Paradygmat: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 15 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Paradygmat''' stanowi ogólną koncepcję, wzór lub ramy myślowe, które wyznaczają sposób rozumienia i interpretacji rzeczywistości przez naukowców i praktyków w danej branży lub dziedzinie wiedzy. Najczęściej w skład paradygmatu wchodzą przekonania, wartości, wytyczne metodologii, reguły i zasady postępowania, techniki badań i interpretacji wyników, itp., które wpływają na sposób myślenia, badania i podejścia do problemów w danej dziedzinie. Paradygmat może być interpretowany jako '''matryca dyscyplinarna''', czyli uporządkowany zbiór przekonań, nastawień czy przeświadczeń podzielanych przez uczonych uprawiających daną dyscyplinę.
|list1=
<ul>
<li>[[Metoda]]</li>
<li>[[Jean Piaget]]</li>
<li>[[Epistemologia]]</li>
<li>[[Zdrowy rozsądek]]</li>
<li>[[Psychologia ekonomiczna]]</li>
<li>[[Teoria systemów]]</li>
<li>[[Strukturalizm]]</li>
<li>[[Nauki społeczne]]</li>
<li>[[Cybernetyka]]</li>
</ul>
}}


Paradygmaty są szczególnie istotne w naukach społecznych, takich jak psychologia, socjologia i nauki polityczne, gdzie różne paradygmaty mogą mieć różne podejścia do badania ludzkiego zachowania i społecznych zjawisk. Przykładowe paradygmaty w tych dziedzinach to paradygmat behawioralny, paradygmat humanistyczny czy paradygmat konstruktywistyczny.


'''Paradygmat''' jest to pojęcie, któro rozumie się jako wzorzec postępowania. Oznacza również [[model]]. Traktowany jest jako matryca dyscyplinarna, czyli uporządkowany zbiór przekonań, nastawień czy przeświadczeń podzielanych przez uczonych uprawiających daną dyscyplinę. Paradygmatem może być zarówno podzielane przez daną wspólnotę naukową wzorcowe [[Wynalazek|odkrycie naukowe]], jak i sam [[proces]] naukowego poznania, czyli przyjęte przez daną wspólnotę wzorcowe, wielomodalne podejście [[Metodologia|metodologiczne]].
W naukach przyrodniczych również istnieją różne paradygmaty, które wpływają na sposób rozumienia i badania przyrody. Na przykład w fizyce istnieje paradygmat klasyczny i paradygmat kwantowy, które różnią się w swoim podejściu do opisu i wyjaśniania zjawisk fizycznych.
Paradygmaty nie tylko definiują dominujące podejścia i teorie w danej dziedzinie, ale również określają granice i zakres akceptowanych metod badawczych. Mogą również wpływać na przyjęte metody komunikacji, terminologię i sposoby interpretacji danych. Przykłady znanych paradygmatów naukowych to kopernikański paradygmat heliocentryczny, ewolucyjny paradygmat biologiczny czy paradygmat kwantowy w fizyce.


==Definicje paradygmatu==
==TL;DR==
* wg Thomas'a Samuel'a Kuhn'a- twórcy teorii paradygmatów
Paradygmat to ogólna koncepcja, która wpływa na sposób rozumienia i interpretacji rzeczywistości w danej dziedzinie. W naukach społecznych i przyrodniczych istnieje wiele paradygmatów, które określają podejście do badania i interpretacji danych. Paradygmaty mają swoje przekonania, metody badawcze, teorie i reguły. W zarządzaniu również istnieją paradygmaty, które kształtują sposób myślenia i podejścia do zarządzania organizacjami. Paradygmaty mogą ewoluować i zmieniać się wraz z rozwojem nauki i postępem wiedzy. Istotne jest zrozumienie różnych paradygmatów i umiejętność ich wykorzystywania w zależności od kontekstu i celów organizacji.
jest to:
# wzorzec, mówiący o tym, że paradygmat jest rozwiązaniem pewnego problemu, zaakceptowane przez wspólnotę naukową
# macierz dyscypliny naukowej
* wg Ireneusza Bobrowskiego- polskiego językoznawcy, profesora nauk humanistycznych
jest to zespół norm, zachowań, które zna każdy naukowiec, zajmujący się daną nauką
* wg Zbysława Muszyńskiego - polski profesor nauk humanistycznych
paradygmat to:
# macierz dyscypliny naukowej
# modelowe rozwiązanie problemu danej dziedziny naukowej
# sposób myślenia, który zawiera wskazówki dla grupy badaczy jak analizować i rozwiązywać problemy


