnymi punktami przemawiającymi za zastosowaniem benchmarkingu konkurencyjnego są (A. Siemionek i in. 2015, s. 363-365):

  • duża porównywalność,
  • możliwość określenia swojej pozycji na rynku,
  • identyfikacja przewag i słabości firm konkurencyjnych,
  • duży wybór możliwych partnerów,
  • dostęp do istotnych informacji o konkurencji.

Do zagrożeń wynikających z benchmarkingu konkurencyjnego możemy natomiast zaliczyć (A. Siemionek i in. 2015, s. 363-365):

  • utrudniony dostęp do informacji,
  • niechęć konkurentów do dzielenia się swoim know-how,
  • ryzyko, że metoda która sprawdza się w innej firmie nie zadziała u nas,
  • czasochłonność i kosztowność wdrożenia systemu,
  • ryzyko zniekształcenia bądź zatajenia informacji przez partnera.

Wybór partnera benchmarkingowego

Istnieje szeroki wachlarz metod umożliwiających dokonanie wyboru firmy, z którą powinniśmy nawiązać współpracę. Dobór idealnego kandydata może zostać poparty m.in. na (T. Bendell i in. 2000, s. 114-118):

  • analizie baz danych,
  • przeprowadzonych wywiadach,
  • analizie informacji i dokumentacji medialnych,
  • metodzie obserwacji,
  • przeglądzie sukcesów przedsiębiorstwa,
  • analizie popularności i renomy firmy.

Wybór partnera benchmarkingowego powinien być oparty na starannej analizie konkurencji i obiektywnej ocenie szans na nawiązanie współpracy. Należy pamiętać, że w tego rodzaju układach, konieczne jest zaufanie i wizja korzyści dla obu stron. Składanie wizyt w innych przedsiębiorstwach powinno zostać poprzedzone zarówno szczegółowym rozpracowaniem własnych procesów i potrzeb, jak i analizą potencjalnych zainteresowań przedsiębiorstwa z którym chcemy nawiązać współpracę. W trakcie nawiązywania kontaktów z innymi firmami, ważna jest umiejętność słuchania i dzielenia się informacjami o które prosimy (T. Bendell i in. 2000, s. 114-118).

Etyka postępowania w benchmarkingu konkurencyjnym

Sporządzanie analizy zewnętrznej związanej z wyborem partnera benchmarkingowego, a tym samym pozyskiwanie różnego rodzaju danych i informacji o konkurencji powinno odbywać się w sposób legalny. Jest to o tyle istotne, że przez wzgląd na nieetyczne zachowanie, firma naraża się na utratę potencjalnych współpracowników (T. Bendell i in. 2000, s. 117).

Do wątpliwych - w aspekcie etycznym i prawnym - praktyk można zaliczyć również (T. Bendell i in. 2000, s. 117):

  • Wyłudzanie ofert - czyli podawanie się za klientów firmy konkurencyjnej, w celu otrzymania pewnych informacji.
  • Grożenie dostawcom - żądanie ujawniania informacji poufnych pod groźbą zakończenia współpracy.
  • Opracowywanie kopii produktu konkurencyjnego - nielegalne nabywanie produktu i naruszanie autorskich praw majątkowych.
  • Potajemne wykonywanie zdjęć dokumentów i nagrywanie rozmów bez zgody drugiej strony.

APQC w procesie benchmarkingu

APQC (American Productivity & Quality Center) to organizacja która wychodzi naprzeciw problemom związanym z poufnością danych w benchmarkingu konkurencyjnym i obawą o jednostronne przekazanie informacji rywalowi. Dzięki codziennie aktualizowanej, anonimowej bazie danych, firma ta umożliwia porównywanie rozwiązań wzorcowych z organizacjami z całego świata (A. Węgrzyn 2000, s. 90).


Benchmarking konkurencyjnyartykuły polecane
BenchmarkingAnaliza konkurencjiSystem CRMKoncepcje zarządzaniaInternacjonalizacjaMarketing usług bankowychGiełda transportowaAnaliza SWOTNet Promoter Score

Bibliografia


Autor: Martyna Jędrysek