Zasady obiegu i archiwizowania dowodów księgowych
Z Encyklopedia Zarządzania
Zasady obiegu i archiwizowania dowodów księgowych |
---|
Polecane artykuły |
Ten artykuł został podzielony na dwa:
- Obieg dokumentów księgowych - Obieg dokumentów księgowych obejmuje drogę od chwili ich sporządzenia albo wpływu do zakładu aż do momentu ich zadekretowania i przekazania do księgowania. W przypadku stwierdzenia, że dokumenty nie były skontrolowane, należy je zwrócić do właściwej komórki w celu uzupełnienia. Obieg dokumentów księgowych powinien odbywać się drogą najkrótszą i najprostszą. Wszelkie komórki organizacyjne na linii obiegu dokumentów księgowych powinny dążyć do skrócenia czasu ich opracowania i kontroli.
- Archiwizacja dokumentów księgowych - Dowody księgowe, które stanowią podstawę zapisu w księgach rachunkowych, należy przechowywać w siedzibie jednostki gospodarczej przez cały rok obrotowy, a następnie archiwizować. Archiwizacja obejmuje: księgi rachunkowe wraz z dowodami, sprawozdania finansowe, dokumenty inwentaryzacyjne.