Paradygmat określa:
==Geneza pojęcia paradygmatu==
* co ma być badane i [[Analiza diagnostyczna|analizowane]];
Od lat 60 XX wieku pojęcia paradygmat używa się dla oznaczenia schematów myślowych w nauce. Wcześniej pojęcie to używane było głównie w gramatyce, retoryce i lingwistyce, najczęściej dla oznaczenia klasy podobnych do siebie elementów.
* rodzaj pytań, które można zadawać;
* sposób w jaki te pytania powinny być konstruowane,
* jakie narzędzia badawcze należy stosować w praktyce naukowej,
<google>ban728t</google>


==Wymogi paradygmatu==
Ważne jest zrozumienie, że paradygmaty nie są stałe i niezmienne. Wraz z rozwojem nauki i postępem wiedzy mogą ewoluować, a nowe paradygmaty mogą zastępować stare. Przejście między paradygmatami może być wynikiem rewolucji naukowej, w wyniku której zmienia się fundamentalne rozumienie danej dziedziny. Twórcą koncepcji paradygmatów w nauce jest Thomas Kuhn, który definiuje paradygmat jako:
* spójność logiczna i pojęciowa;
* wzorzec, mówiący o tym, że paradygmat jest rozwiązaniem pewnego problemu, zaakceptowane przez wspólnotę naukową
* prostota i zawieranie tylko tych pojęć i teorii, które są dla danej nauki rzeczywiście niezbędne;
* macierz dyscypliny naukowej
* możliwość tworzenia teorii szczegółowych zgodnych ze znanymi faktami.


==Geneza==
<google>n</google>


Od lat 60 XX wieku pojęcia paradygmat używa się dla oznaczenia schematów myślowych w nauce. Wcześniej pojęcie to używane było głównie w gramatyce, retoryce i lingwistyce, najczęściej dla oznaczenia klasy podobnych do siebie elementów. Jest to fundamentalne modele a nawet układy odniesienia, których używamy, by uporządkować nasze obserwacje i rozumowanie.
==Cechy paradygmatów naukowych==
Paradygmaty naukowe posiadają kilka charakterystycznych cech, które wyznaczają sposób, w jaki funkcjonuje dana dziedzina nauki. Obejmują one:
* '''Podstawowe przekonania''': Paradygmaty naukowe opierają się na podstawowych przekonaniach, które są powszechnie akceptowane w danej dziedzinie. to fundamentalne założenia, które kształtują sposób rozumienia rzeczywistości. Przekonania te mogą obejmować przyjęte modele teoretyczne, zasady interpretacji danych, założenia ontologiczne i epistemologiczne.
* '''Akceptowane metody badawcze''': Paradygmaty naukowe ustalają akceptowane metody badawcze, które są używane do gromadzenia danych i testowania teorii. Mogą to być eksperymenty laboratoryjne, obserwacje terenowe, badania statystyczne, symulacje komputerowe itp. Wybór konkretnych metod badań jest związany z przyjętymi przekonaniami i wartościami paradygmatu.
* '''Dominujące teorie i modele''': Paradygmaty naukowe obejmują dominujące teorie i modele, które są akceptowane w danej dziedzinie. Te teorie i modele dostarczają ram pracy, które kierują badaniami, analizą danych i wyjaśnianiem zjawisk. Są one budowane na podstawie przekonań paradygmatu i służą do tworzenia spójnego i zintegrowanego obrazu dziedziny.
* '''Reguły i normy''': Paradygmaty naukowe mają swoje reguły i normy, które określają, jak powinna być prowadzona praca naukowa. Mogą to być zasady dotyczące poprawności metodologicznej, sposobu prezentacji danych, standardów publikacji naukowych itp. Reguły te pomagają utrzymać spójność i jakość badań w obrębie paradygmatu.
* '''Konsensus i akceptacja społeczna''': Paradygmaty naukowe opierają się na konsensusie i akceptacji społecznej. W ramach danej społeczności naukowej, badacze zazwyczaj zgadzają się na główne przekonania, metody i teorie paradygmatu. To stanowi podstawę dla dalszego rozwoju dziedziny i możliwości współpracy między badaczami.


