Influencer marketing

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 09:01, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Influencer marketing
Polecane artykuły


Influencer marketing to forma marketingu, w której główną rolę odgrywają tak zwani Influencerzy. Są to osoby prowadzące blogi i vlogi (video blogi) o różnej tematyce, a zamieszczane na nich treści są uważane za najbardziej rzetelne i wiarygodne w Internecie. Powstanie mediów społecznościowych sprawiło, że zmieniła się forma relacji. Wynika to z faktu, że Internet „redukuje” odległość między jego użytkownikami i pozwala na komunikowanie się osób z całego świata. Ten bezpośredni charakter komunikacji powoduje, że reklamy nie docierają już efektywnie do mas. Chcąc zareklamować produkt lub usługę, firma musi zwracać się bezpośrednio do konsumenta. Dlatego właśnie, firmy szukają Influencerów, którzy będą pośrednikami między klientem, a marką. Ich pośrednictwo pozwoli na stworzenie relacji marki z konsumentem. (A. Cupriak, s. 10)

Influencerzy to eksperci w konkretnej dziedzinie, którzy dzielą się swoją wiedzą na temat produktu. Są więc nie tyle Ambasadorami marki, co Liderami opinii, ze względu na zasób informacji, które posiadają w danej branży. Odbiorcy ufają im, ponieważ traktują ich jak równych sobie, nie są to światowej sławy celebryci, tylko „zwykłe” osoby, które posiadają pewną specjalistyczną wiedzę i przekazują ją na swoich blogach. Internauci podchodzą do blogera jak do znajomego, dzięki czemu ufają jemu oraz treściom, które zamieszcza. Influencer jest więc uważany za osobę obiektywną, która nie dąży do maksymalizacji zysku firmy, a do rozpowszechniania informacji, które posiada na temat danych produktów lub kategorii produktowych. (K. Sammis, s. 17)

Korzyści wynikające ze współpracy z Influencerami

  • Audiencja

Influencer marketing polega na indywidualizacji kontaktu z konsumentem. Ta forma marketingu nie koncentruje się na grupach odbiorców, lecz na pojedynczym kliencie. Nie opiera się na zasięgu, tak jak reklamy tworzone za pomocą Facebook Ads czy Google AdWords, dzięki którym wybrane przez firme grupy docelowe widzą poszczególne reklamy. Influencerzy umożliwiają dotarcie do klientów jako do jednostek i stworzenie z nimi relacji.

  • Wpływ

Według badań amerykańskiego rynku, po nawiązaniu współpracy z Influencerem, firma osiąga coraz większe zyski. Dowodzi to temu, że influencer marketing oddziałuje na opinie i decyzje zakupowe klientów, którzy korzystają z blogów, aby dowiedzieć się z jakich produktów warto korzystać.

  • Wiarygodność

Blogerzy są uznawani za osoby wiarygodne. Wynika to z faktu, że działają oni w imieniu klienta, a nie przedsiębiorstwa. Popierając markę sprawiają, że ludzie zaczynają ją postrzegać jako bardziej autentyczną.

  • Relacja

Influencer marketing w dużej mierze opiera się na relacji Influencera z konsumentem. Kreowanie tej relacji nie należy jednak do łatwych zadań, bowiem trzeba o nią dbać i stale ją pielęgnować. W przeciwnym razie może dojść do straty zaufania i wpływu.

  • Storytelling

Tworzenie opowieści związanej z marką bądź konkretnym jej produktem należy do zadań Influencerów. Polega na tym, że zamiast przedstawiać dane i statystyki, opowiadają oni historię dotyczącą produktu. Przykładowo, przedstawiają w jaki sposób się z nim spotkali, w czym im pomógł, gdzie go zabrali, kogo dzięki niemu poznali. Pozwala to na utrzymanie uwagi odbiorcy i wzbudzenie zainteresowania. (A. Cupriak, s.31)


Podsumowując, Influencerzy bardzo pomagają firmom zbudować relację z klientami, zyskać ich lojalność i zaufanie. Korzystając z tej formy marketingu, przedsiębiorstwo nie musi tworzyć profilu swojej grupy docelowej, a następnie próbować dotrzeć do niej różnymi sposobami, licząc na to, że któryś z nich się sprawdzi. Wystarczy bowiem dobrać odpowiedniego Influencera, a grupa docelowa, czyli ludzie poszukujący informacji na temat danej dziedziny, znajdzie się sama.


Kryteria doboru

Firma dążąca do rozszerzenia swojej rozpoznawalności i zasięgu powinna zastosować strategię Celebrity Endorsement, która opiera się na sławie celebryty i za jej pomocą dotarciu do jak najszerszego grona osób. Jednakże, jeżeli przedsiębiorstwo ma na celu zbudowanie długotrwałej relacji z klientem, zyskanie jego lojalności, zdobycie zaufania, powinna skupić się na dobraniu właściwego Influencera. Na początek, firma powinna przeanalizować profil swojego klienta, zbadać czym kieruje się podczas podejmowania decyzji o zakupie, sprawdzić w jakiej sytuacji i okolicznościach sięga po produkt. Na tym etapie, przedsiębiorstwo musi również wyznaczyć cele, jakie chce osiągnąć dzięki kampanii.

Następnym zadaniem marki jest analiza Influencerów i wybór tego, którego atrybuty zgadzają się z cechami wcześniej zbadanej grupy docelowej. Bardzo ważne jest, aby wizerunek blogera i tematyka zamieszczanych przez niego treści pasowała do grupy odbiorców, na której firmie zależy. Należy szukać Influencerów, którzy są aktywni i nawiązują dialog z odbiorcami, gdyż buduje to relację i zwiększa możliwość wywarcia wpływu. (A. Cupriak, s.58)

Z influencer marketingu płyną korzyści dla każdego, ponieważ:

  • Influencer zyskuje korzyści finansowe oraz zwiększa liczbę odbiorców.
  • Firma ociepla swój wizerunek, zbliża się do klientów.
  • Konsumenci, którzy czytają blogi, wzbogacają wiedzę na tematy, którymi się interesują.

Bibliografia

Autor: Ada Forusińska