Paradygmat: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
mNie podano opisu zmian
Linia 14: Linia 14:
}}
}}




'''Paradygmat''' jest to pojęcie, któro rozumie się jako [[wzorzec]] postępowania. Oznacza również [[model]]. Traktowany jest jako matryca dyscyplinarna, czyli uporządkowany zbiór przekonań, nastawień czy przeświadczeń podzielanych przez uczonych uprawiających daną dyscyplinę. Paradygmatem może być zarówno podzielane przez daną wspólnotę naukową wzorcowe [[Wynalazek|odkrycie naukowe]], jak i sam [[proces]] naukowego poznania, czyli przyjęte przez daną wspólnotę wzorcowe, wielomodalne podejście [[Metodologia|metodologiczne]].
'''Paradygmat''' stanowi ogólną koncepcję, wzór lub ramy myślowe, które wyznaczają sposób rozumienia i interpretacji rzeczywistości przez naukowców i praktyków w danej branży lub dziedzinie wiedzy. Najczęściej w skład paradygmatu wchodzą przekonania, wartości, wytyczne metodologii, reguły i zasady postępowania, techniki badań i interpretacji wyników, itp., które wpływają na sposób myślenia, badania i podejścia do problemów w danej dziedzinie. Paradygmat może być interpretowany jako '''matryca dyscyplinarna''', czyli uporządkowany zbiór przekonań, nastawień czy przeświadczeń podzielanych przez uczonych uprawiających daną dyscyplinę.


==Definicje paradygmatu==
Paradygmaty są szczególnie istotne w naukach społecznych, takich jak psychologia, socjologia i nauki polityczne, gdzie różne paradygmaty mogą mieć różne podejścia do badania ludzkiego zachowania i społecznych zjawisk. Przykładowe paradygmaty w tych dziedzinach to paradygmat behawioralny, paradygmat humanistyczny czy paradygmat konstruktywistyczny.
* wg Thomas'a Samuel'a Kuhn'a- twórcy teorii paradygmatów
 
jest to:
W naukach przyrodniczych również istnieją różne paradygmaty, które wpływają na sposób rozumienia i badania przyrody. Na przykład w fizyce istnieje paradygmat klasyczny i paradygmat kwantowy, które różnią się w swoim podejściu do opisu i wyjaśniania zjawisk fizycznych.
# wzorzec, mówiący o tym, że paradygmat jest rozwiązaniem pewnego problemu, zaakceptowane przez wspólnotę naukową
<google>ban728t</google>
# macierz dyscypliny naukowej
Paradygmaty nie tylko definiują dominujące podejścia i teorie w danej dziedzinie, ale również określają granice i zakres akceptowanych metod badawczych. Mogą również wpływać na przyjęte metody komunikacji, terminologię i sposoby interpretacji danych. Przykłady znanych paradygmatów naukowych to kopernikański paradygmat heliocentryczny, ewolucyjny paradygmat biologiczny czy paradygmat kwantowy w fizyce.
* wg Ireneusza Bobrowskiego- polskiego językoznawcy, profesora nauk humanistycznych
 
jest to [[zespół]] norm, zachowań, które zna każdy naukowiec, zajmujący się daną nauką
==Geneza pojęcia paradygmatu==
* wg Zbysława Muszyńskiego - polski profesor nauk humanistycznych
Od lat 60 XX wieku pojęcia paradygmat używa się dla oznaczenia schematów myślowych w nauce. Wcześniej pojęcie to używane było głównie w gramatyce, retoryce i lingwistyce, najczęściej dla oznaczenia klasy podobnych do siebie elementów. Jest to fundamentalne [[modele]] a nawet układy odniesienia, których używamy, by uporządkować nasze obserwacje i rozumowanie.
paradygmat to:
 
# macierz dyscypliny naukowej
Ważne jest zrozumienie, że paradygmaty nie są stałe i niezmienne. Wraz z rozwojem nauki i postępem wiedzy mogą ewoluować, a nowe paradygmaty mogą zastępować stare. Przejście między paradygmatami może być wynikiem rewolucji naukowej, w wyniku której zmienia się fundamentalne rozumienie danej dziedziny. Twórcą koncepcji paradygmatów w nauce jest Thomas Kuhn, który definiuje paradygmat jako:
# modelowe rozwiązanie problemu danej dziedziny naukowej
* wzorzec, mówiący o tym, że paradygmat jest rozwiązaniem pewnego problemu, zaakceptowane przez wspólnotę naukową
# sposób myślenia, który zawiera wskazówki dla grupy badaczy jak analizować i rozwiązywać problemy
* macierz dyscypliny naukowej  


Paradygmat określa:  
Paradygmat określa:  
Linia 36: Linia 35:
* sposób w jaki te pytania powinny być konstruowane,
* sposób w jaki te pytania powinny być konstruowane,
* jakie narzędzia badawcze należy stosować w praktyce naukowej,
* jakie narzędzia badawcze należy stosować w praktyce naukowej,
<google>ban728t</google>


