Forum dyskusyjne: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 56: | Linia 56: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Naruszewicz-Duchlińska A. (2014) ''[ | * Naruszewicz-Duchlińska A. (2014) ''[https://www.postscriptum.us.edu.pl/pdf/ps2014_2_2.pdf Nowe media a nowe gatunki – wstępna charakterystyka genologiczna internetowego forum dyskusyjnego]'', ''Postscriptum polonistyczne'', Nr 2 | ||
* Wodecki A. (2005) ''Po co e-learning na uczelni?'', ''Materiały II ogólnopolskiej konferencji'', Nr 17 | * Wodecki A. (2005) ''Po co e-learning na uczelni?'', ''Materiały II ogólnopolskiej konferencji'', Nr 17 | ||
* Ziemba P. (2010) ''Metody oceny jakości portali internetowych'', ''Studia i Materiały'', Nr 27 | * Ziemba P. (2010) ''Metody oceny jakości portali internetowych'', ''Studia i Materiały'', Nr 27 |
Wersja z 21:22, 29 paź 2023
Forum dyskusyjne |
---|
Polecane artykuły |
Forum dyskusyjne to internetowa strona dyskusyjna, na której ludzie mogą prowadzić rozmowy w formie opublikowanych wiadomości. Różnią się one od czatów tym, że wiadomości są często dłuższe niż jeden wiersz tekstu i są co najmniej tymczasowo archiwizowane. Ponadto, w zależności od poziomu dostępu użytkownika lub konfiguracji forum, opublikowana wiadomość może wymagać zatwierdzenia przez moderatora, zanim stanie się widoczna.
Fora mają przypisany określony zestaw żargonu; przykład: pojedyncza rozmowa nazywa się "wątkiem" lub tematem.
Forum dyskusyjne ma strukturę hierarchiczną lub drzewiastą: forum może zawierać wiele podfor, z których każda może mieć kilka tematów. W ramach dyskusji na forum każda nowa dyskusja jest nazywana wątkiem i można na nią odpowiedzieć przez dowolną liczbę osób.
W zależności od ustawień forum użytkownicy mogą być anonimowi lub muszą się zarejestrować na forum, a następnie zalogować się, aby publikować wiadomości. Na większości forów użytkownicy nie muszą się logować, aby przeczytać istniejące wiadomości (Naruszewicz-Duchlińska A. 2014).
TL;DR
Forum dyskusyjne to strona internetowa, na której użytkownicy mogą prowadzić rozmowy w formie wiadomości. Forum może być publiczne lub prywatne, tematyczne lub sprofilowane, oraz może funkcjonować jako odrębna strona lub element podstron. Fora powstały w latach 90. i często rozwijają poczucie wirtualnej społeczności. Dyskusje na forum są otwarte i swobodne, ale mogą prowadzić do sporów i ataków osobistych. Struktura forum opiera się na drzewiastej strukturze katalogów, z kategoriami, pod-forami i tematami. Istnieją trzy podstawowe formaty wyświetlania forum: Non-Threaded, Semi-Threaded i Fully Threaded, zależnie od stopnia powiązania wiadomości.
Typy forów
Wyróżnia się kilka typów forów. Dzielą się one m.in. na poziom dostępu:
- publiczne
- prywatne
Drugim kryterium jest zakres poruszanej tematyki:
- tematyczne
- sprofilowane
Kolejnym kryterium jest miejsce funkcjonowanie:
- Odrębna strona WWW
- Element podstron (Naruszewicz-Duchlińska A. 2014).
Historia
Fora pełnią podobną funkcję jak systemy tablic ogłoszeniowych dial-up i sieci Usenet, które zostały utworzone po raz pierwszy od końca lat 70. Wczesne internetowe fora sięgają aż do 1994 roku, dzięki projektowi WIT W3 Consortium i od tego czasu powstało wiele alternatyw. Poczucie wirtualnej społeczności często rozwija się na forach, które mają zwykłych użytkowników. Technologia, gry wideo, sport, muzyka, moda, religia i polityka to popularne obszary tematów forum, ale istnieją fora poświęcone ogromnej liczbie tematów. Internetowe slang i makra wizerunkowe popularne w Internecie są obfite i szeroko stosowane na forach internetowych.
Jedną z pierwszych stron forum, która jest nadal aktywna, są fora Delphi, raz nazwane Delphi (online service). Usługa z czterema milionami członków pochodzi z 1983 roku.
Dyskusja na forum
Forum preferuje założenie otwartej i swobodnej dyskusji i często przyjmuje de facto standardy. Najczęstsze tematy na forach to pytania, porównania, sondaże opinii i debaty. Nierzadko pojawia się nonsensowne lub niesocjalne zachowanie, gdy ludzie tracą panowanie nad sobą, zwłaszcza jeśli temat jest kontrowersyjny. Słabe zrozumienie różnic w wartościach uczestników jest częstym problemem na forach. Ponieważ odpowiedzi na dany temat często są sformułowane z myślą o czyimś spojrzeniu, dyskusja zazwyczaj przebiega nieco w kilku kierunkach, ponieważ ludzie kwestionują ważność, źródła i tak dalej. Dyskusja okrągła i niejednoznaczność w odpowiedziach mogą rozciągać się na kilkadziesiąt słupków wątku, które ostatecznie kończą się, gdy wszyscy się poddadzą lub rozpamiętywanie się waha, a bardziej interesujący przedmiot przejmie. Często zdarza się, że debata kończy się atakami ad hominem (Ziemba P. 2010).
Struktura
Forum składa się z drzewiastej struktury katalogów. Górny koniec to "Kategorie". Forum można podzielić na kategorie dla odpowiednich dyskusji. W ramach kategorii są pod-fora, a te pod-fora mogą mieć więcej pod-forów. Tematy (potocznie zwane wątkami) znajdują się na najniższym poziomie pod-forów i są to miejsca, w których członkowie mogą rozpocząć dyskusje lub posty. Fora logiczne są zorganizowane w skończony zestaw ogólnych tematów (zwykle z jednym głównym tematem), prowadzonych i aktualizowanych przez grupę znaną jako członkowie, i zarządzane przez grupę zwaną moderatorami. Może również mieć strukturę wykresu. Wszystkie fora dyskusyjne będą używać jednego z trzech możliwych formatów wyświetlania. Każdy z trzech podstawowych formatów wyświetlania forum: Non-Threaded/Semi-Threaded/Fully Threaded, ma swoje zalety i wady. Jeśli wiadomości nie są ze sobą powiązane, najlepszy jest format Non-Threaded. Jeśli użytkownik ma temat wiadomości i wiele odpowiedzi do tego tematu wiadomości, najlepiej jest wybrać format Semi-Threaded. Jeśli użytkownik ma temat wiadomości i odpowiada na ten temat wiadomości oraz odpowiada na odpowiedzi, najlepiej najlepiej jest użyć formatu Fully Threaded (Wodecki A. 2005).
Bibliografia
- Naruszewicz-Duchlińska A. (2014) Nowe media a nowe gatunki – wstępna charakterystyka genologiczna internetowego forum dyskusyjnego, Postscriptum polonistyczne, Nr 2
- Wodecki A. (2005) Po co e-learning na uczelni?, Materiały II ogólnopolskiej konferencji, Nr 17
- Ziemba P. (2010) Metody oceny jakości portali internetowych, Studia i Materiały, Nr 27
Autor: Daniel Kozyra