Wykres Hijmansa: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (Pozycjonowanie) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Wykres Hijmansa''' pozwala na przypisanie [[stanowisko pracy|stanowiskom pracy]] (w kolumnach) konkretnych zadań (w wierszach), a także wskazanie jakie funkcje pełnią te stanowiska w zadaniach (oznaczenia w macierzy). Jest bardzo wygodnym narzędziem opisu procesów, można go z łatwością przygotować w arkuszu kalkulacyjnym. | '''Wykres Hijmansa''' pozwala na przypisanie [[stanowisko pracy|stanowiskom pracy]] (w kolumnach) konkretnych zadań (w wierszach), a także wskazanie jakie funkcje pełnią te stanowiska w zadaniach (oznaczenia w macierzy). Jest bardzo wygodnym narzędziem opisu procesów, można go z łatwością przygotować w arkuszu kalkulacyjnym. | ||
Linia 20: | Linia 4: | ||
[[Grafika:Wykres Hijmansa.png]] | [[Grafika:Wykres Hijmansa.png]] | ||
Ze względu na niewygodę tworzenia takiego wykresu w komputerze, lepszym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie oznaczeń literowych dla poszczególnych funkcji. Prezentuje to poniższy przykład. Oznaczenia literowe: | |||
<ul> | <ul> | ||
<li>W - wykonawca, odpowiedzialny za realizację zadania, zawsze jeden w zadaniu</li> | <li>W - wykonawca, odpowiedzialny za realizację zadania, zawsze jeden w zadaniu</li> | ||
<li>In - inicjator - inicjujący zadanie lub cały proces</li> | <li>In - inicjator - inicjujący zadanie lub cały proces</li> | ||
<li>I - informujący wykonawcę</li> | <li>I - informujący wykonawcę</li> | ||
<li>O - opiniujący, konsultujący merytorycznie | <li>O - opiniujący, konsultujący merytorycznie</li> | ||
<li>Oo - przedstawiający opinię obowiązującą z uzasadnieniem (na piśmie)</li> | <li>Oo - przedstawiający opinię obowiązującą z uzasadnieniem (na piśmie)</li> | ||
<li>Wyt - przekazujący wytyczne formalne co do sposobu realizacji zadania</li> | <li>Wyt - przekazujący wytyczne formalne co do sposobu realizacji zadania</li> | ||
<li>K - kontrolujący wykonawcę</li> | <li>K - kontrolujący wykonawcę</li> | ||
<li>Nb - [[Organy nadzoru|nadzorujący]] bezpośrednio wykonanie zadania (śledzi każde powtórzenie zadania) | <li>Nb - [[Organy nadzoru|nadzorujący]] bezpośrednio wykonanie zadania (śledzi każde powtórzenie zadania)</li> | ||
<li>No - nadzorujący ogólnie wykonanie zadania (orientuje się w postępie zadań)</li> | <li>No - nadzorujący ogólnie wykonanie zadania (orientuje się w postępie zadań)</li> | ||
<li>Ng - nadzór ogólny z koordynacją grupową - tak jak No, ale dodatkowo koordynuje pracami różnych zespołów w ramach zadania</li> | <li>Ng - nadzór ogólny z koordynacją grupową - tak jak No, ale dodatkowo koordynuje pracami różnych zespołów w ramach zadania</li> | ||
<li>Z - zatwierdzający (na piśmie) | <li>Z - zatwierdzający (na piśmie)</li> | ||
</ul>Dodatkowo we współczesnych wykresach kompetencyjnych często dodaje się kolumnę [[Zapisy]] lub Dokumenty, która pozwala na śledzenie dokumentów przetwarzanych w zadaniach. Ze względu na ograniczenia arkuszy kalkulacyjnych rezygnuje się natomiast z układu pierwiastkowego stanowisk pracy. | </ul>Dodatkowo we współczesnych wykresach kompetencyjnych często dodaje się kolumnę [[Zapisy]] lub Dokumenty, która pozwala na śledzenie dokumentów przetwarzanych w zadaniach. Ze względu na ograniczenia arkuszy kalkulacyjnych rezygnuje się natomiast z układu pierwiastkowego stanowisk pracy. | ||
{| border="1" | <google>n</google> | ||
| height="260" width="57" valign="middle" | | |||
{| border="1" | |||
| height="260" width="57" valign="middle" | '''' | |||
| width="440" valign="middle" | UCZESTNIK ZADANIE | | width="440" valign="middle" | UCZESTNIK ZADANIE | ||
| align="center" width="68" valign="bottom" | Pełnomocnik ds. SZJ | | align="center" width="68" valign="bottom" | Pełnomocnik ds. SZJ | ||
Linia 47: | Linia 32: | ||
| align="center" width="68" valign="bottom" | Pracownicy | | align="center" width="68" valign="bottom" | Pracownicy | ||
| align="center" width="199" valign="bottom" | '''ZAPISY''' | | align="center" width="199" valign="bottom" | '''ZAPISY''' | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="1" | | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="1" | '''1''' | ||
