Metoda budżetowania przyrostowego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 17: Linia 17:


==Proces i etapy budżetowania==
==Proces i etapy budżetowania==
[[Proces]] budżetowania rozpoczyna się od ustalenia wartości zewidencjonowanych w ubiegłym okresie (najczęściej z poprzedniego roku budżetowego). Następnie koryguje się je o odchylenia, które powstają w trakcie realizacji budżetu oraz dodaje się inne wskaźniki, które powstają w wyniku zmian wielkości ekonomicznych ([[inflacja]], wzrost wynagrodzeń, zmiany kursów walut, zmiany w polityce cenowej przedsiębiorstwa), które mogą nastąpić w przyszłości <ref> S. Marciniak 2004, s. 150, 152 </ref>.  
[[Proces]] budżetowania rozpoczyna się od ustalenia wartości zewidencjonowanych w ubiegłym okresie (najczęściej z poprzedniego roku budżetowego). Następnie koryguje się je o odchylenia, które powstają w trakcie realizacji budżetu oraz dodaje się inne wskaźniki, które powstają w wyniku zmian wielkości ekonomicznych ([[inflacja]], wzrost wynagrodzeń, zmiany kursów walut, zmiany w polityce cenowej przedsiębiorstwa), które mogą nastąpić w przyszłości <ref> S. Marciniak 2004, s. 150, 152 </ref>.


