Europejski Trybunał Sprawiedliwości: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
[[Wymiar sprawiedliwości]] Unii Europejskiej to struktura, którą tworzą:'''[[Trybunał Sprawiedliwości]] ([[ETS]])''', Sąd Pierwszej Instancji oraz sądy wyspecjalizowane np. Sąd ds. Służby Publicznej Unii Europejskiej.
|list1=
<ul>
<li>[[Władza wykonawcza]]</li>
<li>[[Rząd]]</li>
<li>[[Trybunał obrachunkowy]]</li>
<li>[[Prezes Rady Ministrów]]</li>
<li>[[Władza ustawodawcza]]</li>
<li>[[Komisja Europejska]]</li>
<li>[[Organy unii europejskiej]]</li>
<li>[[Rzecznik Praw Obywatelskich]]</li>
<li>[[Parlament Europejski]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
[[Wymiar sprawiedliwości]] Unii Europejskiej to struktura, którą tworzą:'''[[Trybunał Sprawiedliwości]] ([[ETS]])''', Sąd Pierwszej Instancji oraz sądy wyspecjalizowane np. Sąd ds. Służby Publicznej Unii Europejskiej.  
Trybunał Sprawiedliwości został utworzony na mocy Traktatu paryskiego ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali 18 kwietnia 1951r., który wszedł w życie w lipcu 1952r. Na mocy Traktatów Rzymskich podpisanych w 1957r. TS stał się wspólną instytucją dla Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali ([[EWWiS]]), Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej ([[EWG]]) oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (EWEA). Następnie, po wejściu w życie Traktatu z Lizbony 1 grudnia 2009r. i uzyskaniu przez UE osobliwości prawnej, instytucja ta funkcjonuje jako '''Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej''' z siedzibą w Luksemburgu.
Trybunał Sprawiedliwości został utworzony na mocy Traktatu paryskiego ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali 18 kwietnia 1951r., który wszedł w życie w lipcu 1952r. Na mocy Traktatów Rzymskich podpisanych w 1957r. TS stał się wspólną instytucją dla Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali ([[EWWiS]]), Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej ([[EWG]]) oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (EWEA). Następnie, po wejściu w życie Traktatu z Lizbony 1 grudnia 2009r. i uzyskaniu przez UE osobliwości prawnej, instytucja ta funkcjonuje jako '''Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej''' z siedzibą w Luksemburgu.


Na mocy postanowień konwencji w sprawie niektórych instytucji wspólnych dla trzech Wspólnot z 1957r., stał się on podobnie jak [[Parlament Europejski]] organem wspólnym dla trzech Wspólnot ([[EWWiS]], [[EWG]] i [[Euratom]]).  
Na mocy postanowień konwencji w sprawie niektórych instytucji wspólnych dla trzech Wspólnot z 1957r., stał się on podobnie jak [[Parlament Europejski]] organem wspólnym dla trzech Wspólnot ([[EWWiS]], [[EWG]] i [[Euratom]]).


Trybunał Sprawiedliwości funkcjonuje zgodnie z postanowieniami:
Trybunał Sprawiedliwości funkcjonuje zgodnie z postanowieniami:
Linia 26: Linia 9:
* Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (EWEA)
* Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (EWEA)
* Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
* Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
 
<google>ban728t</google>
==TL;DR==
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest instytucją odpowiedzialną za kontrolę legalności aktów UE, wykładnię prawa UE, orzekanie w sporach między państwami członkowskimi i unijnymi urzędnikami oraz unieważnianie aktów prawnych niezgodnych z traktatami UE. Składa się z 28 sędziów, 11 rzeczników generalnych i pełni różne funkcje sądu, w tym międzynarodowego, konstytucyjnego i administracyjnego. Trybunał może obradować w różnych składach, w tym pełnym, Wielkiej Izbie i izbach złożonych z trzech lub pięciu sędziów.


