Ekstrawertyk: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 124: | Linia 124: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Čakrt M. ( | * Čakrt M. (2010), ''Kto jest kim. Typy osobowości dla menedżerów'', Wydawnictwo Helion, Gliwice | ||
* Eysenck | * Eysenck H., Eysenck S. (1964), ''Manual of the Eysenck Personality Inventory'', University of London Press | ||
* Grabowska H | * Grabowska H. (2013), ''[https://www.wit.edu.pl/dokumenty/wydawnictwa_naukowe/zeszyty_naukowe_WITZ_06/0007_Grabowska.pdf Bliskość emocjonalna w tworzeniu zespołów projektowych]'', Zeszyty Naukowe Wydziału Informatycznych Technik Zarządzania Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania Współczesne Problemy Zarządzania | ||
* Koniuszewska E. (2008), ''Kontakty interpersonalne w hotelarstwie'', Turystyka i hotelarstwo, nr 13 | * Koniuszewska E. (2008), ''Kontakty interpersonalne w hotelarstwie'', Turystyka i hotelarstwo, nr 13 | ||
* Lipińska-Grobelny | * Lipińska-Grobelny A. (2001), ''[https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/3622/F9_5.pdf?sequence=1&isAllowed=y Wybrane wymiary osobowości a style zachowań komunikacyjnych przedstawicieli handlowych]'' | ||
* Stefańczyk A. (2006) | * Stefańczyk A. (2006), ''Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji'', Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice | ||
* Wiśniakowska L. (2019), ''Słownik wyrazów obcych PWN'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Wiśniakowska L. (2019), ''Słownik wyrazów obcych PWN'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Zdrojewski E., Gajewski D. (2009), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171309671 Koncepcje osobowościowe i ich zastosowanie w procesie naboru pracowników]'', Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania, nr 13 | * Zdrojewski E., Gajewski D. (2009), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171309671 Koncepcje osobowościowe i ich zastosowanie w procesie naboru pracowników]'', Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania, nr 13 |
Aktualna wersja na dzień 23:15, 11 sty 2024
Ekstrawertyk to osoba, która cechuje się znacznym zaangażowaniem w interakcje z innymi ludźmi. Jest energiczna, towarzyska i skłonna do współdziałania z innymi. Ekstrawertycy mają wyjątkowy talent do prowadzenia konwersacji i często mają zdolność do przyciągania innych ludzi oraz nawiązywania nowych znajomości. Są zazwyczaj otwarci na nowe doświadczenia i lubią przebywać w towarzystwie innych.
Ekstrawertyk to także osoba, której zachowanie nacechowane jest pozytywnym zainteresowaniem światem zewnętrznym (bardziej niż własnymi przeżyciami), o aktywności skierowanej na otoczenie, prospołeczna, łatwo nawiązująca kontakty, z ogólną zaradnością i orientacją w realiach rzeczywistości. Ekstrawertycy to ludzie, którzy reagują szybko i wyraźnie. Dają odpowiedzi, zanim nad nimi pomyślą. Trudno im się skoncentrować na słuchaniu. Robią dużo szumu i zamieszania wokół siebie i dobrze się czują w takiej atmosferze. Ekstrawertyka charakteryzuje pozytywny stosunek do świata". (E. Koniuszewska 2008, s.14)
Ekstrawersja może występować u osób obu płci, chociaż badania wykazują, że mężczyźni są bardziej skłonni do ekstrawertyzmu niż kobiety. Mężczyźni są bardziej skłonni do okazywania swojej ekspresyjności i otwartości w społeczeństwie, co może wpływać na ich wyniki w tego typu badaniach. Należy jednak zaznaczyć, że ekstrawertyzm może być wyrażany w różny sposób przez kobiety i mężczyzn, dlatego nie można jednoznacznie stwierdzić, że różni się w zależności od płci.
TL;DR
Ekstrawertyk to osoba, która jest towarzyska, energiczna i skłonna do nawiązywania nowych znajomości. Cechuje się pozytywnym nastawieniem do świata zewnętrznego i ma zdolność do przyciągania innych ludzi. Ekstrawertyzm może różnić się w zależności od płci, ale nie można jednoznacznie stwierdzić, że jest zależny od płci. Ekstrawertyk może być skutecznym liderem i przyczyniać się do wyników zespołu. Ma jednak również pewne wady, takie jak trudności w skupieniu się i skłonność do przerywania innych. Zarządzanie ekstrawertykiem wymaga zapewnienia mu możliwości współpracy z innymi i wyrażania swoich pomysłów.
Cechy ekstrawertyka
Ekstrawertyk to człowiek, którego cechą charakterystyczną jest pozytywne ukierunkowanie w stronę subiektywnego zainteresowania podmiotem. Ma on bezpośredni i otwarty stosunek do otaczającego go świata. Dotyczy to również jego ocen i zamiarów. Ekstrawertyk ma skłonności do zawierania dużej ilości powierzchownych kontaktów i związków. Jest otwarty, przyjazny, chętnie i szybko nawiązuje znajomości, potrafi zaistnieć w każdej nowej sytuacji i bez wahania decyduje się na nowe wyzwania, nie dbając o problemy, które mogą z tego wyniknąć. Ekstrawertyk jest towarzyski, żywy, impulsywny, lubi zmiany i innowacje, jest beztroski i odznacza się ekspresją emocjonalną (Čakrt M. 1996).
Najważniejsze cechy ekstrawertyka to:
- zainteresowanie światem zewnętrznym,
- raczej nie zwraca uwagi na własny organizm, chyba że zaczyna coś mu dolegać,
- energiczność,
- dominujący, skory do przejmowania przywództwa,
- lubiący towarzystwo,
- mający dużo do powiedzenia,
- pozytywnie nastawiony - entuzjastyczny,
- czerpiący energię z kontaktów towarzyskich - od innych ludzi,
- otwarty,
- łatwo i szybko nawiązuje znajomości,
- potrafi się odnaleźć w nowej sytuacji,
- lubiący wyzwania,
- lubi wyrażać swoje emocje i robi to w sposób żywiołowy.
Ekstrawertyk w organizacji
Kierownicy ekstrawertycy to osoby otwarte i towarzyskie, które lubią pracować w grupie i współpracować z innymi. Są również skłonni do wykazywania inicjatywy i zachęcania innych do działania. Preferują pracę zespołową, a ich styl zarządzania opiera się na komunikacji, współpracy i wzajemnej inspiracji. Często stosują takie techniki jak regularne spotkania grupowe, burze mózgów i wspólne dyskusje, aby zapewnić, że ich zespół jest zaangażowany i produktywny. Pracownik ekstrawertyk natomiast cechuje się zdolnością do wykonywania wielu różnych zadań jednocześnie, wyrażania swoich pomysłów i kreatywności, a także pracowitością i skłonnością do współpracy.
Aby skutecznie zarządzać ekstrawertykiem, należy zapewnić mu dużo możliwości współpracy z innymi. Ważne jest, aby wykorzystać ich umiejętności w zakresie komunikacji i współpracy, a także dać im szansę wyrażenia swoich pomysłów i umiejętności. Można również zapewnić ekstrawertykom regularne spotkania i okazje do wyrażenia swoich myśli i pomysłów, aby mogli czuć, że są częścią zespołu. Dzięki temu będą zmotywowani do wypracowywania lepszych wyników. Można również zmotywować ekstrawertyka poprzez stawianie wyzwań i regularne spotkania, aby miał szansę pokazania swoich umiejętności. Inne sposoby motywowania ekstrawertyka to wspieranie go w osiąganiu jego celów, wyznaczanie zadań zgodnie z jego zdolnościami i umiejętnościami oraz regularne pochwały.
Jak podkreślają D. Gajewski i E. Zdrojewski (2009) ekstrawertycy mówią więcej, częściej się zgadzają, komplementują innych, rozmawiają o rzeczach przyjemnych, ale mało konkretnych, opowiadają dowcipy i różne bzdury; próbują odkryć co mają wspólnego ze swoim partnerem (współpracownikiem, rozmówcą), mają specyficzny styl niewerbalnego funkcjonowania (częściej się uśmiechają, częściej spoglądają, mówią szybciej i wyższym tonem, stają bliżej swego rozmówcy). Ponadto są bardziej towarzyscy i mają więcej znajomych, posiadają więcej umiejętności społecznych, przez co wywierają większy wpływ społeczny i stają się liderami grup; wykazują więcej chęci do współpracy. Cechy te mogą zostać wykorzystane w procesach rekrutacji i doboru pracowników do specyficznych uwarunkowań danego stanowiska pracy.
