Zarządzanie kapitałem intelektualnym: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 36: | Linia 36: | ||
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | [[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | ||
<!--[[en:Intellectual Capital Management]]--> | <!--[[en:Intellectual Capital Management]]--> | ||
{{#metamaster:description|Zarządzanie kapitałem intelektualnym to wykorzystanie niematerialnych aktywów w celu efektywnego funkcjonowania firmy i konkurencji na rynku. Składa się z kapitału ludzkiego, strukturalnego i relacyjnego.}} |
Wersja z 07:23, 14 paź 2023
Zarządzanie kapitałem intelektualnym |
---|
Polecane artykuły |
Kapitał intelektualny to termin oznaczający połączenie niematerialnych aktywów, które umożliwiają firmie funkcjonowanie i skuteczne konkurowanie na rynku, ponieważ zostały sformalizowane, uchwycone, zmuszone do działania i są stale wykorzystywane w celu stworzenia oferty o wyższej wartości dla klientów i udziałowców.
Rodzaje kapitału intelektualnego to: kapitał ludzki, kapitał strukturalny, kapitał relacyjny.
Koncepcja zarządzania kapitałem intelektualnym koncentruje się na identyfikacji wiedzy, organizacyjnym uczeniu się, oraz gromadzeniu wiedzy, i przy takim podejściu może być informatycznie wspomagana.
Efekty zastosowań
Zarządzanie kapitałem intelektualnym może przynieść wiele korzyści dla przedsiębiorstwa, w tym:
- Poprawa efektywności: dzięki lepszemu zarządzaniu wiedzą i umiejętnościami pracowników, przedsiębiorstwo jest w stanie szybciej reagować na zmieniające się warunki rynkowe.
- Wzrost innowacyjności: przedsiębiorstwa, które skutecznie zarządzają swoim kapitałem intelektualnym, są w stanie szybciej rozwijać nowe produkty i usługi.
- Poprawa jakości: dzięki lepszemu zarządzaniu wiedzą i umiejętnościami pracowników, przedsiębiorstwo jest w stanie poprawić jakość swoich produktów i usług.
- Wzrost przewagi konkurencyjnej: przedsiębiorstwa, które skutecznie zarządzają swoim kapitałem intelektualnym, są w stanie uzyskać przewagę nad konkurencją.
- Wzrost wartości przedsiębiorstwa: dzięki lepszemu zarządzaniu kapitałem intelektualnym, przedsiębiorstwo jest w stanie zwiększyć swoją wartość.
Bibliografia
- Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
Autor: Krzysztof Woźniak