==Skład==
==Skład==
Linia 36: Linia 19:
* po konsultacjach z komitetem, zadaniem którego jest ocenianie, czy kandydaci są odpowiedni do spełniania danej funkcji
* po konsultacjach z komitetem, zadaniem którego jest ocenianie, czy kandydaci są odpowiedni do spełniania danej funkcji
* na okres 6 lat z możliwością reelekcji
* na okres 6 lat z możliwością reelekcji
<google>n</google>


'''Sędziowie Trybunału''' wybierają spośród siebie na okres 3 lat z możliwością reelekcji:
'''Sędziowie Trybunału''' wybierają spośród siebie na okres 3 lat z możliwością reelekcji:
*'''Prezesa Trybunału''', który reprezentuje TS oraz kieruje jego pracami, gwarantując prawidłowe funkcjonowanie służb instytucji oraz przewodniczy zgromadzeniom ogólnym członków Trybunału, posiedzeniom i obradom w największych składach orzekających (pełny skład i Wielka Izba)
* '''Prezesa Trybunału''', który reprezentuje TS oraz kieruje jego pracami, gwarantując prawidłowe funkcjonowanie służb instytucji oraz przewodniczy zgromadzeniom ogólnym członków Trybunału, posiedzeniom i obradom w największych składach orzekających (pełny skład i Wielka Izba)
*'''Wiceprezesa Trybunału''', którego rolą jest wspieranie Prezesa Trybunału w wykonywaniu obowiązków oraz zastępowanie Prezesa w sytuacjach, kiedy Prezes nie może wykonywać swoich obowiązków, bądź jeśli stanowisko Prezesa Trybunału pozostaje nieobsadzone.
* '''Wiceprezesa Trybunału''', którego rolą jest wspieranie Prezesa Trybunału w wykonywaniu obowiązków oraz zastępowanie Prezesa w sytuacjach, kiedy Prezes nie może wykonywać swoich obowiązków, bądź jeśli stanowisko Prezesa Trybunału pozostaje nieobsadzone.


'''Rzecznik generalny''' wspomaga Trybunał, publicznie przedstawiając, w sposób całkowicie niezależny i bezstronny opinie prawne w sprawach zawisłych przed Trybunałem, przydzielonych Rzecznikowi zgodnie ze Statutem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Opinia rzecznika generalnego nie ma charakteru wiążącego.
'''Rzecznik generalny''' wspomaga Trybunał, publicznie przedstawiając, w sposób całkowicie niezależny i bezstronny opinie prawne w sprawach zawisłych przed Trybunałem, przydzielonych Rzecznikowi zgodnie ze Statutem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Opinia rzecznika generalnego nie ma charakteru wiążącego.
Linia 60: Linia 45:
* konstytucyjnego - orzeka o zgodności z postanowieniami traktatowymi aktów prawnych Rady i Komisji Europejskiej (KE), aktów wydanych wspólnie przez [[Parlament Europejski]] (PE) i Rady, aktów prawnych PE oraz aktów Europejskiego Banku Centralnego (EBC), które mają skutki prawne w stosunku do osób trzecich
* konstytucyjnego - orzeka o zgodności z postanowieniami traktatowymi aktów prawnych Rady i Komisji Europejskiej (KE), aktów wydanych wspólnie przez [[Parlament Europejski]] (PE) i Rady, aktów prawnych PE oraz aktów Europejskiego Banku Centralnego (EBC), które mają skutki prawne w stosunku do osób trzecich
* administracyjnego - kontroluje legalność aktów prawa wspólnotowego
* administracyjnego - kontroluje legalność aktów prawa wspólnotowego
* apelacyjnego - w odniesieniu do orzeczeń SPI i części decyzji KE  
* apelacyjnego - w odniesieniu do orzeczeń SPI i części decyzji KE
* najwyższego - rozpatruje środki odwoławcze od wyroków Sądu i posiada [[uprawnienia]] odwoławcze w stosunku do określonej kategorii decyzji Komisji np. w zakresie ochrony konkurencji, w przypadku grzywny pieniężnej.
* najwyższego - rozpatruje środki odwoławcze od wyroków Sądu i posiada [[uprawnienia]] odwoławcze w stosunku do określonej kategorii decyzji Komisji np. w zakresie ochrony konkurencji, w przypadku grzywny pieniężnej.


