Akty prawa miejscowego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Akty prawa miejscowego''' - ''akt wydany przez prawnie określoną grupę organów, których obszar działania ograniczony jest terytorialnie, ustanowiony wyłącznie na podstawie oraz w granicach upoważnień zawartych w [[ustawa|ustawie]], który władczo oddziałuje na podmioty znajdujące się poza układem [[administracja|administracji]], który zawiera w swej treści [[normy]] postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, dla swego obowiązywania musi być odpowiednio opublikowany.'' (Patrycja J. Suwaj (red.) [[Prawo administracyjne]], LexisNexis Warszawa 2009, s. 91-92) Publikacja aktów prawa miejscowego następuje w wojewódzkim dzienniku urzędowym. (P. J. Suwaj 2009, s. 93)
'''Akty prawa miejscowego''' - ''akt wydany przez prawnie określoną grupę organów, których obszar działania ograniczony jest terytorialnie, ustanowiony wyłącznie na podstawie oraz w granicach upoważnień zawartych w [[ustawa|ustawie]], który władczo oddziałuje na podmioty znajdujące się poza układem [[administracja|administracji]], który zawiera w swej treści [[normy]] postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, dla swego obowiązywania musi być odpowiednio opublikowany.'' (Patrycja J. Suwaj (red.) [[Prawo administracyjne]], LexisNexis Warszawa 2009, s. 91-92) Publikacja aktów prawa miejscowego następuje w wojewódzkim dzienniku urzędowym (P. J. Suwaj 2009, s. 93)


==Pozycja aktu prawa miejscowego w źródłach prawa powszechnie obowiązującego==
==Pozycja aktu prawa miejscowego w źródłach prawa powszechnie obowiązującego==
Linia 44: Linia 44:
* organy administracji niezespolonej (A. Malinowski (red.) 2009, s. 212-214)
* organy administracji niezespolonej (A. Malinowski (red.) 2009, s. 212-214)


Czasami może się zdarzyć, iż akty prawa miejscowego stanowione są przez inne niż wyżej wymienione organy. Ograniczone kompetencje w tym zakresie posiada '''[[burmistrz]], wójt''' czy '''[[prezydent]] miasta'''. Dokładnie rzecz ujmując mają kompetencje tylko w zakresie '''przepisów porządkowych''', oraz w sprawach pilnych. Aby przepisy stanowione przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta miały moc obowiązującą, muszą zostać zatwierdzone przez odpowiednio: radę gminy lub radę powiatu. Dodatkowo wydarzyć się to musi na '''najbliższych obradach''' rad gminy, powiatu. Przepisy stworzone przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta mogą stać się nieprawomocne w dwóch przypadkach. Pierwszy z nim to odmowa zatwierdzenia przez radę gminy lub radę powiatu, druga [[opcja]] to niedostarczenie w ogóle bądź niedostarczenie w terminie przepisów do wglądu radzie. (A. Malinowski (red.) 2009, s. 215)
Czasami może się zdarzyć, iż akty prawa miejscowego stanowione są przez inne niż wyżej wymienione organy. Ograniczone kompetencje w tym zakresie posiada '''[[burmistrz]], wójt''' czy '''[[prezydent]] miasta'''. Dokładnie rzecz ujmując mają kompetencje tylko w zakresie '''przepisów porządkowych''', oraz w sprawach pilnych. Aby przepisy stanowione przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta miały moc obowiązującą, muszą zostać zatwierdzone przez odpowiednio: radę gminy lub radę powiatu. Dodatkowo wydarzyć się to musi na '''najbliższych obradach''' rad gminy, powiatu. Przepisy stworzone przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta mogą stać się nieprawomocne w dwóch przypadkach. Pierwszy z nim to odmowa zatwierdzenia przez radę gminy lub radę powiatu, druga [[opcja]] to niedostarczenie w ogóle bądź niedostarczenie w terminie przepisów do wglądu radzie (A. Malinowski (red.) 2009, s. 215)


==Elementy definiujące akt prawa miejscowego==
==Elementy definiujące akt prawa miejscowego==

Wersja z 16:53, 2 lis 2023

Akty prawa miejscowego
Polecane artykuły

Akty prawa miejscowego - akt wydany przez prawnie określoną grupę organów, których obszar działania ograniczony jest terytorialnie, ustanowiony wyłącznie na podstawie oraz w granicach upoważnień zawartych w ustawie, który władczo oddziałuje na podmioty znajdujące się poza układem administracji, który zawiera w swej treści normy postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, dla swego obowiązywania musi być odpowiednio opublikowany. (Patrycja J. Suwaj (red.) Prawo administracyjne, LexisNexis Warszawa 2009, s. 91-92) Publikacja aktów prawa miejscowego następuje w wojewódzkim dzienniku urzędowym (P. J. Suwaj 2009, s. 93)

Pozycja aktu prawa miejscowego w źródłach prawa powszechnie obowiązującego

  • Konstytucja RP
  • Ustawy
  • Ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz akty normatywne stanowione przez organizację międzynarodową rozporządzenia
  • Akty prawa miejscowego (D. Dąbek 2015, s. 37-41)

Z racji tego, iż akta prawa miejscowego znajdują się na ostatniej pozycji źródeł praw powszechnie obowiązujących, niezbędną uwagę przy ich tworzeniu należy zwrócić na to, aby były one zgodne z wszystkimi pozostałymi ustawami oraz ze znajdującą się na samym szczycie hierarchii Konstytucją RP. (A. Malinowski (red.) 2009, s. 209)

Prawo miejscowe to

  • akty normatywne, których zakres obowiązywanie ogranicza się do części terytorium państwa (…),
  • akty stanowione przez organy lokalne (…),
  • tylko stanowione przez organy lokalne akty o charakterze powszechnie obowiązującym.

(D. Dąbek Prawo miejscowe Wolters Kluwer, Warszawa 2007, s. 67-68)

Kto posiada kompetencje prawotwórcze do tworzenia aktów prawa miejscowego?

Kompetencje prawotwórcze posiadają organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej. Są to:

Organy samorządu terytorialnego:

  • rady gmin,
  • rady powiatów,
  • sejmiki województw

Terenowe organy administracji rządowej:

  • wojewodowie,
  • organy administracji niezespolonej (A. Malinowski (red.) 2009, s. 212-214)

Czasami może się zdarzyć, iż akty prawa miejscowego stanowione są przez inne niż wyżej wymienione organy. Ograniczone kompetencje w tym zakresie posiada burmistrz, wójt czy prezydent miasta. Dokładnie rzecz ujmując mają kompetencje tylko w zakresie przepisów porządkowych, oraz w sprawach pilnych. Aby przepisy stanowione przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta miały moc obowiązującą, muszą zostać zatwierdzone przez odpowiednio: radę gminy lub radę powiatu. Dodatkowo wydarzyć się to musi na najbliższych obradach rad gminy, powiatu. Przepisy stworzone przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta mogą stać się nieprawomocne w dwóch przypadkach. Pierwszy z nim to odmowa zatwierdzenia przez radę gminy lub radę powiatu, druga opcja to niedostarczenie w ogóle bądź niedostarczenie w terminie przepisów do wglądu radzie (A. Malinowski (red.) 2009, s. 215)

Elementy definiujące akt prawa miejscowego

Treść Konstytucji RP pozwala wyodrębnić podstawowe elementy służące zdefiniowaniu współczesnego pojęcia akt prawa miejscowego:

  • jest to źródło prawa powszechnie obowiązującego;
  • obowiązuje powszechnie na obszarze działania organów które go ustanowiły (a więc lokalnie);
  • ma charakter podustawowy, tzn. jest stanowiony na podstawie i w granicach ustaw;
  • jest stanowiony przez organy samorządu terytorialnego lub terenowe organy administracji rządowej;
  • został ogłoszony (ogłoszenie na zasadach i w trybie określonym w ustawie jest warunkiem jego wejścia w życie). (D. Dąbek Prawo miejscowe, Walters Kluwer, Warszawa 2015, s. 63)

Bibliografia

  • A. Malinowski (red.) (2009) Zarys metodyki pracy legislatora, LexisNexis, Warszawa
  • D. Dąbek (2007) Prawo miejscowe Wolters Kluwer, Warszawa
  • D. Dąbek (2015) Prawo miejscowe, Walters Kluwer, Warszawa
  • Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi z dnia 30 sierpnia 2002 r. Dz.U. Nr 153, poz. 1270
  • J. Suwaj P. (red.) (2009) Prawo administracyjne, LexisNexis, Warszawa
  • Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa Dz. U. z 2018 r. poz. 913, 1000, 1432
  • Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349, 1432


Autor: Anna Myrta

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.