| valign="middle" | Opracowanie rocznego programu auditów | | valign="middle" | Opracowanie rocznego programu auditów | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | Z | | align="center" valign="middle" | Z | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | roczny [[plan]] auditów | | align="center" valign="middle" | roczny [[plan]] auditów | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="76" valign="middle" sdval="2" | | | align="right" height="76" valign="middle" sdval="2" | '''2''' | ||
| valign="middle" | Zlecenie wykonania auditu | | valign="middle" | Zlecenie wykonania auditu | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | zlecenie auditu, roczny plan auditów | | align="center" valign="middle" | zlecenie auditu, roczny plan auditów | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="3" | | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="3" | '''3''' | ||
| valign="middle" | Przygotowanie do auditu | | valign="middle" | Przygotowanie do auditu | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | lista pytań, zlecenie auditu | | align="center" valign="middle" | lista pytań, zlecenie auditu | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="34" valign="middle" sdval="4" | | | align="right" height="34" valign="middle" sdval="4" | '''4''' | ||
| valign="middle" | Przeprowadzenie auditu | | valign="middle" | Przeprowadzenie auditu | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | I | | align="center" valign="middle" | I | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | I | | align="center" valign="middle" | I | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="5" | | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="5" | '''5''' | ||
| valign="middle" | Opracowanie raportu | | valign="middle" | Opracowanie raportu | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | raport, karty działań... | | align="center" valign="middle" | raport, karty działań... | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="6" | | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="6" | '''6''' | ||
| valign="middle" | Przyjęcie raportu, zatwierdzenie auditu | | valign="middle" | Przyjęcie raportu, zatwierdzenie auditu | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | raport, roczny plan auditów | | align="center" valign="middle" | raport, roczny plan auditów | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="7" | | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="7" | '''7''' | ||
| valign="middle" | Przygotowanie danych do przeglądu zarządzania | | valign="middle" | Przygotowanie danych do przeglądu zarządzania | ||
| align="center" valign="middle" | W | | align="center" valign="middle" | W | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | | | align="center" valign="middle" | | ||
| align="center" valign="middle" | raport do przegl. zarządzania | | align="center" valign="middle" | raport do przegl. zarządzania | ||
|} | |} | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Macierz odpowiedzialności]]}} — {{i5link|a=[[Plan projektu]]}} — {{i5link|a=[[Proces zarządzania projektem]]}} — {{i5link|a=[[Karta projektu]]}} — {{i5link|a=[[RACI]]}} — {{i5link|a=[[Proces projektowania aplikacji informatycznych]]}} — {{i5link|a=[[Plan zarządzania projektem]]}} — {{i5link|a=[[Określenie zakresu pracy (SOW)]]}} — {{i5link|a=[[Regulamin organizacyjny]]}} }} | |||
==Bibliografia== | |||
<noautolinks> | |||
* Wawak S. (2011), ''[https://www.ksiazki.egospodarka.pl/pdf/Zarz%C4%85dzanie-jako%C5%9Bci%C4%85---podstawy--systemy-i-narz%C4%99dzia,31109.pdf Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia]'', Helion/OnePress, Gliwice | |||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Metody opisu procesów]] | [[Kategoria:Metody opisu procesów]] | ||
{{aa|Sławomir Wawak}} | {{aa|Sławomir Wawak}} | ||
{{#metamaster:description|Wykres Hijmansa to narzędzie do przypisywania stanowisk pracy do zadań i opisu procesów. Sprawdź przykład i dowiedz się więcej.}} | {{#metamaster:description|Wykres Hijmansa to narzędzie do przypisywania stanowisk pracy do zadań i opisu procesów. Sprawdź przykład i dowiedz się więcej.}} |
Aktualna wersja na dzień 19:06, 18 lis 2023
Wykres Hijmansa pozwala na przypisanie stanowiskom pracy (w kolumnach) konkretnych zadań (w wierszach), a także wskazanie jakie funkcje pełnią te stanowiska w zadaniach (oznaczenia w macierzy). Jest bardzo wygodnym narzędziem opisu procesów, można go z łatwością przygotować w arkuszu kalkulacyjnym.
Oryginalny wykres Hijmansa (nazywany także wykresem kompetencyjnym) stosował oznaczenia graficzne, jak w poniższym przykładzie. Warto zwrócić uwagę na tzw. układ pierwiastkowy stanowisk pracy, który odzwierciedla zależności w strukturze organizacyjnej.
Ze względu na niewygodę tworzenia takiego wykresu w komputerze, lepszym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie oznaczeń literowych dla poszczególnych funkcji. Prezentuje to poniższy przykład. Oznaczenia literowe:
- W - wykonawca, odpowiedzialny za realizację zadania, zawsze jeden w zadaniu
- In - inicjator - inicjujący zadanie lub cały proces
- I - informujący wykonawcę
- O - opiniujący, konsultujący merytorycznie
- Oo - przedstawiający opinię obowiązującą z uzasadnieniem (na piśmie)
- Wyt - przekazujący wytyczne formalne co do sposobu realizacji zadania
- K - kontrolujący wykonawcę
- Nb - nadzorujący bezpośrednio wykonanie zadania (śledzi każde powtórzenie zadania)
- No - nadzorujący ogólnie wykonanie zadania (orientuje się w postępie zadań)
- Ng - nadzór ogólny z koordynacją grupową - tak jak No, ale dodatkowo koordynuje pracami różnych zespołów w ramach zadania
- Z - zatwierdzający (na piśmie)
Dodatkowo we współczesnych wykresach kompetencyjnych często dodaje się kolumnę Zapisy lub Dokumenty, która pozwala na śledzenie dokumentów przetwarzanych w zadaniach. Ze względu na ograniczenia arkuszy kalkulacyjnych rezygnuje się natomiast z układu pierwiastkowego stanowisk pracy.
' | UCZESTNIK ZADANIE | Pełnomocnik ds. SZJ | Prezes | Kierownik Działu/Wydziału | Auditor wiodący | Auditorzy | Pracownicy | ZAPISY |
1 | Opracowanie rocznego programu auditów | W | Z | roczny plan auditów | ||||
2 | Zlecenie wykonania auditu | W | zlecenie auditu, roczny plan auditów | |||||
3 | Przygotowanie do auditu | W | lista pytań, zlecenie auditu | |||||
4 | Przeprowadzenie auditu | I | W | I | ||||
5 | Opracowanie raportu | W | raport, karty działań... | |||||
6 | Przyjęcie raportu, zatwierdzenie auditu | W | raport, roczny plan auditów | |||||
7 | Przygotowanie danych do przeglądu zarządzania | W | raport do przegl. zarządzania |
Wykres Hijmansa — artykuły polecane |
Macierz odpowiedzialności — Plan projektu — Proces zarządzania projektem — Karta projektu — RACI — Proces projektowania aplikacji informatycznych — Plan zarządzania projektem — Określenie zakresu pracy (SOW) — Regulamin organizacyjny |
Bibliografia
- Wawak S. (2011), Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion/OnePress, Gliwice
Autor: Sławomir Wawak