Jest to ostateczny arbiter w sporach dotyczących przestrzegania Traktatów Wspólnoty i ustawodawstwa na nich opartego.  
Jest to ostateczny arbiter w sporach dotyczących przestrzegania Traktatów Wspólnoty i ustawodawstwa na nich opartego.
Ponadto rozstrzyga spory wnoszone przez unijnych [[urzędnik]]ów przeciwko instytucjom unijnym.
Ponadto rozstrzyga spory wnoszone przez unijnych [[urzędnik]]ów przeciwko instytucjom unijnym.


Linia 73: Linia 58:
* izbach złożonych z trzech sędziów.
* izbach złożonych z trzech sędziów.


W skład Wielkiej Izby wchodzą, dla każdej sprawy, Prezes oraz Wiceprezes Trybunału, trzej prezesi izb złożonych z pięciu sędziów, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia liczby piętnastu sędziów.  
W skład Wielkiej Izby wchodzą, dla każdej sprawy, Prezes oraz Wiceprezes Trybunału, trzej prezesi izb złożonych z pięciu sędziów, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia liczby piętnastu sędziów.
W skład izb złożonych z trzech i pięciu sędziów wchodzą, dla każdej sprawy, prezes izby, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia, odpowiednio, liczby trzech i pięciu sędziów.
W skład izb złożonych z trzech i pięciu sędziów wchodzą, dla każdej sprawy, prezes izby, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia, odpowiednio, liczby trzech i pięciu sędziów.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Władza wykonawcza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rząd]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Trybunał obrachunkowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prezes Rady Ministrów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Władza ustawodawcza]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Komisja Europejska]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organy unii europejskiej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rzecznik Praw Obywatelskich]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Parlament Europejski]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Dr Agata B. Capik, ''[http://www.euroinfo.krakow.pl/upload/A.%20Capik%20-%20Trybunal%20Sprawiedliwosci%20Unii%20Europejskiej.pdf Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej]'', M.A.S. (European Integration), Executive M.B.I.-HSG
<noautolinks>
* ''Integracja europejska. Wstęp'', pod red. K.A. Wojtaszczyka, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2006, s. 116-119
* Tokarczyk R. (2001), ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/3-2001_Tokarczyk.pdf Modelowanie wymiaru sprawiedliwości Unii Europejskiej na tle porównawczym]'', Studia Europejskie/Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, nr 3
* ''[[System]] ochrony prawnej w Unii Europejskiej'', pod red. Anny Wyrozumskiej, Tom V, wydanie 2, Warszawa, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, 2010
* Wojtaszczyk A. (2006), ''Integracja europejska. Wstęp'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
* Tokarczyk Roman, ''[http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/3-2001_Tokarczyk.pdf Modelowanie wymiaru sprawiedliwości Unii Europejskiej na tle porównawczym]'', ''Studia Europejskie/Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego'', 2001, nr 3, s. 47-62
* Wyrozumska A. (red.) (2010), ''System ochrony prawnej w Unii Europejskiej'', Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa
</noautolinks>


[[Kategoria:Unia Europejska]]
[[Kategoria:Unia Europejska]]
Linia 86: Linia 74:
{{a|Magdalena Kuleta}}
{{a|Magdalena Kuleta}}


<!--[[en:The Court of Justice of the European Communities]]-->
{{#metamaster:description|Europejski Trybunał Sprawiedliwości - instytucja rozstrzygająca sprawy z zakresu prawa europejskiego. Powołany w 1951 roku, pełni rolę wspólnego organu dla wspólnot europejskich.}}

