Funkcje komunikacji

Z Encyklopedia Zarządzania

Komunikacja jak powszechnie wiadomo, służy wymianie informacji. Jak trafnie zauważa Józef Ober "komunikowanie się w organizacjach jest powiązane bezpośrednio z podstawowymi funkcjami zarządzania, czyli: planowaniem, organizowaniem, motywowaniem i kontrolą, a menedżerowie realizują owe funkcje zarządzania w znacznym stopniu właśnie poprzez proces komunikacji" (J. Ober 2013, s. 258).

Początkowo funkcje komunikowania opisał H. Lasswell, który wyszczególnił trzy funkcje komunikacji: obserwowanie otoczenia, podtrzymywanie relacji oraz przekazywanie dziedzictwa. W latach 60. XX wieku Ch. Wright dodał czwartą funkcję - rozrywkę. Aktualnie komunikowaniu przypisuje się sześć funkcji (B. Dobek-Ostrowska 2006, s. 68):

  • Funkcja informacyjna - obserwacja środowiska i pozyskiwanie wiedzy, która pozwala na podejmowanie decyzji
  • Funkcja edukacyjna - dzięki komunikacji i przekazywaniu wiedzy, wiary, przekonań rozprzestrzenia się nauka
  • Funkcja identyfikacji osobistej - wzmacnia wzory zachowań oraz wartości, pomaga odszukać odrębność każdej istoty
  • Funkcja integracyjna - tworzy więź między jednostkami, dzięki tej funkcji panuje ład społeczny
  • Funkcja mobilizacyjna - przekazywanie motywacji, najczęściej w procesie propagandowym oraz perswazyjnym
  • Funkcja rozrywkowa - odpoczynek, odprężenie, zadowolenie. Funkcja głównie przypisana środkom masowego przekazu, ale dotyczy też spotkań towarzyskich (B. Dobek-Ostrowska 2006, s. 68-69).

Roman Jakobson opisał sześć funkcji komunikowania się (G. Habrajska 2005, s. 92):

  • przedstawieniowa - poznawcza, ideacyjna, przekazywanie informacji
  • metajęzykowa - opisywanie samego przekazu językowego za pomocą języka
  • ekspresywna - emotywna, wyrażenie uczuć i emocji
  • impresywna - konatywna, wpływanie na czyjeś przekonanie, zdanie, sądy
  • fatyczna - kończenie, podtrzymywanie oraz rozpoczęcie rozmowy
  • poetycka - estetyczna, wpływ na doznania estetyczne.

TL;DR

Komunikacja służy wymianie informacji i pełni wiele funkcji, takich jak informacyjna, edukacyjna, integracyjna, mobilizacyjna, rozrywkowa. Istnieją również funkcje komunikacji niewerbalnej, takie jak semantyczna, syntaktyczna, pragmatyczna i regulacji konwersacji. W organizacji komunikacja ma funkcje tworzenia więzi społecznych, regulowania norm, kontrolowania zachowań pracowników, motywowania do spełnienia celów oraz wyrażania emocji. W socjologii wyróżnia się funkcje rejestratywną, komunikacyjną, tworzenia tożsamości grupowej i realizacji dążenia prospołecznego.

Funkcje komunikacji niewerbalnej

Jak pisze Magdalena Głowik, Scherer i Wallbot jako pierwsi dokonali klasyfikacji funkcji komunikacji niewerbalnej i wyodrębnili: funkcję semantyczną, syntaktyczną, pragmatyczną oraz regulacji konwersacji (M. Głowik 2004, s. 37).

Barbara Sypniewska wymienia pięć głównych funkcji komunikacji niewerbalnej (B. Sypniewska 2015, s. 69):

  • funkcja informacyjna - podstawowa funkcja komunikacji niewerbalnej, wszystkie sygnały mają znaczenie dla nadawcy i dla odbiorcy. Przekaz niewerbalny uważa się za szczery, gdyż jest nieświadomy i poza kontrolą człowieka. Dzięki temu można uzyskać specyficzne informacje (np. nastawienie czy pewność siebie)
  • funkcja definiowania i wspierania przekazów werbalnych - analizowanie związku komunikatów werbalnych i niewerbalnych pozwala na prawidłowe przyjęcie informacji. Niekiedy przekaz niewerbalny może zaprzeczać przekazowi werbalnemu (np. gdy nadawca zaprzecza byciu zdenerwowanym, a jednak jego ton głosu ewidentnie wskazuje na ten stan)
  • funkcja wyrażania postaw i emocji - okazywanie emocji jest wiarygodniejsze, gdy dołączamy do nich sygnały niewerbalne, czyli m.in.: dotyk, gesty, mimika, intonacja głosu czy dystans
  • funkcja definiowania relacji - ustalenie poziomu relacji oraz wzajemnych stosunków między nadawcą a odbiorcą (dystans, kontakt wzrokowy, pochylenie ciała)
  • funkcja kształtowania i kierowania wyrażeniami - pozwala bardzo szybko ocenić osobę na podstawie wieku, ubioru, zachowania czy tempa mówienia.

Funkcje komunikacji w organizacji

Wobec uczestników:

  • tworzenie więzi społecznych i udoskonalanie ich
  • regulowanie poprzez propagowanie wartości i norm
  • samodoskonalenie, które pomaga zdobyć i umocnić pewność siebie oraz pozycję społeczną

W grupie lub organizacji:

  • kontrolna - informowanie o obowiązkach i zasadach w zakresie społecznej kontroli. Dzięki tej funkcji można kontrolować zachowanie pracowników.
  • motywacyjna - zachęcanie do spełnienia celów. Komunikowanie stwarza możliwość do namówienia innych, aby dążyli do celu.
  • emocjonalna - odzwierciedlanie myśli, emocji i uczuć. Poprzez wyrażenie emocji i uczuć można uniknąć wielu problemów i niedopowiedzeń.
  • informacyjna - zdobywanie informacji potrzebnych, aby osiągnąć cel. Człowiek gromadzi i przechowuje mnóstwo informacji, które pozwalają mu na ocenienie sytuacji czy problemu (A. Oleksiuk 2007, s. 85-86).

Funkcje komunikacji w socjologii

Jak pisze Jarosław Kucharski, Piotr Sztompka wyróżnił cztery podstawowe funkcje komunikowania się: funkcja rejestratywna, komunikacyjna, tworzenia tożsamości grupowej oraz realizacja dążenia prospołecznego (J. Kucharski 2014, s.27).


Funkcje komunikacjiartykuły polecane
Instruktor rekreacjiKultura organizacyjnaKomunikacja niewerbalnaMetody komunikacji wewnętrznej w organizacjiZachowanie organizacyjneStyl komunikacji w zespoleSystem komunikacyjnyZasady komunikowania werbalnegoKomunikacja społeczna

Bibliografia

  • Dobek-Ostrowska B. (2006), Komunikowanie publiczne i polityczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Habrajska G. (2005), Nakłanianie, perswazja, manipulacja językowa, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 7/2
  • Kucharski J. (2014), Usprawiedliwione kłamstwo we współczesnej etyce stosowanej, Universum Philosophiae, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków
  • Ober J. (2013), Funkcja i rola efektywnej komunikacji w zarządzaniu, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 65/1897
  • Oleksiuk A. (2007), Problemy organizacji. Materiały do studiowania, Key Text, Warszawa
  • Sypniewska B. (2015), Istota, błędy i bariery w komunikowaniu się w organizacji, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne, t. XXI


Autor: Emilia Myszka