Jean Piaget: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
''''Jean Piaget'''' | ''''Jean Piaget'''' | ||
to szwajcarski biolog, psycholog, pedagog, a także filozof, urodził się 9 sierpnia 1896 roku w Neuchatel, odszedł 1980 roku w Genawie. Piaget zasłynął w charakterze psychologa XX wieku badającego koncepcje poznawczą dzieci (M. Białecka-Pikul i in. 2011, s. 27). Autor przedstawił badania na podstawie psychologicznych oraz historyczno-krytycznej analizy myśli naukowej, analizował rozwijanie myślenia (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47). Wskazał czynną skłonność dziecka do postrzegania środowiska otaczającego. Z punktu widzenia Piageta każdy człowiek w tym również dziecko, musi adaptować do ciągłych zmian, jakie nieustannie występują w otoczeniu (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47). | to szwajcarski biolog, psycholog, pedagog, a także filozof, urodził się 9 sierpnia 1896 roku w Neuchatel, odszedł 1980 roku w Genawie. Piaget zasłynął w charakterze psychologa XX wieku badającego koncepcje poznawczą dzieci (M. Białecka-Pikul i in. 2011, s. 27). Autor przedstawił badania na podstawie psychologicznych oraz historyczno-krytycznej analizy myśli naukowej, analizował rozwijanie myślenia (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47). Wskazał czynną skłonność dziecka do postrzegania środowiska otaczającego. Z punktu widzenia Piageta każdy człowiek w tym również dziecko, musi adaptować do ciągłych zmian, jakie nieustannie występują w otoczeniu (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47). | ||
Linia 22: | Linia 8: | ||
==Koncepcja rozwoju Jeana Piageta== | ==Koncepcja rozwoju Jeana Piageta== | ||
Piaget przedstawił następujące fazy rozwoju (A. Giddens 2012, s. 325): | Piaget przedstawił następujące fazy rozwoju (A. Giddens 2012, s. 325): | ||
* faza 1 - stadium sensoryczno-motoryczne (od 0 do 2 roku życia) - niemowlę poznaje świat przez dotykanie i przyswojenie przedmiotu. Dziecko uczy się odróżniać człowieka od rzeczy. Koniec stadium występuje, gdy niemowlę pojmuje, że jego otoczenie ma swoiste i trwałe właściwości. | * faza 1 - stadium sensoryczno-motoryczne (od 0 do 2 roku życia) - niemowlę poznaje świat przez dotykanie i przyswojenie przedmiotu. Dziecko uczy się odróżniać człowieka od rzeczy. Koniec stadium występuje, gdy niemowlę pojmuje, że jego otoczenie ma swoiste i trwałe właściwości. | ||
Linia 28: | Linia 13: | ||
* faza 3 - stadium operacji konkretnych (od 7 do 11 roku życia) - dzieci próbują stopniowo opanowywać abstrakcyjne pojęcia. Myślenie jest coraz mniej egocentryczne. Rozumienie dziecka opiera się na fizycznym spojrzeniu na otaczający świat, brak zrozumienia hipotetycznych zdarzeń. | * faza 3 - stadium operacji konkretnych (od 7 do 11 roku życia) - dzieci próbują stopniowo opanowywać abstrakcyjne pojęcia. Myślenie jest coraz mniej egocentryczne. Rozumienie dziecka opiera się na fizycznym spojrzeniu na otaczający świat, brak zrozumienia hipotetycznych zdarzeń. | ||
* faza 4 - stadium operacji formalnych (od 11 do dorosłości) - rozpoznawanie niezwykle abstrakcyjnych pojęć i hipotetycznych inicjatyw. Stając przed trudnościami potrafią uwzględnić wszystkie potencjalne metody wyjścia, analizują je, aby dostrzec prawidłowych rozwiązań. Nie wszystkie jednostki przechodzą przez ostatnie stadium, które jest zależne w dużej mierze od mechanizmu kształcenia w placówkach edukacyjnych. | * faza 4 - stadium operacji formalnych (od 11 do dorosłości) - rozpoznawanie niezwykle abstrakcyjnych pojęć i hipotetycznych inicjatyw. Stając przed trudnościami potrafią uwzględnić wszystkie potencjalne metody wyjścia, analizują je, aby dostrzec prawidłowych rozwiązań. Nie wszystkie jednostki przechodzą przez ostatnie stadium, które jest zależne w dużej mierze od mechanizmu kształcenia w placówkach edukacyjnych. | ||
<google>n</google> | |||
==Podejście moralne według J. Piageta== | ==Podejście moralne według J. Piageta== | ||
Linia 34: | Linia 21: | ||
==Typy sprawiedliwości według J. Piageta== | ==Typy sprawiedliwości według J. Piageta== | ||
Sprawiedliwość to jedno z najistotniejszych odczuć moralnych. Jean Piageta przeprowadził badania i ukazał rozwój pojęcia sprawiedliwości u dzieci: | Sprawiedliwość to jedno z najistotniejszych odczuć moralnych. Jean Piageta przeprowadził badania i ukazał rozwój pojęcia sprawiedliwości u dzieci: | ||
* sprawiedliwość retrybutywna | * sprawiedliwość retrybutywna - sankcje za popełniane błędy. Sankcje ekspiacyjną (bicie) z przymusu wymierzana za złamanie zasad i sankcję przez odwzajemnianie ([[nagana]]) - wyjaśnienie jednostce karanej przez osobę z autorytetem konsekwencji łamania reguł, | ||
* sprawiedliwość dystrybutywna | * sprawiedliwość dystrybutywna - sprawiedliwy podział dóbr skrupulatnej równości. | ||
==Najważniejsze pojęcia Piageta== | ==Najważniejsze pojęcia Piageta== | ||
''[[Asymilacja]]'' | ''[[Asymilacja]]'' - modyfikacja i dostosowanie świeżej informacji do znanych schematów, połączona jest z trwałymi stereotypami i logicznych nowych związków ze znaną rzeczywistością. | ||
''Akomodacja'' - pociąg modyfikacji i przystosowania znanych schematów do świeżej informacji, skutkuje podważenie stereotypów wprowadzającą nową percepcje rzeczywistości. | ''Akomodacja'' - pociąg modyfikacji i przystosowania znanych schematów do świeżej informacji, skutkuje podważenie stereotypów wprowadzającą nową percepcje rzeczywistości. | ||
Linia 45: | Linia 32: | ||
''Schemat'' - budowanie wewnętrznych struktur poznawczych stanowiący część tworzenia i rekonstruowania wiedzy umożliwiający jednostce intelektualnej przystosowanie się oraz organizowanie otoczenia. | ''Schemat'' - budowanie wewnętrznych struktur poznawczych stanowiący część tworzenia i rekonstruowania wiedzy umożliwiający jednostce intelektualnej przystosowanie się oraz organizowanie otoczenia. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Teoria chaosu]]}} — {{i5link|a=[[Empatia]]}} — {{i5link|a=[[Relatywizm kulturowy]]}} — {{i5link|a=[[Metafora organizacji]]}} — {{i5link|a=[[Psychologia społeczna]]}} — {{i5link|a=[[Zdrowy rozsądek]]}} — {{i5link|a=[[Socjotechnika]]}} — {{i5link|a=[[Paradygmat]]}} — {{i5link|a=[[Strukturalizm]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Białecka-Pikul M. (red.) (2011), ''Wczesne dzieciństwo'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Białecka-Pikul M. (red.) (2011), ''Wczesne dzieciństwo'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Giddens A. (2012), ''Socjologia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | |||
* Giddens A. (2012), ''Socjologia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Kurszewska A. (2016), ''Entrepreneurship Education'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź | ||
* Kurszewska A. (2016), ''Entrepreneurship Education''Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź | * Szczygieł M. (2017), ''Konstruktywizm Jeana Piageta i koncepcja zmysłu liczby a edukacja matematyczna'', Edukacja, nr 1 | ||
* Szczygieł M. (2017), ''Konstruktywizm Jeana Piageta i koncepcja zmysłu liczby a edukacja matematyczna'', | * Śmiechowska-Petrovskij E. (red.) (2016), ''Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku'', Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa | ||
* Śmiechowska-Petrovskij E. (red.) (2016), ''Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku'', Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa | * Świątek B. (2017), ''[https://pracenaukowe.wwszip.pl/prace/prace-naukowe-44.pdf#page=141 Możliwości rozbudzania myślenia krytycznego w edukacji wczesnoszkolnej]'', Zeszyty pedagogiczno-medyczne, nr 5 | ||
* Świątek B. (2017) ''[ | * Czyżowska N. (2018), ''[https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/60462/czyzowska_czyzowska_edukacja_moralna_czyli_o_sposobach_wspierania_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y Edukacja moralna czyli o sposobach wspierania rozwoju moralnego uczniów]'', Fides et Ratio, nr 34 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Znani praktycy i badacze]] | ||
{{a|Karolina Fasuga}} | |||
{{a| Karolina Fasuga}} | |||
{{#metamaster:description|Jean Piaget | {{#metamaster:description|Jean Piaget - szwajcarski biolog, psycholog, pedagog i filozof. Jego badania nad rozwojem poznawczym dzieci miały ogromny wpływ na psychologię rozwojową.}} |
Aktualna wersja na dzień 11:15, 3 sty 2024
'Jean Piaget' to szwajcarski biolog, psycholog, pedagog, a także filozof, urodził się 9 sierpnia 1896 roku w Neuchatel, odszedł 1980 roku w Genawie. Piaget zasłynął w charakterze psychologa XX wieku badającego koncepcje poznawczą dzieci (M. Białecka-Pikul i in. 2011, s. 27). Autor przedstawił badania na podstawie psychologicznych oraz historyczno-krytycznej analizy myśli naukowej, analizował rozwijanie myślenia (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47). Wskazał czynną skłonność dziecka do postrzegania środowiska otaczającego. Z punktu widzenia Piageta każdy człowiek w tym również dziecko, musi adaptować do ciągłych zmian, jakie nieustannie występują w otoczeniu (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47).
Piaget przedstawił cztery fazy rozwoju poznania świeżych umiejętności (A. Kurczewska 2016, s. 78). Na podstawie obserwacji i badań doszedł do wniosku, iż wszystkie dzieci przechodzą przez jednakowe fazy odkryć świata, wykonują błędy i docierają do jednakowych koncepcji.
TL;DR
Jean Piaget był szwajcarskim psychologiem i pedagogiem, który badał rozwój poznawczy dzieci. Przedstawił cztery fazy rozwoju, w których dzieci odkrywają świat i zdobywają nowe umiejętności. Piaget opisał także moralne i sprawiedliwe podejście dzieci oraz wprowadził kluczowe pojęcia, takie jak asymilacja, akomodacja, konstruktywizm i schemat. Jego badania miały duże znaczenie dla psychologii rozwojowej.
Koncepcja rozwoju Jeana Piageta
Piaget przedstawił następujące fazy rozwoju (A. Giddens 2012, s. 325):
- faza 1 - stadium sensoryczno-motoryczne (od 0 do 2 roku życia) - niemowlę poznaje świat przez dotykanie i przyswojenie przedmiotu. Dziecko uczy się odróżniać człowieka od rzeczy. Koniec stadium występuje, gdy niemowlę pojmuje, że jego otoczenie ma swoiste i trwałe właściwości.
- faza 2 - stadium przedoperacyjne (od 2 do 7 roku życia) - okres uczenia się posługiwania językiem, dzieci stosują słowa do tytułowania przedmiotów. Pojawia się myślenie egocentryczne opierające się na dostrzeganiu przedmiotów sytuacji otaczających jedynie z własnej wizji (K. Ornacka 2013, s. 103). Brak spostrzegania percypowania przedmiotu w innym świetle.
- faza 3 - stadium operacji konkretnych (od 7 do 11 roku życia) - dzieci próbują stopniowo opanowywać abstrakcyjne pojęcia. Myślenie jest coraz mniej egocentryczne. Rozumienie dziecka opiera się na fizycznym spojrzeniu na otaczający świat, brak zrozumienia hipotetycznych zdarzeń.
- faza 4 - stadium operacji formalnych (od 11 do dorosłości) - rozpoznawanie niezwykle abstrakcyjnych pojęć i hipotetycznych inicjatyw. Stając przed trudnościami potrafią uwzględnić wszystkie potencjalne metody wyjścia, analizują je, aby dostrzec prawidłowych rozwiązań. Nie wszystkie jednostki przechodzą przez ostatnie stadium, które jest zależne w dużej mierze od mechanizmu kształcenia w placówkach edukacyjnych.
Podejście moralne według J. Piageta
Jean Piaget opisuje znaczenie procesów poznawczych dzieci umożliwiające tworzenie i organizowanie struktury myślenia oraz działania. Dziecko postrzegane jest jako moralny filozof biorący aktywny udział w budowaniu sposobów myślenia o tym co dobre a co złe (N.D. Czyżowska 2018, s. 30). W procesie rozwojowym dokonywane są coraz bardziej użyteczne i złożone operacje poznawcze jednostki. Piaget podkreśla dwa typy rozumowania moralnego odbiegające odmiennym znaczeniem pojmowania takich kwestii jak uczciwość, szacunek oraz kara. Rozwój moralny określany jest, jako przechodzenie od moralności heteronomicznej, w której charakterystyczne jest przyporządkowanie autorytetom i zasadom ze względu na obawę przed karą, do moralności autonomicznej, która składa się z wspólnego szacunku, równości oraz uczciwości przyswajanej jako przestrzeganie wspólnie sprecyzowanych zasad, które równocześnie stają się zasadami samej jednostki. Wartością szczególną w rozwoju moralnym dzieci odgrywa grupa rówieśnicza opierająca się na wzajemnym szacunku i równości w znacznym stopniu przyczyniająca się do przechodzenia w kierunku autonomii moralnej (N.D. Czyżowska 2018, s. 31).
Typy sprawiedliwości według J. Piageta
Sprawiedliwość to jedno z najistotniejszych odczuć moralnych. Jean Piageta przeprowadził badania i ukazał rozwój pojęcia sprawiedliwości u dzieci:
- sprawiedliwość retrybutywna - sankcje za popełniane błędy. Sankcje ekspiacyjną (bicie) z przymusu wymierzana za złamanie zasad i sankcję przez odwzajemnianie (nagana) - wyjaśnienie jednostce karanej przez osobę z autorytetem konsekwencji łamania reguł,
- sprawiedliwość dystrybutywna - sprawiedliwy podział dóbr skrupulatnej równości.
Najważniejsze pojęcia Piageta
Asymilacja - modyfikacja i dostosowanie świeżej informacji do znanych schematów, połączona jest z trwałymi stereotypami i logicznych nowych związków ze znaną rzeczywistością.
Akomodacja - pociąg modyfikacji i przystosowania znanych schematów do świeżej informacji, skutkuje podważenie stereotypów wprowadzającą nową percepcje rzeczywistości.
Konstruktywizm - teoria rozwojowo-poznawcza przez intensywne tworzenie uczącego. Dziecko odgrywa aktywny udział w konstruowaniu odmiennych modeli rzeczywistości. To metoda stawiania założonych hipotez i przedstawiania oczekiwań przeglądanych w systemie poznawania, gdzie powstają wadliwe pojęcia. Według Piageta tworzenie wadliwych pojęć powoduje rozwijanie umysłu dziecka przez skłanianie do poszukiwania wyjaśnień i samoistne kreowanie wiedzą.
Schemat - budowanie wewnętrznych struktur poznawczych stanowiący część tworzenia i rekonstruowania wiedzy umożliwiający jednostce intelektualnej przystosowanie się oraz organizowanie otoczenia.
Jean Piaget — artykuły polecane |
Teoria chaosu — Empatia — Relatywizm kulturowy — Metafora organizacji — Psychologia społeczna — Zdrowy rozsądek — Socjotechnika — Paradygmat — Strukturalizm |
Bibliografia
- Białecka-Pikul M. (red.) (2011), Wczesne dzieciństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Giddens A. (2012), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Kurszewska A. (2016), Entrepreneurship Education, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
- Szczygieł M. (2017), Konstruktywizm Jeana Piageta i koncepcja zmysłu liczby a edukacja matematyczna, Edukacja, nr 1
- Śmiechowska-Petrovskij E. (red.) (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa
- Świątek B. (2017), Możliwości rozbudzania myślenia krytycznego w edukacji wczesnoszkolnej, Zeszyty pedagogiczno-medyczne, nr 5
- Czyżowska N. (2018), Edukacja moralna czyli o sposobach wspierania rozwoju moralnego uczniów, Fides et Ratio, nr 34
Autor: Karolina Fasuga