Pytanie zamknięte: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
== Definicja Pytania== | == Definicja Pytania== | ||
Pytanie, jest zdaniem pytającym, które jest stosowane z chęci dążenia do rozwiązania problemu i uzyskania odpowiedzi, innymi słowy pytanie jest podstawową formą pozyskania odpowiedzi na dany problem <ref> Duksa P. (2007) [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Redemptorystowskie/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5-s175-185/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5-s175-185.pdf Dydaktyczno-wychowawcze aspekty formułowania pytań w szkolnym nauczaniu religii] s. 1 </ref>. Formułując pytanie należy zwrócić uwagę na słownictwo, używane wyrazy powinny być zrozumiałe a charakter pytania dostosowany do poziomu oraz możliwości intelektualnych pytanego <ref>Duksa P. (2007) [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Redemptorystowskie/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5-s175-185/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5-s175-185.pdf Dydaktyczno-wychowawcze aspekty formułowania pytań w szkolnym nauczaniu religii] s. 157 </ref>. Istotną kwestię w zadawaniu pytania odgrywa rodzaj oraz styl sformułowania pytania, gdyż te czynniki wpływają na jakość uzyskanej odpowiedzi <ref>Ustjan D. (2016) [http://salusprodomo.pl/wp-content/uploads/2016/11/PYTANIA-I-INNE-INSTRUMENTY-KONWERSACYJNE.pdf Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego] Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej s. 1 </ref>. Wyróżnia się następujące rodzaje pytań: | Pytanie, jest zdaniem pytającym, które jest stosowane z chęci dążenia do rozwiązania problemu i uzyskania odpowiedzi, innymi słowy pytanie jest podstawową formą pozyskania odpowiedzi na dany problem <ref> Duksa P. (2007) [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Redemptorystowskie/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5-s175-185/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5-s175-185.pdf Dydaktyczno-wychowawcze aspekty formułowania pytań w szkolnym nauczaniu religii] s. 1 </ref>. Formułując pytanie należy zwrócić uwagę na słownictwo, używane wyrazy powinny być zrozumiałe a charakter pytania dostosowany do poziomu oraz możliwości intelektualnych pytanego <ref>Duksa P. (2007) [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia_Redemptorystowskie/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5-s175-185/Studia_Redemptorystowskie-r2007-t-n5-s175-185.pdf Dydaktyczno-wychowawcze aspekty formułowania pytań w szkolnym nauczaniu religii] s. 157 </ref>. Istotną kwestię w zadawaniu pytania odgrywa rodzaj oraz styl sformułowania pytania, gdyż te czynniki wpływają na [[jakość]] uzyskanej odpowiedzi <ref>Ustjan D. (2016) [http://salusprodomo.pl/wp-content/uploads/2016/11/PYTANIA-I-INNE-INSTRUMENTY-KONWERSACYJNE.pdf Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego] Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej s. 1 </ref>. Wyróżnia się następujące rodzaje pytań: | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
* otwarte, | * otwarte, | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
==Charakterystyka Pytania Zamkniętego== | ==Charakterystyka Pytania Zamkniętego== | ||
'''Pytanie zamknięte''' są rodzajem pytań szczegółowych, charakteryzuje je to, iż nie przysparzają większych trudności w znalezieniu odpowiedzi na nie, ponieważ dostosowane są do nich warianty odpowiedzi. Dlatego też odpowiadający na pytanie musi jedynie wybrać pasujący wariant odpowiedzi. Pytania zamknięte są często wykorzystywane gdyż usprawniają i upraszczają pracę badawczą <ref>Łobocki M. (1975) [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_F_Nauki_Humanistyczne/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_F_Nauki_Humanistyczne-r1975-t30/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_F_Nauki_Humanistyczne-r1975-t30-s193-209/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_F_Nauki_Humanistyczne-r1975-t30-s193-209.pdf Zastosowanie ankiet i kwestionariuszy w poznawaniu uczniów] s. 200 </ref>. Konstrukcja tego rodzaju pytania nie przewiduje spontanicznej odpowiedzi na dany temat a najczęściej jedynie sprowadza się do wybrania jednego słowa czy zdania<ref>Sajduk B (2016) "Kilka uwag o zadawaniu pytań i ich roli w dydaktyce akademickiej” Uniwersytet Jagielloński, s. 118</ref>. | '''Pytanie zamknięte''' są rodzajem pytań szczegółowych, charakteryzuje je to, iż nie przysparzają większych trudności w znalezieniu odpowiedzi na nie, ponieważ dostosowane są do nich [[warianty]] odpowiedzi. Dlatego też odpowiadający na pytanie musi jedynie wybrać pasujący [[wariant]] odpowiedzi. Pytania zamknięte są często wykorzystywane gdyż usprawniają i upraszczają pracę badawczą <ref>Łobocki M. (1975) [http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_F_Nauki_Humanistyczne/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_F_Nauki_Humanistyczne-r1975-t30/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_F_Nauki_Humanistyczne-r1975-t30-s193-209/Annales_Universitatis_Mariae_Curie_Sklodowska_Sectio_F_Nauki_Humanistyczne-r1975-t30-s193-209.pdf Zastosowanie ankiet i kwestionariuszy w poznawaniu uczniów] s. 200 </ref>. Konstrukcja tego rodzaju pytania nie przewiduje spontanicznej odpowiedzi na dany temat a najczęściej jedynie sprowadza się do wybrania jednego słowa czy zdania<ref>Sajduk B (2016) "Kilka uwag o zadawaniu pytań i ich roli w dydaktyce akademickiej” Uniwersytet Jagielloński, s. 118</ref>. | ||
==Zastosowanie i rodzaje pytań zamkniętych== | ==Zastosowanie i rodzaje pytań zamkniętych== |
Wersja z 06:57, 21 maj 2020
Pytanie zamknięte |
---|
Polecane artykuły |
Pytanie zamknięte, aby je zdefiniować należy w pierwszej kolejności opisać definicję Pytania.
