Lider zespołu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 58 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, '''wspiera''' oraz '''pomaga''' w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest '''przewodzenie''' zespołowi, '''pomoc''' w codziennych zadaniach oraz dbanie o '''zwiększenie umiejętności''' pracowników. Lider '''inspiruje''' również każdego do ciągłego doskonalenia.
Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, '''wspiera''' oraz '''pomaga''' w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest '''przewodzenie''' zespołowi, '''pomoc''' w codziennych zadaniach oraz dbanie o '''zwiększenie umiejętności''' pracowników. Lider '''inspiruje''' również każdego do ciągłego doskonalenia.
Nie należy jednak zapominać o tym, że zespół wykonuje zadania pod czujnym okiem lidera zespołu. Jednakże, każda jednostka jest odpowiedzialna za swoją część projektu, a każde potknięcia bądź nieodpowiedzialności mają wpływ na efekty końcowe. Lider oraz zespół muszą współpracować, aby osiągnąć założone cele.


Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego '''lider''' to
Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego '''lider''' to
* przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
* przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
* zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
* zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
* czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
* czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
* przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)
* przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)


==Obowiązki lidera zespołu==
==TL;DR==
Kluczowe dla sprawnego funkcjonowania zespołu są zadania i kompetencje lidera zespołu:
Lider zespołu ma za zadanie wspierać, pomagać i inspirować zespół, a także przewodzić mu i dbać o rozwój umiejętności pracowników. Dobry lider powinien mieć cechy takie jak asertywność, budowanie relacji, dobra organizacja, empatia czy komunikacja. Lider a manager mają różne zadania, ale oba są niezbędne w skutecznym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Współczesne przedsiębiorstwo musi mieć lidera, który będzie motywował i inspirujący do zmian.
* planowanie działań zespołu
* rozwiązywanie sporów między pracownikami
* nadzór nad realizowaniem zadań członków zespołu
* motywowanie i wspieranie pracowników
* reprezentowanie zespołu przed innymi działami w strukturach przedsiębiorstwa
* prowadzenie regularnych spotkań 1 on 1 z wszystkimi członkami zespołu
* wyznaczanie celów dla całego zespołu
* rekrutacja nowych pracowników
* onboarding nowych pracowników
* monitorowanie wyników zespołu
* raportowanie do przełożonego (M. Rojewska)


==Cechy lidera==
==Cechy lidera==
Jako żródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:
Dobry lider to taki, który '''docenia i szanuje''' swoich współpracowników. Motywuje ich do efektywnej pracy oraz ma wszelkie predyspozycje do '''efektywnego zarządzania zespołem'''. Jako źródło sukcesu lidera wyznacza się '''zestaw cech''', dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:
* Asertywność
* Asertywność
* Budowanie relacji  
* Budowanie relacji
* Dobra organizacja
* Dobra organizacja
* Doświadczenie
* Doświadczenie
Linia 36: Linia 27:
* Uczciwość
* Uczciwość
* Wiedza (W. Główienka)
* Wiedza (W. Główienka)
"Lider, który posiada wszelkie kwalifikacje do zarządzania projektem, ale '''nie potrafi''' komunikować się z grupą '''nie osiągnie''' sukcesu" (P. Kopacka).
<google>n</google>


==Zadania lidera zespołu w literaturze==
==Zadania lidera zespołu w literaturze==
Linia 44: Linia 39:
* utrzymywanie kontaktów z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód
* utrzymywanie kontaktów z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód
* zapewnienie swobody działania
* zapewnienie swobody działania
* wykonywanie realnej pracy
* wykonywanie realnej pracy (K. Gadomska-Lila)


''Hackman (red.) (2002)''
''Hackman (red.) (2002)''
* tworzenie warunków do efektywnej pracy zespołu (jasne zadania i zasoby niezbędne do ich wykonania)
* tworzenie warunków do efektywnej pracy zespołu (jasne zadania i zasoby niezbędne do ich wykonania)
* tworzenie i utrzymanie zespołu jako jednostki organizacji osiągającej wyniki (dobór osób o odpowiednich umiejętnościach i potencjale, troska o różnorodność zespołu)
* tworzenie i utrzymanie zespołu jako jednostki organizacji osiągającej wyniki (dobór osób o odpowiednich umiejętnościach i potencjale, troska o różnorodność zespołu)
* wspieranie zespołu w drodze do sukcesu (coaching, mentoring)
* wspieranie zespołu w drodze do sukcesu (coaching, mentoring) (K. Gadomska-Lila)


''Gellert, Nowak (2008)''
''Gellert, Nowak (2008)''
* moderowanie współpracy w zespole
* moderowanie współpracy w zespole
* odpowiedzialność za osiągnięcie celu
* odpowiedzialność za osiągnięcie celu
* odpowiedzialność za „przedsiębiorczą” realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści
* odpowiedzialność za "przedsiębiorczą" realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści
* zarządzanie realizacją konkretnego projektu
* zarządzanie realizacją konkretnego projektu (K. Gadomska-Lila)


''Adler, Heckscher, Prusak (2012)''  
''Adler, Heckscher, Prusak (2012)''
* zdefiniowanie wspólnego celu i wypracowanie go
* zdefiniowanie wspólnego celu i wypracowanie go
* przestrzeganie etyki kontrybucji
* przestrzeganie etyki kontrybucji
* tworzenie procesów, które pozwalają ludziom realizować wspólnie elastyczne, ale uporządkowane projekty
* tworzenie procesów, które pozwalają ludziom realizować wspólnie elastyczne, ale uporządkowane projekty
* zbudowanie systemu, w którym współpraca jest ceniona i nagradzana (K. Gadomska-Lila)
* zbudowanie systemu, w którym współpraca jest ceniona i nagradzana (K. Gadomska-Lila)
==Lider a manager==
{| class="wikitable"
|+ Lider a manager
|-
! Zarządzanie managera !! Przywództwo lidera
|-
||
* ''Tworzenie struktury pracowniczej'' - delegowanie uprawnień i odpowiedzialności, dostarczanie procedur pomagających w realizacji zamierzonych celów, a także wprowadzanie systemów monitorujących zmiany
* ''Budżetowanie'' - alokacja zasobów przy wprowadzaniu nowych systemów
* ''Planowanie'' - tworzenie określonych etapów zmian
* ''Kontrola i rozwiązywanie problemów'' - ocena sytuacji, a następnie planowanie oraz organizowanie, aby rozwiązać zaistniałe problemy
||
* ''Określanie kierunku zmian'' - tworzenie wizji przyszłości w kwestii organizacji, tworzenie strategii organizacji
* ''Obsadzanie pracowników'' - komunikacja bezpośrednia, tworzenie grupy osób, która będzie działała na rzecz wizji stworzonej przez lidera
* ''Motywowanie i inspirowanie do zmian'' - zachęcanie pracowników do podejmowania indywidualnych decyzji, bez myślenia w odniesieniu do procedur i reguł dopasowanych pod całą organizację
|}
<small>Źródło: Balcerek A., (2008)</small>
Współczesne przedsiębiorstwo, aby skutecznie radzić sobie ze zmianami, musi posiadać w swoich szeregach lidera zespołu. Lider inspiruje i motywuje pracowników do spełnienia określonej wizji zmiany (A. Balcerek, s. 52).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Przywództwo]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wymagane kwalifikacje kierownika]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zespół projektowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zespół samozarządzający]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kompetencje menedżerskie]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcje zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zadania lidera]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Lider]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* „Słownik Języka Polskiego”, [https://sjp.pwn.pl/sjp/lider;2478386.html ''Lider’'']
<noautolinks>
* Gadomska-Lila K., (2017), [https://dbc.wroc.pl/Content/37266/PDF/Gadomska-Lila_Rola_Lidera_w_Budowaniu_Potencjaly_Zespoly_2017.pdf ''Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian'']
* Balcerek A. (2008), ''Od zarządzania do przywództwa'', Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4
* Głowienka W. (2021), [https://ziwgib.ahe.lodz.pl/pl/system/files/ZIwGiB_32_e-book_GLOWIENKA.pdf ''Rola lidera w zarządzaniu zasobami ludzkimi'']
* Gadomska-Lila K. (2017), ''[https://dbc.wroc.pl/Content/37266/PDF/Gadomska-Lila_Rola_Lidera_w_Budowaniu_Potencjaly_Zespoly_2017.pdf Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian]'', Publishing House of Wroclaw University of Economics
* Kopacka P. (2015), [https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/32019/129-142%20Kopacka.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym'']
* Głowienka W. (2021), ''[http://ziwgib.ahe.lodz.pl/pl/system/files/ZIwGiB_32_e-book_GLOWIENKA.pdf Rola lidera w zarządzaniu zasobami ludzkimi]'', Zarządzanie innowacyjne w gospodarce i biznesie, nr 1(32)
* Rafał-Łuniewska J. (2022), [https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=23597 ''Myśleć jak lider. Być liderem.'']
* Kopacka P. (2015), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/32019/129-142%20Kopacka.pdf?sequence=1&isAllowed=y Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym]'', Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego
* Rojewska M. (2022), [https://interviewme.pl/blog/team-leader ''Team Leader - jaką ma funkcję w zespole? Ile zarabia?'']
* Strona internetowa: ''[https://sjp.pwn.pl/sjp/lider;2478386.html Lider]'', Słownik języka polskiego PWN online
</noautolinks>


[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Przywództwo]]
{{a|Katarzyna Michalczyk}}


{{a|Katarzyna Michalczyk}}
{{#metamaster:description|Lider zespołu - osoba wspierająca rozwój i przewodząca w codziennych zadaniach. Inspirowanie do doskonalenia. Współpraca lidera i zespołu dla osiągnięcia celów.}}

Aktualna wersja na dzień 21:08, 5 sty 2024

Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, wspiera oraz pomaga w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest przewodzenie zespołowi, pomoc w codziennych zadaniach oraz dbanie o zwiększenie umiejętności pracowników. Lider inspiruje również każdego do ciągłego doskonalenia.

Nie należy jednak zapominać o tym, że zespół wykonuje zadania pod czujnym okiem lidera zespołu. Jednakże, każda jednostka jest odpowiedzialna za swoją część projektu, a każde potknięcia bądź nieodpowiedzialności mają wpływ na efekty końcowe. Lider oraz zespół muszą współpracować, aby osiągnąć założone cele.

Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego lider to

  • przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
  • zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
  • czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
  • przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)

TL;DR

Lider zespołu ma za zadanie wspierać, pomagać i inspirować zespół, a także przewodzić mu i dbać o rozwój umiejętności pracowników. Dobry lider powinien mieć cechy takie jak asertywność, budowanie relacji, dobra organizacja, empatia czy komunikacja. Lider a manager mają różne zadania, ale oba są niezbędne w skutecznym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Współczesne przedsiębiorstwo musi mieć lidera, który będzie motywował i inspirujący do zmian.

Cechy lidera

Dobry lider to taki, który docenia i szanuje swoich współpracowników. Motywuje ich do efektywnej pracy oraz ma wszelkie predyspozycje do efektywnego zarządzania zespołem. Jako źródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:

  • Asertywność
  • Budowanie relacji
  • Dobra organizacja
  • Doświadczenie
  • Empatia
  • Entuzjazm
  • Komunikacja
  • Kreatywność
  • Odpowiedzialność
  • Otwartość
  • Pokora
  • Uczciwość
  • Wiedza (W. Główienka)

"Lider, który posiada wszelkie kwalifikacje do zarządzania projektem, ale nie potrafi komunikować się z grupą nie osiągnie sukcesu" (P. Kopacka).

Zadania lidera zespołu w literaturze

Smith, Katzenbach (1993)

  • podtrzymywanie znaczenia i aktualności celów oraz podejścia do działania
  • budowanie zaangażowania i wzajemnego zaufania
  • rozwijanie umiejętności członków zespołu, troska o różnorodność
  • utrzymywanie kontaktów z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód
  • zapewnienie swobody działania
  • wykonywanie realnej pracy (K. Gadomska-Lila)

Hackman (red.) (2002)

  • tworzenie warunków do efektywnej pracy zespołu (jasne zadania i zasoby niezbędne do ich wykonania)
  • tworzenie i utrzymanie zespołu jako jednostki organizacji osiągającej wyniki (dobór osób o odpowiednich umiejętnościach i potencjale, troska o różnorodność zespołu)
  • wspieranie zespołu w drodze do sukcesu (coaching, mentoring) (K. Gadomska-Lila)

Gellert, Nowak (2008)

  • moderowanie współpracy w zespole
  • odpowiedzialność za osiągnięcie celu
  • odpowiedzialność za "przedsiębiorczą" realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści
  • zarządzanie realizacją konkretnego projektu (K. Gadomska-Lila)

Adler, Heckscher, Prusak (2012)

  • zdefiniowanie wspólnego celu i wypracowanie go
  • przestrzeganie etyki kontrybucji
  • tworzenie procesów, które pozwalają ludziom realizować wspólnie elastyczne, ale uporządkowane projekty
  • zbudowanie systemu, w którym współpraca jest ceniona i nagradzana (K. Gadomska-Lila)

Lider a manager

Lider a manager
Zarządzanie managera Przywództwo lidera
  • Tworzenie struktury pracowniczej - delegowanie uprawnień i odpowiedzialności, dostarczanie procedur pomagających w realizacji zamierzonych celów, a także wprowadzanie systemów monitorujących zmiany
  • Budżetowanie - alokacja zasobów przy wprowadzaniu nowych systemów
  • Planowanie - tworzenie określonych etapów zmian
  • Kontrola i rozwiązywanie problemów - ocena sytuacji, a następnie planowanie oraz organizowanie, aby rozwiązać zaistniałe problemy
  • Określanie kierunku zmian - tworzenie wizji przyszłości w kwestii organizacji, tworzenie strategii organizacji
  • Obsadzanie pracowników - komunikacja bezpośrednia, tworzenie grupy osób, która będzie działała na rzecz wizji stworzonej przez lidera
  • Motywowanie i inspirowanie do zmian - zachęcanie pracowników do podejmowania indywidualnych decyzji, bez myślenia w odniesieniu do procedur i reguł dopasowanych pod całą organizację

Źródło: Balcerek A., (2008)

Współczesne przedsiębiorstwo, aby skutecznie radzić sobie ze zmianami, musi posiadać w swoich szeregach lidera zespołu. Lider inspiruje i motywuje pracowników do spełnienia określonej wizji zmiany (A. Balcerek, s. 52).


Lider zespołuartykuły polecane
PrzywództwoWymagane kwalifikacje kierownikaZespół projektowyZespół samozarządzającyKompetencje menedżerskieFunkcje zarządzaniaZadania lideraRole menedżerów personalnego i liniowegoLider

Bibliografia

Autor: Katarzyna Michalczyk