Metoda budżetowania przyrostowego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Pozycjonowanie)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 34: Linia 34:


Powyższe wady odnoszą się głównie do stosowania metody budżetowania przyrostowego w sektorze publicznym (np. opieka zdrowotna, samorządy terytorialne). Z powodu ich dużej liczby wykorzystuje się inne konkurencyjne metody - programowanie budżetowe, [[metoda budżetowania od zera | metodę budżetowania od zera]] lub współczesne metody budżetowania (metoda budżetowania kaizen, budżetowanie wartości dla akcjonariuszy, budżetowanie kontrolowanego poziomu produktywności).
Powyższe wady odnoszą się głównie do stosowania metody budżetowania przyrostowego w sektorze publicznym (np. opieka zdrowotna, samorządy terytorialne). Z powodu ich dużej liczby wykorzystuje się inne konkurencyjne metody - programowanie budżetowe, [[metoda budżetowania od zera | metodę budżetowania od zera]] lub współczesne metody budżetowania (metoda budżetowania kaizen, budżetowanie wartości dla akcjonariuszy, budżetowanie kontrolowanego poziomu produktywności).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rachunek kosztów cyklu życia produktu]]}} — {{i5link|a=[[Analiza ABC]]}} — {{i5link|a=[[Mieszane metody wyceny przedsiębiorstw]]}} — {{i5link|a=[[ABC]]}} — {{i5link|a=[[7 narzędzi TQC]]}} — {{i5link|a=[[Rezerwy w projekcie]]}} — {{i5link|a=[[Rezerwa operacyjna (contingency)]]}} — {{i5link|a=[[Analiza wrażliwości]]}} — {{i5link|a=[[Finansowa ocena projektu]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
<references />
<references />
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rachunek kosztów cyklu życia produktu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza ABC]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Mieszane metody wyceny przedsiębiorstw]]}} &mdash; {{i5link|a=[[ABC]]}} &mdash; {{i5link|a=[[7 narzędzi TQC]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rezerwy w projekcie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rezerwa operacyjna (contingency)]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza wrażliwości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Finansowa ocena projektu]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 47: Linia 47:
* Gmytrasiwicz M., (2005), ''Encyklopedia rachunkowości'', LexisNexis, Warszawa, s. 158
* Gmytrasiwicz M., (2005), ''Encyklopedia rachunkowości'', LexisNexis, Warszawa, s. 158
* Kuchciak I., (2008), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_15669/c/foe218Iwa_Kuchciak175_192.pdf Budżetowanie jako narzędzie wspomagające efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstwa]'', Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 218, Łódź, s. 175
* Kuchciak I., (2008), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_15669/c/foe218Iwa_Kuchciak175_192.pdf Budżetowanie jako narzędzie wspomagające efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstwa]'', Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 218, Łódź, s. 175
* Lew G., (2004), ''Controlling przedsiębiorstw handlowych'', Difin, Warszawa, s. 135,144-147
* Lew G. (2004), ''Controlling przedsiębiorstw handlowych'', Difin, Warszawa
* Marciniak S. (2004), ''Controlling-filozofia, projektowanie'', Difin, Warszawa
* Marciniak S. (2004), ''Controlling-filozofia, projektowanie'', Difin, Warszawa
* Nowak E. (2015), ''Metody ilościowe w rachunku kosztów przedsiębiorstwa'', Journal of Management and Finance, nr 13
* Nowak E. (2015), ''Metody ilościowe w rachunku kosztów przedsiębiorstwa'', Journal of Management and Finance, nr 13

Wersja z 00:10, 23 lis 2023

Metoda budżetowania przyrostowego (liniowa, inkrementalna) - jedna z metod budżetowania wykorzystywana w zarządzaniu przedsiębiorstwami [1]. Jest tradycyjną i najczęściej stosowaną metodą budżetowania, polegającą na wykorzystaniu danych historycznych oraz przewidywanych zmian (stopy wzrostu oszacowanej na następny okres) w celu efektywnego wykorzystania środków finansowych [2].

Proces i etapy budżetowania

Proces budżetowania rozpoczyna się od ustalenia wartości zewidencjonowanych w ubiegłym okresie (najczęściej z poprzedniego roku budżetowego). Następnie koryguje się je o odchylenia, które powstają w trakcie realizacji budżetu oraz dodaje się inne wskaźniki, które powstają w wyniku zmian wielkości ekonomicznych (inflacja, wzrost wynagrodzeń, zmiany kursów walut, zmiany w polityce cenowej przedsiębiorstwa), które mogą nastąpić w przyszłości [3].

Cały proces budżetowania można podzielić na cztery kluczowe etapy [4]:

  1. ustalenie wszystkich założeń do tworzenia budżetu oraz zebranie danych,
  2. opracowanie budżetu na dany rok,
  3. obliczenie budżetu i jego zatwierdzenie,
  4. sprawdzenie i kontrola ustalonego budżetu.

Zastosowania metody

Metoda budżetowania przyrostowego jest efektywna w przypadku stabilnych firm, które działają przez cały czas w tym samym otoczeniu i stabilnych warunkach rynkowych. Charakterystyka metody wynika z okresu, w którym powstała - ery przemysłowej. Wykorzystywana w przedsiębiorstwach produkcji masowej, jej celem było przedstawienie wyniku mającego wspierać maksymalizację zysku [5]. Przedsiębiorstwa charakteryzowały się niskimi kosztami pośrednimi, których prognoza nie była skomplikowana. Metoda budżetowana przyrostowego jest metodą najszybszą i najprostszą spośród tradycyjnych metod budżetowania, gdyż polega jedynie na wykorzystaniu budżetu z poprzedniego okresu i skorygowaniu go poprzez uwzględnienie niektórych składników. Z powodu swojej prostoty, powtarzalnego schematu danych, niskiego kosztu i znikomej pracochłonności przeprowadzenia samej operacji budżetowania jest ona często wykorzystywana w sektorze publicznym. Stosowanie tej metody w sektorze publicznym wynika również z cech wydatków publicznych, których kwoty są zazwyczaj zatwierdzane już w roku poprzedzającym [6].

Zalety i wady budżetowania przyrostowego

Zalety [7]:

  • czytelne reguły metody,
  • niska złożoność obliczeniowa,
  • niska pracochłonność,
  • niski koszt stosowania metody (jej wdrożenia i używania),
  • krótki czas przygotowania budżetu,
  • wykorzystanie stałego czasu budżetowania (jednostki roku),
  • powtarzalność schematu budżetowania.

Wady [8] [9] [10]:

  • powtarzanie błędów okresów poprzednich,
  • zbyt duży wpływ układów i powiązań personalnych występujących wśród osób odpowiedzialnych za tworzenie budżetów,
  • marnotrawstwo zasobów przedsiębiorstwa (zaliczając do budżetu niekonieczne czynności),
  • możliwość wykorzystania jedynie szacunkowej stopy wzrostu (niedokładne oszacowanie zmian parametrów),
  • uwzględnianie jedynie poprzedniego roku budżetowego (przy czym okres trwania projektów może wynieść kilka lat),
  • niechęć do zatwierdzania innowacyjnych lub kosztownych projektów z obawy przed przekroczeniem prognozowanego budżetu lub niedokładnego oszacowania wydatków,
  • wymuszone wykorzystywanie pozostałego z danego okresu budżetu w celu uniknięcia obniżenia budżetu na następujący rok.

Powyższe wady odnoszą się głównie do stosowania metody budżetowania przyrostowego w sektorze publicznym (np. opieka zdrowotna, samorządy terytorialne). Z powodu ich dużej liczby wykorzystuje się inne konkurencyjne metody - programowanie budżetowe, metodę budżetowania od zera lub współczesne metody budżetowania (metoda budżetowania kaizen, budżetowanie wartości dla akcjonariuszy, budżetowanie kontrolowanego poziomu produktywności).


Metoda budżetowania przyrostowegoartykuły polecane
Rachunek kosztów cyklu życia produktuAnaliza ABCMieszane metody wyceny przedsiębiorstwABC7 narzędzi TQCRezerwy w projekcieRezerwa operacyjna (contingency)Analiza wrażliwościFinansowa ocena projektu

Przypisy

  1. M. Chmielowiec-Lewczuk 2004, s. 316-317
  2. R. Gmińska 2011, s. 1-2
  3. S. Marciniak 2004, s. 150, 152
  4. M. Gmytrasiewicz 2005, s. 158
  5. I. Kuchciak 2008, s.175
  6. R. Orliński 2012, s. 384
  7. G. Bucior 2010, s. 64-65
  8. M. Ossowski 2013, s. 474
  9. M. Ossowski 2005, s.159
  10. N. Edward 2015, s. 341

Bibliografia


Autor: Mariola Karasińska, Magdalena Węgrzyn