Kwota zmniejszająca podatek: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
==Obecna postać kwoty zmniejszającej podatek== | ==Obecna postać kwoty zmniejszającej podatek== | ||
Na mocy | Na mocy ''Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne''<ref>Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2017 poz. 2175</ref> | ||
==Skutki wprowadzonych zmian w obliczaniu kwoty zmniejszającej podatek== | ==Skutki wprowadzonych zmian w obliczaniu kwoty zmniejszającej podatek== |
Wersja z 22:24, 19 maj 2020
Kwota zmniejszająca podatekto kwota, o którą podatnik może pomniejszyć wyliczony podatek dochodowy należny Urzędowi skarbowemu, uzależniony od uzyskanego w danym roku dochodu i obowiązującej w danym roku podatkowym kwoty wolnej od podatku dochodowego.
Możliwość i zasady stosowania kwoty zmniejszającej podatek określa art.27 ust.1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych[1].
Zmiana postaci kwoty zmniejszającej podatek od 2016
Do 2016 roku kwota wolna od podatku wynosiła 3091,00 zł, a kwota będąca zwrotem podatku była stała i wynosiła 556,02 zł. Na mocy Ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[2] z dniem 1 lipca 2017 zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zmieniając wartość kwoty zmniejszającej podatek i częściowo uzależniając ją od ustalonych kwot dochodu uzyskiwanych przez podatników. Od tego czasu kwotę zmniejszającą podatek oblicza się według progresywnej skali podatkowej[3]
Zmiana przepisów była konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego [4], zgodnie z którym przepis określający poziom minimum podatkowego: w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej minimum egzystencji, jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Wyrok zainicjowany był wnioskiem ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym zasugerował potrzebę weryfikacji założenia, według którego podatnik przekraczający kwotę wolną od opodatkowania , może zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe i ponieść ciężar publiczny w postaci uiszczenia podatku. Rzecznik Praw Obywatelskich uzasadniając swój wniosek, odwołał się do określonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej[5] zasady podatkowej, twierdząc że obowiązek podatkowy powinien odnosić się do zdolności ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych przez obywateli, a stałakwota zmniejszająca podatek nie spełnia tego warunku[6].
Obecna postać kwoty zmniejszającej podatek
Na mocy Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne[7]
Skutki wprowadzonych zmian w obliczaniu kwoty zmniejszającej podatek
Skala podatkowa w 2017
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Przypisy
- ↑ Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350
- ↑ Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
- ↑ Flis M. (2019), s. 15
- ↑ Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14
- ↑ Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej], 1997
- ↑ Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), s.191
- ↑ Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2017 poz. 2175
Bibliografia
- Flis M. (2019), Kwota wolna od podatku jako anachronizm polskiego systemu podatkowego, "Doradztwo podatkowe - Biuletyn Instytutu Studiów Podatkowych", nr 11, s. 15-17
- Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), Kwota wolna od opodatkowania a sprawiedliwość podatkowa, "Edukacja Ekonomistów i Menadżerów: problemy,innowacje,projekty.", nr 3(49), s. 187-199
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, 1997
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350
- Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. poz. 1926.
- Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14
- Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2017 poz. 2175
Autor: Szymon Gregorczyk