Długi ogon: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
To koncepcja, której autorem jest '''Chris Anderson'''. Jej głównym założeniem jest posiadanie '''dużej ilości asortymentu''', który zaspokoi indywidualne potrzeby konsumentów.
|list1=
<ul>
<li>[[C2B]]</li>
<li>[[Marka własna]]</li>
<li>[[FMCG]]</li>
<li>[[Branża fmcg]]</li>
<li>[[Orientacja marketingowa]]</li>
<li>[[Prosument]]</li>
<li>[[Rodzaje sklepów]]</li>
<li>[[Moda na produkt]]</li>
<li>[[Monopol, oligopol, konkurencja]]</li>
</ul>
}}
To koncepcja, której autorem jest '''Chris Anderson'''. Jej głównym założeniem jest posiadanie '''dużej ilości asortymentu''', który zaspokoi indywidualne potrzeby konsumentów.


Można również przełożyć to na wiele innych dziedzin, takich jak: życie społeczne, gospodarcze czy polityczne. Jeżeli jednak mówimy o kwestiach ekonomicznych czy kwestiach zarządzania to analizuje się ją głównie w kontekście handlu detalicznego, jednak rozpowszechnienie oraz rozwój internetu sprawiły, że pojęcie to coraz częściej pojawia się w odniesieniu do handlu internetowego (Stępnicka S., Bąkowska P.).
Można również przełożyć to na wiele innych dziedzin, takich jak: życie społeczne, gospodarcze czy polityczne. Jeżeli jednak mówimy o kwestiach ekonomicznych czy kwestiach zarządzania to analizuje się ją głównie w kontekście handlu detalicznego, jednak rozpowszechnienie oraz rozwój internetu sprawiły, że pojęcie to coraz częściej pojawia się w odniesieniu do handlu internetowego (Stępnicka S., Bąkowska P.).


'''Przykład podmiotów''', funkcjonujących na zasadach „długiego ogona” są: Allegro.pl, eBay.com czy Walmart.
'''Przykład podmiotów''', funkcjonujących na zasadach "długiego ogona" są: Allegro.pl, eBay.com czy Walmart.
 
==TL;DR==
Koncepcja długiego ogona polega na posiadaniu dużej ilości różnorodnych produktów, które zaspokajają indywidualne potrzeby konsumentów. Jest stosowana głównie w handlu detalicznym, zwłaszcza w handlu internetowym. Firmy, takie jak Allegro.pl i eBay.com, funkcjonują na zasadach długiego ogona. Koncepcja opiera się na trzech głównych czynnikach: upowszechnianiu metod wytwarzania, dystrybucji i łączeniu podaży z popytem. Zarządzanie długim ogonem w sklepie internetowym polega na umożliwieniu sprzedaży i zakupu różnorodnych produktów. Jednak może brakować systemu rekomendacji i rankingu produktów.


==Powstanie koncepcji==
==Powstanie koncepcji==
W 2004 roku wyżej wspomniany Chris Anderson, wypuścił artykuł, w którym przedstawił nowy model ekonomiczny zwany długim ogonem. Jego artykuł cieszył się tak dużą popularnością, że zdecydował opublikować to w postaci publikacji naukowej „The Long Tail. Why the Future of Business is Helling Less of More” (Stępnicka S., Bąkowska P.).
W 2004 roku wyżej wspomniany Chris Anderson, wypuścił artykuł, w którym przedstawił nowy model ekonomiczny zwany długim ogonem. Jego artykuł cieszył się tak dużą popularnością, że zdecydował opublikować to w postaci publikacji naukowej "The Long Tail. Why the Future of Business is Helling Less of More" (Stępnicka S., Bąkowska P.).
<google>t</google>


==Charakterystyka długiego ogona==
==Charakterystyka długiego ogona==
Większość pozycji w asortymencie, która określana jest '''„dopełnieniem bestsellerów”'''to właśnie długi ogon sklepu. Jeden z popularnych sklepów Amazon podaje, że to dochody z długiego ogona stanowią większość przychodów dla firmy. Google podkreśla, że większość przychodów pochodzi z długiego ogona małych reklamodawców (Chodak G.).
Większość pozycji w asortymencie, która określana jest '''"dopełnieniem bestsellerów"'''to właśnie długi ogon sklepu. Jeden z popularnych sklepów - Amazon podaje, że to dochody z długiego ogona stanowią większość przychodów dla firmy. Google podkreśla, że większość przychodów pochodzi z długiego ogona małych reklamodawców (Chodak G.).


