|
|
Linia 1: |
Linia 1: |
| '''Materializm historyczny''' jest to koncepcja polegająca na założeniu, że kwestie ekonomiczne są główną determinantą formowania się świadomości społecznej oraz że biorą one znaczący udział w tworzeniu systemów polityczno-prawnych danego państwa. Autorem tego zagadnienia jest wybitny niemiecki filozof [[Karol Marks]]. | | '''Materializm historyczny''' jest to koncepcja polegająca na założeniu, że kwestie ekonomiczne są główną determinantą formowania się świadomości społecznej oraz że biorą one znaczący udział w tworzeniu systemów polityczno-prawnych danego państwa. Autorem tego zagadnienia jest wybitny niemiecki filozof [[Karol Marks]]. |
|
| |
| ludzie wchodzą w określone, konieczne, niezależne od ich woli stosunki, w stosunki produkcji, które odpowiadają określonemu szczeblowi rozwoju ich materialnych sił wytwórczych.
| |
| Całokształt tych stosunków produkcji stanowi ekonomiczną
| |
| strukturę społeczeństwa, realną podstawę, na której wznosi się nadbudowa prawna i polityczna i której odpowiadają
| |
| określone formy świadomości społecznej. Sposób produkcji
| |
| życia materialnego warunkuje społeczny, polityczny i duchowy proces życia w ogóle. Nie świadomość ludzi określa
| |
| ich byt, lecz przeciwnie, ich byt społeczny określa ich świadomość”. Stwierdzając, iż to byt określa świadomość – a nie
| |
| odwrotnie – wskazuje się na to, iż ów byt, czyli wyznaczone
| |
| stosunkami produkcji warunki ludzkiego działania determinują obiektywnie istniejące, możliwe ramy tych działań.
| |
| Stworzony przez Marksa rodzaj determinizmu ekonomicznego zakłada istnienie związku przyczynowo-skutkowego
| |
| między kształtem, formą poszczególnych systemów polityczno-prawnych, systemów wiedzy ludzkiej oraz świadomości
| |
| społecznej a tworzącymi je sposobami produkcji będącymi
| |
| konsekwencją określonych, materialnych warunków egzystencji poszczególnych społeczeństw oraz grup ludzkich.
| |
| Zdaniem Marksa określone stosunki produkcji odpowiadające aktualnemu stanowi sił wytwórczych stanowią fundament, swego rodzaju bazę, na której „wznosi
| |
| się” nadbudowa polityczno-prawna poszczególnych państw
| |
| oraz społeczeństw. Oznacza to sytuację, w której dominujący w danym okresie sposób wytwarzania oraz dystrybucji
| |
| dóbr ekonomicznych warunkuje, determinuje – w ostatniej
| |
|
| |
| ludzie wchodzą w określone, konieczne, niezależne od ich woli stosunki, w stosunki produkcji, które odpowiadają określonemu szczeblowi rozwoju ich materialnych sił wytwórczych.
| |
| Całokształt tych stosunków produkcji stanowi ekonomiczną
| |
| strukturę społeczeństwa, realną podstawę, na której wznosi się nadbudowa prawna i polityczna i której odpowiadają
| |
| określone formy świadomości społecznej. Sposób produkcji
| |
| życia materialnego warunkuje społeczny, polityczny i duchowy proces życia w ogóle. Nie świadomość ludzi określa
| |
| ich byt, lecz przeciwnie, ich byt społeczny określa ich świadomość”. Stwierdzając, iż to byt określa świadomość – a nie
| |
| odwrotnie – wskazuje się na to, iż ów byt, czyli wyznaczone
| |
| stosunkami produkcji warunki ludzkiego działania determinują obiektywnie istniejące, możliwe ramy tych działań.
| |
| Stworzony przez Marksa rodzaj determinizmu ekonomicznego zakłada istnienie związku przyczynowo-skutkowego
| |
| między kształtem, formą poszczególnych systemów polityczno-prawnych, systemów wiedzy ludzkiej oraz świadomości
| |
| społecznej a tworzącymi je sposobami produkcji będącymi
| |
| konsekwencją określonych, materialnych warunków egzystencji poszczególnych społeczeństw oraz grup ludzkich.
| |
| Zdaniem Marksa określone stosunki produkcji odpowiadające aktualnemu stanowi sił wytwórczych stanowią fundament, swego rodzaju bazę, na której „wznosi
| |
| się” nadbudowa polityczno-prawna poszczególnych państw
| |
| oraz społeczeństw. Oznacza to sytuację, w której dominujący w danym okresie sposób wytwarzania oraz dystrybucji
| |
| dóbr ekonomicznych warunkuje, determinuje – w ostatniej
| |
|
| |
| ludzie wchodzą w określone, konieczne, niezależne od ich woli stosunki, w stosunki produkcji, które odpowiadają określonemu szczeblowi rozwoju ich materialnych sił wytwórczych.
| |
| Całokształt tych stosunków produkcji stanowi ekonomiczną
| |
| strukturę społeczeństwa, realną podstawę, na której wznosi się nadbudowa prawna i polityczna i której odpowiadają
| |
| określone formy świadomości społecznej. Sposób produkcji
| |
| życia materialnego warunkuje społeczny, polityczny i duchowy proces życia w ogóle. Nie świadomość ludzi określa
| |
| ich byt, lecz przeciwnie, ich byt społeczny określa ich świadomość”. Stwierdzając, iż to byt określa świadomość – a nie
| |
| odwrotnie – wskazuje się na to, iż ów byt, czyli wyznaczone
| |
| stosunkami produkcji warunki ludzkiego działania determinują obiektywnie istniejące, możliwe ramy tych działań.
| |
| Stworzony przez Marksa rodzaj determinizmu ekonomicznego zakłada istnienie związku przyczynowo-skutkowego
| |
| między kształtem, formą poszczególnych systemów polityczno-prawnych, systemów wiedzy ludzkiej oraz świadomości
| |
| społecznej a tworzącymi je sposobami produkcji będącymi
| |
| konsekwencją określonych, materialnych warunków egzystencji poszczególnych społeczeństw oraz grup ludzkich.
| |
| Zdaniem Marksa określone stosunki produkcji odpowiadające aktualnemu stanowi sił wytwórczych stanowią fundament, swego rodzaju bazę, na której „wznosi
| |
| się” nadbudowa polityczno-prawna poszczególnych państw
| |
| oraz społeczeństw. Oznacza to sytuację, w której dominujący w danym okresie sposób wytwarzania oraz dystrybucji
| |
| dóbr ekonomicznych warunkuje, determinuje – w ostatniej
| |
|
| |
|
|
| |
|