Głosowanie większością kwalifikowaną: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(UEKKPZ)
Nie podano opisu zmian
Linia 11: Linia 11:
Głosowanie większością kwalifikowaną w RP ma swoje zastosowanie przy szczególnie ważnych decyzjach i dotyczy następujących jednostek:
Głosowanie większością kwalifikowaną w RP ma swoje zastosowanie przy szczególnie ważnych decyzjach i dotyczy następujących jednostek:
* Sejmu  
* Sejmu  
Dla uzyskania większości kwalifikowanej w Sejmie występują 4 warianty wartości:
Dla uzyskania większości kwalifikowanej w Sejmie występują 4 warianty wartości <ref> Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 1997, s. 18-35 </ref>:
# 2/3 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. wyrażenie zgody na ratyfikację umów międzynarodowych <ref> Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 1997, s. 18 </ref>,
# 2/3 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. wyrażenie zgody na ratyfikację umów międzynarodowych,
# 2/3 głosów ustawowej liczby posłów - np. skrócenie trwania kadencji Sejmu <ref> Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 1997, s. 20 </ref>,
# 2/3 głosów ustawowej liczby posłów - np. skrócenie trwania kadencji Sejmu,
# 3/5 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. w celu ponownego uchwalenia ustawy po rozpatrzeniu <ref> Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 1997, s. 25 </ref>
# 3/5 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. w celu ponownego uchwalenia ustawy po rozpatrzeniu,
# 3/5 głosów ustawowej liczby posłów - np. pociągnięcie do odpowiedzialności członka Rady Ministrów w przypadku naruszenia przez niego Konstytucji, ustaw lub popełnienia przestępstwa <ref> Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 1997, s. 35 </ref>
# 3/5 głosów ustawowej liczby posłów - np. pociągnięcie do odpowiedzialności członka Rady Ministrów w przypadku naruszenia przez niego Konstytucji, ustaw lub popełnienia przestępstwa.
* Senatu
* Senatu
W Senacie występuje jedynie wartość 2/3 głosów, w przypadku skrócenia trwania kadencji Senatu <ref> Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 1997, s. 20 </ref>.
W Senacie występuje jedynie wartość 2/3 głosów, np. w przypadku skrócenia trwania kadencji Senatu.
* Zgromadzenia Narodowego
* Zgromadzenia Narodowego
Dla jednostki Zgromadzenia narodowego występuje jedynie wartość 2/3 głosów
Dla jednostki Zgromadzenia narodowego występuje jedynie wartość 2/3 głosów np. w przypadku wystąpienia trwałej niezdolności sprawowania roli Prezydenta ze względu na stan zdrowia.


Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie [[kworum]], czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do prowadzenia obrad i uznania ważności wyniku głosowania <ref> M. Rulka i in. 2019, s. 102 </ref>. W Polsce wynosi ona połowę ustawowej liczby członków organu.
Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie [[kworum]], czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do prowadzenia obrad i uznania ważności wyniku głosowania <ref> M. Rulka i in. 2019, s. 102 </ref>. W Polsce wynosi ona połowę ustawowej liczby członków organu.
Linia 35: Linia 35:
* Biuro Analiz i Dokumentacji (2016), ''[https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/145/plik/ot649_internet.pdf Głosowania w Senacie]'', Opracowania Tematyczne, Warszawa, s. 3
* Biuro Analiz i Dokumentacji (2016), ''[https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/145/plik/ot649_internet.pdf Głosowania w Senacie]'', Opracowania Tematyczne, Warszawa, s. 3
* Galster J., Mik C. (1995), ''Podstawy europejskiego prawa wspólnotowego. Zarys wykładu'', Comer, Toruń, s. 16
* Galster J., Mik C. (1995), ''Podstawy europejskiego prawa wspólnotowego. Zarys wykładu'', Comer, Toruń, s. 16
* ''[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej]'' (1997),  Dz.U. nr 78 poz. 489, s. 18
* ''[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej]'' (1997),  Dz.U. nr 78 poz. 489, s. 18-35
* Przyborowska - Klimczak A., Skrzydło - Tefelska E. (1996), ''Dokumenty Wspólnot Europejskich'', Morpol, Lublin, s. 32
* Przyborowska - Klimczak A., Skrzydło - Tefelska E. (1996), ''Dokumenty Wspólnot Europejskich'', Morpol, Lublin, s. 32
* Rulka M. (red.) (2019), ''[http://orka.sejm.gov.pl/przeglad.nsf/0/3B7CE4CE1B9A1E0CC12584F5003646B0/%24file/5.Marcin%20Rulka_Bartlomiej%20Wroblewski.pdf Większości konstytucyjne - wybrane problemy]'', Przegląd Sejmowy , nr 6, s. 102
* Rulka M. (red.) (2019), ''[http://orka.sejm.gov.pl/przeglad.nsf/0/3B7CE4CE1B9A1E0CC12584F5003646B0/%24file/5.Marcin%20Rulka_Bartlomiej%20Wroblewski.pdf Większości konstytucyjne - wybrane problemy]'', Przegląd Sejmowy , nr 6, s. 102

Wersja z 21:03, 10 kwi 2022

Głosowanie większością kwalifikowaną (ang. Qualified Majority Voting - QMV) - głosowanie za projektem, kandydatem, stosując się do zasady większości kwalifikowanej zależnej od rodzaju instytucji; większość określona jest poprzez minimum liczby głosów wyrażonych w postaci liczb ułamkowych lub procentowo [1]. Większość kwalifikowana jest częstą procedurą głosowania stosowaną w wielu krajach na całym świecie, zaliczając Rzeczpospolitą Polskę i organ Rady Unii Europejskiej.