Firmy stosujące koncepcję długiego ogona „połowę swoich obrotów uzyskują za sprawą bestsellerowych i reklamowanych produktów. Jednak druga, o wiele bardziej zróżnicowana część rynku, składająca się z produktów niszowych jako całość generuje nie mniejsze wpływy. Długi ogon to miejsce dla relatywnie mało znanych produktów, które w globalnej gospodarce sieciowej mogą znaleźć jednak znaczną liczbę amatorów” (Strzelecki A.)
Firmy stosujące koncepcję długiego ogona "połowę swoich obrotów uzyskują za sprawą bestsellerowych i reklamowanych produktów. Jednak druga, o wiele bardziej zróżnicowana część rynku, składająca się z produktów niszowych jako całość generuje nie mniejsze wpływy. Długi ogon to miejsce dla relatywnie mało znanych produktów, które w globalnej gospodarce sieciowej mogą znaleźć jednak znaczną liczbę amatorów" (Strzelecki A.)


Nazwa długi ogon zsotała zaczerpnięta od "kształtu wykresu w układzie współrzędnych XY, na którym początkowo wartość funkcji gwałtownie spada (oś pionowa Y) a następnie bardzo powoli maleje (oś X) zbliżając się do zera, ale nigdy go nie osiągając. Ten długi ogon zmierzający do zera może być bardzo gruby, mieszczący rzeszę oferentów–producentów i wcale nie musi zgodnie z zasadą V. Pareto stanowić tylko 20% udziału w rynku" (Hope E.).
Nazwa długi ogon zsotała zaczerpnięta od "kształtu wykresu w układzie współrzędnych XY, na którym początkowo wartość funkcji gwałtownie spada (oś pionowa Y) a następnie bardzo powoli maleje (oś X) zbliżając się do zera, ale nigdy go nie osiągając. Ten długi ogon zmierzający do zera może być bardzo gruby, mieszczący rzeszę oferentów-producentów i wcale nie musi - zgodnie z zasadą V. Pareto - stanowić tylko 20% udziału w rynku" (Hope E.).
 
<google>n</google>


==Czynniki długiego ogona==
==Czynniki długiego ogona==
Linia 36: Linia 26:
* Łączenie podaży z popytem (Stępnicka S., Bąkowska P.)
* Łączenie podaży z popytem (Stępnicka S., Bąkowska P.)


Zdaniem B.D. Keillora koncepcja długiego ogona Andersona jest funkcją pięciu sił, do których należą:  
Zdaniem B.D. Keillora koncepcja długiego ogona Andersona jest funkcją pięciu sił, do których należą:
# populacja całkowita liczba produktów długiego ogona znacząco przekracza liczbę produktów oferowanych przez największych sprzedających  
# populacja - całkowita liczba produktów długiego ogona znacząco przekracza liczbę produktów oferowanych przez największych sprzedających
# przystępność koszt osiągnięcia rynków „długiego ogona” gwałtownie spada w stosunku do kosztów rynków hitów  
# przystępność - koszt osiągnięcia rynków "długiego ogona" gwałtownie spada w stosunku do kosztów rynków hitów
# osiągalność używanie funkcji rankingu, ocen i rekomendacji  
# osiągalność - używanie funkcji rankingu, ocen i rekomendacji
# wybór szeroki wybór produktów długiego ogona w stosunku do konkurencyjnego rynku bestsellerów
# wybór - szeroki wybór produktów długiego ogona w stosunku do konkurencyjnego rynku bestsellerów
# zmiana (Stępnicka S., Bąkowska P.)
# zmiana (Stępnicka S., Bąkowska P.)


==Zarządzanie długim ogonem w sklepie internetowym==
==Zarządzanie długim ogonem w sklepie internetowym==
Linia 49: Linia 39:


Andersen podkreśla, że w przypadku oby tych platform pojawia się jedno '''niedociągnięcie''', które pokazuje swoistą niedoskonałość działania koncepcji długiego ogona w obu tych serwisach, a jest to m.in. brak systemu rekomendacyjnego towarów jak i również pewnego rodzaju rankingu pokazującego produkty według ocen (Stępnicka S., Bąkowska P.).
Andersen podkreśla, że w przypadku oby tych platform pojawia się jedno '''niedociągnięcie''', które pokazuje swoistą niedoskonałość działania koncepcji długiego ogona w obu tych serwisach, a jest to m.in. brak systemu rekomendacyjnego towarów jak i również pewnego rodzaju rankingu pokazującego produkty według ocen (Stępnicka S., Bąkowska P.).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[C2B]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Marka własna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[FMCG]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Branża fmcg]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Orientacja marketingowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prosument]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rodzaje sklepów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Moda na produkt]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Monopol, oligopol, konkurencja]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Chodak G., (2008), [https://www.ii.pwr.edu.pl/~grzegorz.chodak/artykuly/wybrane_aspekty_zarzadzania_dlugim_ogonem.pdf ''Wybrane aspekty zarządzania długim ogonem w sklepie internetowym''], Politechnika Wrocławska.
<noautolinks>
* Hope E., (2014), [https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice-r2014-t-n3/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice-r2014-t-n3-s55-56/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice-r2014-t-n3-s55-56.pdf ''Recenzja książki Chrisa Andersona „Długi ogon: ekonomia przyszłości każdy konsument ma głos”''], Politechnika Gdańska.
* Chodak G. (2008), ''Wybrane aspekty zarządzania długim ogonem w sklepie internetowym'', Politechnika Wrocławska
* Stępnicka S., Bąkowska P., (2013), [https://www-arch.polsl.pl/wydzialy/roz/kwartalnik/documents/kn21.pdf  ''Koncepcja „długiego ogona” w naukach ekonomii i zarządzania''], „Organizacja i zarządzanie”, Kwartalnik Naukowy nr.1 (21).
* Hope E. (2014), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice-r2014-t-n3/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice-r2014-t-n3-s55-56/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice-r2014-t-n3-s55-56.pdf Recenzja książki Chrisa Andersona Długi ogon: ekonomia przyszłości - każdy konsument ma głos]'', Politechnika Gdańska
* Strzelecki A., (2007), [https://webm.ue.katowice.pl/strzelecki/materialy/ementor21.pdf ''Jak przeszukujemy sieć? ”Długi ogon wyszukiwania”''], „E-mentor nr 4 (21)”.
* Stępnicka S., Bąkowska P. (2013), ''Koncepcja długiego ogona w naukach ekonomii i zarządzania'', Organizacja i zarządzanie, Kwartalnik Naukowy, nr 1 (21)
* Strzelecki A. (2007), ''[https://webm.ue.katowice.pl/strzelecki/materialy/ementor21.pdf Jak przeszukujemy sieć? Długi ogon wyszukiwania]'', E-mentor nr 4 (21)
</noautolinks>


{{a|Katarzyna Michalczyk}}
{{a|Katarzyna Michalczyk}}
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]


[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]]
{{#metamaster:description|To koncepcja, której autorem jest Chris Anderson. Jej głównym założeniem jest posiadanie dużej ilości asortymentu, który zaspokoi indywidualne potrzeby konsumentów.}}

Aktualna wersja na dzień 01:14, 10 sty 2024

To koncepcja, której autorem jest Chris Anderson. Jej głównym założeniem jest posiadanie dużej ilości asortymentu, który zaspokoi indywidualne potrzeby konsumentów.

Można również przełożyć to na wiele innych dziedzin, takich jak: życie społeczne, gospodarcze czy polityczne. Jeżeli jednak mówimy o kwestiach ekonomicznych czy kwestiach zarządzania to analizuje się ją głównie w kontekście handlu detalicznego, jednak rozpowszechnienie oraz rozwój internetu sprawiły, że pojęcie to coraz częściej pojawia się w odniesieniu do handlu internetowego (Stępnicka S., Bąkowska P.).

Przykład podmiotów, funkcjonujących na zasadach "długiego ogona" są: Allegro.pl, eBay.com czy Walmart.

TL;DR

Koncepcja długiego ogona polega na posiadaniu dużej ilości różnorodnych produktów, które zaspokajają indywidualne potrzeby konsumentów. Jest stosowana głównie w handlu detalicznym, zwłaszcza w handlu internetowym. Firmy, takie jak Allegro.pl i eBay.com, funkcjonują na zasadach długiego ogona. Koncepcja opiera się na trzech głównych czynnikach: upowszechnianiu metod wytwarzania, dystrybucji i łączeniu podaży z popytem. Zarządzanie długim ogonem w sklepie internetowym polega na umożliwieniu sprzedaży i zakupu różnorodnych produktów. Jednak może brakować systemu rekomendacji i rankingu produktów.

