Ogólne Polskie Warunki Spedycji: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Bibliografia) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Ogólne Polskie Warunki Spedycji''' (częściej spotykane pod nazwą Ogólne Polskie Warunku Spedycyjne, w skrócie OPWS) to zbiór 31 paragrafów opracowanych i opublikowanych przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki (PISiL). Są to szczegółowe wytyczne dotyczące postępowania w działalności spedycyjnej (traktowanej przede wszystkim jako działalności usługowa, uwzględniające prawa i obowiązki stron: zlecającego i przyjmującego zlecenie (spedytora), opracowane przede wszystkim na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, z wykorzystaniem dobrych praktyk w działalności spedycyjnej. W przypadku spedytora zastępczego stosuje się OPWS także pomiędzy nim a zleceniodawcą osoby, która udzieliła zlecenia spedytorowi zastępczemu (pod warunkiem, że przynajmniej jedna ze stron jest członkiem Polskiej Izby Spedycji i Logistyki). | '''Ogólne Polskie Warunki Spedycji''' (częściej spotykane pod nazwą Ogólne Polskie Warunku Spedycyjne, w skrócie OPWS) to zbiór 31 paragrafów opracowanych i opublikowanych przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki (PISiL). Są to szczegółowe wytyczne dotyczące postępowania w działalności spedycyjnej (traktowanej przede wszystkim jako działalności usługowa, uwzględniające prawa i obowiązki stron: zlecającego i przyjmującego zlecenie (spedytora), opracowane przede wszystkim na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, z wykorzystaniem dobrych praktyk w działalności spedycyjnej. W przypadku spedytora zastępczego stosuje się OPWS także pomiędzy nim a zleceniodawcą osoby, która udzieliła zlecenia spedytorowi zastępczemu (pod warunkiem, że przynajmniej jedna ze stron jest członkiem Polskiej Izby Spedycji i Logistyki). | ||
Linia 20: | Linia 6: | ||
==Charakter prawny== | ==Charakter prawny== | ||
Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne nie są przykładem powszechnego prawa materialnego, a co za tym idzie, stosowanie ich nie jest obowiązkowe. Umowa spedycji w prawie polskim jest regulowana przez kodeks cywilny (Księga trzecia, tytuł XXVI. (art. 794-804)). Nie oznacza to jednak, że OPWS nie ma wpływu stosunek prawny między spedytorem a zlecającym. Regulacje w nich zawarte, jeżeli zostaną w skuteczny sposób zawarte w umowie, będą zobowiązywały obie strony. | Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne nie są przykładem powszechnego prawa materialnego, a co za tym idzie, stosowanie ich nie jest obowiązkowe. Umowa spedycji w prawie polskim jest regulowana przez kodeks cywilny (Księga trzecia, tytuł XXVI. (art. 794-804)). Nie oznacza to jednak, że OPWS nie ma wpływu stosunek prawny między spedytorem a zlecającym. Regulacje w nich zawarte, jeżeli zostaną w skuteczny sposób zawarte w umowie, będą zobowiązywały obie strony. | ||
==Zagadnienia regulowane przez OPWS== | ==Zagadnienia regulowane przez OPWS== | ||
Linia 38: | Linia 23: | ||
* '''przedawnienie''' - reguluje kwestię przedawnienia się roszczeń z umowy spedycji. | * '''przedawnienie''' - reguluje kwestię przedawnienia się roszczeń z umowy spedycji. | ||
* '''rozstrzyganie sporów i prawo właściwe''' - określa jaki sąd będzie rozstrzygał spór w zależności od umowy i siedziby stron. | * '''rozstrzyganie sporów i prawo właściwe''' - określa jaki sąd będzie rozstrzygał spór w zależności od umowy i siedziby stron. | ||
<google>n</google> | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zadatek]]}} — {{i5link|a=[[Umowa spedycji]]}} — {{i5link|a=[[Umowa o dzieło]]}} — {{i5link|a=[[Rękojmia a gwarancja]]}} — {{i5link|a=[[Wypowiedzenie umowy]]}} — {{i5link|a=[[Gwarancja i rękojmia w projekcie]]}} — {{i5link|a=[[Umowa zlecenie]]}} — {{i5link|a=[[Umowa ustna]]}} — {{i5link|a=[[Deklaracja wekslowa]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Ambrożuk D., Dąbrowski D., Wesołowski K. (2020), | * Ambrożuk D., Dąbrowski D., Wesołowski K. (2020), ''Prawo przewozowe, Komentarz'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
