Ewaluacja procesu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 33 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Ewaluacja procesu''' jest najbardziej elementarną formą oceny podejmowanych działań. Jej przedmiotem jest właśnie proces wdrażania projektu. W polu zainteresowania (zaplanowane i niezaplanowane) działania mające związek z realizacją projektu podejmowane przez jego twórców, wykonawców i odbiorców oraz informacje o osobach zaangażowanych w projekt” (J. Sochocki 2006, s. 90). „'''Ewaluacja''' to systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego programu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego rozumienia” (P. Kawalec 2017, s.19). '''Ewaluacja''' to systematyczne badanie realizowane różnymi metodami, polegające na zbieraniu danych, analizie, ocenie i prezentacji wyników. Jej celem jest ocena jakości i wartości procesu oraz konsekwencje interwencji rządu (K. Olejniczak 2008, s.22). Ewaluacja demonstruje celowość i skuteczność procesów, co pozwala łatwiej uzyskać społeczne zaakceptowanie na ich finansowanie ze środków publicznych, zwiększenie środków publicznych, a także prywatnych, na podstawie przejrzystych i prawdziwych ocen, systematyzuje  kryteria i metodyki oceny dzięki wymianie informacji pomiędzy różnymi przedmiotami, wprowadza normy prawne według  których ewaluacja jest niezbędnym elementem metody realizacji różnych programów publicznych (B. Szatur-Jaworska 2010, s.400).  
'''Ewaluacja procesu''' jest najistotniejszą formą oceny podejmowanych działań. Jej zadaniem jest proces dokonania oceny określonego procesu. Obszar zainteresowania ewaluacji procesu obejmuje czynności (planowane i nieplanowane) związane z rzeczywistym procesem które podejmowanie są dla realizacji tego procesu, a także działania związane z określeniem pracowników, odbiorców i pozostałych osób, zaangażowanych w ten proces (J. Sochocki 2006, s. 90).


==Rodzaje ewaluacji==
'''Ewaluacja''' to "systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego procesu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego rozumienia" (P. Kawalec 2017, s.19).
Możemy rozróżnić takie rodzaje ewaluacji jak (Bienias S. i inne 2012, s.16):
* Ewaluacja ex-ante – dokonanie ewaluacji przed rozpoczęciem procesu;
* Ewaluacja on-going – dokonanie ewaluacji w trakcie realizacji procesu;
* Ewaluacja ex-post – dokonanie ewaluacji po zakończeniu procesu;
* Ewaluacja wewnętrzna- ocena skuteczności procesu poprzez podmioty biorące udział w realizacji tej interwencji;
* Ewaluacja zewnętrzna- polega na zleceniu oceny niezależnemu zespołowi oceniającemu;


==Wartości ewaluacji==  
'''Ewaluacja''' to systematyczne badanie realizowane różnymi metodami, polegające na zbieraniu danych, analizie, ocenie i prezentacji wyników. Jej celem jest ocena jakości i wartości procesu oraz konsekwencje interwencji rządu (K. Olejniczak 2008, s.22).
Wartości ewaluacji (D. Stufflebeam 2014, s.11-14):  
 
* Uczciwość –wymaga weryfikacji zgodności programu z normami moralnymi podczas ewaluacji, dotyczy to również metaewaluacji;
Ewaluacja demonstruje celowość i skuteczność procesów, co pozwala łatwiej uzyskać społeczne zaakceptowanie na ich finansowanie ze środków publicznych, zwiększenie środków publicznych, a także prywatnych, na podstawie przejrzystych i prawdziwych ocen, systematyzuje kryteria i metodyki oceny dzięki wymianie informacji pomiędzy różnymi przedmiotami, wprowadza normy prawne według których ewaluacja jest niezbędnym elementem metody realizacji różnych programów publicznych (B. Szatur-Jaworska 2010, s.400).
* Wykonalność –dotyczy wszystkich procesów o różnej ważności, proces musi zostać wykonany przed jego uruchomieniem, a ocena może skutkować jego modyfikacją lub natychmiastowym zakończeniem;
 
* Bezpieczeństwo mają zastosowanie do procesów, produktów i usług we wszystkich przypadkach, w których konsumenci mogą mieć ku temu powód;
==TL;DR==
Ewaluacja procesu to systematyczne badanie wartości i cech konkretnego procesu w celu jego usprawnienia i lepszego zrozumienia. Można ją przeprowadzić przed, w trakcie lub po zakończeniu procesu, zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Ewaluacja procesów w przedsiębiorstwie ma na celu ocenę kosztu, czasu, jakości, elastyczności i znaczenia procesu. Wartości ewaluacji obejmują uczciwość, wykonalność, bezpieczeństwo, istotność i równość. Cele ewaluacji to ocena polityki lub programu publicznego, optymalizacja rozwoju i doskonalenie programów. Funkcje ewaluacji to m.in. konkluzywna, formatywna, społeczno-polityczna, sumatywna, psychologiczna, administracyjna i poznawcza.
 
==Rodzaje ewaluacji==
Możemy rozróżnić takie rodzaje ewaluacji jak (S. Bienias 2012, s.16):
* Ewaluacja ex-ante - dokonanie ewaluacji przed rozpoczęciem procesu;
* Ewaluacja on-going - dokonanie ewaluacji w trakcie realizacji procesu;
* Ewaluacja ex-post - dokonanie ewaluacji po zakończeniu procesu;
* Ewaluacja wewnętrzna - ocena skuteczności procesu poprzez podmioty biorące udział w realizacji tej interwencji;
* Ewaluacja zewnętrzna - polega na zleceniu oceny niezależnemu zespołowi oceniającemu;
 
<google>n</google>
 
==Ewaluacja procesów w przedsiębiorstwie==
Proces jest podstawowym przedmiotem tworzenia organizacji, który pozwala zwiększyć efekt synergii zespołowej. Warunkiem dokonania skutecznego pomiary pracy i oceny wyników tej pracy jest możliwość przypisania odpowiedzialności za wykonaną pracę poszczególnym jednostkom. Ze względu na to ewaluacja procesu ma być dokonana zarówno ze strony klienta wewnętrznego i zewnętrznego, który ma dokonać ewaluacje wyników procesu, tak i ze strony dostawcy, czyli właściciela procesu, który z kolei ma dokonać ocenę poziomu wykonania zadania, po to aby mieć dodatkowy materiał do doskonalenia metod pracy (K. Szwarc 2012, s.100).
 
Aby skutecznie zarządzać procesami w organizacji menedżer powinien umieć określić atrybuty procesu, które mogą pomóc w przeprowadzeniu pomiarów i analizy, które z kolei pozwalają obiektywnie ocenić jakość systemu. Możemy zatem wymieć następujące atrybuty procesu, które mogą podlegać ewaluacji w przedsiębiorstwie (K. Szwarc 2012, s.106):
# Koszt procesu;
# Czas realizacji procesu;
# Jakość procesu;
# Elastyczność procesu;
# Znaczenie procesu dla organizacji;
# Znaczenie procesu dla klienta.
 
==Wartości ewaluacji==
Wartości ewaluacji (D. Stufflebeam 2014, s.11-14):
* Uczciwość - wymaga weryfikacji zgodności programu z normami moralnymi podczas ewaluacji, dotyczy to również metaewaluacji;
* Wykonalność - dotyczy wszystkich procesów o różnej ważności, proces musi zostać wykonany przed jego uruchomieniem, a ocena może skutkować jego modyfikacją lub natychmiastowym zakończeniem;
* Bezpieczeństwo - mają zastosowanie do procesów, produktów i usług we wszystkich przypadkach, w których konsumenci mogą mieć ku temu powód;
* Istotność - szczególnie istotne dla wyciągania daleko idących wniosków przy wyznaczaniu celu, jakim jest adekwatny plan zastosowania wyników ewaluacji;
* Istotność - szczególnie istotne dla wyciągania daleko idących wniosków przy wyznaczaniu celu, jakim jest adekwatny plan zastosowania wyników ewaluacji;
* Równość - chodzi tu o równe szanse, co jest szczególnie ważne, jeśli chodzi o usługi publiczne dla określonej grupy ludzi.
* Równość - chodzi tu o równe szanse, co jest szczególnie ważne, jeśli chodzi o usługi publiczne dla określonej grupy ludzi.


==Cele ewaluacji==
==Cele ewaluacji==
Ewaluacja posiada liczne cele, między innymi to są (R. Szarfenberg 2010, s.29-30):  
Ewaluacja posiada liczne cele, między innymi to są (R.Szarfenberg 2010, s.29-30):
* Ocena jakości i wartości polityki lub programu publicznego;  
* Ocena jakości i wartości polityki lub programu publicznego;
* Optymalizacja rozwoju i wdrażania programów;
* Optymalizacja rozwoju i wdrażania programów;
* Studiowanie i doskonalenie działania programu;
* Studiowanie i doskonalenie działania programu;
* Generowanie wiedzy, która będzie kierować polityką;  
* Generowanie wiedzy, która będzie kierować polityką;
* Wspieranie funkcji kontrolnej instytucji demokratycznych;
* Wspieranie funkcji kontrolnej instytucji demokratycznych;
* Obliczenia z wykorzystaniem zasobów i oczekiwanych rezultatów;  
* Obliczenia z wykorzystaniem zasobów i oczekiwanych rezultatów;
* Informowanie społeczeństwa o działaniach władz publicznych poprzez upowszechnianie wyników oceny;  
* Informowanie społeczeństwa o działaniach władz publicznych poprzez upowszechnianie wyników oceny;
* Pomaganie agentom rządowym w ulepszaniu ich możliwości planowania, wykonywania i analizowania.  
* Pomaganie agentom rządowym w ulepszaniu ich możliwości planowania, wykonywania i analizowania.


==Funkcje ewaluacji==
==Funkcje ewaluacji==
Możemy wyróżnić najważniejsze funkcje jakie pełni ewaluacja (Bienias S. i inne 2012, s.15, R. Szarfenberg 2010, s.31):  
Możemy wyróżnić najważniejsze funkcje jakie pełni ewaluacja (S.Bienias 2012, s.15, R. Szarfenberg 2010, s.31):
* Konkluzywna uwzględnia konsekwencje działań w ramach tej interwencji, ustala związki przyczynowe między działaniami a konsekwencjami, poszerza wiedzę o interwencjach  
* Konkluzywna - uwzględnia konsekwencje działań w ramach tej interwencji, ustala związki przyczynowe między działaniami a konsekwencjami, poszerza wiedzę o interwencjach;
* Formatywna wykorzystanie poprawy jakości działań realizowanych w ramach bieżących i planowanych działań, pozwala zwiększyć korzyści z pomocy poprzez wdrożenie zaleceń, służy podmiotom wewnętrznym;  
* Formatywna - wykorzystanie poprawy jakości działań realizowanych w ramach bieżących i planowanych działań, pozwala zwiększyć korzyści z pomocy poprzez wdrożenie zaleceń, służy podmiotom wewnętrznym;
* Społeczno-polityczna uwzględnia poziom uspołecznienia interwencji, zwiększa społeczne i polityczne poparcie dla interwencji, wykorzystuje współodpowiedzialność podmiotów zaangażowanych w realizację, zwiększa przejrzystość działań i legitymizuje działania władz publicznych.
* Społeczno-polityczna - uwzględnia poziom uspołecznienia interwencji, zwiększa społeczne i polityczne poparcie dla interwencji, wykorzystuje współodpowiedzialność podmiotów zaangażowanych w realizację, zwiększa przejrzystość działań i legitymizuje działania władz publicznych;
* Sumatywna –podsumowanie osiągnięć, prowadzenie testów selekcyjnych, certyfikacji i kalkulacja;
* Sumatywna - podsumowanie osiągnięć, prowadzenie testów selekcyjnych, certyfikacji i kalkulacja;
* Psychologiczna lub społeczno-polityczna wzbudzanie motywacji do działania i świadomości;
* Psychologiczna lub społeczno-polityczna - wzbudzanie motywacji do działania i świadomości;
* Administracyjna – manzastosowanie do sprawowania władzy i zarządzania porządkiem publicznym;
* Administracyjna - ma zastosowanie do sprawowania władzy i zarządzania porządkiem publicznym;
* Funkcja poznawcza;  
* Funkcja poznawcza;
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Istota zarządzania przez jakość]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Proces gospodarczy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System motywacyjny w kontekście zarządzania jakością]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badanie ewaluacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ewaluacja projektu]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ocenianie pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Usługa społeczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Six sigma]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Controlling projektów]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bienias S.(2008)., ''Ewaluacja'', [w:] „Zarządzanie, sprawozdawczość, kontrola, promocja i ewaluacja projektów dofinansowanych z funduszy unijnych”, Twigger, Warszawa, s. 15-17
<noautolinks>
* Bienias S.(2012), [https://www.ewaluacja.gov.pl/media/11102/poradnik_ewaluacji.pdf ''Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej''] , Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 16
* Bienias S. (2008), ''Ewaluacja'', [w:] Zarządzanie, sprawozdawczość, kontrola, promocja i ewaluacja projektów dofinansowanych z funduszy unijnych, Twigger, Warszawa
* Haber A.(2007)., [https://www.researchgate.net/profile/Seweryn-Krupnik/publication/333104327_Zastosowanie_podejscia_badan_jakosciowych_w_ewaluacji_ex-post_w_Ewaluacja_ex-post_Teoria_i_praktyka_badawcza_red_A_Haber_PARP_Warszawa/links/5cdbbdf1299bf14d95988853/Zastosowanie-podejscia-badan-jakosciowych-w-ewaluacji-ex-post-w-Ewaluacja-ex-post-Teoria-i-praktyka-badawcza-red-A-Haber-PARP-Warszawa.pdf ''Ewaluacja ex-post Teoria i praktyka badawcza''], Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
* Bienias S. (2012), ''Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej'', Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa
* Kawalec P. (2017).,[https://publikacje.pan.pl/chapter/113366/rozdzial-i-ewaluacja-teoria-i-metodologia ''Ewaluacja w procesie tworzenia i realizacji polityki naukowej i innowacyjnej''] , Polska Akademia Nauk, Warszawa, s. 19
* Haber A. (2007), ''Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza'', Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
* Korporowicz L. (1997).,''Słownik ważniejszych pojęć'', [w:] „Ewaluacja w edukacji”, L. Korporowicz (red.), Oficyna Naukowa, Warszawa, s. 278
* Kawalec P. (2017), ''[https://publikacje.pan.pl/chapter/113366/rozdzial-i-ewaluacja-teoria-i-metodologia Ewaluacja w procesie tworzenia i realizacji polityki naukowej i innowacyjnej]'', Polska Akademia Nauk, Warszawa
* Olejniczak K.(2008)., ''Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s.22
* Olejniczak K. (2008), ''Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
* Stufflebeam D.(2014)., ''Evaluation theory, models, and applications, Jossey--Bass & Pfeiffer Imprints'', Wiley, San Francisco, s. 31
* Sochocki J. (2006), ''Ewaluacja jako dyskurs - wybrane aspekty ewaluacji projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe'', Trzeci Sektor, nr 7
* Szarfenberg R.(2010)., ''Zagadnienia terminologiczne'', [w:] „Ewaluacja w służbach społecznych”, B. Szatur-Jaworska (red.), Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa, s. 29-30
* Stufflebeam D. (2014), ''Evaluation theory, models, and applications, Jossey--Bass & Pfeiffer Imprints'', Wiley, San Francisco
* Szatur-Jaworska B.(2010)., ''Ewaluacja w służbach społecznych'', Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa, s.400
* Szarfenberg R. (2010), ''Zagadnienia terminologiczne'', [w:] Ewaluacja w służbach społecznych, B. Szatur-Jaworska (red.), Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa
* Szatur-Jaworska B. (2010), ''Ewaluacja w służbach społecznych'', Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa
* Szwarc K. (2012), ''Ewaluacja procesów w przedsiębiorstwie w aspekcie strategii reengineeringu'', Nowoczesne systemy zarządzania, Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Cybernetyki, nr 1
</noautolinks>


{{a|Yuliia Ivanitska}}
{{a|Yuliia Ivanitska}}
[[Kategoria:Zarządzanie procesami]]
{{#metamaster:description|Ewaluacja procesu - badanie, analiza i ocena działań w celu usprawnienia, rozwoju i zrozumienia. Zapewnia społeczne zaakceptowanie finansowania i normy prawne dla programów publicznych.}}

Aktualna wersja na dzień 21:09, 5 sty 2024

Ewaluacja procesu jest najistotniejszą formą oceny podejmowanych działań. Jej zadaniem jest proces dokonania oceny określonego procesu. Obszar zainteresowania ewaluacji procesu obejmuje czynności (planowane i nieplanowane) związane z rzeczywistym procesem które podejmowanie są dla realizacji tego procesu, a także działania związane z określeniem pracowników, odbiorców i pozostałych osób, zaangażowanych w ten proces (J. Sochocki 2006, s. 90).

Ewaluacja to "systematyczne badanie wartości lub cech konkretnego procesu, działania lub obiektu z punktu widzenia przyjętych w tym celu kryteriów w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego rozumienia" (P. Kawalec 2017, s.19).

Ewaluacja to systematyczne badanie realizowane różnymi metodami, polegające na zbieraniu danych, analizie, ocenie i prezentacji wyników. Jej celem jest ocena jakości i wartości procesu oraz konsekwencje interwencji rządu (K. Olejniczak 2008, s.22).

Ewaluacja demonstruje celowość i skuteczność procesów, co pozwala łatwiej uzyskać społeczne zaakceptowanie na ich finansowanie ze środków publicznych, zwiększenie środków publicznych, a także prywatnych, na podstawie przejrzystych i prawdziwych ocen, systematyzuje kryteria i metodyki oceny dzięki wymianie informacji pomiędzy różnymi przedmiotami, wprowadza normy prawne według których ewaluacja jest niezbędnym elementem metody realizacji różnych programów publicznych (B. Szatur-Jaworska 2010, s.400).

TL;DR

Ewaluacja procesu to systematyczne badanie wartości i cech konkretnego procesu w celu jego usprawnienia i lepszego zrozumienia. Można ją przeprowadzić przed, w trakcie lub po zakończeniu procesu, zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Ewaluacja procesów w przedsiębiorstwie ma na celu ocenę kosztu, czasu, jakości, elastyczności i znaczenia procesu. Wartości ewaluacji obejmują uczciwość, wykonalność, bezpieczeństwo, istotność i równość. Cele ewaluacji to ocena polityki lub programu publicznego, optymalizacja rozwoju i doskonalenie programów. Funkcje ewaluacji to m.in. konkluzywna, formatywna, społeczno-polityczna, sumatywna, psychologiczna, administracyjna i poznawcza.

Rodzaje ewaluacji

Możemy rozróżnić takie rodzaje ewaluacji jak (S. Bienias 2012, s.16):

  • Ewaluacja ex-ante - dokonanie ewaluacji przed rozpoczęciem procesu;
  • Ewaluacja on-going - dokonanie ewaluacji w trakcie realizacji procesu;
  • Ewaluacja ex-post - dokonanie ewaluacji po zakończeniu procesu;
  • Ewaluacja wewnętrzna - ocena skuteczności procesu poprzez podmioty biorące udział w realizacji tej interwencji;
  • Ewaluacja zewnętrzna - polega na zleceniu oceny niezależnemu zespołowi oceniającemu;

Ewaluacja procesów w przedsiębiorstwie

Proces jest podstawowym przedmiotem tworzenia organizacji, który pozwala zwiększyć efekt synergii zespołowej. Warunkiem dokonania skutecznego pomiary pracy i oceny wyników tej pracy jest możliwość przypisania odpowiedzialności za wykonaną pracę poszczególnym jednostkom. Ze względu na to ewaluacja procesu ma być dokonana zarówno ze strony klienta wewnętrznego i zewnętrznego, który ma dokonać ewaluacje wyników procesu, tak i ze strony dostawcy, czyli właściciela procesu, który z kolei ma dokonać ocenę poziomu wykonania zadania, po to aby mieć dodatkowy materiał do doskonalenia metod pracy (K. Szwarc 2012, s.100).

Aby skutecznie zarządzać procesami w organizacji menedżer powinien umieć określić atrybuty procesu, które mogą pomóc w przeprowadzeniu pomiarów i analizy, które z kolei pozwalają obiektywnie ocenić jakość systemu. Możemy zatem wymieć następujące atrybuty procesu, które mogą podlegać ewaluacji w przedsiębiorstwie (K. Szwarc 2012, s.106):

  1. Koszt procesu;
  2. Czas realizacji procesu;
  3. Jakość procesu;
  4. Elastyczność procesu;
  5. Znaczenie procesu dla organizacji;
  6. Znaczenie procesu dla klienta.

Wartości ewaluacji

Wartości ewaluacji (D. Stufflebeam 2014, s.11-14):

  • Uczciwość - wymaga weryfikacji zgodności programu z normami moralnymi podczas ewaluacji, dotyczy to również metaewaluacji;
  • Wykonalność - dotyczy wszystkich procesów o różnej ważności, proces musi zostać wykonany przed jego uruchomieniem, a ocena może skutkować jego modyfikacją lub natychmiastowym zakończeniem;
  • Bezpieczeństwo - mają zastosowanie do procesów, produktów i usług we wszystkich przypadkach, w których konsumenci mogą mieć ku temu powód;
  • Istotność - szczególnie istotne dla wyciągania daleko idących wniosków przy wyznaczaniu celu, jakim jest adekwatny plan zastosowania wyników ewaluacji;
  • Równość - chodzi tu o równe szanse, co jest szczególnie ważne, jeśli chodzi o usługi publiczne dla określonej grupy ludzi.

Cele ewaluacji

Ewaluacja posiada liczne cele, między innymi to są (R.Szarfenberg 2010, s.29-30):

  • Ocena jakości i wartości polityki lub programu publicznego;
  • Optymalizacja rozwoju i wdrażania programów;
  • Studiowanie i doskonalenie działania programu;
  • Generowanie wiedzy, która będzie kierować polityką;
  • Wspieranie funkcji kontrolnej instytucji demokratycznych;
  • Obliczenia z wykorzystaniem zasobów i oczekiwanych rezultatów;
  • Informowanie społeczeństwa o działaniach władz publicznych poprzez upowszechnianie wyników oceny;
  • Pomaganie agentom rządowym w ulepszaniu ich możliwości planowania, wykonywania i analizowania.

Funkcje ewaluacji

Możemy wyróżnić najważniejsze funkcje jakie pełni ewaluacja (S.Bienias 2012, s.15, R. Szarfenberg 2010, s.31):

  • Konkluzywna - uwzględnia konsekwencje działań w ramach tej interwencji, ustala związki przyczynowe między działaniami a konsekwencjami, poszerza wiedzę o interwencjach;
  • Formatywna - wykorzystanie poprawy jakości działań realizowanych w ramach bieżących i planowanych działań, pozwala zwiększyć korzyści z pomocy poprzez wdrożenie zaleceń, służy podmiotom wewnętrznym;
  • Społeczno-polityczna - uwzględnia poziom uspołecznienia interwencji, zwiększa społeczne i polityczne poparcie dla interwencji, wykorzystuje współodpowiedzialność podmiotów zaangażowanych w realizację, zwiększa przejrzystość działań i legitymizuje działania władz publicznych;
  • Sumatywna - podsumowanie osiągnięć, prowadzenie testów selekcyjnych, certyfikacji i kalkulacja;
  • Psychologiczna lub społeczno-polityczna - wzbudzanie motywacji do działania i świadomości;
  • Administracyjna - ma zastosowanie do sprawowania władzy i zarządzania porządkiem publicznym;
  • Funkcja poznawcza;


Ewaluacja procesuartykuły polecane
Istota zarządzania przez jakośćProces gospodarczySystem motywacyjny w kontekście zarządzania jakościąBadanie ewaluacyjneEwaluacja projektuOcenianie pracownikówUsługa społecznaSix sigmaControlling projektów

Bibliografia

  • Bienias S. (2008), Ewaluacja, [w:] Zarządzanie, sprawozdawczość, kontrola, promocja i ewaluacja projektów dofinansowanych z funduszy unijnych, Twigger, Warszawa
  • Bienias S. (2012), Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa
  • Haber A. (2007), Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa
  • Kawalec P. (2017), Ewaluacja w procesie tworzenia i realizacji polityki naukowej i innowacyjnej, Polska Akademia Nauk, Warszawa
  • Olejniczak K. (2008), Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  • Sochocki J. (2006), Ewaluacja jako dyskurs - wybrane aspekty ewaluacji projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe, Trzeci Sektor, nr 7
  • Stufflebeam D. (2014), Evaluation theory, models, and applications, Jossey--Bass & Pfeiffer Imprints, Wiley, San Francisco
  • Szarfenberg R. (2010), Zagadnienia terminologiczne, [w:] Ewaluacja w służbach społecznych, B. Szatur-Jaworska (red.), Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa
  • Szatur-Jaworska B. (2010), Ewaluacja w służbach społecznych, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa
  • Szwarc K. (2012), Ewaluacja procesów w przedsiębiorstwie w aspekcie strategii reengineeringu, Nowoczesne systemy zarządzania, Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Cybernetyki, nr 1


Autor: Yuliia Ivanitska