E-deklaracje: Różnice pomiędzy wersjami
m (Clean up, replaced: , → , (2), → (3)) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''E-deklaracje''' | '''E-deklaracje''' - Jest to jedna z trzech usług należących do systemu e-podatków, który został stworzony przez Ministerstwo Finansów i zaczął funkcjonować na przełomie 2007 i 2008 roku. E-deklaracje funkcjonują w formie cyfrowej administracji (e-administracji) i umożliwiają podatnikowi [[założenie]] niezbędnego konta na portalu podatkowym, poprzez które może on wypełnić oraz przesłać deklaracje podatkowe w formie elektronicznej. Dodatkowo, sprzyjają one przyjaznej administracji skarbowej, której zadaniem jest ułatwianie i usprawnianie przepływu danych pomiędzy urzędem skarbowym, a podatnikiem (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017). | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
E-deklaracje są usługą e-administracji, która umożliwia elektroniczne wypełnianie i składanie deklaracji podatkowych. Mają wiele zalet, takich jak oszczędność czasu i wygodę dla podatników oraz sprawniejszy system podatkowy. Jednak istnieją także zagrożenia związane z przesyłaniem danych online, takie jak ataki hakerów. | E-deklaracje są usługą e-administracji, która umożliwia elektroniczne wypełnianie i składanie deklaracji podatkowych. Mają wiele zalet, takich jak oszczędność czasu i wygodę dla podatników oraz sprawniejszy system podatkowy. Jednak istnieją także zagrożenia związane z przesyłaniem danych online, takie jak ataki hakerów. | ||
==E-administracja i E-podatki == | ==E-administracja i E-podatki== | ||
'''E-[[administracja]]''' (ang. ''[[E-Government]]'') ma na celu usprawnienie i poprawienie jakości administracji publicznej i usług świadczonych na rzecz obywateli, czyli osób indywidualnych oraz przedsiębiorców, poprzez wykorzystanie informatycznej technologii (Internetu) i powiązanych z nią nowoczesnych metod komunikacji i transferu danych. | '''E-[[administracja]]''' (ang. ''[[E-Government]]'') ma na celu usprawnienie i poprawienie jakości administracji publicznej i usług świadczonych na rzecz obywateli, czyli osób indywidualnych oraz przedsiębiorców, poprzez wykorzystanie informatycznej technologii (Internetu) i powiązanych z nią nowoczesnych metod komunikacji i transferu danych. | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
Wpisuje on wartości liczbowe w wymaganych polach, a one są automatycznie podliczane przed odpowiedzialny za to [[program]]. Formą uwiarygodniania zeznania podatkowego może być [[podpis elektroniczny]] (jest on zazwyczaj [[zbyt]] kosztowny do uzyskania przez osoby fizyczne i używany jednynie przez firmy i przedsiębiorstwa - osoby prawne) lub, w przypadku osób fizycznych, zwyczajne uzupełnienie wymaganego pola kwotą przychodu, którą podatnik wpisał w ubiegłorocznym zeznaniu podatkowym (Karwowski & Orłowski,2010; Zalweska-Bochenko, 2017). | Wpisuje on wartości liczbowe w wymaganych polach, a one są automatycznie podliczane przed odpowiedzialny za to [[program]]. Formą uwiarygodniania zeznania podatkowego może być [[podpis elektroniczny]] (jest on zazwyczaj [[zbyt]] kosztowny do uzyskania przez osoby fizyczne i używany jednynie przez firmy i przedsiębiorstwa - osoby prawne) lub, w przypadku osób fizycznych, zwyczajne uzupełnienie wymaganego pola kwotą przychodu, którą podatnik wpisał w ubiegłorocznym zeznaniu podatkowym (Karwowski & Orłowski,2010; Zalweska-Bochenko, 2017). | ||
==Zeznanie podatkowe PFR == | ==Zeznanie podatkowe PFR== | ||
Jest to nowa forma e-rozliczenia podatkowego (ang. ''pre-filledtax return'') wprowadzona przez Ministwestwo Finansów w 2015 roku. W ramach PFR podatnik otrzymuje propozycje rozliczenia rocznego od administracji skarbowej. PFR zostało wprowadzene w celu jeszcze większego ułatwienia zdalnego wypełniania deklaracji podatkowych i zostało udostępnione osobom rozliczającym się indywidualnie, wraz z małżonkiem oraz samotnym rodzicom. Podanik ma [[prawo]] zdecydować się na zaakceptowanie udostępnionej propozycji swojego rozliczenia lub nie (Zalweska-Bochenko, 2017). | Jest to nowa forma e-rozliczenia podatkowego (ang. ''pre-filledtax return'') wprowadzona przez Ministwestwo Finansów w 2015 roku. W ramach PFR podatnik otrzymuje propozycje rozliczenia rocznego od administracji skarbowej. PFR zostało wprowadzene w celu jeszcze większego ułatwienia zdalnego wypełniania deklaracji podatkowych i zostało udostępnione osobom rozliczającym się indywidualnie, wraz z małżonkiem oraz samotnym rodzicom. Podanik ma [[prawo]] zdecydować się na zaakceptowanie udostępnionej propozycji swojego rozliczenia lub nie (Zalweska-Bochenko, 2017). | ||
