Lider zespołu: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
m (Pozycjonowanie) |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
* czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek | * czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek | ||
* przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN) | * przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN) | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 30: | Linia 29: | ||
"Lider, który posiada wszelkie kwalifikacje do zarządzania projektem, ale '''nie potrafi''' komunikować się z grupą '''nie osiągnie''' sukcesu" (P. Kopacka). | "Lider, który posiada wszelkie kwalifikacje do zarządzania projektem, ale '''nie potrafi''' komunikować się z grupą '''nie osiągnie''' sukcesu" (P. Kopacka). | ||
<google>n</google> | |||
==Zadania lidera zespołu w literaturze== | ==Zadania lidera zespołu w literaturze== |
Wersja z 18:20, 18 lis 2023
Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, wspiera oraz pomaga w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest przewodzenie zespołowi, pomoc w codziennych zadaniach oraz dbanie o zwiększenie umiejętności pracowników. Lider inspiruje również każdego do ciągłego doskonalenia.
Nie należy jednak zapominać o tym, że zespół wykonuje zadania pod czujnym okiem lidera zespołu. Jednakże, każda jednostka jest odpowiedzialna za swoją część projektu, a każde potknięcia bądź nieodpowiedzialności mają wpływ na efekty końcowe. Lider oraz zespół muszą współpracować, aby osiągnąć założone cele.
Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego lider to
- przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
- zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
- czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
- przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)
TL;DR
Lider zespołu ma za zadanie wspierać, pomagać i inspirować zespół, a także przewodzić mu i dbać o rozwój umiejętności pracowników. Dobry lider powinien mieć cechy takie jak asertywność, budowanie relacji, dobra organizacja, empatia czy komunikacja. Lider a manager mają różne zadania, ale oba są niezbędne w skutecznym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Współczesne przedsiębiorstwo musi mieć lidera, który będzie motywował i inspirujący do zmian.
Cechy lidera
Dobry lider to taki, który docenia i szanuje swoich współpracowników. Motywuje ich do efektywnej pracy oraz ma wszelkie predyspozycje do efektywnego zarządzania zespołem. Jako źródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:
- Asertywność
- Budowanie relacji
- Dobra organizacja
- Doświadczenie
- Empatia
- Entuzjazm
- Komunikacja
- Kreatywność
- Odpowiedzialność
- Otwartość
- Pokora
- Uczciwość
- Wiedza (W. Główienka)
"Lider, który posiada wszelkie kwalifikacje do zarządzania projektem, ale nie potrafi komunikować się z grupą nie osiągnie sukcesu" (P. Kopacka).
Zadania lidera zespołu w literaturze
Smith, Katzenbach (1993)
- podtrzymywanie znaczenia i aktualności celów oraz podejścia do działania
- budowanie zaangażowania i wzajemnego zaufania
- rozwijanie umiejętności członków zespołu, troska o różnorodność
- utrzymywanie kontaktów z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód
- zapewnienie swobody działania
- wykonywanie realnej pracy (K. Gadomska-Lila)
Hackman (red.) (2002)
- tworzenie warunków do efektywnej pracy zespołu (jasne zadania i zasoby niezbędne do ich wykonania)
- tworzenie i utrzymanie zespołu jako jednostki organizacji osiągającej wyniki (dobór osób o odpowiednich umiejętnościach i potencjale, troska o różnorodność zespołu)
- wspieranie zespołu w drodze do sukcesu (coaching, mentoring) (K. Gadomska-Lila)
Gellert, Nowak (2008)
- moderowanie współpracy w zespole
- odpowiedzialność za osiągnięcie celu
- odpowiedzialność za "przedsiębiorczą" realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści
- zarządzanie realizacją konkretnego projektu (K. Gadomska-Lila)
Adler, Heckscher, Prusak (2012)
- zdefiniowanie wspólnego celu i wypracowanie go
- przestrzeganie etyki kontrybucji
- tworzenie procesów, które pozwalają ludziom realizować wspólnie elastyczne, ale uporządkowane projekty
- zbudowanie systemu, w którym współpraca jest ceniona i nagradzana (K. Gadomska-Lila)
Lider a manager
Zarządzanie managera | Przywództwo lidera |
---|---|
|
|
Źródło: Balcerek A., (2008)
Współczesne przedsiębiorstwo, aby skutecznie radzić sobie ze zmianami, musi posiadać w swoich szeregach lidera zespołu. Lider inspiruje i motywuje pracowników do spełnienia określonej wizji zmiany (A. Balcerek, s. 52).
Lider zespołu — artykuły polecane |
Przywództwo — Wymagane kwalifikacje kierownika — Zespół projektowy — Zespół samozarządzający — Kompetencje menedżerskie — Funkcje zarządzania — Zadania lidera — Role menedżerów personalnego i liniowego — Lider |
Bibliografia
- Balcerek A., (2008), Od zarządzania do przywództwa, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 3-4
- Gadomska-Lila K., (2017), Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian, Publishing House of Wroclaw University of Economics
- Głowienka W. (2021), Rola lidera w zarządzaniu zasobami ludzkimi, "Zarządzanie innowacyjne w gospodarce i biznesie", nr 1(32)
- Kopacka P. (2015), Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym, Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego
- Strona internetowa: Lider, Słownik języka polskiego PWN online
Autor: Katarzyna Michalczyk