Zalety ekstrawertyka
Ekstrawertyk posiada następujące zalety (M. Čakrt 1996, s. 93; M. Tytuła, J. Okarmus 2010, s. 63):
- otwarty na nowe znajomości,
- posiada duże grono przyjaciół,
- ma podzielną uwagę,
- jest towarzyski,
- chętny do pracy w grupie,
- dobrze odnajduje się w wystąpieniach publicznych.
Ekstrawertyk lub ekstrawertyczka może pozytywnie wpływać na wyniki zespołu w organizacjach, w których wymagane jest współdziałanie i współpraca. Ich energia może być korzystnie wykorzystywana w celu zachęcania do działania innych i budowania więzi między członkami zespołu. Ekstrawertycy mają również tendencję do przyciągania innych i zachęcania ich do aktywności, dlatego mogą być bardzo przydatni w zespołach, które wymagają współdziałania i współpracy.
Wady ekstrawertyka
Ekstrawertyk posiada również wady, oto kilka z nich (M. Čakrt 1996, s. 93):
- najpierw mówi potem myśli
- jest podatny na sugestie znajomych
- brak asertywności
- ma tendencję do przerywania drugiej osobie w trakcie rozmowy
- potrzebuje być w centrum uwagi
- jest złym słuchaczem
- polega na opinii innych
Ekstrawertyk może mieć negatywny wpływ na wyniki zespołu w organizacjach, w których wymaga się skupienia, koncentracji i skupienia uwagi na jednej sprawie. W takich sytuacjach ekstrawertyk może być rozproszony lub niezdolny do skupienia się na danej czynności. Dodatkowo, ich energia może być zbyt wybuchowa w wymagającym zespołowym środowisku, co może prowadzić do nieporozumień i napięć.
Ekstrawertyk a introwertyk
Ekstrawertyków porównuje się często do introwertyków, co wynika z ich usytuowania po przeciwnych stronach wymiaru/skali introwersji/ekstrawersji. Najważniejsze różnice tych dwóch rodzajów temperamentu przedstawione zostały w poniższej tabeli.
Ekstrawertyk | Introwertyk |
pozytywnie nastawiony do świata zewnętrznego | negatywnie nastawiony do świata zewnętrznego |
jest tak zaabsorbowany tym co dzieje się na zewnątrz, że nie zwraca uwagi na samego siebie | przede wszystkim kieruje się swoimi emocjami, nie zważając przy tym na to co dzieje się na zewnątrz |
przy wyborze znajomych stawia na ilość, a nie na jakość | stawia na zażyłe kontakty, nie interesują go przelotne znajomości |
koleżeński | powściągliwy w relacjach międzyludzkich |
otwarty | cichy |
łatwość w nawiązywaniu nowych kontaktów | trudno przychodzi mu nawiązywanie nowych znajomości |
potrafi odnaleźć się w każdej sytuacji, lubi ryzyko | źle odnajduje się w nowych sytuacjach |
jest bardzo ekspresyjny w wyrażaniu swoich uczuć | nie lubi obnosić się ze swoimi uczuciami |
roztargniony, chaotyczny | systematyczny, zorganizowany |
Źródło: (M. Čakrt 1996, s. 89-91)
Opisane typy osobowości (temperamentu) przedstawione są najczęściej w stanie idealnym, tj. oderwanym od konkretnego człowieka. W rzeczywistości jednak ludzki charakter stanowi pewną kompozycję zazwyczaj wszystkich lub niektórych typów charakterów, przy czym jeden z nich jest dominujący i na jego podstawie można dokonać szeregu analiz osobowości, wykorzystując do tego różnego rodzaju narzędzia jak np. kwestionariusz temperamentu lub inwentarz osobowościowy (D. Gajewski i E. Zdrojewski 2009).
Ekstrawertyk - przykłady
- Oprah Winfrey jest silną ekstrawertyczką, która ceni sobie współpracę i wymianę pomysłów. Uwielbia interakcje z innymi i jest zawsze otwarta na nowe doświadczenia.
- Lady Gaga jest silną ekstrawertyczką, która ceni sobie współpracę i komunikację z innymi. Lubi eksperymentować i próbować nowych rzeczy, a jej energia i pasja są inspirujące dla innych.
- Elon Musk - Elon Musk to silny ekstrawertyk, który lubi wyzwania i kreatywność. Jego energia i skłonność do działania są inspirujące dla innych i są często wykorzystywane do tworzenia innowacji.
Ekstrawertyk - ograniczenia
- Trudności w skupieniu się - Ekstrawertycy mogą mieć trudności w skupieniu się i koncentracji, co może utrudniać im wykonywanie długotrwałych zadań i wpływać na ich wyniki.
- Trudności w pracy samodzielnej - Ekstrawertycy mogą mieć trudności z pracą samodzielną, ponieważ ich energia i zaangażowanie w interakcje z innymi jest silne.
- Wybuchowa energia - Ekstrawertycy mogą mieć tendencję do przesadnego wyrażania swoich myśli i pomysłów, co może prowadzić do napięć w zespole.
- Niezdolność do zrozumienia innych - Ekstrawertycy mogą mieć trudności z zrozumieniem potrzeb innych i współpracą w grupie, ponieważ są skoncentrowani na sobie i swoich pomysłach.
Ekstrawertyk - inne powiązane podejścia
Ekstrawertyzm jest ważnym elementem w organizacjach i zarządzaniu personelem, ponieważ pozwala na wykorzystanie silnych stron każdego pracownika. Istnieje wiele podejść związanych z zarządzaniem ekstrawertykami, które pomagają w maksymalizacji ich potencjału. Oto kilka z najważniejszych podejść:
- Stała komunikacja - Ważne jest zapewnienie stałego kanału komunikacji, aby ekstrawertycy mogli wyrażać swoje pomysły i skutecznie współpracować z innymi.
- Wyzwania - Ekstrawertycy cenią wyzwania i lubią pracować nad nowymi projektami, dlatego ważne jest, aby im tego dawać.
- Regularne spotkania - Regularne spotkania są ważne dla ekstrawertyków, ponieważ pozwalają im na zdobycie nowych doświadczeń i wymianę pomysłów.
- Docenianie - Ekstrawertycy uwielbiają docenienie ich wkładu w pracę zespołu, dlatego ważne jest, aby ich wysiłek był regularnie wynagradzany.
- Zarządzanie poprzez motywowanie - Ekstrawertycy są bardziej skłonni do współpracy i wspólnego działania, dlatego często odpowiadają na motywację i wyzwania.
- Komunikacja i współpraca - Ekstrawertycy są silnie zaangażowani w wymianę pomysłów i współpracę z innymi, dlatego ważne jest, aby zapewnić im możliwość komunikowania się i wykorzystania ich energii.
- Przywództwo - Ekstrawertycy są często naturalnymi liderami, zwłaszcza w zespołach, które wymagają współpracy i współdziałania.
- Zarządzanie czasem - Ekstrawertycy często mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności i czasu, dlatego ważne jest, aby zapewnić im odpowiednie narzędzia do zarządzania czasem.
Ekstrawertyk — artykuły polecane |
Introwertyk — Choleryk — Nonkonformizm — Pewność siebie — Pułapki myślenia — Bariery komunikacyjne — Samoocena — Niska samoocena — Analiza transakcyjna |
Bibliografia
- Čakrt M. (2010), Kto jest kim. Typy osobowości dla menedżerów, Wydawnictwo Helion, Gliwice
- Eysenck H., Eysenck S. (1964), Manual of the Eysenck Personality Inventory, University of London Press
- Grabowska H. (2013), Bliskość emocjonalna w tworzeniu zespołów projektowych, Zeszyty Naukowe Wydziału Informatycznych Technik Zarządzania Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania Współczesne Problemy Zarządzania
- Koniuszewska E. (2008), Kontakty interpersonalne w hotelarstwie, Turystyka i hotelarstwo, nr 13
- Lipińska-Grobelny A. (2001), Wybrane wymiary osobowości a style zachowań komunikacyjnych przedstawicieli handlowych
- Stefańczyk A. (2006), Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji, Wydawnictwo Złote Myśli, Gliwice
- Wiśniakowska L. (2019), Słownik wyrazów obcych PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Zdrojewski E., Gajewski D. (2009), Koncepcje osobowościowe i ich zastosowanie w procesie naboru pracowników, Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania, nr 13
Autor: Roksana Waligóra, Krzysztof Woźniak