* [https://pisil.pl/wp-content/uploads/2015/09/OPWS_2010.pdf | * Polska Izba Spedycji i Logistyki (2022), ''[https://pisil.pl/wp-content/uploads/2015/09/OPWS_2010.pdf Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne 2010]'', Polska Izba Spedycji i Logistyki, Warszawa | ||
* ''Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19640160093 Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93] | * ''Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19640160093 Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93] | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{a|Tomasz Małkus, Mateusz Kaczor}} | {{a|Tomasz Małkus, Mateusz Kaczor}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Spedycja]] | ||
{{#metamaster:description|Ogólne Polskie Warunki Spedycji - wytyczne dla spedycji, opracowane przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki. Obowiązujące prawo i praktyki branżowe. Stosowane także dla spedytorów zastępczych.}} | {{#metamaster:description|Ogólne Polskie Warunki Spedycji - wytyczne dla spedycji, opracowane przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki. Obowiązujące prawo i praktyki branżowe. Stosowane także dla spedytorów zastępczych.}} |
Aktualna wersja na dzień 00:27, 28 lis 2023
Ogólne Polskie Warunki Spedycji (częściej spotykane pod nazwą Ogólne Polskie Warunku Spedycyjne, w skrócie OPWS) to zbiór 31 paragrafów opracowanych i opublikowanych przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki (PISiL). Są to szczegółowe wytyczne dotyczące postępowania w działalności spedycyjnej (traktowanej przede wszystkim jako działalności usługowa, uwzględniające prawa i obowiązki stron: zlecającego i przyjmującego zlecenie (spedytora), opracowane przede wszystkim na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, z wykorzystaniem dobrych praktyk w działalności spedycyjnej. W przypadku spedytora zastępczego stosuje się OPWS także pomiędzy nim a zleceniodawcą osoby, która udzieliła zlecenia spedytorowi zastępczemu (pod warunkiem, że przynajmniej jedna ze stron jest członkiem Polskiej Izby Spedycji i Logistyki).
TL;DR
Ogólne Polskie Warunki Spedycji (OPWS) to zbiór przepisów regulujących działalność spedycyjną w Polsce. Nie mają one charakteru prawnego, ale mogą być stosowane w umowach między spedytorem a zlecającym. OPWS regulują m.in. definicje, oferty, umowę spedycji, zlecenie spedycyjne, wykonanie zlecenia, ubezpieczenia, przeszkody w wykonywaniu czynności spedycyjnych, wynagrodzenie spedytora, odpowiedzialność, reklamacje, prawo zastawu i zatrzymania, przedawnienie oraz rozstrzyganie sporów.
Charakter prawny
Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne nie są przykładem powszechnego prawa materialnego, a co za tym idzie, stosowanie ich nie jest obowiązkowe. Umowa spedycji w prawie polskim jest regulowana przez kodeks cywilny (Księga trzecia, tytuł XXVI. (art. 794-804)). Nie oznacza to jednak, że OPWS nie ma wpływu stosunek prawny między spedytorem a zlecającym. Regulacje w nich zawarte, jeżeli zostaną w skuteczny sposób zawarte w umowie, będą zobowiązywały obie strony.
Zagadnienia regulowane przez OPWS
Wśród paragrafów uwzględnionych w OPWS wyróżnia się następujące części (Ogólne Polskie Warunki Spedycjne 2010, s. 1-10):
- definicje i przepisy ogólne - wyjaśniają one podstawowe pojęcia używane dalej w paragrafach, takie jak spedytor, przewoźnik umowny czy zleceniodawca. Przepisy ogólne wskazują, że OPWS mogą być wykorzystywane w stosunkach między spedytorem lub spedytorem zastępczym a zleceniodawcą. Znajdują także zastosowanie w odniesieniu do problematyki odpowiedzialności cywilnej spedytora w zakresie, w jakim nie sprzeciwia się to przepisom prawa o charakterze bezwzględnie obowiązującym. W paragrafie tym określony jest także zakres czynności wykonywanych przez spedytora związanych z przewozem. Postanowienia OPWS nie znajdują zastosowania przy spedycji pieniędzy, dzieł sztuki i szczątków ludzkich.
