Funkcje komunikacji
Komunikacja jak powszechnie wiadomo, służy wymianie informacji. Jak trafnie zauważa Józef Ober "komunikowanie się w organizacjach jest powiązane bezpośrednio z podstawowymi funkcjami zarządzania, czyli: planowaniem, organizowaniem, motywowaniem i kontrolą, a menedżerowie realizują owe funkcje zarządzania w znacznym stopniu właśnie poprzez proces komunikacji" (J. Ober 2013, s. 258).
Początkowo funkcje komunikowania opisał H. Lasswell, który wyszczególnił trzy funkcje komunikacji: obserwowanie otoczenia, podtrzymywanie relacji oraz przekazywanie dziedzictwa. W latach 60. XX wieku Ch. Wright dodał czwartą funkcję - rozrywkę. Aktualnie komunikowaniu przypisuje się sześć funkcji (B. Dobek-Ostrowska 2006, s. 68):
- Funkcja informacyjna - obserwacja środowiska i pozyskiwanie wiedzy, która pozwala na podejmowanie decyzji
- Funkcja edukacyjna - dzięki komunikacji i przekazywaniu wiedzy, wiary, przekonań rozprzestrzenia się nauka
- Funkcja identyfikacji osobistej - wzmacnia wzory zachowań oraz wartości, pomaga odszukać odrębność każdej istoty
- Funkcja integracyjna - tworzy więź między jednostkami, dzięki tej funkcji panuje ład społeczny
- Funkcja mobilizacyjna - przekazywanie motywacji, najczęściej w procesie propagandowym oraz perswazyjnym
- Funkcja rozrywkowa - odpoczynek, odprężenie, zadowolenie. Funkcja głównie przypisana środkom masowego przekazu, ale dotyczy też spotkań towarzyskich (B. Dobek-Ostrowska 2006, s. 68-69).
Roman Jakobson opisał sześć funkcji komunikowania się (G. Habrajska 2005, s. 92):
- przedstawieniowa - poznawcza, ideacyjna, przekazywanie informacji
- metajęzykowa - opisywanie samego przekazu językowego za pomocą języka
- ekspresywna - emotywna, wyrażenie uczuć i emocji
- impresywna - konatywna, wpływanie na czyjeś przekonanie, zdanie, sądy
- fatyczna - kończenie, podtrzymywanie oraz rozpoczęcie rozmowy
- poetycka - estetyczna, wpływ na doznania estetyczne.
TL;DR
Komunikacja służy wymianie informacji i pełni wiele funkcji, takich jak informacyjna, edukacyjna, integracyjna, mobilizacyjna, rozrywkowa. Istnieją również funkcje komunikacji niewerbalnej, takie jak semantyczna, syntaktyczna, pragmatyczna i regulacji konwersacji. W organizacji komunikacja ma funkcje tworzenia więzi społecznych, regulowania norm, kontrolowania zachowań pracowników, motywowania do spełnienia celów oraz wyrażania emocji. W socjologii wyróżnia się funkcje rejestratywną, komunikacyjną, tworzenia tożsamości grupowej i realizacji dążenia prospołecznego.
Funkcje komunikacji niewerbalnej
Jak pisze Magdalena Głowik, Scherer i Wallbot jako pierwsi dokonali klasyfikacji funkcji komunikacji niewerbalnej i wyodrębnili: funkcję semantyczną, syntaktyczną, pragmatyczną oraz regulacji konwersacji (M. Głowik 2004, s. 37).
Barbara Sypniewska wymienia pięć głównych funkcji komunikacji niewerbalnej (B. Sypniewska 2015, s. 69):
- funkcja informacyjna - podstawowa funkcja komunikacji niewerbalnej, wszystkie sygnały mają znaczenie dla nadawcy i dla odbiorcy. Przekaz niewerbalny uważa się za szczery, gdyż jest nieświadomy i poza kontrolą człowieka. Dzięki temu można uzyskać specyficzne informacje (np. nastawienie czy pewność siebie)
- funkcja definiowania i wspierania przekazów werbalnych - analizowanie związku komunikatów werbalnych i niewerbalnych pozwala na prawidłowe przyjęcie informacji. Niekiedy przekaz niewerbalny może zaprzeczać przekazowi werbalnemu (np. gdy nadawca zaprzecza byciu zdenerwowanym, a jednak jego ton głosu ewidentnie wskazuje na ten stan)
- funkcja wyrażania postaw i emocji - okazywanie emocji jest wiarygodniejsze, gdy dołączamy do nich sygnały niewerbalne, czyli m.in.: dotyk, gesty, mimika, intonacja głosu czy dystans
- funkcja definiowania relacji - ustalenie poziomu relacji oraz wzajemnych stosunków między nadawcą a odbiorcą (dystans, kontakt wzrokowy, pochylenie ciała)
- funkcja kształtowania i kierowania wyrażeniami - pozwala bardzo szybko ocenić osobę na podstawie wieku, ubioru, zachowania czy tempa mówienia.
Funkcje komunikacji w organizacji
Wobec uczestników:
- tworzenie więzi społecznych i udoskonalanie ich
- regulowanie poprzez propagowanie wartości i norm
- samodoskonalenie, które pomaga zdobyć i umocnić pewność siebie oraz pozycję społeczną
W grupie lub organizacji:
- kontrolna - informowanie o obowiązkach i zasadach w zakresie społecznej kontroli. Dzięki tej funkcji można kontrolować zachowanie pracowników.
- motywacyjna - zachęcanie do spełnienia celów. Komunikowanie stwarza możliwość do namówienia innych, aby dążyli do celu.
- emocjonalna - odzwierciedlanie myśli, emocji i uczuć. Poprzez wyrażenie emocji i uczuć można uniknąć wielu problemów i niedopowiedzeń.
- informacyjna - zdobywanie informacji potrzebnych, aby osiągnąć cel. Człowiek gromadzi i przechowuje mnóstwo informacji, które pozwalają mu na ocenienie sytuacji czy problemu (A. Oleksiuk 2007, s. 85-86).
Funkcje komunikacji w socjologii
Jak pisze Jarosław Kucharski, Piotr Sztompka wyróżnił cztery podstawowe funkcje komunikowania się: funkcja rejestratywna, komunikacyjna, tworzenia tożsamości grupowej oraz realizacja dążenia prospołecznego (J. Kucharski 2014, s.27).
Funkcje komunikacji — artykuły polecane |
Instruktor rekreacji — Kultura organizacyjna — Komunikacja niewerbalna — Metody komunikacji wewnętrznej w organizacji — Zachowanie organizacyjne — Styl komunikacji w zespole — System komunikacyjny — Zasady komunikowania werbalnego — Komunikacja społeczna |
Bibliografia
- Dobek-Ostrowska B. (2006), Komunikowanie publiczne i polityczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Habrajska G. (2005), Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 7/2
- Kucharski J. (2014), Usprawiedliwione kłamstwo we współczesnej etyce stosowanej, Universum Philosophiae, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków
- Ober J. (2013), Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 65/1897
- Oleksiuk A. (2007), Problemy organizacji. Materiały do studiowania, Key Text, Warszawa
- Sypniewska B. (2015), Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne, t. XXI
Autor: Emilia Myszka