Forum dyskusyjne

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 20:27, 19 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Forum dyskusyjne
Polecane artykuły


Forum dyskusyjne to internetowa strona dyskusyjna, na której ludzie mogą prowadzić rozmowy w formie opublikowanych wiadomości. Różnią się one od czatów tym, że wiadomości są często dłuższe niż jeden wiersz tekstu i są co najmniej tymczasowo archiwizowane. Ponadto, w zależności od poziomu dostępu użytkownika lub konfiguracji forum, opublikowana wiadomość może wymagać zatwierdzenia przez moderatora, zanim stanie się widoczna.

Fora mają przypisany określony zestaw żargonu; przykład: pojedyncza rozmowa nazywa się "wątkiem" lub tematem.

Forum dyskusyjne ma strukturę hierarchiczną lub drzewiastą: forum może zawierać wiele podfor, z których każda może mieć kilka tematów. W ramach dyskusji na forum każda nowa dyskusja jest nazywana wątkiem i można na nią odpowiedzieć przez dowolną liczbę osób.

W zależności od ustawień forum użytkownicy mogą być anonimowi lub muszą się zarejestrować na forum, a następnie zalogować się, aby publikować wiadomości. Na większości forów użytkownicy nie muszą się logować, aby przeczytać istniejące wiadomości (Naruszewicz-Duchlińska A. 2014).

Typy forów

Wyróżnia się kilka typów forów. Dzielą się one m.in. na poziom dostępu:

  • publiczne
  • prywatne

Drugim kryterium jest zakres poruszanej tematyki:

  • tematyczne
  • sprofilowane

Kolejnym kryterium jest miejsce funkcjonowanie:

  • Odrębna strona WWW
  • Element podstron (Naruszewicz-Duchlińska A. 2014).

Historia

Fora pełnią podobną funkcję jak systemy tablic ogłoszeniowych dial-up i sieci Usenet, które zostały utworzone po raz pierwszy od końca lat 70. Wczesne internetowe fora sięgają aż do 1994 roku, dzięki projektowi WIT W3 Consortium i od tego czasu powstało wiele alternatyw. Poczucie wirtualnej społeczności często rozwija się na forach, które mają zwykłych użytkowników. Technologia, gry wideo, sport, muzyka, moda, religia i polityka to popularne obszary tematów forum, ale istnieją fora poświęcone ogromnej liczbie tematów. Internetowe slang i makra wizerunkowe popularne w Internecie są obfite i szeroko stosowane na forach internetowych.

Jedną z pierwszych stron forum, która jest nadal aktywna, są fora Delphi, raz nazwane Delphi (online service). Usługa z czterema milionami członków pochodzi z 1983 roku.

Dyskusja na forum

Forum preferuje założenie otwartej i swobodnej dyskusji i często przyjmuje de facto standardy. Najczęstsze tematy na forach to pytania, porównania, sondaże opinii i debaty. Nierzadko pojawia się nonsensowne lub niesocjalne zachowanie, gdy ludzie tracą panowanie nad sobą, zwłaszcza jeśli temat jest kontrowersyjny. Słabe zrozumienie różnic w wartościach uczestników jest częstym problemem na forach. Ponieważ odpowiedzi na dany temat często są sformułowane z myślą o czyimś spojrzeniu, dyskusja zazwyczaj przebiega nieco w kilku kierunkach, ponieważ ludzie kwestionują ważność, źródła i tak dalej. Dyskusja okrągła i niejednoznaczność w odpowiedziach mogą rozciągać się na kilkadziesiąt słupków wątku, które ostatecznie kończą się, gdy wszyscy się poddadzą lub rozpamiętywanie się waha, a bardziej interesujący przedmiot przejmie. Często zdarza się, że debata kończy się atakami ad hominem (Ziemba P. 2010).

Struktura

Forum składa się z drzewiastej struktury katalogów. Górny koniec to "Kategorie". Forum można podzielić na kategorie dla odpowiednich dyskusji. W ramach kategorii są pod-fora, a te pod-fora mogą mieć więcej pod-forów. Tematy (potocznie zwane wątkami) znajdują się na najniższym poziomie pod-forów i są to miejsca, w których członkowie mogą rozpocząć dyskusje lub posty. Fora logiczne są zorganizowane w skończony zestaw ogólnych tematów (zwykle z jednym głównym tematem), prowadzonych i aktualizowanych przez grupę znaną jako członkowie, i zarządzane przez grupę zwaną moderatorami. Może również mieć strukturę wykresu. Wszystkie fora dyskusyjne będą używać jednego z trzech możliwych formatów wyświetlania. Każdy z trzech podstawowych formatów wyświetlania forum: Non-Threaded/Semi-Threaded/Fully Threaded, ma swoje zalety i wady. Jeśli wiadomości nie są ze sobą powiązane, najlepszy jest format Non-Threaded. Jeśli użytkownik ma temat wiadomości i wiele odpowiedzi do tego tematu wiadomości, najlepiej jest wybrać format Semi-Threaded. Jeśli użytkownik ma temat wiadomości i odpowiada na ten temat wiadomości oraz odpowiada na odpowiedzi, najlepiej najlepiej jest użyć formatu Fully Threaded (Wodecki A. 2005).

Bibliografia

Autor: Daniel Kozyra