Dematerializacja akcji: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia: Clean up, replaced: →) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 47: | Linia 47: | ||
* Jurzak K. (2020). ''Problem kwalifikacji akcji w świetle ich obligatoryjnej dematerializacji w spółkach niepublicznych'' "Transformacje Prawa Prywatnego", 4, 75-76 | * Jurzak K. (2020). ''Problem kwalifikacji akcji w świetle ich obligatoryjnej dematerializacji w spółkach niepublicznych'' "Transformacje Prawa Prywatnego", 4, 75-76 | ||
* ''Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20000941037 Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037] | * ''Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20000941037 Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037] | ||
* Węgierski M. (2021). [https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/sp/article/view/6795/5329 ''Dematerializacja akcji spółek niepublicznych | * Węgierski M. (2021). [https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/sp/article/view/6795/5329 ''Dematerializacja akcji spółek niepublicznych - ewolucja czy rewolucja?]'' "Studia Prawnoustrojowe", 53, 483-494 | ||
* Zacharzewski K. (2019). [https://apcz.umk.pl/SIT/article/view/SIT.2018.041/18471 ''Dematerializacja akcji prywatnej (niepublicznej) spółki akcyjnej de lege ferenda'' | * Zacharzewski K. (2019). [https://apcz.umk.pl/SIT/article/view/SIT.2018.041/18471 ''Dematerializacja akcji prywatnej (niepublicznej) spółki akcyjnej de lege ferenda]'' "Studia Iuridica Toruniensia", 23, 309-326 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{law}} | {{law}} | ||
{{a|Dominik Wojdyła}} | {{a|Dominik Wojdyła}} | ||
[[Kategoria:Prawo spółek]] | [[Kategoria:Prawo spółek]] | ||
{{#metamaster:description|Dematerializacja akcji w Polsce - zastąpienie dokumentów akcji cyfrowym zapisem na rachunku papierów wartościowych. Ujednolicony system dla akcji imiennych i okazicielskich.}} | {{#metamaster:description|Dematerializacja akcji w Polsce - zastąpienie dokumentów akcji cyfrowym zapisem na rachunku papierów wartościowych. Ujednolicony system dla akcji imiennych i okazicielskich.}} |
Wersja z 14:18, 2 lis 2023
Dematerializacja akcji |
---|
Polecane artykuły |
Dematerializacja akcji w Polsce została wprowadzona w ramach ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy kodeksu spółek handlowych. Zakładała ona zastąpienie materialnych dokumentów akcji spółek niepublicznych cyfrowym zapisem na odpowiednim (zgodnym z ustawą o obrocie papierów wartościowych) rachunku papierów wartościowych bądź w tak zwanym rejestrze akcjonariuszy.
Wprowadzona przez ustawodawcę dematerializacja akcji spółek niepublicznych dotyczy zarówno tych imiennych, jak i okazicielskich. Zapisanie w systemie komputerowym przytoczonych rodzajów akcji sprawia, że różnica pomiędzy nimi nie jest już tak wyraźna. Ustawa wprowadziła również częściowe ujednolicenie przepisów dotyczących akcji imiennych i okazicielskich, a te które pozostały odrębne ze względu na cyfryzację zapisu utraciły swój doniosły charakter[1].
TL;DR
W Polsce została wprowadzona dematerializacja akcji, zastępując materialne dokumenty cyfrowymi zapisami. Celem było zwiększenie bezpieczeństwa obrotu akcjami i identyfikacji posiadaczy. Wprowadzenie ustawy ma na celu przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Jednakże, wprowadzenie dematerializacji niesie ze sobą zagrożenia i niejasności, takie jak prowadzenie rejestru akcjonariuszy przez prywatne podmioty, które nie muszą sprawdzać zgodności dokumentów z prawem. Nie zostały również poruszone kwestie rozwiązywania sporów, co może utrudniać transakcje.
Wprowadzenie dematerializacji akcji w Polsce
Wdrożenie w Polsce ustawy o dematerializacji akcji z dnia 30 sierpnia 2019 roku pozwoliło w całości wprowadzić dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20 maja 2015 roku, która ma na celu przeciwdziałanie takim procederom jak pranie brudnych pieniędzy za pośrednictwem systemu finansowego czy finansowe wspomaganie grup terrorystycznych.
