Akty prawa miejscowego: Różnice pomiędzy wersjami
m (Czyszczenie tekstu) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''Akty prawa miejscowego''' - ''akt wydany przez prawnie określoną grupę organów, których obszar działania ograniczony jest terytorialnie, ustanowiony wyłącznie na podstawie oraz w granicach upoważnień zawartych w [[ustawa|ustawie]], który władczo oddziałuje na podmioty znajdujące się poza układem [[administracja|administracji]], który zawiera w swej treści [[normy]] postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, dla swego obowiązywania musi być odpowiednio opublikowany.'' (Patrycja J. Suwaj (red.) [[Prawo administracyjne]], LexisNexis Warszawa 2009, s. 91-92) Publikacja aktów prawa miejscowego następuje w wojewódzkim dzienniku urzędowym | '''Akty prawa miejscowego''' - ''akt wydany przez prawnie określoną grupę organów, których obszar działania ograniczony jest terytorialnie, ustanowiony wyłącznie na podstawie oraz w granicach upoważnień zawartych w [[ustawa|ustawie]], który władczo oddziałuje na podmioty znajdujące się poza układem [[administracja|administracji]], który zawiera w swej treści [[normy]] postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, dla swego obowiązywania musi być odpowiednio opublikowany.'' (Patrycja J. Suwaj (red.) [[Prawo administracyjne]], LexisNexis Warszawa 2009, s. 91-92) Publikacja aktów prawa miejscowego następuje w wojewódzkim dzienniku urzędowym (P. J. Suwaj 2009, s. 93) | ||
==Pozycja aktu prawa miejscowego w źródłach prawa powszechnie obowiązującego== | ==Pozycja aktu prawa miejscowego w źródłach prawa powszechnie obowiązującego== | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
* organy administracji niezespolonej (A. Malinowski (red.) 2009, s. 212-214) | * organy administracji niezespolonej (A. Malinowski (red.) 2009, s. 212-214) | ||
Czasami może się zdarzyć, iż akty prawa miejscowego stanowione są przez inne niż wyżej wymienione organy. Ograniczone kompetencje w tym zakresie posiada '''[[burmistrz]], wójt''' czy '''[[prezydent]] miasta'''. Dokładnie rzecz ujmując mają kompetencje tylko w zakresie '''przepisów porządkowych''', oraz w sprawach pilnych. Aby przepisy stanowione przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta miały moc obowiązującą, muszą zostać zatwierdzone przez odpowiednio: radę gminy lub radę powiatu. Dodatkowo wydarzyć się to musi na '''najbliższych obradach''' rad gminy, powiatu. Przepisy stworzone przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta mogą stać się nieprawomocne w dwóch przypadkach. Pierwszy z nim to odmowa zatwierdzenia przez radę gminy lub radę powiatu, druga [[opcja]] to niedostarczenie w ogóle bądź niedostarczenie w terminie przepisów do wglądu radzie | Czasami może się zdarzyć, iż akty prawa miejscowego stanowione są przez inne niż wyżej wymienione organy. Ograniczone kompetencje w tym zakresie posiada '''[[burmistrz]], wójt''' czy '''[[prezydent]] miasta'''. Dokładnie rzecz ujmując mają kompetencje tylko w zakresie '''przepisów porządkowych''', oraz w sprawach pilnych. Aby przepisy stanowione przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta miały moc obowiązującą, muszą zostać zatwierdzone przez odpowiednio: radę gminy lub radę powiatu. Dodatkowo wydarzyć się to musi na '''najbliższych obradach''' rad gminy, powiatu. Przepisy stworzone przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta mogą stać się nieprawomocne w dwóch przypadkach. Pierwszy z nim to odmowa zatwierdzenia przez radę gminy lub radę powiatu, druga [[opcja]] to niedostarczenie w ogóle bądź niedostarczenie w terminie przepisów do wglądu radzie (A. Malinowski (red.) 2009, s. 215) | ||
==Elementy definiujące akt prawa miejscowego== | ==Elementy definiujące akt prawa miejscowego== |
Wersja z 16:53, 2 lis 2023
Akty prawa miejscowego |
---|
Polecane artykuły |