==Twórca teorii paradygmatów==
==Rola i wykorzystanie paradygmatów w zarządzaniu==
Paradygmaty w zarządzaniu mają swoje unikalne cechy, które wpływają na sposób rozumienia i podejścia do zarządzania organizacjami:
* '''Podstawowe założenia''': Paradygmaty w zarządzaniu opierają się na podstawowych założeniach dotyczących natury organizacji i jej funkcjonowania. Mogą to być założenia dotyczące struktury organizacyjnej, motywacji pracowników, procesów decyzyjnych, relacji między pracownikami itp. Te założenia kształtują sposób myślenia o zarządzaniu.
* '''Perspektywa teoretyczna''': Paradygmaty w zarządzaniu obejmują określone perspektywy teoretyczne, które służą jako ramy odniesienia do rozumienia i analizy zjawisk zarządzania. Mogą to być perspektywy takie jak zarządzanie klasyczne, behawioralne, systemowe, kontyngencyjne, strategiczne, czy też zarządzanie oparte na wiedzy. Każda z tych perspektyw wpływa na to, jak postrzegane są problemy i jakie są proponowane rozwiązania.
* '''Akceptowane metody badawcze''': Paradygmaty w zarządzaniu ustanawiają akceptowane metody badawcze, które są używane do badania zagadnień związanych z zarządzaniem. Mogą to być metody takie jak badania ankietowe, studia przypadków, badania eksperymentalne, analiza danych jakościowych lub ilościowych, badania akcji itp. Wybór konkretnych metod zależy od przyjętego paradygmatu i celu badawczego.
* '''Reguły i normy''': Paradygmaty w zarządzaniu mają swoje reguły i normy, które regulują praktyki zarządzania. Mogą to być zasady etyczne, standardy dotyczące podejmowania decyzji, normy dotyczące komunikacji i współpracy w organizacji, czy też zasady związane z efektywnym zarządzaniem zasobami ludzkimi. Te reguły i normy mają na celu utrzymanie spójności i efektywności w działaniach zarządczych.
* '''Zorientowanie na cele''': Paradygmaty w zarządzaniu są zorientowane na osiąganie celów organizacji. Skupiają się na wykorzystaniu zasobów organizacji w celu maksymalizacji wyników i efektywności. Mogą się różnić pod względem priorytetów, np. niektóre paradygmaty bardziej koncentrują się na zyskach finansowych, podczas gdy inne kładą większy nacisk na cele społeczne czy środowiskowe.
* '''Dynamika i ewolucja''': Paradygmaty w zarządzaniu są podatne na zmiany i ewolucję wraz z rozwojem teorii i praktyk zarządczych. Nowe trendy, technologie czy odkrycia mogą prowadzić do pojawienia się nowych paradygmatów lub zmiany istniejących. Zarządzanie jest dziedziną, która stale się rozwija, a paradygmaty muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków i wyzwań.
W praktyce zarządzania organizacjami często można spotkać różne paradygmaty, które konkurują ze sobą lub współistnieją. Nie ma jednego uniwersalnego paradygmatu, który odpowiadałby na wszystkie wyzwania zarządzania. Istotne jest zrozumienie różnych paradygmatów i umiejętność wykorzystywania odpowiednich narzędzi i podejść w zależności od kontekstu i celów organizacji.