==Zalety E-Deklaracji== | ==Zalety E-Deklaracji== | ||
E-deklaracje są wyjątkowo nowoczesną usługą używaną przez administrację publiczną przez co mają wiele zalet zarówno dla podatników, jak i funkcjonowania adminstracji oraz państwa m.in | E-deklaracje są wyjątkowo nowoczesną usługą używaną przez administrację publiczną przez co mają wiele zalet zarówno dla podatników, jak i funkcjonowania adminstracji oraz państwa m.in (Zalweska-Bochenko, 2017): | ||
* [[Oszczędność]] czasu i wygoda dla podatników | * [[Oszczędność]] czasu i wygoda dla podatników | ||
* Nieustanny wgląd i [[kontrola]] swojego konta podatkowego pozwala użytkownikowi być na bieżąco ze swoją deklaracją podatkową przez co [[jakość]] świadczonej [[usługi]] jest o wiele wyższa | * Nieustanny wgląd i [[kontrola]] swojego konta podatkowego pozwala użytkownikowi być na bieżąco ze swoją deklaracją podatkową przez co [[jakość]] świadczonej [[usługi]] jest o wiele wyższa | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Batko, K. i Billewicz, G., (2013). [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-3a9ab34b-a4ef-4a17-bc47-cb06e78c9794 ''E-usługi w biznesie i administracji publicznej'' | * Batko, K. i Billewicz, G., (2013). [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-3a9ab34b-a4ef-4a17-bc47-cb06e78c9794 ''E-usługi w biznesie i administracji publicznej]''. Studia Ekonomiczne/ Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, pp. 47-63 | ||
* Kaczorowska, A., (2011). [https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/16820/pop_43_pdf_Innowacje2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Polskie e-usługi jako wynik zarządzania poprzez projekty w sektorze administracji publicznej'' | * Kaczorowska, A., (2011). [https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/16820/pop_43_pdf_Innowacje2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Polskie e-usługi jako wynik zarządzania poprzez projekty w sektorze administracji publicznej]''. Innowacje 2011. Nowoczesna administracja Województwa Łódzkiego, pp. 41-49 | ||
* Karwowski, W. i Orłowski, A., (2010). ''Perspektywy rozwoju polskiego systemu e-deklaracji''. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, pp. | * Karwowski, W. i Orłowski, A., (2010). ''Perspektywy rozwoju polskiego systemu e-deklaracji''. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, pp. 75-84 | ||
* Raczko, R., (2017). [https://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171496314 ''Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w e-administracji'' | * Raczko, R., (2017). [https://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171496314 ''Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w e-administracji]''. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych/ Szkoła Główna Handlowa, pp. 35-43 | ||
* Zalewska-Bochenko, A., (2017). [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-6d3a614d-6acf-45e1-8488-5a9247cd2692 ''E-deklaracje w systemie elektronicznej administracji'' | * Zalewska-Bochenko, A., (2017). [https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-6d3a614d-6acf-45e1-8488-5a9247cd2692 ''E-deklaracje w systemie elektronicznej administracji]''. Studia Informatica Pomerania, pp. 63-71 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Wersja z 14:02, 2 lis 2023
E-deklaracje |
---|
Polecane artykuły |
E-deklaracje - Jest to jedna z trzech usług należących do systemu e-podatków, który został stworzony przez Ministerstwo Finansów i zaczął funkcjonować na przełomie 2007 i 2008 roku. E-deklaracje funkcjonują w formie cyfrowej administracji (e-administracji) i umożliwiają podatnikowi założenie niezbędnego konta na portalu podatkowym, poprzez które może on wypełnić oraz przesłać deklaracje podatkowe w formie elektronicznej. Dodatkowo, sprzyjają one przyjaznej administracji skarbowej, której zadaniem jest ułatwianie i usprawnianie przepływu danych pomiędzy urzędem skarbowym, a podatnikiem (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017).
TL;DR
E-deklaracje są usługą e-administracji, która umożliwia elektroniczne wypełnianie i składanie deklaracji podatkowych. Mają wiele zalet, takich jak oszczędność czasu i wygodę dla podatników oraz sprawniejszy system podatkowy. Jednak istnieją także zagrożenia związane z przesyłaniem danych online, takie jak ataki hakerów.
E-administracja i E-podatki
E-administracja (ang. E-Government) ma na celu usprawnienie i poprawienie jakości administracji publicznej i usług świadczonych na rzecz obywateli, czyli osób indywidualnych oraz przedsiębiorców, poprzez wykorzystanie informatycznej technologii (Internetu) i powiązanych z nią nowoczesnych metod komunikacji i transferu danych.
