Źródła innowacji: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox5 upgrade) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 6: | Linia 6: | ||
==Pierwsza klasyfikacja źródeł innowacji== | ==Pierwsza klasyfikacja źródeł innowacji== | ||
Istnieje wiele klasyfikacji źródeł innowacji. Jedną z pierwszych zaproponował P. Drucker. Uważa on, że innowacja wymaga śledzenia 7 źródeł. Pierwsze cztery odnoszą się do wnętrza organizacji, kolejne trzy natomiast do zmian w jej otoczeniu. Są to: | Istnieje wiele klasyfikacji źródeł innowacji. Jedną z pierwszych zaproponował P. Drucker. Uważa on, że innowacja wymaga śledzenia 7 źródeł. Pierwsze cztery odnoszą się do wnętrza organizacji, kolejne trzy natomiast do zmian w jej otoczeniu. Są to: | ||
# Nieoczekiwane zdarzenie - powodzenie, niepowodzenie, zdarzenie zewnętrzne - Nieoczekiwane powodzenie stwarza najwięcej okazji do innowacji i nie jest bardziej ryzykowne od innych źródeł. Niemniej jednak jest ono często ignorowane i odrzucane przez kierownictwo, które nie dostrzega w nim szansy na nowe pomysły. | # Nieoczekiwane zdarzenie - powodzenie, niepowodzenie, zdarzenie zewnętrzne - Nieoczekiwane powodzenie stwarza najwięcej okazji do innowacji i nie jest bardziej ryzykowne od innych źródeł. Niemniej jednak jest ono często ignorowane i odrzucane przez kierownictwo, które nie dostrzega w nim szansy na nowe pomysły. | ||
# Niezgodność między rzeczywistością a wyobrażeniami o niej - Niezgodność jest symptomem zmiany, która się wydarzyła bądź którą można spowodować. Najszybciej mogą ją dostrzec ludzie działający w danym przemyśle, rynku czy procesie. | # Niezgodność między rzeczywistością a wyobrażeniami o niej - Niezgodność jest symptomem zmiany, która się wydarzyła bądź którą można spowodować. Najszybciej mogą ją dostrzec ludzie działający w danym przemyśle, rynku czy procesie. | ||
Linia 14: | Linia 13: | ||
# Zmiany w sposobach postrzegania, nastrojach i wartościach - Nieoczekiwane powodzenie lub niepowodzenie często jest objawem znaczenia i sposobu postrzegania. Przy zmianie sposobów postrzegania fakty nie zmieniają się, ale zmienia się ich znaczenie. Rynek podzielony dawniej według grup zamożności, dzisiaj może być podzielony "według stylów życia". Zmiany te, a raczej ich przewidywanie powinno stanowić okazję do innowacji | # Zmiany w sposobach postrzegania, nastrojach i wartościach - Nieoczekiwane powodzenie lub niepowodzenie często jest objawem znaczenia i sposobu postrzegania. Przy zmianie sposobów postrzegania fakty nie zmieniają się, ale zmienia się ich znaczenie. Rynek podzielony dawniej według grup zamożności, dzisiaj może być podzielony "według stylów życia". Zmiany te, a raczej ich przewidywanie powinno stanowić okazję do innowacji | ||
# Nowa wiedza w dziedzinie nauk ścisłych, technicznych i innych - Innowacja oparta na wiedzy wymaga dokładnej analizy czynników naukowych, społecznych, ekonomicznych lub związanych z postrzeganiem, a także skoncentrowania uwagi na sytuacji strategicznej i stosowania zarządzania przedsiębiorczego, aby odpowiednio "wysoka jakość" przekładała się na generowanie większej wartości dodanej dla użytkownika<ref>P.Drucker 2004</ref> | # Nowa wiedza w dziedzinie nauk ścisłych, technicznych i innych - Innowacja oparta na wiedzy wymaga dokładnej analizy czynników naukowych, społecznych, ekonomicznych lub związanych z postrzeganiem, a także skoncentrowania uwagi na sytuacji strategicznej i stosowania zarządzania przedsiębiorczego, aby odpowiednio "wysoka jakość" przekładała się na generowanie większej wartości dodanej dla użytkownika<ref>P.Drucker 2004</ref> | ||
<google>n</google> | |||
==Klasyfikacja według pochodzenia== | ==Klasyfikacja według pochodzenia== | ||
Linia 50: | Linia 51: | ||
* dostawcy, | * dostawcy, | ||
* doradztwo firm konsultingowych i doradczych<ref>Z. Chyba 2014 s.230-232</ref> | * doradztwo firm konsultingowych i doradczych<ref>Z. Chyba 2014 s.230-232</ref> | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Innowacja organizacyjna]]}} — {{i5link|a=[[Przedsiębiorczość]]}} — {{i5link|a=[[Rozwój organizacyjny]]}} — {{i5link|a=[[VUCA]]}} — {{i5link|a=[[Badania i rozwój]]}} — {{i5link|a=[[Zmiana organizacyjna]]}} — {{i5link|a=[[Imitacja]]}} — {{i5link|a=[[Typy projektów i ich rodzajowy podział]]}} — {{i5link|a=[[Innowacja]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
<references /> | <references /> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Chyba Z. | * Chyba Z. (2014), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_15804_ksm201417 Porównanie wybranych źródeł innowacji w przedsiębiorstwie]'', Krakowskie Studia Małopolskie, nr 19 | ||
* Chyba Z., Kacprzak J. | * Chyba Z., Kacprzak J. (2019), ''[https://wnus.edu.pl/sip/pl/issue/994/article/16394/ Źródła pozyskiwania innowacji a strategie innowacyjne przedsiębiorstw]'', Studia i Prace WNEiZ US, nr 55 | ||
* Drucker | * Drucker P. (2004), ''Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość'', Studio EMKA, Warszawa | ||
* Karasek A. | * Karasek A. (2014), ''Źródła innowacji w Polskich przedsiębiorstwach - wyniki badań'', Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, nr 183 | ||
* Klimczuk-Kochańska M., Plawgo B., [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-88ac5f86-22c6-4d45-a05e-95606563d204 | * Klimczuk-Kochańska M., Plawgo B. (2015), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-88ac5f86-22c6-4d45-a05e-95606563d204 Rodzaje a źródła innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach]'', Problemy Zarządzania, nr 1 | ||
* Penc J. (1999), ''Innowacje i zmiany w firmie: transformacja i sterowanie rozwojem przedsiębiorstwa'', Placet, Warszawa | * Penc J. (1999), ''Innowacje i zmiany w firmie: transformacja i sterowanie rozwojem przedsiębiorstwa'', Placet, Warszawa | ||
* Wasiluk A. | * Wasiluk A. (2003), ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/14584/%C5%B9r%C3%B3d%C5%82a%20i%20cele%20innowacji%20wprowadzanych%20w%20przedsi%C4%99biorstwach.pdf?sequence=1&isAllowed=y Źródła i cele innowacji wprowadzanych w przedsiębiorstwach]'', Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej, Ekonomia i Zarządzanie, Zeszyt 8 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
Aktualna wersja na dzień 18:06, 18 sty 2024
Każda innowacja ma swoje źródło, miejsce, w którym została zainicjowana. Impuls lub bodziec, który stał się inspiracją do innowacji, jest utożsamiany ze źródłem innowacji[1] Źródłem innowacji może być to wszystko, co generuje określone idee, pomysły, projekty i może stać się przyczyną poszukiwania, czy odnajdywania rzeczy nowych, podejmowania przedsięwzięć, wprowadzania ich w życie i doskonalenia[2]
TL;DR
Artykuł omawia różne klasyfikacje źródeł innowacji. Autorzy przedstawiają 7 źródeł innowacji według Petera Druckera, takie jak nieoczekiwane zdarzenia czy zmiany w strukturze rynku. Następnie przedstawiają klasyfikację według pochodzenia, w tym krajowe i zagraniczne źródła innowacji. Na koniec omawiają klasyfikację według miejsca powstania, wyróżniając źródła wewnętrzne i zewnętrzne.
Pierwsza klasyfikacja źródeł innowacji
Istnieje wiele klasyfikacji źródeł innowacji. Jedną z pierwszych zaproponował P. Drucker. Uważa on, że innowacja wymaga śledzenia 7 źródeł. Pierwsze cztery odnoszą się do wnętrza organizacji, kolejne trzy natomiast do zmian w jej otoczeniu. Są to:
- Nieoczekiwane zdarzenie - powodzenie, niepowodzenie, zdarzenie zewnętrzne - Nieoczekiwane powodzenie stwarza najwięcej okazji do innowacji i nie jest bardziej ryzykowne od innych źródeł. Niemniej jednak jest ono często ignorowane i odrzucane przez kierownictwo, które nie dostrzega w nim szansy na nowe pomysły.
- Niezgodność między rzeczywistością a wyobrażeniami o niej - Niezgodność jest symptomem zmiany, która się wydarzyła bądź którą można spowodować. Najszybciej mogą ją dostrzec ludzie działający w danym przemyśle, rynku czy procesie.
- Innowacja wynikająca z potrzeb procesu - Potrzeba jest zawsze źródłem innowacji, a nawet ważną okazją do jej wykreowania. Potrzeba ta tkwi wewnątrz procesu stosowanego w danym przemyśle czy dziedzinie usług.
- Zmiany w strukturze przemysłu lub w strukturze rynku, które wszystkich zaskakują - Zmiana w strukturze przemysłu czy rynku jest nie tylko zagrożeniem, ale i poważną okazją do innowacji. Wymaga ona przedsiębiorczości od każdego uczestnika tego przemysłu.
- Demografia (zmiany w populacji) - Ze wszystkich zmian zewnętrznych zmiany demograficzne są najwyraźniej widoczne i można z wyprzedzeniem określić ich skutki. Demografia ma duży wpływ na to, co będzie kupowane, przez kogo i w jakich ilościach. Ma ona też wpływ na wiele podejmowanych decyzji, biorą ją pod uwagę zarówno przemysłowcy, ekonomiści, jak i politycy.
- Zmiany w sposobach postrzegania, nastrojach i wartościach - Nieoczekiwane powodzenie lub niepowodzenie często jest objawem znaczenia i sposobu postrzegania. Przy zmianie sposobów postrzegania fakty nie zmieniają się, ale zmienia się ich znaczenie. Rynek podzielony dawniej według grup zamożności, dzisiaj może być podzielony "według stylów życia". Zmiany te, a raczej ich przewidywanie powinno stanowić okazję do innowacji
- Nowa wiedza w dziedzinie nauk ścisłych, technicznych i innych - Innowacja oparta na wiedzy wymaga dokładnej analizy czynników naukowych, społecznych, ekonomicznych lub związanych z postrzeganiem, a także skoncentrowania uwagi na sytuacji strategicznej i stosowania zarządzania przedsiębiorczego, aby odpowiednio "wysoka jakość" przekładała się na generowanie większej wartości dodanej dla użytkownika[3]
Klasyfikacja według pochodzenia
Ze względu na pochodzenie innowacji źródła możemy podzielić na krajowe i zagraniczne. Źródła krajowe:
- rodzime badania naukowe prowadzone przez wyższe uczelnie i placówki Polskiej Akademii Nauk,
- granty finansowane przez Komitet Badań Naukowych,
- badania naukowe i techniczne prowadzone przez instytuty branżowe,
- biura projektowe,
- ośrodki doświadczalne,
- przedsiębiorstwa, zajmujące się przekazywaniem projektów innowacyjnych,
- instytucje badawcze znajdujące się poza sferą produkcyjną,
- indywidualni wynalazcy.
Źródła zagraniczne:
- licencje,
- know-how,
- import nowoczesnych maszyn i urządzeń,
- inne formy transferu obcych rozwiązań technicznych[4]
Klasyfikacja według miejsca powstania
W tej klasyfikacji wyróżniamy źródła wewnętrzne (endogeniczne) oraz zewnętrzne (egzogeniczne).
Źródła wewnętrzne:
- kadra - wiedza, doświadczenie, kwalifikacje i umiejętności pracowników
- badania i rozwój - prace własnego działu B+R, prace zlecane,
- technologia - komputery, maszyny i urządzenia, stopień ich nowoczesności
- proinnowacyjna kultura organizacyjna,
- metody gromadzenia pomysłów np. burze mózgów.
Źródła zewnętrzne:
- uczelnie wyższe,
- zewnętrzne jednostki B+R,
- firmy konkurencyjne,
- odbiorcy,
- dostawcy,
- doradztwo firm konsultingowych i doradczych[5]
Źródła innowacji — artykuły polecane |
Innowacja organizacyjna — Przedsiębiorczość — Rozwój organizacyjny — VUCA — Badania i rozwój — Zmiana organizacyjna — Imitacja — Typy projektów i ich rodzajowy podział — Innowacja |
Przypisy
Bibliografia
- Chyba Z. (2014), Porównanie wybranych źródeł innowacji w przedsiębiorstwie, Krakowskie Studia Małopolskie, nr 19
- Chyba Z., Kacprzak J. (2019), Źródła pozyskiwania innowacji a strategie innowacyjne przedsiębiorstw, Studia i Prace WNEiZ US, nr 55
- Drucker P. (2004), Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość, Studio EMKA, Warszawa
- Karasek A. (2014), Źródła innowacji w Polskich przedsiębiorstwach - wyniki badań, Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, nr 183
- Klimczuk-Kochańska M., Plawgo B. (2015), Rodzaje a źródła innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach, Problemy Zarządzania, nr 1
- Penc J. (1999), Innowacje i zmiany w firmie: transformacja i sterowanie rozwojem przedsiębiorstwa, Placet, Warszawa
- Wasiluk A. (2003), Źródła i cele innowacji wprowadzanych w przedsiębiorstwach, Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej, Ekonomia i Zarządzanie, Zeszyt 8
Autor: Aleksandra Woźniak