Aktualna wersja na dzień 23:02, 12 sty 2024

Wymiar sprawiedliwości Unii Europejskiej to struktura, którą tworzą:Trybunał Sprawiedliwości (ETS), Sąd Pierwszej Instancji oraz sądy wyspecjalizowane np. Sąd ds. Służby Publicznej Unii Europejskiej. Trybunał Sprawiedliwości został utworzony na mocy Traktatu paryskiego ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali 18 kwietnia 1951r., który wszedł w życie w lipcu 1952r. Na mocy Traktatów Rzymskich podpisanych w 1957r. TS stał się wspólną instytucją dla Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (EWWiS), Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EWG) oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (EWEA). Następnie, po wejściu w życie Traktatu z Lizbony 1 grudnia 2009r. i uzyskaniu przez UE osobliwości prawnej, instytucja ta funkcjonuje jako Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z siedzibą w Luksemburgu.

Na mocy postanowień konwencji w sprawie niektórych instytucji wspólnych dla trzech Wspólnot z 1957r., stał się on podobnie jak Parlament Europejski organem wspólnym dla trzech Wspólnot (EWWiS, EWG i Euratom).

Trybunał Sprawiedliwości funkcjonuje zgodnie z postanowieniami:

  • Traktatu o Unii Europejskiej (TUE)
  • Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE)
  • Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (EWEA)
  • Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

TL;DR

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest instytucją odpowiedzialną za kontrolę legalności aktów UE, wykładnię prawa UE, orzekanie w sporach między państwami członkowskimi i unijnymi urzędnikami oraz unieważnianie aktów prawnych niezgodnych z traktatami UE. Składa się z 28 sędziów, 11 rzeczników generalnych i pełni różne funkcje sądu, w tym międzynarodowego, konstytucyjnego i administracyjnego. Trybunał może obradować w różnych składach, w tym pełnym, Wielkiej Izbie i izbach złożonych z trzech lub pięciu sędziów.

Skład

W skład Trybunału wchodzi 28 sędziów (po jednym z każdego Państwa Członkowskiego) oraz 11 rzeczników generalnych, wybieranych:

  • spośród osób o bezdyskusyjnej niezależności oraz mających kwalifikacje wymagane w ich państwach do pełnienia najwyższych funkcji sędziowskich lub będących prawnikami o cenionych kompetencjach
  • za wspólnym porozumieniem rządów Państw Członkowskich
  • po konsultacjach z komitetem, zadaniem którego jest ocenianie, czy kandydaci są odpowiedni do spełniania danej funkcji
  • na okres 6 lat z możliwością reelekcji

Sędziowie Trybunału wybierają spośród siebie na okres 3 lat z możliwością reelekcji:

  • Prezesa Trybunału, który reprezentuje TS oraz kieruje jego pracami, gwarantując prawidłowe funkcjonowanie służb instytucji oraz przewodniczy zgromadzeniom ogólnym członków Trybunału, posiedzeniom i obradom w największych składach orzekających (pełny skład i Wielka Izba)
  • Wiceprezesa Trybunału, którego rolą jest wspieranie Prezesa Trybunału w wykonywaniu obowiązków oraz zastępowanie Prezesa w sytuacjach, kiedy Prezes nie może wykonywać swoich obowiązków, bądź jeśli stanowisko Prezesa Trybunału pozostaje nieobsadzone.

Rzecznik generalny wspomaga Trybunał, publicznie przedstawiając, w sposób całkowicie niezależny i bezstronny opinie prawne w sprawach zawisłych przed Trybunałem, przydzielonych Rzecznikowi zgodnie ze Statutem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Opinia rzecznika generalnego nie ma charakteru wiążącego.

Sekretarz Trybunału jest mianowany przez TS. Z upoważnienia Prezesa Trybunału, Sekretarz kieruje administracją Trybunału. Jest odpowiedzialny za zarządzanie personelem, przygotowanie i wykonanie budżetu. Ponadto, wspiera członków Trybunału we wszystkich czynnościach urzędowych.Również z upoważnienia Prezesa, Sekretarz przyjmuje i przekazuje wszelkie dokumenty, sprawuje nad nimi pieczę oraz dokonuje doręczeń przewidzianych w posiedzeniach. W sytuacjach, kiedy Sekretarz nie może uczestniczyć w posiedzeniach Trybunału, uzgadniane jest dla niego zastępstwo.

