Proces audytu wewnętrznego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (Pozycjonowanie)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Proces przegląd zarządzania]]</li>
<li>[[Przegląd zarządzania]]</li>
<li>[[Plan jakości]]</li>
<li>[[Proces kontroli jakości]]</li>
<li>[[Proces analizy potrzeb kadrowych]]</li>
<li>[[Ujęcie analityczne identyfikacji SZJ]]</li>
<li>[[Proces nadzoru w projekcie]]</li>
<li>[[Plan audytów]]</li>
<li>[[Lista kontrolna audytora]]</li>
</ul>
}}
{{proces}}
{{proces}}
==TL;DR==
Artykuł dotyczy procesu audytu wewnętrznego w zakresie zarządzania jakością. Proces ten ma na celu ocenę skuteczności zarządzania jakością, spełnienie wymagań certyfikacji oraz doskonalenie systemu zarządzania. Artykuł opisuje cele, charakterystykę i opis procesu audytu wewnętrznego, a także odpowiedzialność i uprawnienia poszczególnych osób. Artykuł zawiera również diagram procesu oraz wyjścia z tego procesu.


==Cele procesu==
==Cele procesu==
Linia 24: Linia 5:


'''Cele główne:'''
'''Cele główne:'''
# [[Ocena]] [[zdolności]] jakościowej [[proces]]u zarządzania.<br/> 1.1 Ocena skuteczności środków zarządzania.<br/> 1.2 Ocena [[jakość|jakości]] [[wyrób|wyrobu]].<br/> 1.3 Weryfikacja zgodności z wymaganiami wynikającymi z [[umowa|umów]].<br/> 1.4 Ustalanie słabych punktów.<br/> 1.5 Inicjowanie [[działania korygujące|działań korygujących]] i [[działania zapobiegawcze|zapobiegawczych]].
# [[Ocena]] [[zdolności]] jakościowej [[proces]]u zarządzania.
## Ocena skuteczności środków zarządzania.
## Ocena [[jakość|jakości]] [[wyrób|wyrobu]].
## Weryfikacja zgodności z wymaganiami wynikającymi z [[umowa|umów]].
## Ustalanie słabych punktów.
# Inicjowanie [[działania korygujące|działań korygujących]] i [[działania zapobiegawcze|zapobiegawczych]].
# Spełnienie wymagań dotyczących [[certyfikacja|certyfikacji]] zgodnie z normą dotyczącą systemu zarządzania.
# Spełnienie wymagań dotyczących [[certyfikacja|certyfikacji]] zgodnie z normą dotyczącą systemu zarządzania.
# Wspieranie doskonalenia systemu zarządzania.
# Wspieranie doskonalenia systemu zarządzania.


'''Cele doskonalenia:'''
'''Cele doskonalenia:'''
# Usuwanie przyczyn i skutków stwierdzonych [[niezgodność|niezgodności]].<br/> 1.1. Opracowanie programu działań korygujących.<br/> 1.2 [[Wdrożenie]] działań korygujących.
# Usuwanie przyczyn i skutków stwierdzonych [[niezgodność|niezgodności]].
## Opracowanie programu działań korygujących.
## [[Wdrożenie]] działań korygujących.
# Określenie skuteczności działań korygujących.
# Określenie skuteczności działań korygujących.
<google>ban728t</google>
 
==Charakterystyka procesu==
==Charakterystyka procesu==
Głównym zadaniem procesu audytu jest sprawdzenie zgodności działań w zakresie jakości z zaplanowanym w systemie sposobem postępowania oraz określenie [[Efektywność|efektywności]] i [[Skuteczność|skuteczności]] systemu [[Zarządzanie jakością|zarządzania jakością]] oraz zgodnością z [[Norma|normą]] ISO. [[Procedura]] obejmuje swoim zakresem [[Audyt wewnętrzny|audyty wewnętrzne]] we wszystkich sferach działalności [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] mających wpływ na [[jakość]] wyrobu.
Głównym zadaniem procesu audytu jest sprawdzenie zgodności działań w zakresie jakości z zaplanowanym w systemie sposobem postępowania oraz określenie [[Efektywność|efektywności]] i [[Skuteczność|skuteczności]] systemu [[Zarządzanie jakością|zarządzania jakością]] oraz zgodnością z [[Norma|normą]] ISO. [[Procedura]] obejmuje swoim zakresem [[Audyt wewnętrzny|audyty wewnętrzne]] we wszystkich sferach działalności [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] mających wpływ na [[jakość]] wyrobu.
Linia 37: Linia 25:
Audyty wewnętrzne obejmują swoim zakresem cały obszar [[Firma|firmy]]. Realizacja audytów wewnętrznych odbywa się w oparciu o sporządzony roczny [[plan audytów]] określający terminy realizacji audytów oraz wykaz niezbędnych czynności w tym zakresie.
Audyty wewnętrzne obejmują swoim zakresem cały obszar [[Firma|firmy]]. Realizacja audytów wewnętrznych odbywa się w oparciu o sporządzony roczny [[plan audytów]] określający terminy realizacji audytów oraz wykaz niezbędnych czynności w tym zakresie.


== [[Zasoby]] ([[dane]] wejściowe==
<google>n</google>
=== 1. Uczestnicy procesu ===


==Zasoby (dane wejściowe==
===1. Uczestnicy procesu===
{| border=1
{| border=1
| <center>'''Uczestnik'''</center>
| <center>'''Uczestnik'''</center>
Linia 46: Linia 35:
|-
|-
| [[Dyrektor]] Generalny ds. Systemu Zarządzania
| [[Dyrektor]] Generalny ds. Systemu Zarządzania
| [[Wykształcenie]] wyższe ekonomiczne, [[certyfikat]] [[audytor]]a systemu zarządzania jakością wydany przez uprawniona jednostkę, co najmniej 2 letnie doświadczenie na ww. [[stanowisko pracy|stanowisku]]  
| [[Wykształcenie]] wyższe ekonomiczne, [[certyfikat]] [[audytor]]a systemu zarządzania jakością wydany przez uprawniona jednostkę, co najmniej 2 letnie doświadczenie na ww. [[stanowisko pracy|stanowisku]]


|-
|-
| Pełnomocnik Dyrektora Generalnego ds. Systemu Zarządzania
| Pełnomocnik Dyrektora Generalnego ds. Systemu Zarządzania
| Wykształcenie wyższe ekonomiczne, 2 letnie [[doświadczenie zawodowe]] na stanowisku pełnomocnika  
| Wykształcenie wyższe ekonomiczne, 2 letnie [[doświadczenie zawodowe]] na stanowisku pełnomocnika


|-
|-
Linia 61: Linia 50:


|}
|}
=== 2. Zasoby informacyjne Uwzględnić m.in.: [[procedury i instrukcje|procedury, instrukcje]], formularze, inne dokumenty niezbędne do wykonania procesu ===
===2. Zasoby informacyjne Uwzględnić m.in.: procedury i instrukcje|procedury, instrukcje, formularze, inne dokumenty niezbędne do wykonania procesu===
'''2.1 Procedury'''
'''2.1 Procedury'''
* [[Nadzór nad dokumentami]]
* [[Nadzór nad dokumentami]]
Linia 78: Linia 67:
'''2.3 Instrukcje:'''
'''2.3 Instrukcje:'''


'''- '''[[Szkolenie pracowników]] nowo przyjętych
''' - '''[[Szkolenie pracowników]] nowo przyjętych
* [[Nadzór]] nad maszynami i urządzeniami
* [[Nadzór]] nad maszynami i urządzeniami
* [[Kontrola]] dostaw
* [[Kontrola]] dostaw
* Ocena [[dostawca|dostawców]] wyrobów
* Ocena [[dostawca|dostawców]] wyrobów


=== 3 Narzędzia, metody i techniki ===
===3 Narzędzia, metody i techniki===
'''3.1. [[Wywiad]]y przeprowadzane przez Audytora'''  
'''3.1. [[Wywiad]]y przeprowadzane przez Audytora'''


z osobami zarządzającymi systemem (obszarem  
z osobami zarządzającymi systemem (obszarem


działania) i odpowiedzialnymi za prawidłowe funkcjonowanie występujących w nim  
działania) i odpowiedzialnymi za prawidłowe funkcjonowanie występujących w nim


procesów. W wywiadach zwraca się szczególną uwagę na pozyskanie [[informacja|informacji]]  
procesów. W wywiadach zwraca się szczególną uwagę na pozyskanie [[informacja|informacji]]


pozwalających na zrozumienie systemu i wykonywanych w nim kontroli. Wywiady  
pozwalających na zrozumienie systemu i wykonywanych w nim kontroli. Wywiady


przeprowadza się także z [[pracownik]]ami - uczestnikami procesów. W celu uniknięcia  
przeprowadza się także z [[pracownik]]ami - uczestnikami procesów. W celu uniknięcia


kwestionowania informacji uzyskanych w trakcie wywiadu wskutek ich zniekształcenia (na  
kwestionowania informacji uzyskanych w trakcie wywiadu wskutek ich zniekształcenia (na


przykład podczas zapisu rozmowy), ostateczna treść wywiadu jest uzgadniana i  
przykład podczas zapisu rozmowy), ostateczna treść wywiadu jest uzgadniana i


potwierdzana podpisem przez audytora oraz osobę, z którą przeprowadzono wywiad.
potwierdzana podpisem przez audytora oraz osobę, z którą przeprowadzono wywiad.
Linia 141: Linia 130:
b. Audytor wiodący / audytorzy posiłkując się programem audytu oraz Listą pytań audytowych przeprowadzą badania mające na celu ocenę czy działania w zakresie jakości realizowane są zgodnie z zaplanowanym w ramach przyjętego systemu jakości oraz czy działania te są efektywne i zgodne z wymaganiami norm.
b. Audytor wiodący / audytorzy posiłkując się programem audytu oraz Listą pytań audytowych przeprowadzą badania mające na celu ocenę czy działania w zakresie jakości realizowane są zgodnie z zaplanowanym w ramach przyjętego systemu jakości oraz czy działania te są efektywne i zgodne z wymaganiami norm.


c. W Wyniku badań sporządzenie przez Audytora wiodącego notatek zawierających [[informacje]] uzupełniające oraz stwierdzone niezgodności (w Protokole niezgodności i działań korygujących na formularzu (wzór wg załącznika nr 1 do procedury Działania korygujące).  
c. W Wyniku badań sporządzenie przez Audytora wiodącego notatek zawierających [[informacje]] uzupełniające oraz stwierdzone niezgodności (w Protokole niezgodności i działań korygujących na formularzu (wzór wg załącznika nr 1 do procedury Działania korygujące).


d. Audytor wiodący przygotowuje i przeprowadza spotkanie zamykające audyt (Przedstawienie wyników, omówienie wykrytych niezgodności oraz potrzebę podjęcia działań korygujących i zapobiegawczych)
d. Audytor wiodący przygotowuje i przeprowadza spotkanie zamykające audyt (Przedstawienie wyników, omówienie wykrytych niezgodności oraz potrzebę podjęcia działań korygujących i zapobiegawczych)
Linia 149: Linia 138:
f. Raport z audytu wewnętrznego wraz z załącznikami (wypełniona Lista pytań audytowych, Protokoły niezgodności i działań korygujących). Przekazanie Raportu do Pełnomocnika Dyrektora ds. Systemu Jakości, który po akceptacji przekazuje jego kopie Kierownikowi audytowanej jednostki oraz jego bezpośredniemu [[przełożony|przełożonemu]].
f. Raport z audytu wewnętrznego wraz z załącznikami (wypełniona Lista pytań audytowych, Protokoły niezgodności i działań korygujących). Przekazanie Raportu do Pełnomocnika Dyrektora ds. Systemu Jakości, który po akceptacji przekazuje jego kopie Kierownikowi audytowanej jednostki oraz jego bezpośredniemu [[przełożony|przełożonemu]].


== Wyjścia (dane wyjściowe)==
==Wyjścia (dane wyjściowe)==
1 Zapisy dotyczące stanu realizacji audytów w Planie i zakresie audytów
1 Zapisy dotyczące stanu realizacji audytów w Planie i zakresie audytów


Linia 160: Linia 149:
4 Raport z audytu wewnętrznego sporządzane i nadzorowane zgodnie procedurą - Nadzór nad zapisami.
4 Raport z audytu wewnętrznego sporządzane i nadzorowane zgodnie procedurą - Nadzór nad zapisami.


== Odpowiedzialność i uprawnienia==
==Odpowiedzialność i uprawnienia==
 
{| border=1
{| border=1
| <center>'''''Stanowisko'''''</center>
| <center>'''Stanowisko'''</center>
| <center>'''''Kolejność zadań'''''</center>
| <center>'''Kolejność zadań'''</center>
| <center>'''''Uprawniony do'''''</center>
| <center>'''Uprawniony do'''</center>
| <center>'''''[[Odpowiedzialność]]'''''</center>
| <center>'''[[Odpowiedzialność]]'''</center>


|-
|-
Linia 212: Linia 200:


<center>13</center>
<center>13</center>
| ustalenie terminu;  
| ustalenie terminu;


'''opracowanie programu audytu'''
'''opracowanie programu audytu'''
Linia 225: Linia 213:


sporządzenie raportu z audytu
sporządzenie raportu z audytu
| Tydzień przed terminem zawiadomienie kierownika audytowanej jednostki  
| Tydzień przed terminem zawiadomienie kierownika audytowanej jednostki


zapewnienie odniesienia do systemu zarządzania jakością, procedur, procesu względnie wyrobu lub usług; zapoznanie się z [[dokumentacja]] SZJ obowiązującą w danym obszarze  
zapewnienie odniesienia do systemu zarządzania jakością, procedur, procesu względnie wyrobu lub usług; zapoznanie się z [[dokumentacja]] SZJ obowiązującą w danym obszarze


podanie celu, zakresu i programu audytu
podanie celu, zakresu i programu audytu
Linia 259: Linia 247:
|}
|}


== Diagram procesu==
==Diagram procesu==
'''[[Wykres Hijmansa]]'''
'''[[Wykres Hijmansa]]'''


Linia 279: Linia 267:
| <center>Z</center>
| <center>Z</center>
| <center>W</center>
| <center>W</center>
|  
|
|  
|
|  
|


|-
|-
Linia 287: Linia 275:
| <center>K</center>
| <center>K</center>
| <center>W</center>
| <center>W</center>
|  
|
|  
|
|  
|


|-
|-
| '''ustalenie terminu audytu'''
| '''ustalenie terminu audytu'''
| <center>I</center>
| <center>I</center>
|  
|
| <center>W</center>
| <center>W</center>
|  
|
| <center>W</center>
| <center>W</center>


|-
|-
| '''określenie celu i zakresu audytu'''
| '''określenie celu i zakresu audytu'''
|  
|
| <center>W</center>
| <center>W</center>
| <center>K</center>
| <center>K</center>
|  
|
|  
|


|-
|-
| '''opracowanie programu audytu'''
| '''opracowanie programu audytu'''
|  
|
| <center>Z</center>
| <center>Z</center>
| <center>W</center>
| <center>W</center>
|  
|
| <center>I</center>
| <center>I</center>


|-
|-
| '''przeprowadzenie badania mającego na celu uzyskanie oceny działania dotyczącej jakości'''
| '''przeprowadzenie badania mającego na celu uzyskanie oceny działania dotyczącej jakości'''
|  
|
| <center>No</center>
| <center>No</center>
| <center>W</center>
| <center>W</center>
Linia 325: Linia 313:
|-
|-
| '''sporządzenie notatek, protokołów'''
| '''sporządzenie notatek, protokołów'''
|  
|
|  
|
| <center>W</center>
| <center>W</center>
| <center>W</center>
| <center>W</center>
Linia 333: Linia 321:
|-
|-
| '''raport z audytu '''
| '''raport z audytu '''
|  
|
| <center>Z</center>
| <center>Z</center>
| <center>W</center>
| <center>W</center>
|  
|
|  
|


|}
|}


{{a|Blanka Seweryn, Bartłomiej Zabłocki}}
{{a|Blanka Seweryn, Bartłomiej Zabłocki}}
[[Kategoria:Podejście procesowe]]
[[Kategoria:Przykłady procesów]]


{{#metamaster:description|Audyt wewnętrzny to kluczowy proces zarządzania, oceniający systemy kontroli w organizacji. Dowiedz się, jak go przeprowadzać i jakie są korzyści.}}
{{#metamaster:description|Audyt wewnętrzny to kluczowy proces zarządzania, oceniający systemy kontroli w organizacji. Dowiedz się, jak go przeprowadzać i jakie są korzyści.}}

Aktualna wersja na dzień 19:33, 18 lis 2023

Proces.gif

To tylko przykład procesu.

Nie traktuj go jako idealny wzorzec, a raczej jako wersję poglądową.

Cele procesu

(cele te wynikają z rozważenia priorytetów zarządzania, wymagań systemu zarządzania, wymagań klienta, ryzyka dla organizacji)

Cele główne:

  1. Ocena zdolności jakościowej procesu zarządzania.
    1. Ocena skuteczności środków zarządzania.
    2. Ocena jakości wyrobu.
    3. Weryfikacja zgodności z wymaganiami wynikającymi z umów.
    4. Ustalanie słabych punktów.
  2. Inicjowanie działań korygujących i zapobiegawczych.
  3. Spełnienie wymagań dotyczących certyfikacji zgodnie z normą dotyczącą systemu zarządzania.
  4. Wspieranie doskonalenia systemu zarządzania.

Cele doskonalenia:

  1. Usuwanie przyczyn i skutków stwierdzonych niezgodności.
    1. Opracowanie programu działań korygujących.
    2. Wdrożenie działań korygujących.
  2. Określenie skuteczności działań korygujących.

Charakterystyka procesu

Głównym zadaniem procesu audytu jest sprawdzenie zgodności działań w zakresie jakości z zaplanowanym w systemie sposobem postępowania oraz określenie efektywności i skuteczności systemu zarządzania jakością oraz zgodnością z normą ISO. Procedura obejmuje swoim zakresem audyty wewnętrzne we wszystkich sferach działalności przedsiębiorstwa mających wpływ na jakość wyrobu.

Audyty wewnętrzne obejmują swoim zakresem cały obszar firmy. Realizacja audytów wewnętrznych odbywa się w oparciu o sporządzony roczny plan audytów określający terminy realizacji audytów oraz wykaz niezbędnych czynności w tym zakresie.

Zasoby (dane wejściowe

1. Uczestnicy procesu

Uczestnik
Kwalifikacje
Dyrektor Generalny ds. Systemu Zarządzania Wykształcenie wyższe ekonomiczne, certyfikat audytora systemu zarządzania jakością wydany przez uprawniona jednostkę, co najmniej 2 letnie doświadczenie na ww. stanowisku
Pełnomocnik Dyrektora Generalnego ds. Systemu Zarządzania Wykształcenie wyższe ekonomiczne, 2 letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku pełnomocnika
Kierownicy komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podlegającym audytowaniu Wykształcenie wyższe ekonomiczne, 2 letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku kierownika; umiejętności organizacyjne
Audytor wiodący i zespół audytorów wykształcenie wyższe; minimum roczne doświadczenie zawodowe z obszaru audytu; kwalifikacje audytora wewnętrznego; znajomość koncepcji kontroli wewnętrznej oraz standardów i metodologii przeprowadzania audytu,

2. Zasoby informacyjne Uwzględnić m.in.: procedury i instrukcje|procedury, instrukcje, formularze, inne dokumenty niezbędne do wykonania procesu

2.1 Procedury

2.2 Niezbędne dokumenty i formularze:

2.3 Instrukcje:

- Szkolenie pracowników nowo przyjętych

3 Narzędzia, metody i techniki

3.1. Wywiady przeprowadzane przez Audytora

z osobami zarządzającymi systemem (obszarem

działania) i odpowiedzialnymi za prawidłowe funkcjonowanie występujących w nim

procesów. W wywiadach zwraca się szczególną uwagę na pozyskanie informacji

pozwalających na zrozumienie systemu i wykonywanych w nim kontroli. Wywiady

przeprowadza się także z pracownikami - uczestnikami procesów. W celu uniknięcia

kwestionowania informacji uzyskanych w trakcie wywiadu wskutek ich zniekształcenia (na

przykład podczas zapisu rozmowy), ostateczna treść wywiadu jest uzgadniana i

potwierdzana podpisem przez audytora oraz osobę, z którą przeprowadzono wywiad.

3.2. Testy

dla uzyskania wystarczających dowodów pozwalających odpowiedzieć na pytanie "jak jest?" Ażeby zrozumieć dany proces i zidentyfikować w nim kontrole. Celem testu jest określenie początku procesu wraz z dokumentami źródłowymi, a następnie prześledzenie go krok po kroku. Zaletami testu jest możliwość weryfikacji występowania w procesie systemów kontrolnych i upewnienie się audytora o odpowiednim rozumieniu procesu. Przygotowując test przeglądowy, audytor zapoznaje się z diagramem procesu, a w przypadku braku diagramu, wykonuje go sam.

3.3. Graficzna analiza procesów

diagram mający na celu zidentyfikowanie słabości w systemie kontroli danego procesu.

3.4.Procedury analityczne

obejmują między innymi porównanie informacji bieżącej z poprzednim okresem, badanie relacji między danymi finansowymi i nie finansowymi w celu ustalenia nietypowych wyników..

Opis procesu

1. Opracowanie Planu i zakresu audytu wewnętrznego

a. Sporządzenie planu i zakresu audytu wewnętrznego przez Pełnomocnika Dyrektora Generalnego ds. Systemu zarządzania Jakością (SJ) na rok następny na formularzu (wzór formularza wg załącznika nr 1)

b. Dyrektor Generalny (DG) zatwierdza plan i zakres audytu.

c. Zatwierdzony Plan i zakres przekazywany jest przez Pełnomocnika Dyrektora Generalnego ds. Systemu zarządzania Jakością, kierownikom komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podlegającym audytowaniu.

d. Powołanie audytora wiodącego i zespołu audytorów.

e. SJ sporządza Wykaz osób uprawnionych do przeprowadzenia audytów wewnętrznych na (wzór wg załącznika nr 2)

f. Audytor wiodący ostatecznie uzgadnia z Kierownikiem jednostki termin audytu oraz uzgadnia osobę reprezentującą komórkę w czasie audytu.

g. Cel i zakres audytu określa SJ.

h. Opracowanie programu audytu, który zapisywany jest na Zawiadomieniu o audycie na formularzu (wzór wg załącznika nr 5), która podlega zatwierdzeniu przez SJ.

i. co najmniej na tydzień przed wyznaczonym terminem audytu Audytor wiodący przekazuje Kierownikowi audytowanej jednostki zawiadomienie o audycie na formularzu (wzór wg załącznika nr 4)

2. Przeprowadzenie audytu

a. Audytor wiodący przeprowadza krótkie spotkanie rozpoczynające audyt zawierające przedstawienie celu, zakresu oraz szczegółowego programu audytu.

b. Audytor wiodący / audytorzy posiłkując się programem audytu oraz Listą pytań audytowych przeprowadzą badania mające na celu ocenę czy działania w zakresie jakości realizowane są zgodnie z zaplanowanym w ramach przyjętego systemu jakości oraz czy działania te są efektywne i zgodne z wymaganiami norm.

c. W Wyniku badań sporządzenie przez Audytora wiodącego notatek zawierających informacje uzupełniające oraz stwierdzone niezgodności (w Protokole niezgodności i działań korygujących na formularzu (wzór wg załącznika nr 1 do procedury Działania korygujące).

d. Audytor wiodący przygotowuje i przeprowadza spotkanie zamykające audyt (Przedstawienie wyników, omówienie wykrytych niezgodności oraz potrzebę podjęcia działań korygujących i zapobiegawczych)

e. Sporządzenie Raportu z audytu wewnętrznego na formularzu (wzór wg załącznika nr6) przez Audytora wiodącego w przeciągu 10 dni.

f. Raport z audytu wewnętrznego wraz z załącznikami (wypełniona Lista pytań audytowych, Protokoły niezgodności i działań korygujących). Przekazanie Raportu do Pełnomocnika Dyrektora ds. Systemu Jakości, który po akceptacji przekazuje jego kopie Kierownikowi audytowanej jednostki oraz jego bezpośredniemu przełożonemu.

Wyjścia (dane wyjściowe)

1 Zapisy dotyczące stanu realizacji audytów w Planie i zakresie audytów

wewnętrznych.

2 Lista pytań audytowych.

3 Protokół niezgodności i działań korygujących.

4 Raport z audytu wewnętrznego sporządzane i nadzorowane zgodnie procedurą - Nadzór nad zapisami.

Odpowiedzialność i uprawnienia

Stanowisko
Kolejność zadań
Uprawniony do
Odpowiedzialność
Pełnomocnik ds. SZJ
1
4
14
Opracowanie rocznych planów audytów

Powołanie audytora wiodącego

akceptacja raportu z audytu wewnętrznego

Plany audytów wewnętrznych muszą uwzględniać dokumentacje systemu: Księga jakości, procedury, plan przebiegów procesów i instrukcje;

opracowane w sposób umożliwiający zatwierdzenie Dyrektora Generalnego

zapewnienie wykwalifikowanego kandydata na stanowisko,

wybrany audytor nie może być pracownikiem audytowanego obszaru

zgodności formularzy zawartych w raporcie

Dyrektor Generalny
2
zatwierdzenie planu i zakresu audytu. Nacisk na zakres przedmiotowy i podmiotowy badań
Audytor wiodący
5
6
8
9
11
12
13
ustalenie terminu;

opracowanie programu audytu

przeprowadzenie krótkiego spotkania rozpoczynające audyt

przeprowadzenie badania mającego na celu uzyskanie oceny działania dotyczącej jakości

podpisanie protokołu

przeprowadzenie spotkania zamykającego audyt

sporządzenie raportu z audytu

Tydzień przed terminem zawiadomienie kierownika audytowanej jednostki

zapewnienie odniesienia do systemu zarządzania jakością, procedur, procesu względnie wyrobu lub usług; zapoznanie się z dokumentacja SZJ obowiązującą w danym obszarze

podanie celu, zakresu i programu audytu

posiłkując się programem audytu oraz listą pytań audytowych

zgodność formularzy nr 1 i nr 2

przedstawienie wyników, wykrytych niezgodności, potrzeby działań korygujących i zapobiegawczych

w przeciągu 10 dni przekazanie go Pełnomocnikowi ds SZJ

Kierownik jednostki audytowanej
5
Ustalanie terminu audytu
Wraz z Audytorem wiodącym
Zespół audytorów
9
10
przeprowadzenie badania mającego na celu uzyskanie oceny działania dotyczącej jakości

sporządzenie notatek, protokołów

posiłkując się programem audytu oraz listą pytań audytowych

na podstawie uzyskanych odpowiedzi z listy pytań, notatki powinny zawierać informacje uzupełniające oraz stwierdzone niezgodności i spostrzeżenia

Diagram procesu

Wykres Hijmansa

OSOBY

ZADANIA

Dyrektor Generalny

(DG)

Pełnomocnik DG ds. SZJ Audytor wiodący Zespół audytorów Kierownik jednostki audytowanej
0pracowanie rocznych planów audytów
Z
W
Powołanie audytora wiodącego
K
W
ustalenie terminu audytu
I
W
W
określenie celu i zakresu audytu
W
K
opracowanie programu audytu
Z
W
I
przeprowadzenie badania mającego na celu uzyskanie oceny działania dotyczącej jakości
No
W
W
I
sporządzenie notatek, protokołów
W
W
W
raport z audytu
Z
W

Autor: Blanka Seweryn, Bartłomiej Zabłocki