Trening asertywności: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Trening asertywności''' polega na ćwiczeniach rozwijających [[asertywność]] jednostki. Dzięki niemu nabywamy szacunek do własnej i cudzej godności, jak również do uznania praw swoich oraz bliźnich.<ref>Dobrowolska M. (2010). [http://www.wses-zeszyty.pl/zeszyty/2013/8.pdf#page=129 Asertywność, jako kluczowa kompetencja społeczna pracowników peryferyjnych], "Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce”, nr 8, s. 129</ref> | '''[[Trening]] asertywności''' polega na ćwiczeniach rozwijających [[asertywność]] jednostki. Dzięki niemu nabywamy szacunek do własnej i cudzej godności, jak również do uznania praw swoich oraz bliźnich.<ref>Dobrowolska M. (2010). [http://www.wses-zeszyty.pl/zeszyty/2013/8.pdf#page=129 Asertywność, jako kluczowa kompetencja społeczna pracowników peryferyjnych], "Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce”, nr 8, s. 129</ref> | ||
==Źródło treningu asertywności== | ==Źródło treningu asertywności== | ||
Nierozłącznie związanym pojęciem z treningiem asertywności jest asertywność (z łac. assertio - twierdzenie).<ref>Inglot-Kulas J. (2014). [http://wydawnictwo.wsei.eu/index.php/sipp/article/viewFile/45/64 Asertywność-trudna sztuka dojrzałej postawy wobec złożonych sytuacji i przeżyć], "Studia i Prace Pedagogiczne” nr 1, s. 124</ref> Zachowania asertywne są często błędnie mylone z lękiem lub tupetem,<ref>Dobrowolska M. (2010). [http://www.wses-zeszyty.pl/zeszyty/2013/8.pdf#page=129 Asertywność, jako kluczowa kompetencja społeczna pracowników peryferyjnych], "Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce”, nr 8, s. 128-129.</ref> a ich najlepszą definicją jest: "pożądana pewność siebie w sytuacjach społecznych. Pożądana, czyli akceptowana przez otoczenie, które wyznacza normy i granice zewnętrzne zachowań asertywnych, przy równoczesnej swobodzie w ekspresji "ja”.<ref>Dobrowolska M. (2010). [http://www.wses-zeszyty.pl/zeszyty/2013/8.pdf#page=129 Asertywność, jako kluczowa kompetencja społeczna pracowników peryferyjnych], "Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce”, nr 8, s. 129 </ref> | Nierozłącznie związanym pojęciem z treningiem asertywności jest asertywność (z łac. assertio - twierdzenie).<ref>Inglot-Kulas J. (2014). [http://wydawnictwo.wsei.eu/index.php/sipp/article/viewFile/45/64 Asertywność-trudna sztuka dojrzałej postawy wobec złożonych sytuacji i przeżyć], "Studia i Prace Pedagogiczne” nr 1, s. 124</ref> Zachowania asertywne są często błędnie mylone z lękiem lub tupetem,<ref>Dobrowolska M. (2010). [http://www.wses-zeszyty.pl/zeszyty/2013/8.pdf#page=129 Asertywność, jako kluczowa kompetencja społeczna pracowników peryferyjnych], "Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce”, nr 8, s. 128-129.</ref> a ich najlepszą definicją jest: "pożądana [[pewność siebie]] w sytuacjach społecznych. Pożądana, czyli akceptowana przez otoczenie, które wyznacza [[normy]] i granice zewnętrzne zachowań asertywnych, przy równoczesnej swobodzie w ekspresji "ja”.<ref>Dobrowolska M. (2010). [http://www.wses-zeszyty.pl/zeszyty/2013/8.pdf#page=129 Asertywność, jako kluczowa kompetencja społeczna pracowników peryferyjnych], "Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce”, nr 8, s. 129 </ref> | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 26: | Linia 26: | ||
*'''"Zacięta płyta”''' – stosowana w przypadku rozmowy z osobą do której nie dociera nasza odpowiedź odmowna. Składa się z kilku elementów takich jak: | *'''"Zacięta płyta”''' – stosowana w przypadku rozmowy z osobą do której nie dociera nasza odpowiedź odmowna. Składa się z kilku elementów takich jak: | ||