W argumentacji zastosowanej nowelizacji podkreślano, że wcześniejsza forma akcji na okaziciela w spółkach niepublicznych nie dawała pełnej gwarancji rzetelnego przepływu informacji podatkowych o osobach posiadających ten rodzaj akcji. To sprawiało, że Polska była postrzegana jako "kraj wysokiego ryzyka", co zagrażało pozycji naszego kraju na arenie międzynarodowej. Przytoczone uzasadnienie ustawy miało rzeczywiste potwierdzenie w prawie, czego skutkiem było uniemożliwienie identyfikacji osób posiadających akcje na okaziciela przez spółki niepubliczne.
W założeniu zaletami wprowadzenia dematerializacji akcji było między innymi:
- zwiększenie bezpieczeństwa obrotu akcjami oraz przypisanie do każdej akcji jasnych praw rzeczowych, których treść była od razu zapisywana w rejestrze akcjonariuszy
- poprawienie płynności obrotu akcji poprzez brak konieczności przenoszenia własności akcji
- wyeliminowanie niedogodności związanych z nieposiadaniem lub zniszczeniem dokumentu
- poprawienie przejrzystości struktury akcjonariuszy poprzez łatwiejszą ich identyfikację oraz zmniejszenie ilości sporów dotyczących zapisów w księdze akcjonariuszy
- wprowadzenie licznych uproszczeń w funkcjonowaniu instytucji chroniących dokumenty akcjonariuszy, a w niektórych przypadkach nawet ich likwidacja
Niezależnie od oczekiwanych zalet głównym celem wdrożenia ustawy o dematerializacji akcji było zmniejszenie anonimowości wśród posiadaczy akcji na okaziciela w niepublicznych spółkach akcyjnych oraz spółkach komandytowo-akcyjnych.
Zagrożenia i nieścisłości ustawy o dematerializacji akcji
Wprowadzenie ustawy o dematerializacji akcji w spółkach niepublicznych jest dużą zmianą dla systemu oraz dla funkcjonowania tych spółek. Cyfryzacja całego procesu jest wynikiem postępu technologicznego, który mimo wcześniej wspomnianych celów i zalet niesie za sobą pewne zagrożenia i nieścisłości. Pierwsza z nich dotyczy prowadzenia rejestru akcjonariuszy. Może on być prowadzony przez instytucję, która posiada do tego specjalne uprawnienia zgodne z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Licencje na prowadzenie takiej działalności mają: domy maklerskie lub banki posiadające działalność maklerską, banki powiernicze, a także zagraniczne firmy inwestycyjne. Wymienione podmioty mają charakter prywatny, ale wraz z otrzymaniem odpowiedniego zezwolenia otrzymują w tym zakresie uprawnienia przypominające instytucje władzy publicznej. Stwarza to zagrożenie dla bezpieczeństwa obrotu akcjami, ponieważ jak wynika z kodeksu spółek handlowych podmioty te, nie mają obowiązku sprawdzania zgodności dokumentów (uzasadniających wpis) z prawem.
We wprowadzonej ustawie nie zostały także poruszone kwestie rozwiązywania sporów pomiędzy stronami związanymi z transakcją (np. między domem maklerskim, a nabywcą akcji), co może prowadzić do konieczności wnoszenia tak zwanego "powództwa o ustalenie" wiążącego się z kilkuletnim sporem sądowym w trakcie którego potencjalny nabywca akcji nie może korzystać z jej uprawnień, a po zakończonym sporze mogą one nie mieć już żadnej wartości [2].
Przypisy
Bibliografia
- Jurzak K. (2020). Problem kwalifikacji akcji w świetle ich obligatoryjnej dematerializacji w spółkach niepublicznych "Transformacje Prawa Prywatnego", 4, 75-76
- Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych. Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037
- Węgierski M. (2021). Dematerializacja akcji spółek niepublicznych - ewolucja czy rewolucja? "Studia Prawnoustrojowe", 53, 483-494
- Zacharzewski K. (2019). Dematerializacja akcji prywatnej (niepublicznej) spółki akcyjnej de lege ferenda "Studia Iuridica Toruniensia", 23, 309-326
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Autor: Dominik Wojdyła