Rodzaje większości

Po zakończeniu głosowania, wynik sprawy rozpatrywany jest w zależności od rodzaju stosowanej większości. Do najczęstszych form głosowania zalicza się trzy poniższe większości [2]:

  • większość względna (zwykła) – ilość głosów ,,za" musi przewyższać ilość głosów ,,przeciw" a wstrzymujący się od głosu nie wliczają się do wyniku,
  • większość bezwzględna (absolutna) – ilość głosów ,,za" musi przewyższać ilość wszystkich przystępujących do głosowania wliczając wstrzymujących się od głosowania,
  • większość kwalifikowana – ilość głosów wymagana do przegłosowania sprawy musi być większa od połowy głosujących a jej wartość określona jest najczęściej ułamkowo np. 2/3, 3/5, 3/4. Do większości kwalifkowanej zalicza się również jednomyślność, czyli sytuację w której wymagane jest opowiedzenie się wszystkich głosujących ,,za".

Większość kwalifikowana w RP

Głosowanie większością kwalifikowaną w RP ma swoje zastosowanie przy szczególnie ważnych decyzjach i dotyczy następujących jednostek:

  • Sejmu

Dla uzyskania większości kwalifikowanej w Sejmie występują 4 warianty wartości [3]:

  1. 2/3 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. wyrażenie zgody na ratyfikację umów międzynarodowych,
  2. 2/3 głosów ustawowej liczby posłów - np. skrócenie trwania kadencji Sejmu,
  3. 3/5 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. w celu ponownego uchwalenia ustawy po rozpatrzeniu,
  4. 3/5 głosów ustawowej liczby posłów - np. pociągnięcie do odpowiedzialności członka Rady Ministrów w przypadku naruszenia przez niego Konstytucji, ustaw lub popełnienia przestępstwa.
  • Senatu

W Senacie występuje jedynie wartość 2/3 głosów, np. w przypadku skrócenia trwania kadencji Senatu.

  • Zgromadzenia Narodowego

Dla jednostki Zgromadzenia narodowego występuje jedynie wartość 2/3 głosów np. w przypadku wystąpienia trwałej niezdolności sprawowania roli Prezydenta ze względu na stan zdrowia.

Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie kworum, czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do prowadzenia obrad i uznania ważności wyniku głosowania [4]. W Polsce wynosi ona połowę ustawowej liczby członków organu.

Większość kwalifikowana w Radzie UE

Każdemu Państwu Członkowskiemu przyznana jest odpowiednia ilość głosów, uzależniona od wielkości populacji w tym kraju. Obecnie większość kwalifikowana w Radzie Unii Europejskiej wynosi 255 głosów z 345 możliwych, co daje 73,9%. Do przeforsowania wniosku konieczne są jeszcze dwa równoważne warunki- musi być on poparty przez większość Krajów Członkowskich (lub przez większość 2/3 Krajów Członkowskich, jeśli wnioskodawcą nie jest Komisja Europejska), oraz kraje popierające wniosek muszą reprezentować minimum 62% populacji Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 23 p. 2 Traktatu Nicejskiego QMV stosowane jest, gdy Rada Unii Europejskiej podejmuje wspólne decyzje i strategie dla wszystkich Krajów Członkowskich, podejmuje decyzję, która jest wykonaniem wspólnego działania, lub mianuje specjalnego przedstawiciela zgodnie z art. 18. Obecnie Polska posiada w Radzie Unii Europejskiej 27 głosów (tyle samo co Hiszpania, o dwa głosy mniej niż Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Włochy).

Przypisy

  1. Z. Rybicki 1980, s. 819
  2. Biuro Analiz i Dokumentacji 2016, s. 3
  3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 1997, s. 18-35
  4. M. Rulka i in. 2019, s. 102

Bibliografia

  • Biuro Analiz i Dokumentacji (2016), Głosowania w Senacie, Opracowania Tematyczne, Warszawa, s. 3
  • Galster J., Mik C. (1995), Podstawy europejskiego prawa wspólnotowego. Zarys wykładu, Comer, Toruń, s. 16
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (1997), Dz.U. nr 78 poz. 489, s. 18-35
  • Przyborowska - Klimczak A., Skrzydło - Tefelska E. (1996), Dokumenty Wspólnot Europejskich, Morpol, Lublin, s. 32
  • Rulka M. (red.) (2019), Większości konstytucyjne - wybrane problemy, Przegląd Sejmowy , nr 6, s. 102
  • Rybicki Z. (1980), Mała Encyklopedia Prawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe Stan, Warszawa, s. 819
  • Witkowska M. (2008), Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 162

Autor: Mariola Karasińska, Piotr Urbański

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.