Definicja Pytania
Pytanie, jest zdaniem pytającym, które jest stosowane z chęci dążenia do rozwiązania problemu i uzyskania odpowiedzi, innymi słowy pytanie jest podstawową formą pozyskania odpowiedzi na dany problem [1]. Formułując pytanie należy zwrócić uwagę na słownictwo, używane wyrazy powinny być zrozumiałe a charakter pytania dostosowany do poziomu oraz możliwości intelektualnych pytanego [2]. Istotną kwestię w zadawaniu pytania odgrywa rodzaj oraz styl sformułowania pytania, gdyż te czynniki wpływają na jakość uzyskanej odpowiedzi [3]. Wyróżnia się następujące rodzaje pytań:
- otwarte,
- zamknięte,
- projekcyjne,
- neutralne,
- tendencyjne oraz pytania zadawane wprost[4].
Charakterystyka Pytania Zamkniętego
Pytanie zamknięte są rodzajem pytań szczegółowych, charakteryzuje je to, iż nie przysparzają większych trudności w znalezieniu odpowiedzi na nie, ponieważ dostosowane są do nich warianty odpowiedzi. Dlatego też odpowiadający na pytanie musi jedynie wybrać pasujący wariant odpowiedzi. Pytania zamknięte są często wykorzystywane gdyż usprawniają i upraszczają pracę badawczą [5]. Konstrukcja tego rodzaju pytania nie przewiduje spontanicznej odpowiedzi na dany temat a najczęściej jedynie sprowadza się do wybrania jednego słowa czy zdania[6].
Zastosowanie i rodzaje pytań zamkniętych
Pytania zamknięte stosuje się głównie w sytuacjach gdy:
- czas osoby pytającej jest ograniczony
- pytający chce uzyskać konkretną, krótką, sprecyzowaną odpowiedź
- osoba pytająca ma już wystarczającą ilość informacji na badany temat jednak chce je doprecyzować
- pytający chce wyłącznie ustalić czy dany problem jest związany z przekonaniami lub sytuacją życiową osoby pytanej[7].
Wyróżnia się dwa rodzaje pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru i wielokrotnego wyboru. Tego typu pytania często występują w różnego rodzaju ankietach, kwestionariuszach a także pojawiają się na testach egzaminacyjnych. Przed przekazaniem takiego formularza z pytaniami zamkniętymi określonej osobie lub grupie osób należy wyjaśnić sposób wybierania odpowiedzi, zwrócić uwagę na możliwości ewentualnej modyfikacji a także na sposób zatwierdzenia wyboru[8].
Pytanie wielokrotnego wyboru jest rodzajem pytania do którego można dopasować co najmniej jedną poprawną odpowiedź, wiąże się to z tym, że badający analizując wybrane odpowiedzi musi poświęcić dużo czasu, aby wysnuć konkretne wnioski z przeprowadzonego badania[9].
Pytanie jednokrotnego wyboru często charakteryzuje się sugerowanymi odpowiedziami takimi jak "tak”, "nie”, "nie wiem”, są to pytania mające na celu postawienie hipotezy i szybkie jej zweryfikowanie innymi słowy potwierdzenie postawionej wcześniej hipotezy, nie dostarczając żadnych odkrywczych informacji[10]
Bibliografia
- Bałutowski D. (2017) Jak zadawać inspirujące pytania Nowa era, Warszawa
- Duksa P. (2007) Dydaktyczno-wychowawcze aspekty formułowania pytań w szkolnym nauczaniu religii Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn
- Łobocki M. (1976) Zastosowanie ankiet i kwestionariuszy w poznawaniu uczniów Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
- Przyłuski W. (2014) Wielokrotny wybór czyli rozważania o pewnych pytaniach testowych Instytut Maszyn Matematycznych, Warszawa
- Sajduk B. (2016) Kilka uwag o zadawaniu pytań i ich roli w dydaktyce akademickiej Uniwersytet Jagielloński, Kraków
- Ustjan D. (2016) Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa
Przypisy
- ↑ Duksa P. (2007) Dydaktyczno-wychowawcze aspekty formułowania pytań w szkolnym nauczaniu religii s. 1
- ↑ Duksa P. (2007) Dydaktyczno-wychowawcze aspekty formułowania pytań w szkolnym nauczaniu religii s. 157
- ↑ Ustjan D. (2016) Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej s. 1
- ↑ Ustjan D. (2016) Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej s. 2
- ↑ Łobocki M. (1975) Zastosowanie ankiet i kwestionariuszy w poznawaniu uczniów s. 200
- ↑ Sajduk B (2016) "Kilka uwag o zadawaniu pytań i ich roli w dydaktyce akademickiej” Uniwersytet Jagielloński, s. 118
- ↑ Ustjan D. (2016) Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej s. 6,7,8
- ↑ Przyłuski W. (2014) Wielokrotny wybór czyli rozważania o pewnych pytaniach testowych, Instytut Maszyn Matematycznych, Str 58
- ↑ Przyłuski W. (2014) Wielokrotny wybór czyli rozważania o pewnych pytaniach testowych, Instytut Maszyn Matematycznych, Str 58
- ↑ D. Bałutowski (2017) "Jak zadawać inspirujące pytania” Nowa era s. 12
Autor: Aneta Mikuła