==Wymogi paradygmatu==
Wymogi stawiane wobec paradygmatów:
* spójność logiczna i pojęciowa;  
* spójność logiczna i pojęciowa;  
* prostota i zawieranie tylko tych pojęć i teorii, które są dla danej nauki rzeczywiście niezbędne;  
* prostota i zawieranie tylko tych pojęć i teorii, które są dla danej nauki rzeczywiście niezbędne;  
* możliwość tworzenia teorii szczegółowych zgodnych ze znanymi faktami.
* możliwość tworzenia teorii szczegółowych zgodnych ze znanymi faktami.
==Geneza==
Od lat 60 XX wieku pojęcia paradygmat używa się dla oznaczenia schematów myślowych w nauce. Wcześniej pojęcie to używane było głównie w gramatyce, retoryce i lingwistyce, najczęściej dla oznaczenia klasy podobnych do siebie elementów. Jest to fundamentalne [[modele]] a nawet układy odniesienia, których używamy, by uporządkować nasze obserwacje i rozumowanie.
==Twórca teorii paradygmatów==
Twórcą pojęcia paradygmatów jest Thomas Samuel Kuhn (ur. 1922, zm.1996)- filozof i historyk nauki, profesor University of California. W swoim dziele Struktura rewolucji naukowych (1962, wydanie polskie 1968) przedstawił tę teorię, a także była ona przydatna do badania rozwoju nauk ścisłych i przebiegu procesów rewolucji naukowych. Jest podstawą odrodzenia w Niemczech filozofii analitycznej oraz filozofii nauki.


==Różnice między paradygmatem a dogmatem==
==Różnice między paradygmatem a dogmatem==
Paradygmat różni się od dogmatu, gdyż:
Paradygmat różni się od dogmatu, gdyż:
* nie jest on dany raz na zawsze – jest on przyjęty na zasadzie konsensusu większości badaczy,
* nie jest on dany raz na zawsze – jest on przyjęty na zasadzie konsensusu większości badaczy,
Linia 74: Linia 63:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bobrowski I. (1998). ''Zaproszenie do językoznawstwa'', Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, Kraków
* Bobrowski I. (1998). ''Zaproszenie do językoznawstwa'', Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, Kraków
* Czakon W. (2011)''[http://www.wojciechczakon.com/pub/paradygmat-sieciowy-w-naukach-o-zarzadzaniu.pdf Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu] [[Przegląd]] organizacji, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
* Czakon W. (2011)''https://przegladorganizacji.pl/artykul/2011/10.33141po.2011.11.01 Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu], Przegląd organizacji
* Griffin R., W. (1996). ''Podstawy zarządzania organizacjami'', Wydawnictwo PWN, Warszawa
* Griffin R., W. (1996). ''Podstawy zarządzania organizacjami'', Wydawnictwo PWN, Warszawa
* Krzyżanowski L., J. (1999). ''O podstawach zarządzania inaczej: paradygmaty, modele, metafory, filozofia, [[metodologia]], dylematy, trendy'', Wydawnictwo PWN, Warszawa
* Krzyżanowski L., J. (1999). ''O podstawach zarządzania inaczej: paradygmaty, modele, metafory, filozofia, metodologia, dylematy, trendy'', Wydawnictwo PWN, Warszawa
* Kuhn T.(1962). ''Struktura rewolucji naukowych''
* Kuhn T.(1962). ''Struktura rewolucji naukowych''
* Stalmaszczyk P. (2013). ''Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
* Stalmaszczyk P. (2013). ''Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź


{{a|Malwina Majewska, Magda Wiernusz}}
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]

Wersja z 11:59, 26 cze 2023

Paradygmat
Polecane artykuły


Paradygmat stanowi ogólną koncepcję, wzór lub ramy myślowe, które wyznaczają sposób rozumienia i interpretacji rzeczywistości przez naukowców i praktyków w danej branży lub dziedzinie wiedzy. Najczęściej w skład paradygmatu wchodzą przekonania, wartości, wytyczne metodologii, reguły i zasady postępowania, techniki badań i interpretacji wyników, itp., które wpływają na sposób myślenia, badania i podejścia do problemów w danej dziedzinie. Paradygmat może być interpretowany jako matryca dyscyplinarna, czyli uporządkowany zbiór przekonań, nastawień czy przeświadczeń podzielanych przez uczonych uprawiających daną dyscyplinę.

Paradygmaty są szczególnie istotne w naukach społecznych, takich jak psychologia, socjologia i nauki polityczne, gdzie różne paradygmaty mogą mieć różne podejścia do badania ludzkiego zachowania i społecznych zjawisk. Przykładowe paradygmaty w tych dziedzinach to paradygmat behawioralny, paradygmat humanistyczny czy paradygmat konstruktywistyczny.

