E-deklaracje: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 8: | Linia 8: | ||
'''E-podatki''' jest to [[system]] funkcjonujący w zakresie e-administracji, który został wprowadzony w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna [[Gospodarka]] na lata 2007-2014. Dzięki niemu obywatele oraz przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zdalnej formy rozliczenia podatkowego w formie elektronicznej. System E-podatki składa się z trzech usług: e-rejestracji, e-podatków oraz e-deklaracji (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017). | '''E-podatki''' jest to [[system]] funkcjonujący w zakresie e-administracji, który został wprowadzony w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna [[Gospodarka]] na lata 2007-2014. Dzięki niemu obywatele oraz przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zdalnej formy rozliczenia podatkowego w formie elektronicznej. System E-podatki składa się z trzech usług: e-rejestracji, e-podatków oraz e-deklaracji (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017). | ||
==Proces składania E-deklaracji== | ==Proces składania E-deklaracji== | ||
Aby wypełnić e-deklarację [[użytkownik]] musi pobrać jedną z dwóch bezpłatnych aplikacji, Formularz PDF lub e-Deklaracje Desktop. Dodatkowo, równie niezbędne są programy Flash oraz Adobe Reader. Po pobraniu i zainstalowaniu potrzebnych aplikacji oraz programów [[podatnik]] może elektronicznie wypełnić i złożyć PIT-16, 16A, 19A, 28, 36, 36L, 37, 38 lub 39. | Aby wypełnić e-deklarację [[użytkownik]] musi pobrać jedną z dwóch bezpłatnych aplikacji, Formularz PDF lub e-Deklaracje Desktop. Dodatkowo, równie niezbędne są programy Flash oraz Adobe Reader. Po pobraniu i zainstalowaniu potrzebnych aplikacji oraz programów [[podatnik]] może elektronicznie wypełnić i złożyć PIT-16, 16A, 19A, 28, 36, 36L, 37, 38 lub 39. | ||
Wpisuje on wartości liczbowe w wymaganych polach, a one są automatycznie podliczane przed odpowiedzialny za to [[program]]. Formą uwiarygodniania zeznania podatkowego może być [[podpis elektroniczny]] (jest on zazwyczaj [[zbyt]] kosztowny do uzyskania przez osoby fizyczne i używany jednynie przez firmy i przedsiębiorstwa - osoby prawne) lub, w przypadku osób fizycznych, zwyczajne uzupełnienie wymaganego pola kwotą przychodu, którą podatnik wpisał w ubiegłorocznym zeznaniu podatkowym (Karwowski & Orłowski,2010; Zalweska-Bochenko, 2017). | Wpisuje on wartości liczbowe w wymaganych polach, a one są automatycznie podliczane przed odpowiedzialny za to [[program]]. Formą uwiarygodniania zeznania podatkowego może być [[podpis elektroniczny]] (jest on zazwyczaj [[zbyt]] kosztowny do uzyskania przez osoby fizyczne i używany jednynie przez firmy i przedsiębiorstwa - osoby prawne) lub, w przypadku osób fizycznych, zwyczajne uzupełnienie wymaganego pola kwotą przychodu, którą podatnik wpisał w ubiegłorocznym zeznaniu podatkowym (Karwowski & Orłowski,2010; Zalweska-Bochenko, 2017). | ||
<google>n</google> | |||
==Zeznanie podatkowe PFR== | ==Zeznanie podatkowe PFR== | ||
Linia 33: | Linia 34: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Batko | * Batko K., Billewicz G. (2013), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-3a9ab34b-a4ef-4a17-bc47-cb06e78c9794 E-usługi w biznesie i administracji publicznej]'', Studia Ekonomiczne, nr 136 | ||
* Kaczorowska | * Kaczorowska A. (2011), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/16820/pop_43_pdf_Innowacje2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y Polskie e-usługi jako wynik zarządzania poprzez projekty w sektorze administracji publicznej]'', Innowacje 2011. Nowoczesna administracja Województwa Łódzkiego | ||
* Karwowski | * Karwowski W., Orłowski A. (2010), ''Perspektywy rozwoju polskiego systemu e-deklaracji''. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą | ||
* Raczko | * Raczko R. (2017), ''[http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171496314 Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w e-administracji]'', Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych/ Szkoła Główna Handlowa | ||
* Zalewska-Bochenko A. (2017), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-6d3a614d-6acf-45e1-8488-5a9247cd2692 E-deklaracje w systemie elektronicznej administracji]''. Studia Informatica Pomerania | * Zalewska-Bochenko A. (2017), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-6d3a614d-6acf-45e1-8488-5a9247cd2692 E-deklaracje w systemie elektronicznej administracji]''. Studia Informatica Pomerania | ||
</noautolinks> | </noautolinks> |
Aktualna wersja na dzień 12:20, 6 sty 2024
E-deklaracje - Jest to jedna z trzech usług należących do systemu e-podatków, który został stworzony przez Ministerstwo Finansów i zaczął funkcjonować na przełomie 2007 i 2008 roku. E-deklaracje funkcjonują w formie cyfrowej administracji (e-administracji) i umożliwiają podatnikowi założenie niezbędnego konta na portalu podatkowym, poprzez które może on wypełnić oraz przesłać deklaracje podatkowe w formie elektronicznej. Dodatkowo, sprzyjają one przyjaznej administracji skarbowej, której zadaniem jest ułatwianie i usprawnianie przepływu danych pomiędzy urzędem skarbowym, a podatnikiem (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017).
TL;DR
E-deklaracje są usługą e-administracji, która umożliwia elektroniczne wypełnianie i składanie deklaracji podatkowych. Mają wiele zalet, takich jak oszczędność czasu i wygodę dla podatników oraz sprawniejszy system podatkowy. Jednak istnieją także zagrożenia związane z przesyłaniem danych online, takie jak ataki hakerów.
E-administracja i E-podatki
E-administracja (ang. E-Government) ma na celu usprawnienie i poprawienie jakości administracji publicznej i usług świadczonych na rzecz obywateli, czyli osób indywidualnych oraz przedsiębiorców, poprzez wykorzystanie informatycznej technologii (Internetu) i powiązanych z nią nowoczesnych metod komunikacji i transferu danych.
E-podatki jest to system funkcjonujący w zakresie e-administracji, który został wprowadzony w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2014. Dzięki niemu obywatele oraz przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zdalnej formy rozliczenia podatkowego w formie elektronicznej. System E-podatki składa się z trzech usług: e-rejestracji, e-podatków oraz e-deklaracji (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017).
Proces składania E-deklaracji
Aby wypełnić e-deklarację użytkownik musi pobrać jedną z dwóch bezpłatnych aplikacji, Formularz PDF lub e-Deklaracje Desktop. Dodatkowo, równie niezbędne są programy Flash oraz Adobe Reader. Po pobraniu i zainstalowaniu potrzebnych aplikacji oraz programów podatnik może elektronicznie wypełnić i złożyć PIT-16, 16A, 19A, 28, 36, 36L, 37, 38 lub 39. Wpisuje on wartości liczbowe w wymaganych polach, a one są automatycznie podliczane przed odpowiedzialny za to program. Formą uwiarygodniania zeznania podatkowego może być podpis elektroniczny (jest on zazwyczaj zbyt kosztowny do uzyskania przez osoby fizyczne i używany jednynie przez firmy i przedsiębiorstwa - osoby prawne) lub, w przypadku osób fizycznych, zwyczajne uzupełnienie wymaganego pola kwotą przychodu, którą podatnik wpisał w ubiegłorocznym zeznaniu podatkowym (Karwowski & Orłowski,2010; Zalweska-Bochenko, 2017).
Zeznanie podatkowe PFR
Jest to nowa forma e-rozliczenia podatkowego (ang. pre-filledtax return) wprowadzona przez Ministwestwo Finansów w 2015 roku. W ramach PFR podatnik otrzymuje propozycje rozliczenia rocznego od administracji skarbowej. PFR zostało wprowadzene w celu jeszcze większego ułatwienia zdalnego wypełniania deklaracji podatkowych i zostało udostępnione osobom rozliczającym się indywidualnie, wraz z małżonkiem oraz samotnym rodzicom. Podanik ma prawo zdecydować się na zaakceptowanie udostępnionej propozycji swojego rozliczenia lub nie (Zalweska-Bochenko, 2017).
Zalety E-Deklaracji
E-deklaracje są wyjątkowo nowoczesną usługą używaną przez administrację publiczną przez co mają wiele zalet zarówno dla podatników, jak i funkcjonowania adminstracji oraz państwa m.in (Zalweska-Bochenko, 2017):
- Oszczędność czasu i wygoda dla podatników
- Nieustanny wgląd i kontrola swojego konta podatkowego pozwala użytkownikowi być na bieżąco ze swoją deklaracją podatkową przez co jakość świadczonej usługi jest o wiele wyższa
- Łatwa dostępność formularzy i wniosków
- Sprawniejszy system podatkowy poprzez dokonywanie płatności skarbowych on-line oraz wypełnianie dokumentów on-line
- Sprawniejszy obieg dokumentów podatkowych, które dzięki systemowi on-line są przesyłane z miejscowego urzędu do centrali o wiele szybciej
- Ograniczenie wydatków związanych z administracją państwową
Wady E-deklaracji
Główną wadą E-deklaracji są zagrożenia związane z elektroniczną formą przesyłania danych on-line. Takimi zagrożeniami m.in. mogą być ataki hakerów, celowe przesyłanie fałszywych danych przez osoby wypełniające deklaracje podatkowe, lub przez osoby trzecie, gdyż w przypadku gdy podatnik nie używa podpisu elektronicznego nie ma pewności, że osoba wypełniająca E-deklaraje jest rzeczywiście tą, za którą się podaje. Dodatkowo, każdy użytkownik musi liczyć się z różnego typy zakłóceniami, które mogą wystąpić w czasie wypełniania E-deklaracji np. awaria sprzętu, awaria połączenia internetowego lub też jego słaba jakość (Karwowski & Orłowski,2010).
E-deklaracje — artykuły polecane |
Kwalifikowany podpis elektroniczny — E-urząd — Wpłatomat — Profil zaufany — E-Government — Autentykacja — Centralna ewidencja działalności gospodarczej — Jednolity Plik Kontrolny — Epłatności |
Bibliografia
- Batko K., Billewicz G. (2013), E-usługi w biznesie i administracji publicznej, Studia Ekonomiczne, nr 136
- Kaczorowska A. (2011), Polskie e-usługi jako wynik zarządzania poprzez projekty w sektorze administracji publicznej, Innowacje 2011. Nowoczesna administracja Województwa Łódzkiego
- Karwowski W., Orłowski A. (2010), Perspektywy rozwoju polskiego systemu e-deklaracji. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą
- Raczko R. (2017), Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w e-administracji, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych/ Szkoła Główna Handlowa
- Zalewska-Bochenko A. (2017), E-deklaracje w systemie elektronicznej administracji. Studia Informatica Pomerania
Autor: Natalia Tworkowska
.