Ogólne Polskie Warunki Spedycji: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Ogólne Polskie Warunki Spedycji''' (częściej spotykane pod nazwą Ogólne Polskie Warunku Spedycyjne, w skrócie OPWS) to zbiór 31 paragrafów opracowanych i opublikowanych przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki (PISiL). Są to szczegółowe wytyczne dotyczące postępowania w działalności spedycyjnej (traktowanej przede wszystkim jako działalności usługowa, uwzględniające prawa i obowiązki stron: zlecającego i przyjmującego zlecenie (spedytora), opracowane przede wszystkim na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, z wykorzystaniem dobrych praktyk w działalności spedycyjnej. W przypadku spedytora zastępczego stosuje się OPWS także pomiędzy nim a zleceniodawcą osoby, która udzieliła zlecenia spedytorowi zastępczemu (pod warunkiem, że przynajmniej jedna ze stron jest członkiem Polskiej Izby Spedycji i Logistyki). | '''Ogólne Polskie Warunki Spedycji''' (częściej spotykane pod nazwą Ogólne Polskie Warunku Spedycyjne, w skrócie OPWS) to zbiór 31 paragrafów opracowanych i opublikowanych przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki (PISiL). Są to szczegółowe wytyczne dotyczące postępowania w działalności spedycyjnej (traktowanej przede wszystkim jako działalności usługowa, uwzględniające prawa i obowiązki stron: zlecającego i przyjmującego zlecenie (spedytora), opracowane przede wszystkim na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, z wykorzystaniem dobrych praktyk w działalności spedycyjnej. W przypadku spedytora zastępczego stosuje się OPWS także pomiędzy nim a zleceniodawcą osoby, która udzieliła zlecenia spedytorowi zastępczemu (pod warunkiem, że przynajmniej jedna ze stron jest członkiem Polskiej Izby Spedycji i Logistyki). | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 19: | Linia 19: | ||
== Charakter prawny == | == Charakter prawny == | ||
Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne nie są przykładem powszechnego prawa materialnego, a co za tym idzie, stosowanie ich nie jest obowiązkowe. Umowa spedycji w prawie polskim jest regulowana przez kodeks cywilny (Księga trzecia, tytuł XXVI. (art. 794 – 804)). Nie oznacza to jednak, że OPWS nie ma wpływu stosunek prawny między spedytorem a zlecającym. Regulacje w nich zawarte, jeżeli zostaną w skuteczny sposób zawarte w umowie, będą zobowiązywały obie strony. | Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne nie są przykładem powszechnego prawa materialnego, a co za tym idzie, stosowanie ich nie jest obowiązkowe. Umowa spedycji w prawie polskim jest regulowana przez kodeks cywilny (Księga trzecia, tytuł XXVI. (art. 794 – 804)). Nie oznacza to jednak, że OPWS nie ma wpływu stosunek prawny między spedytorem a zlecającym. Regulacje w nich zawarte, jeżeli zostaną w skuteczny sposób zawarte w umowie, będą zobowiązywały obie strony. | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
== Zagadnienia regulowane przez OPWS == | == Zagadnienia regulowane przez OPWS == | ||
Wśród paragrafów uwzględnionych w OPWS wyróżnia się następujące części (Ogólne Polskie Warunki Spedycjne 2010, s. 1-10): | Wśród paragrafów uwzględnionych w OPWS wyróżnia się następujące części (Ogólne Polskie Warunki Spedycjne 2010, s. 1-10): | ||
* '''definicje i przepisy ogólne''' - wyjaśniają one podstawowe pojęcia używane dalej w paragrafach, takie jak spedytor, przewoźnik umowny czy zleceniodawca. Przepisy ogólne wskazują, że OPWS mogą być wykorzystywane w stosunkach między spedytorem lub spedytorem zastępczym a zleceniodawcą. Znajdują także zastosowanie w odniesieniu do problematyki odpowiedzialności cywilnej spedytora w zakresie, w jakim nie sprzeciwia się to przepisom prawa o charakterze bezwzględnie obowiązującym. W paragrafie tym określony jest także zakres czynności wykonywanych przez spedytora związanych z przewozem. Postanowienia OPWS nie znajdują zastosowania przy spedycji pieniędzy, dzieł sztuki i szczątków ludzkich. | * '''definicje i przepisy ogólne''' - wyjaśniają one podstawowe pojęcia używane dalej w paragrafach, takie jak spedytor, przewoźnik umowny czy zleceniodawca. Przepisy ogólne wskazują, że OPWS mogą być wykorzystywane w stosunkach między spedytorem lub spedytorem zastępczym a zleceniodawcą. Znajdują także zastosowanie w odniesieniu do problematyki odpowiedzialności cywilnej spedytora w zakresie, w jakim nie sprzeciwia się to przepisom prawa o charakterze bezwzględnie obowiązującym. W paragrafie tym określony jest także zakres czynności wykonywanych przez spedytora związanych z przewozem. Postanowienia OPWS nie znajdują zastosowania przy spedycji pieniędzy, dzieł sztuki i szczątków ludzkich. | ||
* '''oferty''' - paragraf ten charakteryzuje ofertę spedytora w odniesieniu do wykonywanych czynności, terminu ważności oferty a także wskazuje, że stawki i usługi odnoszą się wyłącznie do towarów określonych w zleceniu w niezakłóconych warunkach jego realizacji. Określa także postępowanie w razie braku wskazania terminu obowiązywania oferty, zmiany któregoś z jej elementów lub w odniesieniu do kosztów poniesionych przez spedytora. | * '''oferty''' - paragraf ten charakteryzuje ofertę spedytora w odniesieniu do wykonywanych czynności, terminu ważności oferty a także wskazuje, że stawki i usługi odnoszą się wyłącznie do towarów określonych w zleceniu w niezakłóconych warunkach jego realizacji. Określa także postępowanie w razie braku wskazania terminu obowiązywania oferty, zmiany któregoś z jej elementów lub w odniesieniu do kosztów poniesionych przez spedytora. | ||
* '''umowa spedycji''' – definiuje między innymi zobowiązania spedytora czy moment zawarcia umowy. | * '''umowa spedycji''' – definiuje między innymi zobowiązania spedytora czy moment zawarcia umowy. | ||
Linia 36: | Linia 36: | ||
* '''reklamacje''' - określenie sposobu oraz terminu złożenia reklamacji. | * '''reklamacje''' - określenie sposobu oraz terminu złożenia reklamacji. | ||
* '''prawo zastawu i zatrzymania''' – paragraf ten mówi o prawie spedytora to zatrzymania przesyłki i/lub dokumentów jej dotyczących w celu zabezpieczenia należności od zleceniodawcy do czasu ich spłaty. Reguluje także korzystanie z tego prawa w przypadku gdy zgodnie ze zleceniem przesyłka ma być postawiona do dyspozycji lub przekazana stronie trzeciej a także wynikające z tego tytułu roszczenia ze strony trzeciej wobec spedytora. | * '''prawo zastawu i zatrzymania''' – paragraf ten mówi o prawie spedytora to zatrzymania przesyłki i/lub dokumentów jej dotyczących w celu zabezpieczenia należności od zleceniodawcy do czasu ich spłaty. Reguluje także korzystanie z tego prawa w przypadku gdy zgodnie ze zleceniem przesyłka ma być postawiona do dyspozycji lub przekazana stronie trzeciej a także wynikające z tego tytułu roszczenia ze strony trzeciej wobec spedytora. | ||
* '''przedawnienie''' – reguluje kwestię przedawnienia się roszczeń z umowy spedycji. | * '''przedawnienie''' – reguluje kwestię przedawnienia się roszczeń z umowy spedycji. | ||
* '''rozstrzyganie sporów i prawo właściwe''' – określa jaki sąd będzie rozstrzygał spór w zależności od umowy i siedziby stron. | * '''rozstrzyganie sporów i prawo właściwe''' – określa jaki sąd będzie rozstrzygał spór w zależności od umowy i siedziby stron. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | |||
* Ambrożuk D., Dąbrowski D., Wesołowski K. (2020), [https://books.google.pl/books?id=sCBQEAAAQBAJ&pg=PA26&dq=prawo+spedycji&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwijhY3w26P3AhUqmIsKHeCiDUcQ6AF6BAgKEAI#v=onepage&q=prawo%20spedycji&f=false ''Prawo przewozowe, Komentarz''], Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa | * Ambrożuk D., Dąbrowski D., Wesołowski K. (2020), [https://books.google.pl/books?id=sCBQEAAAQBAJ&pg=PA26&dq=prawo+spedycji&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwijhY3w26P3AhUqmIsKHeCiDUcQ6AF6BAgKEAI#v=onepage&q=prawo%20spedycji&f=false ''Prawo przewozowe, Komentarz''], Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* [https:// | * [https://pisil.pl/wp-content/uploads/2015/09/OPWS_2010.pdf ''Ogólne Polskie Warunki Spedycjne 2010''], Polska Izba Spedycji i Logistyki (2022), www.pisil.pl | ||
* ''Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19640160093 Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93] | |||
</noautolinks> | |||
{{law}} | {{law}} | ||
{{a|Tomasz Małkus, Mateusz Kaczor}} | {{a|Tomasz Małkus, Mateusz Kaczor}} |
Wersja z 11:37, 29 paź 2023
Ogólne Polskie Warunki Spedycji |
---|
Polecane artykuły |
Ogólne Polskie Warunki Spedycji (częściej spotykane pod nazwą Ogólne Polskie Warunku Spedycyjne, w skrócie OPWS) to zbiór 31 paragrafów opracowanych i opublikowanych przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki (PISiL). Są to szczegółowe wytyczne dotyczące postępowania w działalności spedycyjnej (traktowanej przede wszystkim jako działalności usługowa, uwzględniające prawa i obowiązki stron: zlecającego i przyjmującego zlecenie (spedytora), opracowane przede wszystkim na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, z wykorzystaniem dobrych praktyk w działalności spedycyjnej. W przypadku spedytora zastępczego stosuje się OPWS także pomiędzy nim a zleceniodawcą osoby, która udzieliła zlecenia spedytorowi zastępczemu (pod warunkiem, że przynajmniej jedna ze stron jest członkiem Polskiej Izby Spedycji i Logistyki).
TL;DR
Ogólne Polskie Warunki Spedycji (OPWS) to zbiór przepisów regulujących działalność spedycyjną w Polsce. Nie mają one charakteru prawnego, ale mogą być stosowane w umowach między spedytorem a zlecającym. OPWS regulują m.in. definicje, oferty, umowę spedycji, zlecenie spedycyjne, wykonanie zlecenia, ubezpieczenia, przeszkody w wykonywaniu czynności spedycyjnych, wynagrodzenie spedytora, odpowiedzialność, reklamacje, prawo zastawu i zatrzymania, przedawnienie oraz rozstrzyganie sporów.
Charakter prawny
Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne nie są przykładem powszechnego prawa materialnego, a co za tym idzie, stosowanie ich nie jest obowiązkowe. Umowa spedycji w prawie polskim jest regulowana przez kodeks cywilny (Księga trzecia, tytuł XXVI. (art. 794 – 804)). Nie oznacza to jednak, że OPWS nie ma wpływu stosunek prawny między spedytorem a zlecającym. Regulacje w nich zawarte, jeżeli zostaną w skuteczny sposób zawarte w umowie, będą zobowiązywały obie strony.
Zagadnienia regulowane przez OPWS
Wśród paragrafów uwzględnionych w OPWS wyróżnia się następujące części (Ogólne Polskie Warunki Spedycjne 2010, s. 1-10):
- definicje i przepisy ogólne - wyjaśniają one podstawowe pojęcia używane dalej w paragrafach, takie jak spedytor, przewoźnik umowny czy zleceniodawca. Przepisy ogólne wskazują, że OPWS mogą być wykorzystywane w stosunkach między spedytorem lub spedytorem zastępczym a zleceniodawcą. Znajdują także zastosowanie w odniesieniu do problematyki odpowiedzialności cywilnej spedytora w zakresie, w jakim nie sprzeciwia się to przepisom prawa o charakterze bezwzględnie obowiązującym. W paragrafie tym określony jest także zakres czynności wykonywanych przez spedytora związanych z przewozem. Postanowienia OPWS nie znajdują zastosowania przy spedycji pieniędzy, dzieł sztuki i szczątków ludzkich.
- oferty - paragraf ten charakteryzuje ofertę spedytora w odniesieniu do wykonywanych czynności, terminu ważności oferty a także wskazuje, że stawki i usługi odnoszą się wyłącznie do towarów określonych w zleceniu w niezakłóconych warunkach jego realizacji. Określa także postępowanie w razie braku wskazania terminu obowiązywania oferty, zmiany któregoś z jej elementów lub w odniesieniu do kosztów poniesionych przez spedytora.
- umowa spedycji – definiuje między innymi zobowiązania spedytora czy moment zawarcia umowy.
- zlecenie spedycyjne – w tej części OPWS wymienione są niezbędne informacje o przesyłce, które powinny zostać zawarte w zleceniu. Nie została określona forma zawarcia zlecenia, natomiast wskazano, że spedytor nie ponosi odpowiedzialności za błędy wynikające z otrzymania zlecenia w formie ustnej oraz za skutki instrukcji udzielonych przez zleceniodawcę innym stronom biorącym udział w spedycji. Wymienione są obowiązki zleceniodawcy pod kątem przekazywania informacji o spedycji a także prawo spedytora do sprawdzenia poprawności przekazanych mu danych, podpisów i uprawnień osób podpisanych na dokumentach.
- wykonanie zlecenia – paragraf wskazuje na sposób wykonania zlecenia przez spedytora. Określa zachowanie w przypadku braku jednoznacznych, wystarczających i wykonalnych instrukcji. Reguluje kwestię wysyłania dokumentów, odbierania oraz składania przesyłek a także postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia lub braku w przesyłce.
- ubezpieczenia – określenie kto w danej sytuacji ponosi odpowiedzialność za dokonanie ubezpieczenia.
- przeszkody w wykonywaniu czynności spedycyjnych – w tej części zdefiniowano przeszkody jako okoliczności niezależne od spedytora, uniemożliwiających wykonanie części lub całości obowiązków oraz określono postępowanie w przypadku ich wystąpienia.
- wynagrodzenie spedytora, zwrot poniesionych kosztów – paragrafy te regulują kwestie wynagrodzenia ujętego w umowie a także poza nią, zwrotu poniesionych kosztów, zaliczki na poczet wydatków, odpowiedzialności w przypadku gdy wobec spedytora występującego w charakterze nadawcy lub obiorcy zostaną wysunięte roszczenia a także kwestia roszczeń w przypadku zajęcia, uszkodzenia lub utraty przesyłki nie z winy spedytora.
- odpowiedzialność spedytora – w odniesieniu do szkód wyrządzonych z winy spedytora, przewoźników i dalszych spedytorów.
- ograniczenie i wyłączenie odpowiedzialności spedytora – ten element OPWS określa w jakich sytuacjach spedytor nie ponosi odpowiedzialności na wypadek poniesionych szkód przez zleceniodawcę a także sposób obliczania należnej lub maksymalnej kwoty odszkodowania.
- reklamacje - określenie sposobu oraz terminu złożenia reklamacji.
- prawo zastawu i zatrzymania – paragraf ten mówi o prawie spedytora to zatrzymania przesyłki i/lub dokumentów jej dotyczących w celu zabezpieczenia należności od zleceniodawcy do czasu ich spłaty. Reguluje także korzystanie z tego prawa w przypadku gdy zgodnie ze zleceniem przesyłka ma być postawiona do dyspozycji lub przekazana stronie trzeciej a także wynikające z tego tytułu roszczenia ze strony trzeciej wobec spedytora.
- przedawnienie – reguluje kwestię przedawnienia się roszczeń z umowy spedycji.
- rozstrzyganie sporów i prawo właściwe – określa jaki sąd będzie rozstrzygał spór w zależności od umowy i siedziby stron.
Bibliografia
- Ambrożuk D., Dąbrowski D., Wesołowski K. (2020), Prawo przewozowe, Komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa
- Ogólne Polskie Warunki Spedycjne 2010, Polska Izba Spedycji i Logistyki (2022), www.pisil.pl
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Autor: Tomasz Małkus, Mateusz Kaczor