Cały proces budżetowania można podzielić na cztery kluczowe etapy <ref> M. Gmytrasiewicz 2005, s. 158 </ref>:
Cały proces budżetowania można podzielić na cztery kluczowe etapy <ref> M. Gmytrasiewicz 2005, s. 158 </ref>:
Linia 39: Linia 39:
* powtarzalność schematu budżetowania.
* powtarzalność schematu budżetowania.
Wady <ref> M. Ossowski 2013, s. 474 </ref> <ref> M. Ossowski 2005, s.159 </ref> <ref> N. Edward 2015, s. 341 </ref>:
Wady <ref> M. Ossowski 2013, s. 474 </ref> <ref> M. Ossowski 2005, s.159 </ref> <ref> N. Edward 2015, s. 341 </ref>:
* powtarzanie błędów okresów poprzednich,  
* powtarzanie błędów okresów poprzednich,
* zbyt duży wpływ układów i powiązań personalnych występujących wśród osób odpowiedzialnych za tworzenie [[budżet]]ów,  
* zbyt duży wpływ układów i powiązań personalnych występujących wśród osób odpowiedzialnych za tworzenie [[budżet]]ów,
* marnotrawstwo zasobów przedsiębiorstwa (zaliczając do budżetu niekonieczne czynności),
* marnotrawstwo zasobów przedsiębiorstwa (zaliczając do budżetu niekonieczne czynności),
* możliwość wykorzystania jedynie szacunkowej stopy wzrostu (niedokładne oszacowanie zmian parametrów),
* możliwość wykorzystania jedynie szacunkowej stopy wzrostu (niedokładne oszacowanie zmian parametrów),
Linia 53: Linia 53:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Bucior G., (2010), ''[http://grzegorz.bucior.pl/cms/fck/uploaded/publikacje/bucior-budzet_podstawy_zerowej_w_jednostkach_samorzadu_terytorialnego.pdf Budżet podstawy zerowej w jednostkach samorządu terytorialnego]'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 122, s. 64-65
* Bucior G., (2010), ''[http://grzegorz.bucior.pl/cms/fck/uploaded/publikacje/bucior-budzet_podstawy_zerowej_w_jednostkach_samorzadu_terytorialnego.pdf Budżet podstawy zerowej w jednostkach samorządu terytorialnego]'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 122, s. 64-65
* Chmielowiec-Lewczuk M., (2004), ''Controlling w działalności przedsiębiorstwa'', PWE, Warszawa, s. 316-317
* Chmielowiec-Lewczuk M., (2004), ''Controlling w działalności przedsiębiorstwa'', PWE, Warszawa, s. 316-317
* Gmińska R., (2011), ''[https://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/32-2011/FRFU-32-363.pdf Wykorzystanie budżetowania w modelu rachnukowości zarządczej]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 32, s. 1-2
* Gmińska R., (2011), ''[https://wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/32-2011/FRFU-32-363.pdf Wykorzystanie budżetowania w modelu rachnukowości zarządczej]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 32, s. 1-2
* Gmytrasiwicz M., (2005), ''Encyklopedia rachunkowości'', LexisNexis, Warszawa, s. 158
* Gmytrasiwicz M., (2005), ''Encyklopedia rachunkowości'', LexisNexis, Warszawa, s. 158
* Kuchciak I., (2008), ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_15669/c/foe218Iwa_Kuchciak175_192.pdf Budżetowanie jako narzędzie wspomagające efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstwa]'', Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica,  nr 218, Łódź, s. 175  
* Kuchciak I., (2008), ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_15669/c/foe218Iwa_Kuchciak175_192.pdf Budżetowanie jako narzędzie wspomagające efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstwa]'', Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica,  nr 218, Łódź, s. 175
* Lew G., (2004), ''[[Controlling]] przedsiębiorstw handlowych'', Difin, Warszawa, s. 135,144-147
* Lew G., (2004), ''Controlling przedsiębiorstw handlowych'', Difin, Warszawa, s. 135,144-147
* Marciniak S., (2004), ''Controlling filozofia [[projektowanie]]'', Difin, Warszawa, s. 150, 152
* Marciniak S., (2004), ''Controlling filozofia projektowanie'', Difin, Warszawa, s. 150, 152
* Nowak E., (2015), ''[http://zif.wzr.pl/pim/2015_4_2_20.pdfMetody ilościowe w rachunku kosztów przedsiębiorstwa]'', Journal of Management and Finance, nr 13, s. 341
* Nowak E., (2015), ''[http://zif.wzr.pl/pim/2015_4_2_20.pdfMetody ilościowe w rachunku kosztów przedsiębiorstwa]'', Journal of Management and Finance, nr 13, s. 341
* Orliński R., (2012), ''[https://www.dbc.wroc.pl/Content/21725/PDF/Orlinski_Budzetowanie_Przyrostowe_Jako_Metoda_Poprawy_Kondycji_2012.pdf Budżetowanie przyrostowe jako metoda poprawy kondycji finansowej szpitali]'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 251, s. 384
* Orliński R., (2012), ''[https://www.dbc.wroc.pl/Content/21725/PDF/Orlinski_Budzetowanie_Przyrostowe_Jako_Metoda_Poprawy_Kondycji_2012.pdf Budżetowanie przyrostowe jako metoda poprawy kondycji finansowej szpitali]'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 251, s. 384
* Ossowski M., (2005), ''Metody budżetowania'', Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, nr 2, s. 159
* Ossowski M., (2013), ''[https://dbc.wroc.pl/Content/29090/PDF/Ossowski_Budzetowanie_Kosztow_Udzialu_w_Targach_2013.pdf Budżetowanie kosztów udziału w targach]'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 289, s. 474
* Ossowski M., (2013), ''[https://dbc.wroc.pl/Content/29090/PDF/Ossowski_Budzetowanie_Kosztow_Udzialu_w_Targach_2013.pdf Budżetowanie kosztów udziału w targach]'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 289, s. 474
* Ossowski M., (2005), ''[http://jmf.wzr.pl/pim/2005_2_14.pdf Metody budżetowania]'', Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, nr 2, s. 159
</noautolinks>


{{a|Mariola Karasińska, Magdalena Węgrzyn}}
{{a|Mariola Karasińska, Magdalena Węgrzyn}}

Wersja z 17:44, 28 paź 2023

Metoda budżetowania przyrostowego
Polecane artykuły

Metoda budżetowania przyrostowego (liniowa, inkrementalna) - jedna z metod budżetowania wykorzystywana w zarządzaniu przedsiębiorstwami [1]. Jest tradycyjną i najczęściej stosowaną metodą budżetowania, polegającą na wykorzystaniu danych historycznych oraz przewidywanych zmian (stopy wzrostu oszacowanej na następny okres) w celu efektywnego wykorzystania środków finansowych [2].

Proces i etapy budżetowania

Proces budżetowania rozpoczyna się od ustalenia wartości zewidencjonowanych w ubiegłym okresie (najczęściej z poprzedniego roku budżetowego). Następnie koryguje się je o odchylenia, które powstają w trakcie realizacji budżetu oraz dodaje się inne wskaźniki, które powstają w wyniku zmian wielkości ekonomicznych (inflacja, wzrost wynagrodzeń, zmiany kursów walut, zmiany w polityce cenowej przedsiębiorstwa), które mogą nastąpić w przyszłości [3].

Cały proces budżetowania można podzielić na cztery kluczowe etapy [4]:

  1. ustalenie wszystkich założeń do tworzenia budżetu oraz zebranie danych,
  2. opracowanie budżetu na dany rok,
  3. obliczenie budżetu i jego zatwierdzenie,
  4. sprawdzenie i kontrola ustalonego budżetu.

Zastosowania metody

Metoda budżetowania przyrostowego jest efektywna w przypadku stabilnych firm, które działają przez cały czas w tym samym otoczeniu i stabilnych warunkach rynkowych. Charakterystyka metody wynika z okresu, w którym powstała - ery przemysłowej. Wykorzystywana w przedsiębiorstwach produkcji masowej, jej celem było przedstawienie wyniku mającego wspierać maksymalizację zysku [5]. Przedsiębiorstwa charakteryzowały się niskimi kosztami pośrednimi, których prognoza nie była skomplikowana. Metoda budżetowana przyrostowego jest metodą najszybszą i najprostszą spośród tradycyjnych metod budżetowania, gdyż polega jedynie na wykorzystaniu budżetu z poprzedniego okresu i skorygowaniu go poprzez uwzględnienie niektórych składników. Z powodu swojej prostoty, powtarzalnego schematu danych, niskiego kosztu i znikomej pracochłonności przeprowadzenia samej operacji budżetowania jest ona często wykorzystywana w sektorze publicznym. Stosowanie tej metody w sektorze publicznym wynika również z cech wydatków publicznych, których kwoty są zazwyczaj zatwierdzane już w roku poprzedzającym [6].

Zalety i wady budżetowania przyrostowego

Zalety [7]:

  • czytelne reguły metody,
  • niska złożoność obliczeniowa,
  • niska pracochłonność,
  • niski koszt stosowania metody (jej wdrożenia i używania),
  • krótki czas przygotowania budżetu,
  • wykorzystanie stałego czasu budżetowania (jednostki roku),
  • powtarzalność schematu budżetowania.

Wady [8] [9] [10]:

  • powtarzanie błędów okresów poprzednich,
  • zbyt duży wpływ układów i powiązań personalnych występujących wśród osób odpowiedzialnych za tworzenie budżetów,
  • marnotrawstwo zasobów przedsiębiorstwa (zaliczając do budżetu niekonieczne czynności),
  • możliwość wykorzystania jedynie szacunkowej stopy wzrostu (niedokładne oszacowanie zmian parametrów),
  • uwzględnianie jedynie poprzedniego roku budżetowego (przy czym okres trwania projektów może wynieść kilka lat),
  • niechęć do zatwierdzania innowacyjnych lub kosztownych projektów z obawy przed przekroczeniem prognozowanego budżetu lub niedokładnego oszacowania wydatków,
  • wymuszone wykorzystywanie pozostałego z danego okresu budżetu w celu uniknięcia obniżenia budżetu na następujący rok.

Powyższe wady odnoszą się głównie do stosowania metody budżetowania przyrostowego w sektorze publicznym (np. opieka zdrowotna, samorządy terytorialne). Z powodu ich dużej liczby wykorzystuje się inne konkurencyjne metody - programowanie budżetowe, metodę budżetowania od zera lub współczesne metody budżetowania (metoda budżetowania kaizen, budżetowanie wartości dla akcjonariuszy, budżetowanie kontrolowanego poziomu produktywności).

Przypisy

  1. M. Chmielowiec - Lewczuk 2004, s. 316-317
  2. R. Gmińska 2011, s. 1-2
  3. S. Marciniak 2004, s. 150, 152
  4. M. Gmytrasiewicz 2005, s. 158
  5. I. Kuchciak 2008, s.175
  6. R. Orliński 2012, s. 384
  7. G. Bucior 2010, s. 64-65
  8. M. Ossowski 2013, s. 474
  9. M. Ossowski 2005, s.159
  10. N. Edward 2015, s. 341

Bibliografia


Autor: Mariola Karasińska, Magdalena Węgrzyn