Powstanie koncepcji

W 2004 roku wyżej wspomniany Chris Anderson, wypuścił artykuł, w którym przedstawił nowy model ekonomiczny zwany długim ogonem. Jego artykuł cieszył się tak dużą popularnością, że zdecydował opublikować to w postaci publikacji naukowej "The Long Tail. Why the Future of Business is Helling Less of More" (Stępnicka S., Bąkowska P.).

Charakterystyka długiego ogona

Większość pozycji w asortymencie, która określana jest "dopełnieniem bestsellerów"to właśnie długi ogon sklepu. Jeden z popularnych sklepów - Amazon podaje, że to dochody z długiego ogona stanowią większość przychodów dla firmy. Google podkreśla, że większość przychodów pochodzi z długiego ogona małych reklamodawców (Chodak G.).

Firmy stosujące koncepcję długiego ogona "połowę swoich obrotów uzyskują za sprawą bestsellerowych i reklamowanych produktów. Jednak druga, o wiele bardziej zróżnicowana część rynku, składająca się z produktów niszowych jako całość generuje nie mniejsze wpływy. Długi ogon to miejsce dla relatywnie mało znanych produktów, które w globalnej gospodarce sieciowej mogą znaleźć jednak znaczną liczbę amatorów" (Strzelecki A.)

Nazwa długi ogon zsotała zaczerpnięta od "kształtu wykresu w układzie współrzędnych XY, na którym początkowo wartość funkcji gwałtownie spada (oś pionowa Y) a następnie bardzo powoli maleje (oś X) zbliżając się do zera, ale nigdy go nie osiągając. Ten długi ogon zmierzający do zera może być bardzo gruby, mieszczący rzeszę oferentów-producentów i wcale nie musi - zgodnie z zasadą V. Pareto - stanowić tylko 20% udziału w rynku" (Hope E.).

Czynniki długiego ogona

Chris Andersen wyróżnia trzy główne czynniki:

  • Upowszechnianie metod wytwarzania
  • Upowszechnianie metod dystrybucji
  • Łączenie podaży z popytem (Stępnicka S., Bąkowska P.)

Zdaniem B.D. Keillora koncepcja długiego ogona Andersona jest funkcją pięciu sił, do których należą:

  1. populacja - całkowita liczba produktów długiego ogona znacząco przekracza liczbę produktów oferowanych przez największych sprzedających
  2. przystępność - koszt osiągnięcia rynków "długiego ogona" gwałtownie spada w stosunku do kosztów rynków hitów
  3. osiągalność - używanie funkcji rankingu, ocen i rekomendacji
  4. wybór - szeroki wybór produktów długiego ogona w stosunku do konkurencyjnego rynku bestsellerów
  5. zmiana (Stępnicka S., Bąkowska P.)

Zarządzanie długim ogonem w sklepie internetowym

Jak wspomniano już wyżej, koncepcje długiego ogona stosują międzynarodowe firmy np. Allegro.pl oraz eBay.com. Które reprezentują klasyczny przykład podmiotów stosujących koncepcję długiego ogona.

Drugi wspomniany serwis, czyli eBay.pl, odniósł sukces dzięki jednej głównej zasadzie, czyli fakt, że za pomocą tej platformy wielu użytkowników może zarówno sprzedawać jak i kupować niezliczoną ilość dóbr, z przeróżnych dziedzin, ponieważ serwis ten skupia się zarówno na produktach popularnych jak i na produktach niszowych. Podobnie jest w przypadku drugiego wspomnianego serwisu, czyli Allegro.pl. Co prawda jest on o kilka lat młodszy od swojego poprzednika, ale działa równie dobrze.

Andersen podkreśla, że w przypadku oby tych platform pojawia się jedno niedociągnięcie, które pokazuje swoistą niedoskonałość działania koncepcji długiego ogona w obu tych serwisach, a jest to m.in. brak systemu rekomendacyjnego towarów jak i również pewnego rodzaju rankingu pokazującego produkty według ocen (Stępnicka S., Bąkowska P.).


Długi ogonartykuły polecane
C2BMarka własnaFMCGBranża fmcgOrientacja marketingowaProsumentRodzaje sklepówModa na produktMonopol, oligopol, konkurencja

Bibliografia


Autor: Katarzyna Michalczyk