# skonkretyzowanie [[Potrzeba|potrzeby]] (co chcemy, a czego nie), | # skonkretyzowanie [[Potrzeba|potrzeby]] (co chcemy, a czego nie), | ||
# określenie krótkich i prostych sformułowań nakierowanych na nasze potrzeby, | # określenie krótkich i prostych sformułowań nakierowanych na nasze [[potrzeby]], | ||
# poparcie swoich tez poprzez komunikację niewerbalną, | # poparcie swoich tez poprzez komunikację niewerbalną, | ||
# powtarzanie "w kółko” sformułowanej wypowiedzi wyrażającej naszą potrzebę nie zmieniając jej znaczenia, | # powtarzanie "w kółko” sformułowanej wypowiedzi wyrażającej naszą potrzebę nie zmieniając jej znaczenia, | ||
Linia 32: | Linia 32: | ||
*'''"Z treści na proces”''' – wypowiedzenie uwagi na temat rozmówcy w jak najbardziej neutralny i spokojny sposób, który nie mógłby zostać uznany lub odebrany za atak. | *'''"Z treści na proces”''' – wypowiedzenie uwagi na temat rozmówcy w jak najbardziej neutralny i spokojny sposób, który nie mógłby zostać uznany lub odebrany za atak. | ||
*'''"Chwila na oddech”''' – odczekanie krótkiego momentu przed wyartykułowaniem odpowiedzi, w celu upewnienia się, iż słowa rozmówcy zostały odpowiednio przez nas zrozumiane. Daje to również możliwość na dokonanie analizy słów drugiej strony w rozmowie, co może pomóc tak oddziaływać na rozmowę, żeby jej efekt okazał się dla nas korzystny. | *'''"Chwila na oddech”''' – odczekanie krótkiego momentu przed wyartykułowaniem odpowiedzi, w celu upewnienia się, iż słowa rozmówcy zostały odpowiednio przez nas zrozumiane. Daje to również możliwość na dokonanie analizy słów drugiej strony w rozmowie, co może pomóc tak oddziaływać na rozmowę, żeby jej efekt okazał się dla nas korzystny. | ||
* '''"Odkładanie na później”''' – najskuteczniejsza metoda w przypadku rozmów lub dyskusji przepełnionych agresją lub biernością rozmówcy. Zbliżona jest do techniki poprzedniej.<ref>Inglot-Kulas J. (2014). [http://wydawnictwo.wsei.eu/index.php/sipp/article/viewFile/45/64 Asertywność-trudna sztuka dojrzałej postawy wobec złożonych sytuacji i przeżyć], "Studia i Prace Pedagogiczne” nr 1, s. 129</ref> | * '''"Odkładanie na później”''' – najskuteczniejsza [[metoda]] w przypadku rozmów lub dyskusji przepełnionych agresją lub biernością rozmówcy. Zbliżona jest do techniki poprzedniej.<ref>Inglot-Kulas J. (2014). [http://wydawnictwo.wsei.eu/index.php/sipp/article/viewFile/45/64 Asertywność-trudna sztuka dojrzałej postawy wobec złożonych sytuacji i przeżyć], "Studia i Prace Pedagogiczne” nr 1, s. 129</ref> | ||
==Alternatywne sposoby wykorzystania treningu asertywności== | ==Alternatywne sposoby wykorzystania treningu asertywności== |
Wersja z 05:28, 22 maj 2020
Trening asertywności |
---|
Polecane artykuły |
Trening asertywności polega na ćwiczeniach rozwijających asertywność jednostki. Dzięki niemu nabywamy szacunek do własnej i cudzej godności, jak również do uznania praw swoich oraz bliźnich.[1]
Źródło treningu asertywności
Nierozłącznie związanym pojęciem z treningiem asertywności jest asertywność (z łac. assertio - twierdzenie).[2] Zachowania asertywne są często błędnie mylone z lękiem lub tupetem,[3] a ich najlepszą definicją jest: "pożądana pewność siebie w sytuacjach społecznych. Pożądana, czyli akceptowana przez otoczenie, które wyznacza normy i granice zewnętrzne zachowań asertywnych, przy równoczesnej swobodzie w ekspresji "ja”.[4]
Strategie trenowania asertywności
- "Zacięta płyta” – stosowana w przypadku rozmowy z osobą do której nie dociera nasza odpowiedź odmowna. Składa się z kilku elementów takich jak:
- skonkretyzowanie potrzeby (co chcemy, a czego nie),
- określenie krótkich i prostych sformułowań nakierowanych na nasze potrzeby,
- poparcie swoich tez poprzez komunikację niewerbalną,
- powtarzanie "w kółko” sformułowanej wypowiedzi wyrażającej naszą potrzebę nie zmieniając jej znaczenia,
- wyrażenie znajomości potrzeb oraz uczuć rozmówcy i dalsze powtarzanie swoich tez.