Akty prawa miejscowego - akt wydany przez prawnie określoną grupę organów, których obszar działania ograniczony jest terytorialnie, ustanowiony wyłącznie na podstawie oraz w granicach upoważnień zawartych w ustawie, który władczo oddziałuje na podmioty znajdujące się poza układem administracji, który zawiera w swej treści normy postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, dla swego obowiązywania musi być odpowiednio opublikowany. (Patrycja J. Suwaj (red.) Prawo administracyjne, LexisNexis Warszawa 2009, s. 91-92) Publikacja aktów prawa miejscowego następuje w wojewódzkim dzienniku urzędowym (P. J. Suwaj 2009, s. 93)
Pozycja aktu prawa miejscowego w źródłach prawa powszechnie obowiązującego
- Konstytucja RP
- Ustawy
- Ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz akty normatywne stanowione przez organizację międzynarodową rozporządzenia
- Akty prawa miejscowego (D. Dąbek 2015, s. 37-41)
Z racji tego, iż akta prawa miejscowego znajdują się na ostatniej pozycji źródeł praw powszechnie obowiązujących, niezbędną uwagę przy ich tworzeniu należy zwrócić na to, aby były one zgodne z wszystkimi pozostałymi ustawami oraz ze znajdującą się na samym szczycie hierarchii Konstytucją RP. (A. Malinowski (red.) 2009, s. 209)
Prawo miejscowe to
- akty normatywne, których zakres obowiązywanie ogranicza się do części terytorium państwa (…),
- akty stanowione przez organy lokalne (…),
- tylko stanowione przez organy lokalne akty o charakterze powszechnie obowiązującym.
(D. Dąbek Prawo miejscowe Wolters Kluwer, Warszawa 2007, s. 67-68)
Kto posiada kompetencje prawotwórcze do tworzenia aktów prawa miejscowego?
Kompetencje prawotwórcze posiadają organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej. Są to:
Organy samorządu terytorialnego:
- rady gmin,
- rady powiatów,
- sejmiki województw
Terenowe organy administracji rządowej:
- wojewodowie,
- organy administracji niezespolonej (A. Malinowski (red.) 2009, s. 212-214)
Czasami może się zdarzyć, iż akty prawa miejscowego stanowione są przez inne niż wyżej wymienione organy. Ograniczone kompetencje w tym zakresie posiada burmistrz, wójt czy prezydent miasta. Dokładnie rzecz ujmując mają kompetencje tylko w zakresie przepisów porządkowych, oraz w sprawach pilnych. Aby przepisy stanowione przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta miały moc obowiązującą, muszą zostać zatwierdzone przez odpowiednio: radę gminy lub radę powiatu. Dodatkowo wydarzyć się to musi na najbliższych obradach rad gminy, powiatu. Przepisy stworzone przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta mogą stać się nieprawomocne w dwóch przypadkach. Pierwszy z nim to odmowa zatwierdzenia przez radę gminy lub radę powiatu, druga opcja to niedostarczenie w ogóle bądź niedostarczenie w terminie przepisów do wglądu radzie (A. Malinowski (red.) 2009, s. 215)
Elementy definiujące akt prawa miejscowego
Treść Konstytucji RP pozwala wyodrębnić podstawowe elementy służące zdefiniowaniu współczesnego pojęcia akt prawa miejscowego:
- jest to źródło prawa powszechnie obowiązującego;
- obowiązuje powszechnie na obszarze działania organów które go ustanowiły (a więc lokalnie);
- ma charakter podustawowy, tzn. jest stanowiony na podstawie i w granicach ustaw;
- jest stanowiony przez organy samorządu terytorialnego lub terenowe organy administracji rządowej;
- został ogłoszony (ogłoszenie na zasadach i w trybie określonym w ustawie jest warunkiem jego wejścia w życie). (D. Dąbek Prawo miejscowe, Walters Kluwer, Warszawa 2015, s. 63)
Bibliografia
- A. Malinowski (red.) (2009) Zarys metodyki pracy legislatora, LexisNexis, Warszawa
- D. Dąbek (2007) Prawo miejscowe Wolters Kluwer, Warszawa
- D. Dąbek (2015) Prawo miejscowe, Walters Kluwer, Warszawa
- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi z dnia 30 sierpnia 2002 r. Dz.U. Nr 153, poz. 1270
- J. Suwaj P. (red.) (2009) Prawo administracyjne, LexisNexis, Warszawa
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa Dz. U. z 2018 r. poz. 913, 1000, 1432
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349, 1432
Autor: Anna Myrta
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |