Przewóz rzeczy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Porządkowanie kategorii)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Przewóz rzeczy''' - stanowi szeroko definiowane oraz dzielone na wiele odnóg hasło mówiące o przemieszczaniu poprzez celowy ruch rzeczy w ramach różnie opisywanych form transportu. Dla analizowanego hasła słowo "przewóz" ma szerokie znaczenie, które najlepiej na etapie analizy rozpatrywać w ramach definicji określonej przez słowniki języka polskiego wskazujące sens słowa jako przewiezienie analizowanego podmiotu z miejsca pierwotnego do miejsca docelowego.
|list1=
<ul>
<li>[[Biznes]]</li>
<li>[[Ubezpieczenie cargo]]</li>
<li>[[Wynalazca]]</li>
<li>[[Szlak turystyczny]]</li>
<li>[[Agenda 21]]</li>
<li>[[Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej]]</li>
<li>[[Usługa społeczna]]</li>
<li>[[Prakseologia]]</li>
<li>[[Logistyka miejska]]</li>
</ul>
}}
'''Przewóz rzeczy''' stanowi szeroko definiowane oraz dzielone na wiele odnóg hasło mówiące o przemieszczaniu poprzez celowy ruch rzeczy w ramach różnie opisywanych form transportu. Dla analizowanego hasła słowo „przewóz” ma szerokie znaczenie, które najlepiej na etapie analizy rozpatrywać w ramach definicji określonej przez słowniki języka polskiego wskazujące sens słowa jako przewiezienie analizowanego podmiotu z miejsca pierwotnego do miejsca docelowego.


==TL;DR==
==TL;DR==
Artykuł omawia przewóz rzeczy w kontekście różnych form transportu. Opisuje ewolucję potrzeby transportu oraz zmiany w sposobach przemieszczania przedmiotów. Prawodawstwo polskie precyzyjnie definiuje przewóz rzeczy drogą lądową i morską, określając różne rodzaje transportu. Przedsiębiorcy muszą dostosować się do wymagań dotyczących każdej formy przewozu.
Artykuł omawia przewóz rzeczy w kontekście różnych form transportu. Opisuje ewolucję potrzeby transportu oraz zmiany w sposobach przemieszczania przedmiotów. Prawodawstwo polskie precyzyjnie definiuje przewóz rzeczy drogą lądową i morską, określając różne rodzaje transportu. Przedsiębiorcy muszą dostosować się do wymagań dotyczących każdej formy przewozu.


== Zarys historyczny i ewolucja potrzeby transportu rzeczy ==
==Zarys historyczny i ewolucja potrzeby transportu rzeczy==
Przewóz rzeczy stanowi o świadomej zmianie lokalizacji analizowanego przedmiotu, gdzie w wyniku podjętej akcji, obiekt zmienia swoje położenie. Spoglądając na przewóz rzeczy w ujęciu długoterminowym, obejmującym zakresem analizy czasy historyczne, zauważyć można dominujące znaczenie przemieszczania przedmiotów dla rozwijających się cywilizacji i zarazem zmieniające się środki i narzędzia jakimi ruch ten był realizowany. Pomijając czasy prehistoryczne i rozpoczynając analizę od cywilizacji rolniczych zauważyć można, iż z perspektywy dnia dzisiejszego, przewóz rzeczy następował tam w sposób wysoce ograniczony technologicznie, bez wykorzystania maszyn zmechanizowanych. Do przemieszczania przedmiotów wykorzystywano podstawowe znane siły:
Przewóz rzeczy stanowi o świadomej zmianie lokalizacji analizowanego przedmiotu, gdzie w wyniku podjętej akcji, obiekt zmienia swoje położenie. Spoglądając na przewóz rzeczy w ujęciu długoterminowym, obejmującym zakresem analizy czasy historyczne, zauważyć można dominujące znaczenie przemieszczania przedmiotów dla rozwijających się cywilizacji i zarazem zmieniające się środki i narzędzia jakimi ruch ten był realizowany. Pomijając czasy prehistoryczne i rozpoczynając analizę od cywilizacji rolniczych zauważyć można, iż z perspektywy dnia dzisiejszego, przewóz rzeczy następował tam w sposób wysoce ograniczony technologicznie, bez wykorzystania maszyn zmechanizowanych. Do przemieszczania przedmiotów wykorzystywano podstawowe znane siły:
* siłę ludzkich mięśni,
* siłę ludzkich mięśni,
Linia 24: Linia 10:
* szeroko występujące siły natury, których wykorzystanie przyśpieszało przemieszczenie przedmiotów w sposób efektywniejszy i wymagający mniejszego wydatku energetycznego.
* szeroko występujące siły natury, których wykorzystanie przyśpieszało przemieszczenie przedmiotów w sposób efektywniejszy i wymagający mniejszego wydatku energetycznego.
Siłami natury które były stosowane najpowszechniej w okresie cywilizacji rolniczych były prądy rzeczne pozwalające na transport m.in. drzew, oraz siły wiatru pozwalające na nadanie ruchu statkom bez wykorzystania pracy fizycznej człowieka.
Siłami natury które były stosowane najpowszechniej w okresie cywilizacji rolniczych były prądy rzeczne pozwalające na transport m.in. drzew, oraz siły wiatru pozwalające na nadanie ruchu statkom bez wykorzystania pracy fizycznej człowieka.
<google>t</google>


Okresem głębokich zmian w sposobie pozyskiwania siły przy przewozie rzeczy był okres rewolucji przemysłowej w trakcie której rozpoczęto wykorzystywać na szeroką skale urządzenia zmechanizowane. Początkowym etapem wypierania siły ludzkiej w transporcie na rzecz siły wykonywanej przez maszynę były silniki parowe następnie silniki spalinowe następnie elektryczne, a obecnie aby zmaksymalizować efektywność działania układy hybrydowe stanowiące o połączeniu różnych rodzajów generatorów siły w jednej maszynie. Spoglądając na historię, której dzieje są związane z ciągłą potrzebą zmiany lokalizacji rzeczy w sposób najbardziej efektywny, najszybszy i zużywający najmniej nakładu pracy kluczowymi krokami milowymi można określić: wynalezienie koła, nauka wykorzystania sił natury oraz opanowanie budowy maszyn (zmechanizowanych urządzeń nadających siłę) <ref>Wiktorowska Jasik A. (2016), Rozwój transportu drogowego w ujęciu historycznym –najważniejsze osiągnięcia światowej motoryzacji</ref>.
Okresem głębokich zmian w sposobie pozyskiwania siły przy przewozie rzeczy był okres rewolucji przemysłowej w trakcie której rozpoczęto wykorzystywać na szeroką skale urządzenia zmechanizowane. Początkowym etapem wypierania siły ludzkiej w transporcie na rzecz siły wykonywanej przez maszynę były silniki parowe następnie silniki spalinowe następnie elektryczne, a obecnie aby zmaksymalizować efektywność działania układy hybrydowe stanowiące o połączeniu różnych rodzajów generatorów siły w jednej maszynie. Spoglądając na historię, której dzieje są związane z ciągłą potrzebą zmiany lokalizacji rzeczy w sposób najbardziej efektywny, najszybszy i zużywający najmniej nakładu pracy kluczowymi krokami milowymi można określić: wynalezienie koła, nauka wykorzystania sił natury oraz opanowanie budowy maszyn (zmechanizowanych urządzeń nadających siłę) <ref>Wiktorowska Jasik A. (2016), Rozwój transportu drogowego w ujęciu historycznym - najważniejsze osiągnięcia światowej motoryzacji</ref>.


== Definiowanie przewozu rzeczy drogą lądową w polskim prawodawstwie ==
<google>n</google>
'''Polskie prawodawstwo dokładnie definiuje znaczenie przewozu rzeczy''', co jest związane z wymaganiami stawianymi przed podmiotami realizującymi działalność ramach określonych ustawowo. Podstawowym podziałem polskiego systemu prawnego jest transport rzeczy w ramach drogowego transportu krajowego oraz drogowego transportu międzynarodowego. Definicja powyższych pojęć zakłada, iż powzięcie działalności gospodarczej przy wykorzystaniu wszelkiego rodzaju pojazdów, oraz zespołów pojazdów (pojazd + dopasowana naczepa) zarejestrowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanowi o rozpoczęciu transportu drogowego. Gdy pojazd lub zespół pojazdów podczas odbywanej podróży związanej z przemieszczeniem rzeczy nie przekracza granicy Rzeczypospolitej Polskiej przewóz ten definiowany jest jako transport drogowy, jednakowoż, gdy podczas wykonywania przewodu pojazd lub zespół pojazdów opuszczą granicę Rzeczypospolitej Polskiej zakres jest zmieniany i podlega definicji o międzynarodowym transporcie drogowym.  Polskie przepisy dotyczące transportu drogowego definiują kilkanaście określeń transportu rozbijając je na:  zakresy zarobkowe i niezarobkowe, okazjonalne i regularne, kombinowane, kabortażowe itd.  Każda ze zdefiniowanych ustawowo form przewozu rzeczy niesie za sobą różne wymagania do których dostosować się winni przedsiębiorcy świadczący usługi przewozu<ref>Ustawa z dnia 6 września 2001 r (2001), o transporcie drogowym, Art.4 </ref>.


== Definiowanie przewozu rzeczy drogą morską w polskim prawodawstwie ==
==Definiowanie przewozu rzeczy drogą lądową w polskim prawodawstwie==
'''Polskie prawodawstwo dokładnie definiuje znaczenie przewozu rzeczy''', co jest związane z wymaganiami stawianymi przed podmiotami realizującymi działalność ramach określonych ustawowo. Podstawowym podziałem polskiego systemu prawnego jest transport rzeczy w ramach drogowego transportu krajowego oraz drogowego transportu międzynarodowego. Definicja powyższych pojęć zakłada, iż powzięcie działalności gospodarczej przy wykorzystaniu wszelkiego rodzaju pojazdów, oraz zespołów pojazdów (pojazd + dopasowana naczepa) zarejestrowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanowi o rozpoczęciu transportu drogowego. Gdy pojazd lub zespół pojazdów podczas odbywanej podróży związanej z przemieszczeniem rzeczy nie przekracza granicy Rzeczypospolitej Polskiej przewóz ten definiowany jest jako transport drogowy, jednakowoż, gdy podczas wykonywania przewodu pojazd lub zespół pojazdów opuszczą granicę Rzeczypospolitej Polskiej zakres jest zmieniany i podlega definicji o międzynarodowym transporcie drogowym. Polskie przepisy dotyczące transportu drogowego definiują kilkanaście określeń transportu rozbijając je na: zakresy zarobkowe i niezarobkowe, okazjonalne i regularne, kombinowane, kabortażowe itd. Każda ze zdefiniowanych ustawowo form przewozu rzeczy niesie za sobą różne wymagania do których dostosować się winni przedsiębiorcy świadczący usługi przewozu<ref>Ustawa z dnia 6 września 2001 r (2001), o transporcie drogowym, Art.4 </ref>.
 
==Definiowanie przewozu rzeczy drogą morską w polskim prawodawstwie==
'''Hasło przewóz rzeczy można znaleźć w aktach prawnych określających zasady transportu morskiego'''. Aktualnie obowiązująca definicja określająca ustawowe znaczenie umowy zawierającej w swych ramach przewóz ładunku drogą morską, wskazuje jednoznacznie, że przewoźnik deklarujący w umowie usługę przewozu ładunku, podejmuje się za wynagrodzeniem przewiezienia rzeczy. Dokładnemu zdefiniowaniu uległa też forma oddania rzeczy przez zamawiającego, lub oddania miejsca na potrzeby transportu przez wykonawcę. Umową czarterową określa się formę realizacji transportu, gdzie przewoźnik/wykonawca, oddaje określoną powierzchnię na potrzeby zamawiającego. Umową bukingową określa się relację w której umowa dotyczy przewiezienia określonej rzeczy według określonych parametrów fizycznych<ref>Ustawa z dnia 18 września 2001 r, (2001), Kodeks morski, Dział I</ref>.
'''Hasło przewóz rzeczy można znaleźć w aktach prawnych określających zasady transportu morskiego'''. Aktualnie obowiązująca definicja określająca ustawowe znaczenie umowy zawierającej w swych ramach przewóz ładunku drogą morską, wskazuje jednoznacznie, że przewoźnik deklarujący w umowie usługę przewozu ładunku, podejmuje się za wynagrodzeniem przewiezienia rzeczy. Dokładnemu zdefiniowaniu uległa też forma oddania rzeczy przez zamawiającego, lub oddania miejsca na potrzeby transportu przez wykonawcę. Umową czarterową określa się formę realizacji transportu, gdzie przewoźnik/wykonawca, oddaje określoną powierzchnię na potrzeby zamawiającego. Umową bukingową określa się relację w której umowa dotyczy przewiezienia określonej rzeczy według określonych parametrów fizycznych<ref>Ustawa z dnia 18 września 2001 r, (2001), Kodeks morski, Dział I</ref>.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Biznes]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ubezpieczenie cargo]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wynalazca]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Szlak turystyczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Agenda 21]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Usługa społeczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Prakseologia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Logistyka miejska]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 39: Linia 28:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Michałowska M (2013), [https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/SE_143.pdf ''Współczesne uwarunkowania rozwoju transportu w regionie''], Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice
* Michałowska M. (2013), ''[https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/SE_143.pdf Współczesne uwarunkowania rozwoju transportu w regionie]'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice
* Pyza D, Miętus M (2017), ''Organizacja przewozu ładunków transportem drogowym z uwzględnieniem różnych technologii przewozowych'',Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, Warszawa
* Pyza D., Miętus M. (2017), ''Organizacja przewozu ładunków transportem drogowym z uwzględnieniem różnych technologii przewozowych'', Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, Warszawa
* ''Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20011381545 Dz.U. 2001 nr 138 poz. 1545]
* ''Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20011381545 Dz.U. 2001 nr 138 poz. 1545]
* ''Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20011251371 Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371]
* ''Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20011251371 Dz.U. 2001 nr 125 poz. 1371]
* Wiktorowska Jasik A (2016),[https://www.sitkszczecin.org.pl/images/transport_logistyka_porty/2016/1-2016/rozwoj_transportu_drogowego_w_ujeciu_historycznym_%E2%80%93_najwazniejsze_osiagniecia_swiatowej_motoryzacji.pdf ''Rozwój transportu drogowego w ujęciu historycznym –najważniejsze osiągnięcia światowej motoryzacji'' ], "Transport Lotniska Porty", nr 1
* Wiktorowska Jasik A. (2016), ''[https://www.sitkszczecin.org.pl/images/transport_logistyka_porty/2016/1-2016/rozwoj_transportu_drogowego_w_ujeciu_historycznym_%E2%80%93_najwazniejsze_osiagniecia_swiatowej_motoryzacji.pdf Rozwój transportu drogowego w ujęciu historycznym - najważniejsze osiągnięcia światowej motoryzacji]'', Transport Lotniska Porty, nr 1
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Bartosz Bendzera}}
{{a|Bartosz Bendzera}}
{{law}}
[[Kategoria:Ładunki]]
 
[[Kategoria:Transport]]


{{#metamaster:description|Przewóz rzeczy - definicja i formy transportu. Przewóz to przemieszczanie przedmiotów z jednego miejsca do drugiego. Dowiedz się więcej o różnych formach transportu i sposobach przewozu rzeczy.}}
{{#metamaster:description|Przewóz rzeczy - definicja i formy transportu. Przewóz to przemieszczanie przedmiotów z jednego miejsca do drugiego. Dowiedz się więcej o różnych formach transportu i sposobach przewozu rzeczy.}}

Aktualna wersja na dzień 20:29, 17 gru 2023

Przewóz rzeczy - stanowi szeroko definiowane oraz dzielone na wiele odnóg hasło mówiące o przemieszczaniu poprzez celowy ruch rzeczy w ramach różnie opisywanych form transportu. Dla analizowanego hasła słowo "przewóz" ma szerokie znaczenie, które najlepiej na etapie analizy rozpatrywać w ramach definicji określonej przez słowniki języka polskiego wskazujące sens słowa jako przewiezienie analizowanego podmiotu z miejsca pierwotnego do miejsca docelowego.

TL;DR

Artykuł omawia przewóz rzeczy w kontekście różnych form transportu. Opisuje ewolucję potrzeby transportu oraz zmiany w sposobach przemieszczania przedmiotów. Prawodawstwo polskie precyzyjnie definiuje przewóz rzeczy drogą lądową i morską, określając różne rodzaje transportu. Przedsiębiorcy muszą dostosować się do wymagań dotyczących każdej formy przewozu.

Zarys historyczny i ewolucja potrzeby transportu rzeczy

Przewóz rzeczy stanowi o świadomej zmianie lokalizacji analizowanego przedmiotu, gdzie w wyniku podjętej akcji, obiekt zmienia swoje położenie. Spoglądając na przewóz rzeczy w ujęciu długoterminowym, obejmującym zakresem analizy czasy historyczne, zauważyć można dominujące znaczenie przemieszczania przedmiotów dla rozwijających się cywilizacji i zarazem zmieniające się środki i narzędzia jakimi ruch ten był realizowany. Pomijając czasy prehistoryczne i rozpoczynając analizę od cywilizacji rolniczych zauważyć można, iż z perspektywy dnia dzisiejszego, przewóz rzeczy następował tam w sposób wysoce ograniczony technologicznie, bez wykorzystania maszyn zmechanizowanych. Do przemieszczania przedmiotów wykorzystywano podstawowe znane siły:

  • siłę ludzkich mięśni,
  • pracę zwierząt,
  • szeroko występujące siły natury, których wykorzystanie przyśpieszało przemieszczenie przedmiotów w sposób efektywniejszy i wymagający mniejszego wydatku energetycznego.

Siłami natury które były stosowane najpowszechniej w okresie cywilizacji rolniczych były prądy rzeczne pozwalające na transport m.in. drzew, oraz siły wiatru pozwalające na nadanie ruchu statkom bez wykorzystania pracy fizycznej człowieka.

Okresem głębokich zmian w sposobie pozyskiwania siły przy przewozie rzeczy był okres rewolucji przemysłowej w trakcie której rozpoczęto wykorzystywać na szeroką skale urządzenia zmechanizowane. Początkowym etapem wypierania siły ludzkiej w transporcie na rzecz siły wykonywanej przez maszynę były silniki parowe następnie silniki spalinowe następnie elektryczne, a obecnie aby zmaksymalizować efektywność działania układy hybrydowe stanowiące o połączeniu różnych rodzajów generatorów siły w jednej maszynie. Spoglądając na historię, której dzieje są związane z ciągłą potrzebą zmiany lokalizacji rzeczy w sposób najbardziej efektywny, najszybszy i zużywający najmniej nakładu pracy kluczowymi krokami milowymi można określić: wynalezienie koła, nauka wykorzystania sił natury oraz opanowanie budowy maszyn (zmechanizowanych urządzeń nadających siłę) [1].

Definiowanie przewozu rzeczy drogą lądową w polskim prawodawstwie

Polskie prawodawstwo dokładnie definiuje znaczenie przewozu rzeczy, co jest związane z wymaganiami stawianymi przed podmiotami realizującymi działalność ramach określonych ustawowo. Podstawowym podziałem polskiego systemu prawnego jest transport rzeczy w ramach drogowego transportu krajowego oraz drogowego transportu międzynarodowego. Definicja powyższych pojęć zakłada, iż powzięcie działalności gospodarczej przy wykorzystaniu wszelkiego rodzaju pojazdów, oraz zespołów pojazdów (pojazd + dopasowana naczepa) zarejestrowanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanowi o rozpoczęciu transportu drogowego. Gdy pojazd lub zespół pojazdów podczas odbywanej podróży związanej z przemieszczeniem rzeczy nie przekracza granicy Rzeczypospolitej Polskiej przewóz ten definiowany jest jako transport drogowy, jednakowoż, gdy podczas wykonywania przewodu pojazd lub zespół pojazdów opuszczą granicę Rzeczypospolitej Polskiej zakres jest zmieniany i podlega definicji o międzynarodowym transporcie drogowym. Polskie przepisy dotyczące transportu drogowego definiują kilkanaście określeń transportu rozbijając je na: zakresy zarobkowe i niezarobkowe, okazjonalne i regularne, kombinowane, kabortażowe itd. Każda ze zdefiniowanych ustawowo form przewozu rzeczy niesie za sobą różne wymagania do których dostosować się winni przedsiębiorcy świadczący usługi przewozu[2].

Definiowanie przewozu rzeczy drogą morską w polskim prawodawstwie

Hasło przewóz rzeczy można znaleźć w aktach prawnych określających zasady transportu morskiego. Aktualnie obowiązująca definicja określająca ustawowe znaczenie umowy zawierającej w swych ramach przewóz ładunku drogą morską, wskazuje jednoznacznie, że przewoźnik deklarujący w umowie usługę przewozu ładunku, podejmuje się za wynagrodzeniem przewiezienia rzeczy. Dokładnemu zdefiniowaniu uległa też forma oddania rzeczy przez zamawiającego, lub oddania miejsca na potrzeby transportu przez wykonawcę. Umową czarterową określa się formę realizacji transportu, gdzie przewoźnik/wykonawca, oddaje określoną powierzchnię na potrzeby zamawiającego. Umową bukingową określa się relację w której umowa dotyczy przewiezienia określonej rzeczy według określonych parametrów fizycznych[3].


Przewóz rzeczyartykuły polecane
BiznesUbezpieczenie cargoWynalazcaSzlak turystycznyAgenda 21Czynniki produkcji w gospodarce turystycznejUsługa społecznaPrakseologiaLogistyka miejska

Przypisy

  1. Wiktorowska Jasik A. (2016), Rozwój transportu drogowego w ujęciu historycznym - najważniejsze osiągnięcia światowej motoryzacji
  2. Ustawa z dnia 6 września 2001 r (2001), o transporcie drogowym, Art.4
  3. Ustawa z dnia 18 września 2001 r, (2001), Kodeks morski, Dział I

Bibliografia


Autor: Bartosz Bendzera