Zalety pracy zespołowej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
mNie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 20: Linia 18:


==Praca zespołowa==
==Praca zespołowa==
[[Praca zespołowa]] jest to podstawowa forma organizacji pracy, którą rozumiemy jako określony stopień organizacyjnego zespolenia członków zespołów w procesie pracy, potrzebnych do wykonania określonych zadań i celów.  
[[Praca zespołowa]] jest to podstawowa forma organizacji pracy, którą rozumiemy jako określony stopień organizacyjnego zespolenia członków zespołów w procesie pracy, potrzebnych do wykonania określonych zadań i celów.


[[Praca zespołowa]] jest to rodzaj działań zbiorowych, w których wykonanie określonych, uporządkowanych zbiorów czynności i operacji powierza się określonej grupie osób. Są to również działania, które wykonują zespołowo, a zostały one zlecone indywidualnie dla każdego z nich.
[[Praca zespołowa]] jest to rodzaj działań zbiorowych, w których wykonanie określonych, uporządkowanych zbiorów czynności i operacji powierza się określonej grupie osób. Są to również działania, które wykonują zespołowo, a zostały one zlecone indywidualnie dla każdego z nich.
Linia 30: Linia 28:


==Budowanie zespołu==
==Budowanie zespołu==
Efektywne [[Zespół projektowy|zespoły]] nie są stworzone przez przypadek. [[Zespół]] zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne [[procedura|procedury]], poczynając od [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] - jest to [[metoda]] poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników.  
Efektywne [[Zespół projektowy|zespoły]] nie są stworzone przez przypadek. [[Zespół]] zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne [[procedura|procedury]], poczynając od [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] - jest to [[metoda]] poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników.
(J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774)
(J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774)


Linia 40: Linia 38:
* ustalanie celów,
* ustalanie celów,
* rozwiązywanie [[konflikt|konfliktów]] wewnętrznych,
* rozwiązywanie [[konflikt|konfliktów]] wewnętrznych,
* komunikacja.  
* komunikacja.


Możemy je zdefiniować jako procesy i sposoby, dzięki którym zespół osiąga swoje [[cele]]. Przeważnie odpowiadają za nie [[Zadania lidera|liderzy zespołu]]. [[Procedura]] [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] pomaga grupie w sprawdzeniu, które z problemów są ważniejsze oraz w jaki sposób należy je rozwiązać.  
Możemy je zdefiniować jako procesy i sposoby, dzięki którym zespół osiąga swoje [[cele]]. Przeważnie odpowiadają za nie [[Zadania lidera|liderzy zespołu]]. [[Procedura]] [[Etapy tworzenia zespołu|budowania zespołu]] pomaga grupie w sprawdzeniu, które z problemów są ważniejsze oraz w jaki sposób należy je rozwiązać.


==Rodzaje zespołów==
==Rodzaje zespołów==
Linia 57: Linia 55:
* normowanie
* normowanie
* [[działanie]]
* [[działanie]]
* pożegnanie  
* pożegnanie


==Cechy pracy zespołowej==
==Cechy pracy zespołowej==
Linia 73: Linia 71:


Poniżej przedstawione zostały najważniejsze zalety pracy zespołowej (J. Kisielniecki,2011, s. 226):
Poniżej przedstawione zostały najważniejsze zalety pracy zespołowej (J. Kisielniecki,2011, s. 226):
* członkowie zespołu są zmotywowani do działania, [[praca zespołowa]] pozwala uzyskać lepsze wyniki, niż praca indywidualna. Zachodzi tutaj [[efekt synergii|efekt synergicznego]] działania zespołowego, który polega na łączeniu kooperacji i synchronizacji,  
* członkowie zespołu są zmotywowani do działania, [[praca zespołowa]] pozwala uzyskać lepsze wyniki, niż praca indywidualna. Zachodzi tutaj [[efekt synergii|efekt synergicznego]] działania zespołowego, który polega na łączeniu kooperacji i synchronizacji,
* podnosi się [[wydajność|wydajność pracy]], ze względu na to, że pracownicy są z różnych działów i wzajemnie mogą się uzupełniać,
* podnosi się [[wydajność|wydajność pracy]], ze względu na to, że pracownicy są z różnych działów i wzajemnie mogą się uzupełniać,
* wzrasta zadowolenie z pracy, ponieważ członkowie zespołu mogą wykonywać zadania, które są dla nich odpowiednie,
* wzrasta zadowolenie z pracy, ponieważ członkowie zespołu mogą wykonywać zadania, które są dla nich odpowiednie,
* jest niższe poczucie zależności od przełożonego,  
* jest niższe poczucie zależności od przełożonego,
* wzrasta [[metody integracji pracowników|integracja zespołu]], grupa staje się całością i wspólnie dba o interes całości,
* wzrasta [[metody integracji pracowników|integracja zespołu]], grupa staje się całością i wspólnie dba o interes całości,
* osłabia się [[fluktuacja]], dzięki czemu obniżone zostają [[koszty]] z nią związane,
* osłabia się [[fluktuacja]], dzięki czemu obniżone zostają [[koszty]] z nią związane,
Linia 84: Linia 82:
* pomaga w pokonywaniu barier związanych z indywidualną postawą,
* pomaga w pokonywaniu barier związanych z indywidualną postawą,
* uaktywnia [[proces]] samokontroli,
* uaktywnia [[proces]] samokontroli,
 
* wzrasta [[komunikacja]], dzięki szybszemu przepływowi informacji,
* wzrasta [[komunikacja]], dzięki szybszemu przepływowi informacji,
* zostaje zaspokojona [[potrzeba]] przynależności do grupy,
* zostaje zaspokojona [[potrzeba]] przynależności do grupy,
Linia 96: Linia 94:
* [[Burza mózgów]]
* [[Burza mózgów]]


[[Technika]] wywodząca się z psychologii społecznej, mająca na celu udoskonalenie [[podejmowanie decyzji|decyzji grupowych]]. Zwana jest także [[Burza mózgów|twórczą dyskusją]]. Stanowi nietypowy sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów.  
[[Technika]] wywodząca się z psychologii społecznej, mająca na celu udoskonalenie [[podejmowanie decyzji|decyzji grupowych]]. Zwana jest także [[Burza mózgów|twórczą dyskusją]]. Stanowi nietypowy sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów.
(A. Stabryła,2015, s. 86)
(A. Stabryła,2015, s. 86)
* [[Technika 635]]
* [[Technika 635]]
Linia 122: Linia 120:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Bieniok H. (2014), ''Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu w kontekście dokonań naukowych Profesora Adama Stabryły'', MFiles, Kraków
* Bieniok H. (2014), ''Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu w kontekście dokonań naukowych Profesora Adama Stabryły'', MFiles, Kraków
* Ćwik K. (2008), [http://www.hs.dobrekadry.pl/docs/Praca_zespolowa-Cwik.pdf Nowoczesność i doświadczenie. Akademia rozwoju kompetencji pracowników HS Wrocław Sp. z o.o.] Praca zespołowa  
* Ćwik K. (2008), [http://www.hs.dobrekadry.pl/docs/Praca_zespolowa-Cwik.pdf Nowoczesność i doświadczenie. Akademia rozwoju kompetencji pracowników HS Wrocław Sp. z o.o.] Praca zespołowa
* Dąbrowski W. (2014). ''Podstawy zarządzania projektami'', PJWSTK, Waszawa
* Dąbrowski W. (2014). ''Podstawy zarządzania projektami'', PJWSTK, Waszawa
* Enciso R. Z. (2012). ''Cooplexity: A model off collaboration in complexity for management in times of uncertainty and change'', Lulu, Raleigh
* Enciso R. Z. (2012). ''Cooplexity: A model off collaboration in complexity for management in times of uncertainty and change'', Lulu, Raleigh
* Kisielnicki J. (2011).''[[Zarządzanie]] projektami'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Kisielnicki J. (2011).''Zarządzanie projektami'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Lencioni P.(2016).''Pięć dysfunkcji pracy zespołowej'', MT [[Biznes]], Warszawa
* Lencioni P.(2016).''Pięć dysfunkcji pracy zespołowej'', MT Biznes, Warszawa
* Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. (2002), ''[[Zarządzanie przedsiębiorstwem]] XXI wieku'', Difin, Warszawa
* Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. (2002), ''Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku'', Difin, Warszawa
* Nicholas John M., Steyn H. (2012). ''[[Zarządzanie projektami]]'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Nicholas John M., Steyn H. (2012). ''Zarządzanie projektami'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2014).[http://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/2014_zarzadzanie_zespolem.pdf Zarządzanie zespołem]Techniki i [[metody pracy zespołowej]]''  
* Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2014).Zarządzanie zespołemTechniki i metody pracy zespołowej''
* Stabryła A. (2010). ''Koncepcje zarządzania współczesnym zespołem'', MFiles, Kraków
* Stabryła A. (2015). ''Praktyka projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa'', MFiles, Kraków
* Stabryła A. (2015). ''Praktyka projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa'', MFiles, Kraków
* Stabryła A. (2010). ''[[Koncepcje zarządzania]] współczesnym zespołem'', MFiles, Kraków
* Trocki M. (2014). ''Organizacja projektowa''. PWE, Warszawa
* Trocki M. (2014). ''[[Organizacja]] projektowa''. PWE, Warszawa
* Wróblewski D. (2015). ''Zarządzanie ryzykiem: Przegląd wybranych metodyk'', CNBOP, Józefów
* Wróblewski D. (2015). ''[[Zarządzanie ryzykiem]]: [[Przegląd]] wybranych metodyk'', CNBOP, Józefów
* Zaborek M. (2012). Praca zespołowa w polskich organizacjach Zespoły po polsku
* Zaborek M. (2012). [https://www.weknowhow.pl/wp-content/uploads/2012/07/Praca-zespo%C5%82owa-w-polskich-organizacjach1.pdf Praca zespołowa w polskich organizacjach] Zespoły po polsku
</noautolinks>


{{a|Joanna Deńca}}
{{a|Joanna Deńca}}

Wersja z 11:17, 27 paź 2023

Zalety pracy zespołowej
Polecane artykuły

TL;DR

Artykuł omawia pracę zespołową, zespół projektowy, budowanie zespołu, rodzaje zespołów oraz cechy pracy zespołowej. Przedstawia także metody i techniki pracy zespołowej, takie jak burza mózgów, drzewo decyzyjne czy model Belbina. Omawia również zalety pracy zespołowej oraz zarządzanie ludźmi w zespole.

Praca zespołowa

Praca zespołowa jest to podstawowa forma organizacji pracy, którą rozumiemy jako określony stopień organizacyjnego zespolenia członków zespołów w procesie pracy, potrzebnych do wykonania określonych zadań i celów.

Praca zespołowa jest to rodzaj działań zbiorowych, w których wykonanie określonych, uporządkowanych zbiorów czynności i operacji powierza się określonej grupie osób. Są to również działania, które wykonują zespołowo, a zostały one zlecone indywidualnie dla każdego z nich. (M. Trocki,2014, s. 83)

Zespół

Zespół jest to grupa osób, która ma wspólny cel do osiągnięcia, uzupełniająca się wiedzą i umiejętnościami, gdzie członkowie są wspólnie odpowiedzialni za wykonanie zadania. (M. Trocki,2014, s. 83)

Budowanie zespołu

Efektywne zespoły nie są stworzone przez przypadek. Zespół zarówno jak i organizację zorientowaną na określony cel, powinno się właściwie rozwinąć i zbudować. Służą do tego różne procedury, poczynając od budowania zespołu - jest to metoda poszukiwania jak najlepszego sposobu działania zespołu, pod kątem ulepszenia jego funkcjonowania lub zdobycia lepszych wyników. (J. M. Nicholas, H. Steyn,2012, s. 774)

W skład budowania zespołu wchodzą(J. M. Nicholas, H. Steyn, 2012, s. 775):

Możemy je zdefiniować jako procesy i sposoby, dzięki którym zespół osiąga swoje cele. Przeważnie odpowiadają za nie liderzy zespołu. Procedura budowania zespołu pomaga grupie w sprawdzeniu, które z problemów są ważniejsze oraz w jaki sposób należy je rozwiązać.

Rodzaje zespołów

Biorąc pod uwagę czas trwania zespołu, dzieli się je na następujące kategorie (A. Stabryła, s. 224):

  • Zespoły doraźne - powoływane na potrzeby realizacji nieprzewidzianych zadań,
  • Zespoły stałe - są trwałe i na stałe umiejscowione w organizacji,
  • Zespoły okresowe - powoływane są do realizacji przewidywalnych i powtarzalnych zadań,
  • Zespoły uśpione - są połączeniem zespołów okresowych i doraźnych.

Wyróżniamy pięć etapów cyklu życia zespołu:(W. Dąbrowski,2014, s. 56)

  • formowanie
  • okres burzy i naporu
  • normowanie
  • działanie
  • pożegnanie

Cechy pracy zespołowej

Do cech określających pracę zespołową możemy zaliczyć:(P. Lencioni,2016, s. 76)

  • współdziałanie, wspólne dążenie do realizacji określonego celu,
  • współpraca, wzajemne pomaganie sobie,
  • współpartnerstwo,
  • możliwość łączenia ze sobą specjalności,
  • zbiorowa odpowiedzialność za wykonanie zadania.

Zarządzanie ludźmi w zespole

Są to procesy, które zapewniają możliwe jak najbardziej efektywne wykorzystanie zasobów ludzi, którzy są zaangażowani w projekt. Dotyczy to interesariuszy projektu m.in.: klientów, sponsorów i partnerów.

Zalety pracy zespołowej

Poniżej przedstawione zostały najważniejsze zalety pracy zespołowej (J. Kisielniecki,2011, s. 226):

  • członkowie zespołu są zmotywowani do działania, praca zespołowa pozwala uzyskać lepsze wyniki, niż praca indywidualna. Zachodzi tutaj efekt synergicznego działania zespołowego, który polega na łączeniu kooperacji i synchronizacji,
  • podnosi się wydajność pracy, ze względu na to, że pracownicy są z różnych działów i wzajemnie mogą się uzupełniać,
  • wzrasta zadowolenie z pracy, ponieważ członkowie zespołu mogą wykonywać zadania, które są dla nich odpowiednie,
  • jest niższe poczucie zależności od przełożonego,
  • wzrasta integracja zespołu, grupa staje się całością i wspólnie dba o interes całości,
  • osłabia się fluktuacja, dzięki czemu obniżone zostają koszty z nią związane,
  • następuje szybszy przepływ informacji,
  • umożliwia dokonanie korzystnego podziału pracy,
  • nadaje wspólne tempo pracy,
  • pomaga w pokonywaniu barier związanych z indywidualną postawą,
  • uaktywnia proces samokontroli,
  • wzrasta komunikacja, dzięki szybszemu przepływowi informacji,
  • zostaje zaspokojona potrzeba przynależności do grupy,
  • jest mniej bolesne odczuwanie porażki, ponieważ niepowodzenie rozłożone jest na cały zespół,
  • istnieje możliwość dzielenia się pomysłami i wybieranie tych najlepszych,
  • wyższa jakość pracy,
  • członkowie zespołu wzajemnie motywują się do działania,
  • rzadziej zdarzają się przypadkowe błędy.

Metody i techniki pracy zespołowej

Technika wywodząca się z psychologii społecznej, mająca na celu udoskonalenie decyzji grupowych. Zwana jest także twórczą dyskusją. Stanowi nietypowy sposób zespołowego poszukiwania nowych pomysłów dotyczących metod rozwiązywania problemów. (A. Stabryła,2015, s. 86)

Jest jedną z technik należących do burzy mózgów, jest to tak zwany model brainwritingu. Zasada tej metody jest ukryta pod cyframi: numer 6 odpowiada liczbie członków zespołu, numer 3 liczbie pomysłów jakie należy wymyślić, numer 5 to czas jaki jest dostępny do wykonania zadania. (H. Bieniok, 2014, s. 108)

Sposób ten ma na celu graficznie wspierać proces decyzyjny. Metoda ta sprawdza się w momencie podejmowania decyzji w warunkach ryzyka.(D. Wróblewski, 2015, s. 69)

W metodzie tej biorą udział eksperci gdzie wyrażają swoją opinię. Mają za zadanie odpowiadać na pytania, które zostały zawarte w kwestionariuszu. (H. Bieniok, 2014, s. 108)

Debata konferencyjna

Celem debaty konferencyjnej jest podzielenie problematyki ogólnej na szczegółową, następnie są one opracowywane przez zespoły. (D. Wróblewski, 2015, s. 71)

Analizowanie ról zespołowych]] pomaga dostarczyć informację na temat funkcjonowaniu osób w zespole, jak również całego zespołu. Analiza ta jest wykorzystywana do budowania zespołu, wprowadzania do zespołu nowej osoby, zwiększenia efektywności pracy zespołowej. (R.Z. Enciso, 2012, s. 26)

Teamware jest metodą wspierania wiedzy w organizacji. Polega na wspomaganiu pracy zespołu, a także komunikacji. Pomaga rozwiązać bardzo złożone projekty w bardziej efektywny sposób, w krótszym czasie. (B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki, 2002, s. 78)

Jest to nowoczesna metoda oceniania indywidualnego pracownika lub zespołu. Informacje zbierane są na podstawie respondentów, którzy z nimi pracują. Oceniani pracownicy dostają informację zwrotną na temat przebiegu swojej pracy.(J. Kisielnicki, 2011, s. 105)

Bibliografia

  • Bieniok H. (2014), Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu w kontekście dokonań naukowych Profesora Adama Stabryły, MFiles, Kraków
  • Ćwik K. (2008), Nowoczesność i doświadczenie. Akademia rozwoju kompetencji pracowników HS Wrocław Sp. z o.o. Praca zespołowa
  • Dąbrowski W. (2014). Podstawy zarządzania projektami, PJWSTK, Waszawa
  • Enciso R. Z. (2012). Cooplexity: A model off collaboration in complexity for management in times of uncertainty and change, Lulu, Raleigh
  • Kisielnicki J. (2011).Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Lencioni P.(2016).Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, MT Biznes, Warszawa
  • Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A. (2002), Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku, Difin, Warszawa
  • Nicholas John M., Steyn H. (2012). Zarządzanie projektami, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2014).Zarządzanie zespołemTechniki i metody pracy zespołowej
  • Stabryła A. (2010). Koncepcje zarządzania współczesnym zespołem, MFiles, Kraków
  • Stabryła A. (2015). Praktyka projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa, MFiles, Kraków
  • Trocki M. (2014). Organizacja projektowa. PWE, Warszawa
  • Wróblewski D. (2015). Zarządzanie ryzykiem: Przegląd wybranych metodyk, CNBOP, Józefów
  • Zaborek M. (2012). Praca zespołowa w polskich organizacjach Zespoły po polsku


Autor: Joanna Deńca