Służby Trybunału:

  • podporządkowane bezpośrednio Prezesowi Trybunału: Służby Kontroli Wewnętrznej oraz
  • podporządkowane Sekretarzowi Trybunału pod nadzorem Prezesa m.in.: Służby Lingwistyczne, Służby Protokolarne.

Kompetencje

Zadania Trybunału Sprawiedliwości to m.in.:

  • kontrola legalności aktów instytucji Unii Europejskiej
  • zagwarantowanie poszanowania prawa przez państwa członkowskie wynikającego z postanowień traktatów
  • dokonywanie wykładni prawa UE na wniosek sądów krajowych
  • unieważnianie aktów prawnych UE uznanych za niezgodne z traktatami UE lub prawami podstawowymi.

Trybunał Sprawiedliwości pełni funkcję sądu:

  • międzynarodowego - rozpatruje spory między Państwami Członkowskimi wynikające ze stosowania prawa UE, a także spory wynikające z realizacji postanowień traktatowych
  • konstytucyjnego - orzeka o zgodności z postanowieniami traktatowymi aktów prawnych Rady i Komisji Europejskiej (KE), aktów wydanych wspólnie przez Parlament Europejski (PE) i Rady, aktów prawnych PE oraz aktów Europejskiego Banku Centralnego (EBC), które mają skutki prawne w stosunku do osób trzecich
  • administracyjnego - kontroluje legalność aktów prawa wspólnotowego
  • apelacyjnego - w odniesieniu do orzeczeń SPI i części decyzji KE
  • najwyższego - rozpatruje środki odwoławcze od wyroków Sądu i posiada uprawnienia odwoławcze w stosunku do określonej kategorii decyzji Komisji np. w zakresie ochrony konkurencji, w przypadku grzywny pieniężnej.

Jest to ostateczny arbiter w sporach dotyczących przestrzegania Traktatów Wspólnoty i ustawodawstwa na nich opartego. Ponadto rozstrzyga spory wnoszone przez unijnych urzędników przeciwko instytucjom unijnym.

Składy orzekające

Trybunał może obradować w:

  • pełnym składzie - w przypadkach określonych w Statucie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwłaszcza, gdy orzeka z zdymisjonowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich lub o dymisji członka Komisji, który naruszył ciążące na nim zobowiązania) oraz jeśli Trybunał uzna, że dana sprawa ma wyjątkowe znaczenie
  • składzie Wielkiej Izby (15 sędziów) - na żądanie Państwa Członkowskiego lub instytucji, które są stroną w toczącym się postępowaniu oraz w sprawach szczególnie ważnych i skomplikowanych
  • izbach złożonych z pięciu sędziów
  • izbach złożonych z trzech sędziów.

W skład Wielkiej Izby wchodzą, dla każdej sprawy, Prezes oraz Wiceprezes Trybunału, trzej prezesi izb złożonych z pięciu sędziów, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia liczby piętnastu sędziów. W skład izb złożonych z trzech i pięciu sędziów wchodzą, dla każdej sprawy, prezes izby, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia, odpowiednio, liczby trzech i pięciu sędziów.


Europejski Trybunał Sprawiedliwościartykuły polecane
Władza wykonawczaRządTrybunał obrachunkowyPrezes Rady MinistrówWładza ustawodawczaKomisja EuropejskaOrgany unii europejskiejRzecznik Praw ObywatelskichParlament Europejski

Bibliografia

  • Tokarczyk R. (2001), Modelowanie wymiaru sprawiedliwości Unii Europejskiej na tle porównawczym, Studia Europejskie/Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, nr 3
  • Wojtaszczyk A. (2006), Integracja europejska. Wstęp, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  • Wyrozumska A. (red.) (2010), System ochrony prawnej w Unii Europejskiej, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa


Autor: Magdalena Kuleta