Pytanie zamknięte
Pytanie zamknięte |
---|
Polecane artykuły |
Pytanie zamknięte, aby je zdefiniować należy w pierwszej kolejności opisać definicję Pytania.
Definicja Pytania
Pytanie, jest zdaniem pytającym, które jest stosowane z chęci dążenia do rozwiązania problemu i uzyskania odpowiedzi, innymi słowy pytanie jest podstawową formą pozyskania odpowiedzi na dany problem [1]. Formułując pytanie należy zwrócić uwagę na słownictwo, używane wyrazy powinny być zrozumiałe a charakter pytania dostosowany do poziomu oraz możliwości intelektualnych pytanego [2]. Istotną kwestię w zadawaniu pytania odgrywa rodzaj oraz styl sformułowania pytania, gdyż te czynniki wpływają na jakość uzyskanej odpowiedzi [3]. Wyróżnia się następujące rodzaje pytań:
- otwarte,
- zamknięte,
- projekcyjne,
- neutralne,
- tendencyjne oraz pytania zadawane wprost[4].
Charakterystyka Pytania Zamkniętego
Pytanie zamknięte są rodzajem pytań szczegółowych, charakteryzuje je to, iż nie przysparzają większych trudności w znalezieniu odpowiedzi na nie, ponieważ dostosowane są do nich warianty odpowiedzi. Dlatego też odpowiadający na pytanie musi jedynie wybrać pasujący wariant odpowiedzi. Pytania zamknięte są często wykorzystywane gdyż usprawniają i upraszczają pracę badawczą [5]. Konstrukcja tego rodzaju pytania nie przewiduje spontanicznej odpowiedzi na dany temat a najczęściej jedynie sprowadza się do wybrania jednego słowa czy zdania[6].
Zastosowanie i rodzaje pytań zamkniętych
Pytania zamknięte stosuje się głównie w sytuacjach gdy:
- czas osoby pytającej jest ograniczony
- pytający chce uzyskać konkretną, krótką, sprecyzowaną odpowiedź
- osoba pytająca ma już wystarczającą ilość informacji na badany temat jednak chce je doprecyzować
- pytający chce wyłącznie ustalić czy dany problem jest związany z przekonaniami lub sytuacją życiową osoby pytanej[7].
Wyróżnia się dwa rodzaje pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru i wielokrotnego wyboru. Tego typu pytania często występują w różnego rodzaju ankietach, kwestionariuszach a także pojawiają się na testach egzaminacyjnych. Przed przekazaniem takiego formularza z pytaniami zamkniętymi określonej osobie lub grupie osób należy wyjaśnić sposób wybierania odpowiedzi, zwrócić uwagę na możliwości ewentualnej modyfikacji a także na sposób zatwierdzenia wyboru[8].
Pytanie wielokrotnego wyboru jest rodzajem pytania do którego można dopasować co najmniej jedną poprawną odpowiedź, wiąże się to z tym, że badający analizując wybrane odpowiedzi musi poświęcić dużo czasu, aby wysnuć konkretne wnioski z przeprowadzonego badania[9].
Pytanie jednokrotnego wyboru często charakteryzuje się sugerowanymi odpowiedziami takimi jak "tak”, "nie”, "nie wiem”, są to pytania mające na celu postawienie hipotezy i szybkie jej zweryfikowanie innymi słowy potwierdzenie postawionej wcześniej hipotezy, nie dostarczając żadnych odkrywczych informacji[10]
Bibliografia
- Bałutowski D. (2017) Jak zadawać inspirujące pytania Nowa era, Warszawa
- Duksa P. (2007) Dydaktyczno-wychowawcze aspekty formułowania pytań w szkolnym nauczaniu religii Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn
- Łobocki M. (1976) Zastosowanie ankiet i kwestionariuszy w poznawaniu uczniów Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
- Przyłuski W. (2014) Wielokrotny wybór czyli rozważania o pewnych pytaniach testowych Instytut Maszyn Matematycznych, Warszawa
- Sajduk B. (2016) Kilka uwag o zadawaniu pytań i ich roli w dydaktyce akademickiej Uniwersytet Jagielloński, Kraków
- Ustjan D. (2016) Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa
Przypisy
- ↑ Duksa P. (2007) Dydaktyczno-wychowawcze aspekty formułowania pytań w szkolnym nauczaniu religii s. 1
- ↑ Duksa P. (2007) Dydaktyczno-wychowawcze aspekty formułowania pytań w szkolnym nauczaniu religii s. 157
- ↑ Ustjan D. (2016) Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej s. 1
- ↑ Ustjan D. (2016) Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej s. 2
- ↑ Łobocki M. (1975) Zastosowanie ankiet i kwestionariuszy w poznawaniu uczniów s. 200
- ↑ Sajduk B (2016) "Kilka uwag o zadawaniu pytań i ich roli w dydaktyce akademickiej” Uniwersytet Jagielloński, s. 118
- ↑ Ustjan D. (2016) Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej s. 6,7,8
- ↑ Przyłuski W. (2014) Wielokrotny wybór czyli rozważania o pewnych pytaniach testowych, Instytut Maszyn Matematycznych, Str 58
- ↑ Przyłuski W. (2014) Wielokrotny wybór czyli rozważania o pewnych pytaniach testowych, Instytut Maszyn Matematycznych, Str 58
- ↑ D. Bałutowski (2017) "Jak zadawać inspirujące pytania” Nowa era s. 12
Autor: Aneta Mikuła