Twórcą pojęcia paradygmatów jest Thomas Samuel Kuhn (ur. 1922, zm.1996)- filozof i historyk nauki, profesor University of California. W swoim dziele Struktura rewolucji naukowych (1962, wydanie polskie 1968) przedstawił tę teorię, a także była ona przydatna do badania rozwoju nauk ścisłych i przebiegu procesów rewolucji naukowych. Jest podstawą odrodzenia w Niemczech filozofii analitycznej oraz filozofii nauki.
==Przykłady paradygmatów==
* '''paradygmaty w naukach społecznych''' - nie są tak bezwzględne jak w naukach przyrodniczych, dlatego że mogą zyskiwać lub tracić popularność, ale nigdy nie zostaną uznane za prawdziwe lub fałszywe;
* '''paradygmaty programowania''' - jest to ogół oczekiwań programisty wobec języka programowania i komputera, na którym będzie działał [[program]]
* '''paradygmat konfliktu''' - zachowania społeczne mogą być postrzegane jako nieustanna walka sprzecznych grup interesu; [[konflikt]] w społeczeństwie jest nieunikniony


==Różnice między paradygmatem a dogmatem==
Przykładami paradygmatów mogą być również:
 
* Kopernikańska koncepcja Ziemi poruszającej się wokół Słońca
Paradygmat różni się od dogmatu, gdyż:
* teoria ewolucji Darwina
* nie jest on dany raz na zawsze – jest on przyjęty na zasadzie konsensusu większości badaczy,
* mechanika newtonowska
lecz nie oznacza, że naukowcy głosują nad przyjęciem lub odrzuceniem paradygmatu, liczy się zgodność paradygmatu z dotychczasową wiedzą i spełnienie wielu warunków (w zakresie np. istniejących dowodów)
* może okresowo ulec zasadniczym przemianom prowadzącym do głębokich zmian w nauce (rewolucja naukowa)
* podważa sens absolutnej słuszności (lecz samo pojęcie "absolutnej słuszności” nie ma charakteru naukowego)
 
==Przykłady==
*'''paradygmaty w naukach społecznych''' - nie są tak bezwzględne jak w naukach przyrodniczych, dlatego że mogą zyskiwać lub tracić popularność, ale nigdy nie zostaną uznane za prawdziwe lub fałszywe;
*'''paradygmaty programowania''' - jest to ogół oczekiwań programisty wobec języka programowania i komputera, na którym będzie działał program
*'''paradygmat konfliktu''' - zachowania społeczne mogą być postrzegane jako nieustanna walka sprzecznych grup interesu; [[konflikt]] w społeczeństwie jest nieunikniony
 
Przykładem paradygmatu mogą być również:
* Kopernikańska koncepcja Ziemi poruszającej się wokół Słońca,
* teoria ewolucji Darwina;
* Mechanika newtonowska;
* teoria względności Einsteina
* teoria względności Einsteina


Zaletą wiedzy o paradygmatach jest przede wszystkim możliwość łatwego zrozumienia na pozór dziwne poglądy i działania tych, którzy funkcjonują w ramach innego paradygmatu.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Metoda]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jean Piaget]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Epistemologia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zdrowy rozsądek]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Psychologia ekonomiczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Teoria systemów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strukturalizm]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Nauki społeczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Cybernetyka]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bobrowski I. (1998). ''Zaproszenie do językoznawstwa'', Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, Kraków
<noautolinks>
* Czakon W. (2011)''[http://www.wojciechczakon.com/pub/paradygmat-sieciowy-w-naukach-o-zarzadzaniu.pdf Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu] Przegląd organizacji, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
* Bobrowski I. (1998), ''Zaproszenie do językoznawstwa'', Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, Kraków
* Griffin R., W. (1996). ''Podstawy zarządzania organizacjami'', Wydawnictwo PWN, Warszawa
* Czakon W. (2011), ''[https://przegladorganizacji.pl/artykul/2011/10.33141po.2011.11.01 Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu]'', Przegląd organizacji
* Krzyżanowski L., J. (1999). ''O podstawach zarządzania inaczej: paradygmaty, modele, metafory, filozofia, [[metodologia]], dylematy, trendy'', Wydawnictwo PWN, Warszawa
* Krzyżanowski L. (1999), ''O podstawach kierowania organizacji inaczej'', PWN, Warszawa
* Kuhn T.(1962). ''Struktura rewolucji naukowych''
* Kuhn T. (1962), ''Struktura rewolucji naukowych'', Aletheia, Warszawa
* Stalmaszczyk P. (2013). ''Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
* Stalmaszczyk P. (2013), ''Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne'', Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
</noautolinks>
[[Kategoria:Filozofia]]


{{a|Malwina Majewska, Magda Wiernusz}}
{{#metamaster:description|Paradygmaty to wzory myślowe, które wpływają na badanie zachowań i zjawisk w różnych dziedzinach wiedzy. Przykłady to m.in. paradygmat behawioralny czy klasyczny w fizyce.}}
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]

Aktualna wersja na dzień 19:52, 18 sty 2024

Paradygmat stanowi ogólną koncepcję, wzór lub ramy myślowe, które wyznaczają sposób rozumienia i interpretacji rzeczywistości przez naukowców i praktyków w danej branży lub dziedzinie wiedzy. Najczęściej w skład paradygmatu wchodzą przekonania, wartości, wytyczne metodologii, reguły i zasady postępowania, techniki badań i interpretacji wyników, itp., które wpływają na sposób myślenia, badania i podejścia do problemów w danej dziedzinie. Paradygmat może być interpretowany jako matryca dyscyplinarna, czyli uporządkowany zbiór przekonań, nastawień czy przeświadczeń podzielanych przez uczonych uprawiających daną dyscyplinę.

Paradygmaty są szczególnie istotne w naukach społecznych, takich jak psychologia, socjologia i nauki polityczne, gdzie różne paradygmaty mogą mieć różne podejścia do badania ludzkiego zachowania i społecznych zjawisk. Przykładowe paradygmaty w tych dziedzinach to paradygmat behawioralny, paradygmat humanistyczny czy paradygmat konstruktywistyczny.

W naukach przyrodniczych również istnieją różne paradygmaty, które wpływają na sposób rozumienia i badania przyrody. Na przykład w fizyce istnieje paradygmat klasyczny i paradygmat kwantowy, które różnią się w swoim podejściu do opisu i wyjaśniania zjawisk fizycznych. Paradygmaty nie tylko definiują dominujące podejścia i teorie w danej dziedzinie, ale również określają granice i zakres akceptowanych metod badawczych. Mogą również wpływać na przyjęte metody komunikacji, terminologię i sposoby interpretacji danych. Przykłady znanych paradygmatów naukowych to kopernikański paradygmat heliocentryczny, ewolucyjny paradygmat biologiczny czy paradygmat kwantowy w fizyce.

TL;DR

Paradygmat to ogólna koncepcja, która wpływa na sposób rozumienia i interpretacji rzeczywistości w danej dziedzinie. W naukach społecznych i przyrodniczych istnieje wiele paradygmatów, które określają podejście do badania i interpretacji danych. Paradygmaty mają swoje przekonania, metody badawcze, teorie i reguły. W zarządzaniu również istnieją paradygmaty, które kształtują sposób myślenia i podejścia do zarządzania organizacjami. Paradygmaty mogą ewoluować i zmieniać się wraz z rozwojem nauki i postępem wiedzy. Istotne jest zrozumienie różnych paradygmatów i umiejętność ich wykorzystywania w zależności od kontekstu i celów organizacji.

Geneza pojęcia paradygmatu

Od lat 60 XX wieku pojęcia paradygmat używa się dla oznaczenia schematów myślowych w nauce. Wcześniej pojęcie to używane było głównie w gramatyce, retoryce i lingwistyce, najczęściej dla oznaczenia klasy podobnych do siebie elementów.

Ważne jest zrozumienie, że paradygmaty nie są stałe i niezmienne. Wraz z rozwojem nauki i postępem wiedzy mogą ewoluować, a nowe paradygmaty mogą zastępować stare. Przejście między paradygmatami może być wynikiem rewolucji naukowej, w wyniku której zmienia się fundamentalne rozumienie danej dziedziny. Twórcą koncepcji paradygmatów w nauce jest Thomas Kuhn, który definiuje paradygmat jako:

  • wzorzec, mówiący o tym, że paradygmat jest rozwiązaniem pewnego problemu, zaakceptowane przez wspólnotę naukową
  • macierz dyscypliny naukowej

Cechy paradygmatów naukowych

Paradygmaty naukowe posiadają kilka charakterystycznych cech, które wyznaczają sposób, w jaki funkcjonuje dana dziedzina nauki. Obejmują one:

  • Podstawowe przekonania: Paradygmaty naukowe opierają się na podstawowych przekonaniach, które są powszechnie akceptowane w danej dziedzinie. Są to fundamentalne założenia, które kształtują sposób rozumienia rzeczywistości. Przekonania te mogą obejmować przyjęte modele teoretyczne, zasady interpretacji danych, założenia ontologiczne i epistemologiczne.
  • Akceptowane metody badawcze: Paradygmaty naukowe ustalają akceptowane metody badawcze, które są używane do gromadzenia danych i testowania teorii. Mogą to być eksperymenty laboratoryjne, obserwacje terenowe, badania statystyczne, symulacje komputerowe itp. Wybór konkretnych metod badań jest związany z przyjętymi przekonaniami i wartościami paradygmatu.
  • Dominujące teorie i modele: Paradygmaty naukowe obejmują dominujące teorie i modele, które są akceptowane w danej dziedzinie. Te teorie i modele dostarczają ram pracy, które kierują badaniami, analizą danych i wyjaśnianiem zjawisk. Są one budowane na podstawie przekonań paradygmatu i służą do tworzenia spójnego i zintegrowanego obrazu dziedziny.
  • Reguły i normy: Paradygmaty naukowe mają swoje reguły i normy, które określają, jak powinna być prowadzona praca naukowa. Mogą to być zasady dotyczące poprawności metodologicznej, sposobu prezentacji danych, standardów publikacji naukowych itp. Reguły te pomagają utrzymać spójność i jakość badań w obrębie paradygmatu.
  • Konsensus i akceptacja społeczna: Paradygmaty naukowe opierają się na konsensusie i akceptacji społecznej. W ramach danej społeczności naukowej, badacze zazwyczaj zgadzają się na główne przekonania, metody i teorie paradygmatu. To stanowi podstawę dla dalszego rozwoju dziedziny i możliwości współpracy między badaczami.

Rola i wykorzystanie paradygmatów w zarządzaniu

Paradygmaty w zarządzaniu mają swoje unikalne cechy, które wpływają na sposób rozumienia i podejścia do zarządzania organizacjami:

  • Podstawowe założenia: Paradygmaty w zarządzaniu opierają się na podstawowych założeniach dotyczących natury organizacji i jej funkcjonowania. Mogą to być założenia dotyczące struktury organizacyjnej, motywacji pracowników, procesów decyzyjnych, relacji między pracownikami itp. Te założenia kształtują sposób myślenia o zarządzaniu.
  • Perspektywa teoretyczna: Paradygmaty w zarządzaniu obejmują określone perspektywy teoretyczne, które służą jako ramy odniesienia do rozumienia i analizy zjawisk zarządzania. Mogą to być perspektywy takie jak zarządzanie klasyczne, behawioralne, systemowe, kontyngencyjne, strategiczne, czy też zarządzanie oparte na wiedzy. Każda z tych perspektyw wpływa na to, jak postrzegane są problemy i jakie są proponowane rozwiązania.
  • Akceptowane metody badawcze: Paradygmaty w zarządzaniu ustanawiają akceptowane metody badawcze, które są używane do badania zagadnień związanych z zarządzaniem. Mogą to być metody takie jak badania ankietowe, studia przypadków, badania eksperymentalne, analiza danych jakościowych lub ilościowych, badania akcji itp. Wybór konkretnych metod zależy od przyjętego paradygmatu i celu badawczego.
  • Reguły i normy: Paradygmaty w zarządzaniu mają swoje reguły i normy, które regulują praktyki zarządzania. Mogą to być zasady etyczne, standardy dotyczące podejmowania decyzji, normy dotyczące komunikacji i współpracy w organizacji, czy też zasady związane z efektywnym zarządzaniem zasobami ludzkimi. Te reguły i normy mają na celu utrzymanie spójności i efektywności w działaniach zarządczych.
  • Zorientowanie na cele: Paradygmaty w zarządzaniu są zorientowane na osiąganie celów organizacji. Skupiają się na wykorzystaniu zasobów organizacji w celu maksymalizacji wyników i efektywności. Mogą się różnić pod względem priorytetów, np. niektóre paradygmaty bardziej koncentrują się na zyskach finansowych, podczas gdy inne kładą większy nacisk na cele społeczne czy środowiskowe.
  • Dynamika i ewolucja: Paradygmaty w zarządzaniu są podatne na zmiany i ewolucję wraz z rozwojem teorii i praktyk zarządczych. Nowe trendy, technologie czy odkrycia mogą prowadzić do pojawienia się nowych paradygmatów lub zmiany istniejących. Zarządzanie jest dziedziną, która stale się rozwija, a paradygmaty muszą dostosowywać się do zmieniających się warunków i wyzwań.

W praktyce zarządzania organizacjami często można spotkać różne paradygmaty, które konkurują ze sobą lub współistnieją. Nie ma jednego uniwersalnego paradygmatu, który odpowiadałby na wszystkie wyzwania zarządzania. Istotne jest zrozumienie różnych paradygmatów i umiejętność wykorzystywania odpowiednich narzędzi i podejść w zależności od kontekstu i celów organizacji.

Przykłady paradygmatów

  • paradygmaty w naukach społecznych - nie są tak bezwzględne jak w naukach przyrodniczych, dlatego że mogą zyskiwać lub tracić popularność, ale nigdy nie zostaną uznane za prawdziwe lub fałszywe;
  • paradygmaty programowania - jest to ogół oczekiwań programisty wobec języka programowania i komputera, na którym będzie działał program
  • paradygmat konfliktu - zachowania społeczne mogą być postrzegane jako nieustanna walka sprzecznych grup interesu; konflikt w społeczeństwie jest nieunikniony

Przykładami paradygmatów mogą być również:

  • Kopernikańska koncepcja Ziemi poruszającej się wokół Słońca
  • teoria ewolucji Darwina
  • mechanika newtonowska
  • teoria względności Einsteina


Paradygmatartykuły polecane
MetodaJean PiagetEpistemologiaZdrowy rozsądekPsychologia ekonomicznaTeoria systemówStrukturalizmNauki społeczneCybernetyka

Bibliografia

  • Bobrowski I. (1998), Zaproszenie do językoznawstwa, Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, Kraków
  • Czakon W. (2011), Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu, Przegląd organizacji
  • Krzyżanowski L. (1999), O podstawach kierowania organizacji inaczej, PWN, Warszawa
  • Kuhn T. (1962), Struktura rewolucji naukowych, Aletheia, Warszawa
  • Stalmaszczyk P. (2013), Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź