Wykres Hijmansa: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
'''Wykres Hijmansa''' pozwala na przypisanie [[stanowisko pracy|stanowiskom pracy]] (w kolumnach) konkretnych zadań (w wierszach), a także wskazanie jakie funkcje pełnią te stanowiska w zadaniach (oznaczenia w macierzy). Jest bardzo wygodnym narzędziem opisu procesów, można go z łatwością przygotować w arkuszu kalkulacyjnym. | '''Wykres Hijmansa''' pozwala na przypisanie [[stanowisko pracy|stanowiskom pracy]] (w kolumnach) konkretnych zadań (w wierszach), a także wskazanie jakie funkcje pełnią te stanowiska w zadaniach (oznaczenia w macierzy). Jest bardzo wygodnym narzędziem opisu procesów, można go z łatwością przygotować w arkuszu kalkulacyjnym. | ||
Linia 37: | Linia 36: | ||
</ul>Dodatkowo we współczesnych wykresach kompetencyjnych często dodaje się kolumnę [[Zapisy]] lub Dokumenty, która pozwala na śledzenie dokumentów przetwarzanych w zadaniach. Ze względu na ograniczenia arkuszy kalkulacyjnych rezygnuje się natomiast z układu pierwiastkowego stanowisk pracy. | </ul>Dodatkowo we współczesnych wykresach kompetencyjnych często dodaje się kolumnę [[Zapisy]] lub Dokumenty, która pozwala na śledzenie dokumentów przetwarzanych w zadaniach. Ze względu na ograniczenia arkuszy kalkulacyjnych rezygnuje się natomiast z układu pierwiastkowego stanowisk pracy. | ||
{| border="1" | {| border="1" | ||
| height="260" width="57" valign="middle" | '''''<br />''''' | | height="260" width="57" valign="middle" | '''''<br />''''' | ||
| width="440" valign="middle" | UCZESTNIK ZADANIE | | width="440" valign="middle" | UCZESTNIK ZADANIE | ||
Linia 47: | Linia 46: | ||
| align="center" width="68" valign="bottom" | Pracownicy | | align="center" width="68" valign="bottom" | Pracownicy | ||
| align="center" width="199" valign="bottom" | '''ZAPISY''' | | align="center" width="199" valign="bottom" | '''ZAPISY''' | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="1" | '''''1''''' | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="1" | '''''1''''' | ||
| valign="middle" | Opracowanie rocznego programu auditów | | valign="middle" | Opracowanie rocznego programu auditów | ||
Linia 57: | Linia 56: | ||
| align="center" valign="middle" | <br /> | | align="center" valign="middle" | <br /> | ||
| align="center" valign="middle" | roczny [[plan]] auditów | | align="center" valign="middle" | roczny [[plan]] auditów | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="76" valign="middle" sdval="2" | '''''2''''' | | align="right" height="76" valign="middle" sdval="2" | '''''2''''' | ||
| valign="middle" | Zlecenie wykonania auditu | | valign="middle" | Zlecenie wykonania auditu | ||
Linia 67: | Linia 66: | ||
| align="center" valign="middle" | <br /> | | align="center" valign="middle" | <br /> | ||
| align="center" valign="middle" | zlecenie auditu, roczny plan auditów | | align="center" valign="middle" | zlecenie auditu, roczny plan auditów | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="3" | '''''3''''' | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="3" | '''''3''''' | ||
| valign="middle" | Przygotowanie do auditu | | valign="middle" | Przygotowanie do auditu | ||
Linia 77: | Linia 76: | ||
| align="center" valign="middle" | <br /> | | align="center" valign="middle" | <br /> | ||
| align="center" valign="middle" | lista pytań, zlecenie auditu | | align="center" valign="middle" | lista pytań, zlecenie auditu | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="34" valign="middle" sdval="4" | '''''4''''' | | align="right" height="34" valign="middle" sdval="4" | '''''4''''' | ||
| valign="middle" | Przeprowadzenie auditu | | valign="middle" | Przeprowadzenie auditu | ||
Linia 87: | Linia 86: | ||
| align="center" valign="middle" | I | | align="center" valign="middle" | I | ||
| align="center" valign="middle" | <br /> | | align="center" valign="middle" | <br /> | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="5" | '''''5''''' | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="5" | '''''5''''' | ||
| valign="middle" | Opracowanie raportu | | valign="middle" | Opracowanie raportu | ||
Linia 97: | Linia 96: | ||
| align="center" valign="middle" | <br /> | | align="center" valign="middle" | <br /> | ||
| align="center" valign="middle" | raport, karty działań... | | align="center" valign="middle" | raport, karty działań... | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="6" | '''''6''''' | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="6" | '''''6''''' | ||
| valign="middle" | Przyjęcie raportu, zatwierdzenie auditu | | valign="middle" | Przyjęcie raportu, zatwierdzenie auditu | ||
Linia 107: | Linia 106: | ||
| align="center" valign="middle" | <br /> | | align="center" valign="middle" | <br /> | ||
| align="center" valign="middle" | raport, roczny plan auditów | | align="center" valign="middle" | raport, roczny plan auditów | ||
|- | |- | ||
| align="right" height="52" valign="middle" sdval="7" | '''''7''''' | | align="right" height="52" valign="middle" sdval="7" | '''''7''''' | ||
| valign="middle" | Przygotowanie danych do przeglądu zarządzania | | valign="middle" | Przygotowanie danych do przeglądu zarządzania | ||
Linia 120: | Linia 119: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Wawak, S. (2011). ''Zarządzanie jakością: podstawy, systemy i narzędzia'' | <noautolinks> | ||
* Wawak, S. (2011). ''Zarządzanie jakością: podstawy, systemy i narzędzia'' | |||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Metody opisu procesów]] | [[Kategoria:Metody opisu procesów]] |
Wersja z 21:10, 26 paź 2023
Wykres Hijmansa |
---|
Polecane artykuły |
Wykres Hijmansa pozwala na przypisanie stanowiskom pracy (w kolumnach) konkretnych zadań (w wierszach), a także wskazanie jakie funkcje pełnią te stanowiska w zadaniach (oznaczenia w macierzy). Jest bardzo wygodnym narzędziem opisu procesów, można go z łatwością przygotować w arkuszu kalkulacyjnym.
Oryginalny wykres Hijmansa (nazywany także wykresem kompetencyjnym) stosował oznaczenia graficzne, jak w poniższym przykładzie. Warto zwrócić uwagę na tzw. układ pierwiastkowy stanowisk pracy, który odzwierciedla zależności w strukturze organizacyjnej.
Ze względu na niewygodę tworzenia takiego wykresu w komputerze, lepszym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie oznaczeń literowych dla poszczególnych funkcji. Prezentuje to poniższy przykład. Oznaczenia literowe:
- W - wykonawca, odpowiedzialny za realizację zadania, zawsze jeden w zadaniu
- In - inicjator - inicjujący zadanie lub cały proces
- I - informujący wykonawcę
- O - opiniujący, konsultujący merytorycznie
- Oo - przedstawiający opinię obowiązującą z uzasadnieniem (na piśmie)
- Wyt - przekazujący wytyczne formalne co do sposobu realizacji zadania
- K - kontrolujący wykonawcę
- Nb - nadzorujący bezpośrednio wykonanie zadania (śledzi każde powtórzenie zadania)
- No - nadzorujący ogólnie wykonanie zadania (orientuje się w postępie zadań)
- Ng - nadzór ogólny z koordynacją grupową - tak jak No, ale dodatkowo koordynuje pracami różnych zespołów w ramach zadania
- Z - zatwierdzający (na piśmie)
Dodatkowo we współczesnych wykresach kompetencyjnych często dodaje się kolumnę Zapisy lub Dokumenty, która pozwala na śledzenie dokumentów przetwarzanych w zadaniach. Ze względu na ograniczenia arkuszy kalkulacyjnych rezygnuje się natomiast z układu pierwiastkowego stanowisk pracy.
UCZESTNIK ZADANIE | Pełnomocnik ds. SZJ | Prezes | Kierownik Działu/Wydziału | Auditor wiodący | Auditorzy | Pracownicy | ZAPISY | |
1 | Opracowanie rocznego programu auditów | W | Z | roczny plan auditów | ||||
2 | Zlecenie wykonania auditu | W | zlecenie auditu, roczny plan auditów | |||||
3 | Przygotowanie do auditu | W | lista pytań, zlecenie auditu | |||||
4 | Przeprowadzenie auditu | I | W | I | ||||
5 | Opracowanie raportu | W | raport, karty działań... | |||||
6 | Przyjęcie raportu, zatwierdzenie auditu | W | raport, roczny plan auditów | |||||
7 | Przygotowanie danych do przeglądu zarządzania | W | raport do przegl. zarządzania |
Bibliografia
- Wawak, S. (2011). Zarządzanie jakością: podstawy, systemy i narzędzia
Autor: Sławomir Wawak