- "Z treści na proces” – wypowiedzenie uwagi na temat rozmówcy w jak najbardziej neutralny i spokojny sposób, który nie mógłby zostać uznany lub odebrany za atak.
- "Chwila na oddech” – odczekanie krótkiego momentu przed wyartykułowaniem odpowiedzi, w celu upewnienia się, iż słowa rozmówcy zostały odpowiednio przez nas zrozumiane. Daje to również możliwość na dokonanie analizy słów drugiej strony w rozmowie, co może pomóc tak oddziaływać na rozmowę, żeby jej efekt okazał się dla nas korzystny.
- "Odkładanie na później” – najskuteczniejsza metoda w przypadku rozmów lub dyskusji przepełnionych agresją lub biernością rozmówcy. Zbliżona jest do techniki poprzedniej.[5]
Alternatywne sposoby wykorzystania treningu asertywności
Trening asertywności można wykorzystać również:
- podczas leczenia alkoholizmu,[6]
- jako forma wsparcia dzieci będących ofiarami przemocy, najczęściej rówieśniczej,[7]
- przy częstych napadach lęku u dzieci oraz dorosłych.[8]
Przypisy
- ↑ Dobrowolska M. (2010). Asertywność, jako kluczowa kompetencja społeczna pracowników peryferyjnych, "Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce”, nr 8, s. 129
- ↑ Inglot-Kulas J. (2014). Asertywność-trudna sztuka dojrzałej postawy wobec złożonych sytuacji i przeżyć, "Studia i Prace Pedagogiczne” nr 1, s. 124
- ↑ Dobrowolska M. (2010). Asertywność, jako kluczowa kompetencja społeczna pracowników peryferyjnych, "Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce”, nr 8, s. 128-129.
- ↑ Dobrowolska M. (2010). Asertywność, jako kluczowa kompetencja społeczna pracowników peryferyjnych, "Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce”, nr 8, s. 129
- ↑ Inglot-Kulas J. (2014). Asertywność-trudna sztuka dojrzałej postawy wobec złożonych sytuacji i przeżyć, "Studia i Prace Pedagogiczne” nr 1, s. 129
- ↑ Ryszkowski A. (red.) (2015). Walka z uzależnieniem alkoholowym, "Journal of Clinical Healthcare”, Vol. 1, s. 16
- ↑ Węgrzynowska J. (2016). Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej, "Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, Vol.15, s. 9
- ↑ Rzewuska M. (red.) (1999). Standardy i algorytmy farmakoterapii w zaburzeniach lękowych i obsesyjno-kompulsyjnych , "Farmakoterapia w psychiatrii i neurologii” Vol. 99, nr 1, s. 10
Bibliografia:
- Dobrowolska M. (2010). Asertywność, jako kluczowa kompetencja społeczna pracowników peryferyjnych, "Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Społeczna w Ostrołęce”, nr 8
- Inglot-Kulas J. (2014). Asertywność-trudna sztuka dojrzałej postawy wobec złożonych sytuacji i przeżyć, "Studia i Prace Pedagogiczne” Nr 1, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie
- Ryszkowski A.(red.) (2015). Walka z uzależnieniem alkoholowym, "Journal of Clinical Healthcare”, Vol.1
- Rzewuska M.(red.) (1999). Standardy i algorytmy farmakoterapii w zaburzeniach lękowych i obsesyjno-kompulsyjnych, "Farmakoterapia w psychiatrii i neurologii” Vol.99, nr 1
- Węgrzynowska J. (2016). Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej, "Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, Vol.15
Autor: Małgorzata Madej