W naukach przyrodniczych również istnieją różne paradygmaty, które wpływają na sposób rozumienia i badania przyrody. Na przykład w fizyce istnieje paradygmat klasyczny i paradygmat kwantowy, które różnią się w swoim podejściu do opisu i wyjaśniania zjawisk fizycznych. Paradygmaty nie tylko definiują dominujące podejścia i teorie w danej dziedzinie, ale również określają granice i zakres akceptowanych metod badawczych. Mogą również wpływać na przyjęte metody komunikacji, terminologię i sposoby interpretacji danych. Przykłady znanych paradygmatów naukowych to kopernikański paradygmat heliocentryczny, ewolucyjny paradygmat biologiczny czy paradygmat kwantowy w fizyce.

Geneza pojęcia paradygmatu

Od lat 60 XX wieku pojęcia paradygmat używa się dla oznaczenia schematów myślowych w nauce. Wcześniej pojęcie to używane było głównie w gramatyce, retoryce i lingwistyce, najczęściej dla oznaczenia klasy podobnych do siebie elementów. Jest to fundamentalne modele a nawet układy odniesienia, których używamy, by uporządkować nasze obserwacje i rozumowanie.

Ważne jest zrozumienie, że paradygmaty nie są stałe i niezmienne. Wraz z rozwojem nauki i postępem wiedzy mogą ewoluować, a nowe paradygmaty mogą zastępować stare. Przejście między paradygmatami może być wynikiem rewolucji naukowej, w wyniku której zmienia się fundamentalne rozumienie danej dziedziny. Twórcą koncepcji paradygmatów w nauce jest Thomas Kuhn, który definiuje paradygmat jako:

  • wzorzec, mówiący o tym, że paradygmat jest rozwiązaniem pewnego problemu, zaakceptowane przez wspólnotę naukową
  • macierz dyscypliny naukowej

Paradygmat określa:

  • co ma być badane i analizowane;
  • rodzaj pytań, które można zadawać;
  • sposób w jaki te pytania powinny być konstruowane,
  • jakie narzędzia badawcze należy stosować w praktyce naukowej,

Wymogi stawiane wobec paradygmatów:

  • spójność logiczna i pojęciowa;
  • prostota i zawieranie tylko tych pojęć i teorii, które są dla danej nauki rzeczywiście niezbędne;
  • możliwość tworzenia teorii szczegółowych zgodnych ze znanymi faktami.

Różnice między paradygmatem a dogmatem

Paradygmat różni się od dogmatu, gdyż:

  • nie jest on dany raz na zawsze – jest on przyjęty na zasadzie konsensusu większości badaczy,

lecz nie oznacza, że naukowcy głosują nad przyjęciem lub odrzuceniem paradygmatu, liczy się zgodność paradygmatu z dotychczasową wiedzą i spełnienie wielu warunków (w zakresie np. istniejących dowodów)

  • może okresowo ulec zasadniczym przemianom prowadzącym do głębokich zmian w nauce (rewolucja naukowa)
  • podważa sens absolutnej słuszności (lecz samo pojęcie "absolutnej słuszności” nie ma charakteru naukowego)

Przykłady

  • paradygmaty w naukach społecznych - nie są tak bezwzględne jak w naukach przyrodniczych, dlatego że mogą zyskiwać lub tracić popularność, ale nigdy nie zostaną uznane za prawdziwe lub fałszywe;
  • paradygmaty programowania - jest to ogół oczekiwań programisty wobec języka programowania i komputera, na którym będzie działał program
  • paradygmat konfliktu - zachowania społeczne mogą być postrzegane jako nieustanna walka sprzecznych grup interesu; konflikt w społeczeństwie jest nieunikniony

Przykładem paradygmatu mogą być również:

  • Kopernikańska koncepcja Ziemi poruszającej się wokół Słońca,
  • teoria ewolucji Darwina;
  • Mechanika newtonowska;
  • teoria względności Einsteina

Zaletą wiedzy o paradygmatach jest przede wszystkim możliwość łatwego zrozumienia na pozór dziwne poglądy i działania tych, którzy funkcjonują w ramach innego paradygmatu.

Bibliografia

  • Bobrowski I. (1998). Zaproszenie do językoznawstwa, Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, Kraków
  • Czakon W. (2011)https://przegladorganizacji.pl/artykul/2011/10.33141po.2011.11.01 Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu], Przegląd organizacji
  • Griffin R., W. (1996). Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo PWN, Warszawa
  • Krzyżanowski L., J. (1999). O podstawach zarządzania inaczej: paradygmaty, modele, metafory, filozofia, metodologia, dylematy, trendy, Wydawnictwo PWN, Warszawa
  • Kuhn T.(1962). Struktura rewolucji naukowych
  • Stalmaszczyk P. (2013). Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź