Wykres Hijmansa: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (→top: Clean up, removed: <br /> (39)) |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Ze względu na niewygodę tworzenia takiego wykresu w komputerze, lepszym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie oznaczeń literowych dla poszczególnych funkcji. Prezentuje to poniższy przykład. Oznaczenia literowe: | |||
<ul> | <ul> | ||
<li>W - wykonawca, odpowiedzialny za realizację zadania, zawsze jeden w zadaniu</li> | <li>W - wykonawca, odpowiedzialny za realizację zadania, zawsze jeden w zadaniu</li> | ||
<li>In - inicjator - inicjujący zadanie lub cały proces</li> | <li>In - inicjator - inicjujący zadanie lub cały proces</li> | ||
<li>I - informujący wykonawcę</li> | <li>I - informujący wykonawcę</li> | ||
<li>O - opiniujący, konsultujący merytorycznie | <li>O - opiniujący, konsultujący merytorycznie</li> | ||
<li>Oo - przedstawiający opinię obowiązującą z uzasadnieniem (na piśmie)</li> | <li>Oo - przedstawiający opinię obowiązującą z uzasadnieniem (na piśmie)</li> | ||
<li>Wyt - przekazujący wytyczne formalne co do sposobu realizacji zadania</li> | <li>Wyt - przekazujący wytyczne formalne co do sposobu realizacji zadania</li> | ||
<li>K - kontrolujący wykonawcę</li> | <li>K - kontrolujący wykonawcę</li> | ||
<li>Nb - [[Organy nadzoru|nadzorujący]] bezpośrednio wykonanie zadania (śledzi każde powtórzenie zadania) | <li>Nb - [[Organy nadzoru|nadzorujący]] bezpośrednio wykonanie zadania (śledzi każde powtórzenie zadania)</li> | ||
<li>No - nadzorujący ogólnie wykonanie zadania (orientuje się w postępie zadań)</li> | <li>No - nadzorujący ogólnie wykonanie zadania (orientuje się w postępie zadań)</li> | ||
<li>Ng - nadzór ogólny z koordynacją grupową - tak jak No, ale dodatkowo koordynuje pracami różnych zespołów w ramach zadania</li> | <li>Ng - nadzór ogólny z koordynacją grupową - tak jak No, ale dodatkowo koordynuje pracami różnych zespołów w ramach zadania</li> | ||
<li>Z - zatwierdzający (na piśmie) | <li>Z - zatwierdzający (na piśmie)</li> | ||
</ul>Dodatkowo we współczesnych wykresach kompetencyjnych często dodaje się kolumnę [[Zapisy]] lub Dokumenty, która pozwala na śledzenie dokumentów przetwarzanych w zadaniach. Ze względu na ograniczenia arkuszy kalkulacyjnych rezygnuje się natomiast z układu pierwiastkowego stanowisk pracy. | </ul>Dodatkowo we współczesnych wykresach kompetencyjnych często dodaje się kolumnę [[Zapisy]] lub Dokumenty, która pozwala na śledzenie dokumentów przetwarzanych w zadaniach. Ze względu na ograniczenia arkuszy kalkulacyjnych rezygnuje się natomiast z układu pierwiastkowego stanowisk pracy. | ||
{| border="1" | {| border="1" | ||
| height="260" width="57" valign="middle" | ''''' | | height="260" width="57" valign="middle" | '''''''''' | ||
| width="440" valign="middle" | UCZESTNIK ZADANIE | | width="440" valign="middle" | UCZESTNIK ZADANIE | ||
| align="center" width="68" valign="bottom" | Pełnomocnik ds. SZJ | | align="center" width="68" valign="bottom" | Pełnomocnik ds. SZJ | ||
Linia 51: | Linia 51: | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | Z | | align="center" valign="middle" | Z | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | roczny [[plan]] auditów | | align="center" valign="middle" | roczny [[plan]] auditów | ||
|- | |- | ||
Linia 60: | Linia 60: | ||
| valign="middle" | Zlecenie wykonania auditu | | valign="middle" | Zlecenie wykonania auditu | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | zlecenie auditu, roczny plan auditów | | align="center" valign="middle" | zlecenie auditu, roczny plan auditów | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="3" | '''''3''''' | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="3" | '''''3''''' | ||
| valign="middle" | Przygotowanie do auditu | | valign="middle" | Przygotowanie do auditu | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | lista pytań, zlecenie auditu | | align="center" valign="middle" | lista pytań, zlecenie auditu | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="34" valign="middle" sdval="4" | '''''4''''' | | align="right" height="34" valign="middle" sdval="4" | '''''4''''' | ||
| valign="middle" | Przeprowadzenie auditu | | valign="middle" | Przeprowadzenie auditu | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | I | | align="center" valign="middle" | I | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | I | | align="center" valign="middle" | I | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="5" | '''''5''''' | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="5" | '''''5''''' | ||
| valign="middle" | Opracowanie raportu | | valign="middle" | Opracowanie raportu | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | raport, karty działań... | | align="center" valign="middle" | raport, karty działań... | ||
|- | |- | ||
Linia 100: | Linia 100: | ||
| valign="middle" | Przyjęcie raportu, zatwierdzenie auditu | | valign="middle" | Przyjęcie raportu, zatwierdzenie auditu | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | raport, roczny plan auditów | | align="center" valign="middle" | raport, roczny plan auditów | ||
|- | |- | ||
Linia 110: | Linia 110: | ||
| valign="middle" | Przygotowanie danych do przeglądu zarządzania | | valign="middle" | Przygotowanie danych do przeglądu zarządzania | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | raport do przegl. zarządzania | | align="center" valign="middle" | raport do przegl. zarządzania | ||
|} | |} |
Wersja z 07:42, 2 lis 2023
Wykres Hijmansa |
---|
Polecane artykuły |
Wykres Hijmansa pozwala na przypisanie stanowiskom pracy (w kolumnach) konkretnych zadań (w wierszach), a także wskazanie jakie funkcje pełnią te stanowiska w zadaniach (oznaczenia w macierzy). Jest bardzo wygodnym narzędziem opisu procesów, można go z łatwością przygotować w arkuszu kalkulacyjnym.
Oryginalny wykres Hijmansa (nazywany także wykresem kompetencyjnym) stosował oznaczenia graficzne, jak w poniższym przykładzie. Warto zwrócić uwagę na tzw. układ pierwiastkowy stanowisk pracy, który odzwierciedla zależności w strukturze organizacyjnej.
Ze względu na niewygodę tworzenia takiego wykresu w komputerze, lepszym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie oznaczeń literowych dla poszczególnych funkcji. Prezentuje to poniższy przykład. Oznaczenia literowe:
- W - wykonawca, odpowiedzialny za realizację zadania, zawsze jeden w zadaniu
- In - inicjator - inicjujący zadanie lub cały proces
- I - informujący wykonawcę
- O - opiniujący, konsultujący merytorycznie
- Oo - przedstawiający opinię obowiązującą z uzasadnieniem (na piśmie)
- Wyt - przekazujący wytyczne formalne co do sposobu realizacji zadania
- K - kontrolujący wykonawcę
- Nb - nadzorujący bezpośrednio wykonanie zadania (śledzi każde powtórzenie zadania)
- No - nadzorujący ogólnie wykonanie zadania (orientuje się w postępie zadań)
- Ng - nadzór ogólny z koordynacją grupową - tak jak No, ale dodatkowo koordynuje pracami różnych zespołów w ramach zadania
- Z - zatwierdzający (na piśmie)
Dodatkowo we współczesnych wykresach kompetencyjnych często dodaje się kolumnę Zapisy lub Dokumenty, która pozwala na śledzenie dokumentów przetwarzanych w zadaniach. Ze względu na ograniczenia arkuszy kalkulacyjnych rezygnuje się natomiast z układu pierwiastkowego stanowisk pracy.
''''' | UCZESTNIK ZADANIE | Pełnomocnik ds. SZJ | Prezes | Kierownik Działu/Wydziału | Auditor wiodący | Auditorzy | Pracownicy | ZAPISY |
1 | Opracowanie rocznego programu auditów | W | Z | roczny plan auditów | ||||
2 | Zlecenie wykonania auditu | W | zlecenie auditu, roczny plan auditów | |||||
3 | Przygotowanie do auditu | W | lista pytań, zlecenie auditu | |||||
4 | Przeprowadzenie auditu | I | W | I | ||||
5 | Opracowanie raportu | W | raport, karty działań... | |||||
6 | Przyjęcie raportu, zatwierdzenie auditu | W | raport, roczny plan auditów | |||||
7 | Przygotowanie danych do przeglądu zarządzania | W | raport do przegl. zarządzania |
Bibliografia
- Wawak, S. (2011). Zarządzanie jakością: podstawy, systemy i narzędzia
Autor: Sławomir Wawak