E-podatki jest to system funkcjonujący w zakresie e-administracji, który został wprowadzony w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2014. Dzięki niemu obywatele oraz przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zdalnej formy rozliczenia podatkowego w formie elektronicznej. System E-podatki składa się z trzech usług: e-rejestracji, e-podatków oraz e-deklaracji (Raczko, 2017; Zalewska-Bochenko, 2017).
Proces składania E-deklaracji
Aby wypełnić e-deklarację użytkownik musi pobrać jedną z dwóch bezpłatnych aplikacji, Formularz PDF lub e-Deklaracje Desktop. Dodatkowo, równie niezbędne są programy Flash oraz Adobe Reader. Po pobraniu i zainstalowaniu potrzebnych aplikacji oraz programów podatnik może elektronicznie wypełnić i złożyć PIT-16, 16A, 19A, 28, 36, 36L, 37, 38 lub 39. Wpisuje on wartości liczbowe w wymaganych polach, a one są automatycznie podliczane przed odpowiedzialny za to program. Formą uwiarygodniania zeznania podatkowego może być podpis elektroniczny (jest on zazwyczaj zbyt kosztowny do uzyskania przez osoby fizyczne i używany jednynie przez firmy i przedsiębiorstwa - osoby prawne) lub, w przypadku osób fizycznych, zwyczajne uzupełnienie wymaganego pola kwotą przychodu, którą podatnik wpisał w ubiegłorocznym zeznaniu podatkowym (Karwowski & Orłowski,2010; Zalweska-Bochenko, 2017).
Zeznanie podatkowe PFR
Jest to nowa forma e-rozliczenia podatkowego (ang. pre-filledtax return) wprowadzona przez Ministwestwo Finansów w 2015 roku. W ramach PFR podatnik otrzymuje propozycje rozliczenia rocznego od administracji skarbowej. PFR zostało wprowadzene w celu jeszcze większego ułatwienia zdalnego wypełniania deklaracji podatkowych i zostało udostępnione osobom rozliczającym się indywidualnie, wraz z małżonkiem oraz samotnym rodzicom. Podanik ma prawo zdecydować się na zaakceptowanie udostępnionej propozycji swojego rozliczenia lub nie (Zalweska-Bochenko, 2017).
Zalety E-Deklaracji
E-deklaracje są wyjątkowo nowoczesną usługą używaną przez administrację publiczną przez co mają wiele zalet zarówno dla podatników, jak i funkcjonowania adminstracji oraz państwa m.in (Zalweska-Bochenko, 2017):
- Oszczędność czasu i wygoda dla podatników
- Nieustanny wgląd i kontrola swojego konta podatkowego pozwala użytkownikowi być na bieżąco ze swoją deklaracją podatkową przez co jakość świadczonej usługi jest o wiele wyższa
- Łatwa dostępność formularzy i wniosków
- Sprawniejszy system podatkowy poprzez dokonywanie płatności skarbowych on-line oraz wypełnianie dokumentów on-line
- Sprawniejszy obieg dokumentów podatkowych, które dzięki systemowi on-line są przesyłane z miejscowego urzędu do centrali o wiele szybciej
- Ograniczenie wydatków związanych z administracją państwową
Wady E-deklaracji
Główną wadą E-deklaracji są zagrożenia związane z elektroniczną formą przesyłania danych on-line. Takimi zagrożeniami m.in. mogą być ataki hakerów, celowe przesyłanie fałszywych danych przez osoby wypełniające deklaracje podatkowe, lub przez osoby trzecie, gdyż w przypadku gdy podatnik nie używa podpisu elektronicznego nie ma pewności, że osoba wypełniająca E-deklaraje jest rzeczywiście tą, za którą się podaje. Dodatkowo, każdy użytkownik musi liczyć się z różnego typy zakłóceniami, które mogą wystąpić w czasie wypełniania E-deklaracji np. awaria sprzętu, awaria połączenia internetowego lub też jego słaba jakość (Karwowski & Orłowski,2010).
Bibliografia
- Batko, K. i Billewicz, G., (2013). E-usługi w biznesie i administracji publicznej. Studia Ekonomiczne/ Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, pp. 47-63
- Kaczorowska, A., (2011). Polskie e-usługi jako wynik zarządzania poprzez projekty w sektorze administracji publicznej. Innowacje 2011. Nowoczesna administracja Województwa Łódzkiego, pp. 41-49
- Karwowski, W. i Orłowski, A., (2010). Perspektywy rozwoju polskiego systemu e-deklaracji. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, pp. 75-84
- Raczko, R., (2017). Elektroniczne zarządzanie dokumentacją w e-administracji. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych/ Szkoła Główna Handlowa, pp. 35-43
- Zalewska-Bochenko, A., (2017). E-deklaracje w systemie elektronicznej administracji. Studia Informatica Pomerania, pp. 63-71
Autor: Natalia Tworkowska
.