- oferty - paragraf ten charakteryzuje ofertę spedytora w odniesieniu do wykonywanych czynności, terminu ważności oferty a także wskazuje, że stawki i usługi odnoszą się wyłącznie do towarów określonych w zleceniu w niezakłóconych warunkach jego realizacji. Określa także postępowanie w razie braku wskazania terminu obowiązywania oferty, zmiany któregoś z jej elementów lub w odniesieniu do kosztów poniesionych przez spedytora.
- umowa spedycji - definiuje między innymi zobowiązania spedytora czy moment zawarcia umowy.
- zlecenie spedycyjne - w tej części OPWS wymienione są niezbędne informacje o przesyłce, które powinny zostać zawarte w zleceniu. Nie została określona forma zawarcia zlecenia, natomiast wskazano, że spedytor nie ponosi odpowiedzialności za błędy wynikające z otrzymania zlecenia w formie ustnej oraz za skutki instrukcji udzielonych przez zleceniodawcę innym stronom biorącym udział w spedycji. Wymienione są obowiązki zleceniodawcy pod kątem przekazywania informacji o spedycji a także prawo spedytora do sprawdzenia poprawności przekazanych mu danych, podpisów i uprawnień osób podpisanych na dokumentach.
- wykonanie zlecenia - paragraf wskazuje na sposób wykonania zlecenia przez spedytora. Określa zachowanie w przypadku braku jednoznacznych, wystarczających i wykonalnych instrukcji. Reguluje kwestię wysyłania dokumentów, odbierania oraz składania przesyłek a także postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia lub braku w przesyłce.
- ubezpieczenia - określenie kto w danej sytuacji ponosi odpowiedzialność za dokonanie ubezpieczenia.
- przeszkody w wykonywaniu czynności spedycyjnych - w tej części zdefiniowano przeszkody jako okoliczności niezależne od spedytora, uniemożliwiających wykonanie części lub całości obowiązków oraz określono postępowanie w przypadku ich wystąpienia.
- wynagrodzenie spedytora, zwrot poniesionych kosztów - paragrafy te regulują kwestie wynagrodzenia ujętego w umowie a także poza nią, zwrotu poniesionych kosztów, zaliczki na poczet wydatków, odpowiedzialności w przypadku gdy wobec spedytora występującego w charakterze nadawcy lub obiorcy zostaną wysunięte roszczenia a także kwestia roszczeń w przypadku zajęcia, uszkodzenia lub utraty przesyłki nie z winy spedytora.
- odpowiedzialność spedytora - w odniesieniu do szkód wyrządzonych z winy spedytora, przewoźników i dalszych spedytorów.
- ograniczenie i wyłączenie odpowiedzialności spedytora - ten element OPWS określa w jakich sytuacjach spedytor nie ponosi odpowiedzialności na wypadek poniesionych szkód przez zleceniodawcę a także sposób obliczania należnej lub maksymalnej kwoty odszkodowania.
- reklamacje - określenie sposobu oraz terminu złożenia reklamacji.
- prawo zastawu i zatrzymania - paragraf ten mówi o prawie spedytora to zatrzymania przesyłki i/lub dokumentów jej dotyczących w celu zabezpieczenia należności od zleceniodawcy do czasu ich spłaty. Reguluje także korzystanie z tego prawa w przypadku gdy zgodnie ze zleceniem przesyłka ma być postawiona do dyspozycji lub przekazana stronie trzeciej a także wynikające z tego tytułu roszczenia ze strony trzeciej wobec spedytora.
- przedawnienie - reguluje kwestię przedawnienia się roszczeń z umowy spedycji.
- rozstrzyganie sporów i prawo właściwe - określa jaki sąd będzie rozstrzygał spór w zależności od umowy i siedziby stron.
Ogólne Polskie Warunki Spedycji — artykuły polecane |
Zadatek — Umowa spedycji — Umowa o dzieło — Rękojmia a gwarancja — Wypowiedzenie umowy — Gwarancja i rękojmia w projekcie — Umowa zlecenie — Umowa ustna — Deklaracja wekslowa |
Bibliografia
- Ambrożuk D., Dąbrowski D., Wesołowski K. (2020), Prawo przewozowe, Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa
- Polska Izba Spedycji i Logistyki (2022), Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne 2010, Polska Izba Spedycji i Logistyki, Warszawa
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Autor: Tomasz Małkus, Mateusz Kaczor