Portal moze zapisywać w przeglądarce uzytkownika informacje związane z logowaniem oraz statystykami oglądalności. Jeśli nie zgadzasz się z tym, opuść stronę.

Stanowisko pracy

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Stanowisko pracy to podstawowy, pojedynczy i niepodzielny element struktury organizacyjnej każdej organizacji, który posiada zakres własnych obowiązków oraz kompetencji w celu realizowania zadań wyznaczonych mu przez organizację. Jest dość powszechną praktyką łączenie stanowisk pracy w komórki organizacyjne, które podlegają osobie zarządzającej nimi czyli z reguły kierownikom poszczególnych komórek organizacyjnych. Do każdego stanowiska pracy przydzielony jest pracownik, który łącząc własne umiejętności i możliwości a także wyposażenie stanowiska pracy wytwarza określony produkt. Należy zaznaczyć, że produktu nie można utożsamiać tylko z dobrem materialnym. Może to być inny wytwór nie posiadający cech typowo fizycznych np.: program komputerowy.

Elementy stanowiska pracy

Stanowisko pracy składa się z następujących elementów:

  • zadania jakie ma do wykonania pracownik
  • urządzenia służące do wykonywania pracy
  • narzędzia ułatwiające wykonywanie pracy
  • przedmioty pracy czyli pracownik oraz materiały lub półwyroby
  • przestrzeń, w której odbywa się praca

Właściwości stanowiska pracy

Normy: PN-75/N-08000, PN-80/N-08001, PN-81/N-08002 oraz wymogi dotyczące organizacji stanowisk pracy określają warunki ciała ludzkiego, które należy uwzględnić podczas projektowania stanowiska pracy. Zgodnie z nimi stanowisko pracy powinno charakteryzować się następującymi właściwościami:

  • "swobodne wykonywanie czynności ruchowych, zwłaszcza roboczych i sterowniczych w wygodnej pozycji - przez umieszczenie

przedmiotu pracy i elementów sterowniczych w optymalnym zasięgu kończyn

  • dopasowanie niektórych parametrów przestrzennych stanowiska do zmiennych wymiarów ciała użytkownika, droga indywidualnej regulacji
  • dobre warunki widoczności, szczególnie procesu pracy, urządzeń sygnalizujących oraz najbliższego otoczenia
  • eliminację powstania sytuacji grożących wypadkiem" UNIQa9f55ec5f5ba25c3-ref-00000006-QINU.

Czynniki materialne

Każde stanowisko pracy powinno mieć zapewnione odpowiedni poziom czynników materialnych, które mogą niekorzystnie wpływać na stan fizyczny i psychiczny pracownika a co za tym idzie na jakość wykonywanej przez niego pracy:

  • mikroklimat, w którym uwzględnia się m.in.: wilgotność powietrza, temperaturę, ciśnienie atmosferyczne powietrza
  • pyły i gazy techniczne czyli chemiczne związki organiczne i nieorganiczne
  • oświetlenie wyrażone np. jako poziom luminacji bądź natężenia
  • hałas mierzony w decybelach lub Hertzach jako poziom częstotliwości dźwięku
  • drgania zarówno te nieregularne jak i drgania wibracyjne

Przypisy

UNIQa9f55ec5f5ba25c3-references-00000007-QINU

Bibliografia

  • Ergonomia i ochrona pracy, pod red. S. Kanpika, Wydawnictwo AGH, Kraków 1996
  • Martyniak Z., Metody organizowania procesów pracy, PWE, Warszawa 1996
  • Olszewski J., Podstawy ergonomii i fizjologii pracy, Wyd. AE w Poznaniu 1997

Autor: Krzysztof Piekarski

Oceń treść artykułu

Aktualna ocena artykułu: 67/100 (głosów: 40)
 Musisz włączyć JavaScript, aby głosować