Cele i kluczowe rezultaty

Z Encyklopedia Zarządzania
Cele i kluczowe rezultaty
Polecane artykuły

Cele i kluczowe rezultaty (ang. Objectives and Key Results) – w skrócie OKR, to system wstępnego wyznaczania celów dla firm, zespołów i osób działających indywidualnie. Jest to metodologia zarządzania, która pomaga upewnić się, że całe przedsiębiorstwo skupia swoje wysiłki na tych samych istotnych tematach (J. Doerr 2018, s. 22). Metoda ta zapewnia wybór priorytetów, dogrywanie celów między zespołami oraz mierzenie postępu działań. Wspiera budowanie organizacji produktowej, współpracę oraz tworzenie wartości dla klienta (T. Bienias 2019, s. 1). Metoda OKR wykorzystywana jest między innymi przez firmy takie jak Google, eBay, Spotify, LinkedIn, Twitter. Metoda przeznaczona jest dla zarządzania przedsiębiorstwem oraz projektami.

Historia

Historia metody OKR sięga roku 1954, kiedy to Peter Drucker stworzył metodę MBO (Management by objectives), czyli zarządzanie przez cele. Metodą tą zainspirował się Andy Grove, który zarządzał firmą Intel w latach 70. Wprowadzenie metody OKR spowodowało pasmo bardzo dobrych wyników w firmie Intel. Wspomniany wcześniej Andy Grove został w 1997 roku ogłoszony człowiekiem roku magazynu Time za swoje osiągnięcia w firmie Intel. Metoda OKR zaczęła budzić większe zainteresowanie, gdy John Deorr w 1999 roku zaczął ją wykorzystywać w firmie Google (F. S. H. Mello 2016, s. 15-23).