Dobra praktyka dystrybucyjna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(Utworzono nową stronę)
 
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
==Strona w opracowaniu==
==w opracowaniu==
'''Dobra Praktyka Dystrybucyjna '''(ang. Good Distribution Practice) jest praktyką, która gwarantuje bezpieczne przyjmowanie, transportowanie, przechowywanie i wydawanie produktów leczniczych. Dotyczy przedsiębiorców prowadzących obrót hurtowy ww. produktami (z wyłączeniem produktów leczniczych weterynaryjnych oraz pośredników w obrocie takimi produktami leczniczymi) na terytorium Polski oraz Unii Europejskiej.
Źródło: ''Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne Dz.U.2020.944 t.j.'' <ref name="Dukaj I. 2008, s. 12">Dukaj I. 2008, s. 12</ref>.
Zgodnie z artykułem 78 ust.1 pkt. 4 Prawa farmaceutycznego przestrzeganie '''Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej''' należy do obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego hurtownię farmaceutyczną.
Zasady Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej opracowano na podstawie wytycznych Komisji Europejskiej oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego (2011/62/UE z dnia 8 czerwca 2011r.).
 
==Wymagania względem pracowników==
Wszyscy pracownicy zaangażowani w dystrybucję hurtową powinni być przeszkoleni w zakresie wymogów Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej.
W przypadku produktów, do których należy zastosować bardziej rygorystyczne warunki, personel powinien przejść specjalne szkolenia. Do tej grupy należą:
* produkty niebezpieczne,
* materiały promieniotwórcze,
* produkty, z którymi wiąże się szczególne ryzyko nadużycia (w tym substancje odurzające i psychotropowe)
* produkty wrażliwe na temperaturę
 
==Zakres prawny  Dobrej Praktyki Produkcyjnej==
W zakresie prawnym Dobra Praktyka Dystrybucji obejmuje:
* utrzymanie właściwego stanu technicznego i sanitarnego lokalu hurtowni farmaceutycznej,
* zasady przechowywania produktów leczniczych,
* zasady i tryb przyjmowania oraz wydawania produktów leczniczych,
* warunki transportu i załadunku produktów leczniczych,
* prawidłowe prowadzenie hurtowni farmaceutycznej,
* sposób powierzania zastępstwa kierownika hurtowni jako osoby wykwalifikowanej, odpowiedzialnej za prowadzenie hurtowni.
 
 
 
==Certyfikat DPD==
Uzyskanie certyfikatu potwierdza spójność systemów zarządzania jakością w całym łańcuchu dostaw. Począwszy od dostawy surowców do fabryk, aż po docelową wysyłkę gotowych leków do odbiorców.
Działania podejmowane w zakresie dystrybucji są jasno zdefiniowane i podlegają systematycznemu przeglądowi.  Wydawany jest na okres 3 lat, uwzględniając konieczność przeprowadzenia 2 audytów sprawdzających.
 
 
==Jak uzyskać certyfikat DPD==
Certyfikat wystawiany jest przez firmę zajmującą się kwestiami bezpieczeństwa i jakości.
Spełnienie wymagań potwierdzenie realizacji zasad i spełniania norm poprzez wizytę audytorów w celu oceny funkcjonowania organizacji wytycznych z dnia 5.11.2013 gwarantuje, że poddany analizie podmiot posiada m.in.
• analizę ryzyka,
• kwalifikację procesu transportu,
• politykę walidacyjną i główny plan walidacji,
• wprowadzone procedury dotyczące:
– zasad spedycji, załadunku, transportu i rozładunku,
– reklamacji i zwrotów,
– postępowania awaryjnego,
– przeprowadzania audytów wewnętrznych,
– ubezpieczania przesyłek,
– bezpieczeństwa transportu,
• kwalifikację:
– personelu,
– podwykonawców (umowy jakościowe),
– pojazdów transportowych,
• odpowiednio wykwalifikowany personel, również objęty certyfikatem.
 
 
 
• transport farmaceutyczny,
• dystrybucję produktów leczniczych,
• magazyn leków.
 
 
 
==Przypisy==
<references />
 
==Bibliografia==
* Bieleń A., Kulińska K. (2015)., ''[http://zeszyty.fem.put.poznan.pl/Dobra-praktyka-dystrybucyjna-w-obsludze-logistycznej-hurtowego-obrotu-produktami,126696,0,2.html DOBRA PRAKTYKA DYSTRYBUCYJNA W OBSŁUDZE LOGISTYCZNEJ HURTOWEGO OBROTU PRODUKTAMI LECZNICZYMI]'' Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. [[Organizacja]] i [[Zarządzanie]], (64), s.8-9
 
{{a|Gabriela Macięga}}
[[Kategoria:Style kierowania]]
[[Kategoria:Psychologia]]
{{stub}}
{{stub}}

Wersja z 22:16, 14 kwi 2021

w opracowaniu

Dobra Praktyka Dystrybucyjna (ang. Good Distribution Practice) jest praktyką, która gwarantuje bezpieczne przyjmowanie, transportowanie, przechowywanie i wydawanie produktów leczniczych. Dotyczy przedsiębiorców prowadzących obrót hurtowy ww. produktami (z wyłączeniem produktów leczniczych weterynaryjnych oraz pośredników w obrocie takimi produktami leczniczymi) na terytorium Polski oraz Unii Europejskiej. Źródło: Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne Dz.U.2020.944 t.j. [1]. Zgodnie z artykułem 78 ust.1 pkt. 4 Prawa farmaceutycznego przestrzeganie Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej należy do obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego hurtownię farmaceutyczną. Zasady Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej opracowano na podstawie wytycznych Komisji Europejskiej oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego (2011/62/UE z dnia 8 czerwca 2011r.).

Wymagania względem pracowników

Wszyscy pracownicy zaangażowani w dystrybucję hurtową powinni być przeszkoleni w zakresie wymogów Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej. W przypadku produktów, do których należy zastosować bardziej rygorystyczne warunki, personel powinien przejść specjalne szkolenia. Do tej grupy należą:

  • produkty niebezpieczne,
  • materiały promieniotwórcze,
  • produkty, z którymi wiąże się szczególne ryzyko nadużycia (w tym substancje odurzające i psychotropowe)
  • produkty wrażliwe na temperaturę

Zakres prawny Dobrej Praktyki Produkcyjnej

W zakresie prawnym Dobra Praktyka Dystrybucji obejmuje:

  • utrzymanie właściwego stanu technicznego i sanitarnego lokalu hurtowni farmaceutycznej,
  • zasady przechowywania produktów leczniczych,
  • zasady i tryb przyjmowania oraz wydawania produktów leczniczych,
  • warunki transportu i załadunku produktów leczniczych,
  • prawidłowe prowadzenie hurtowni farmaceutycznej,
  • sposób powierzania zastępstwa kierownika hurtowni jako osoby wykwalifikowanej, odpowiedzialnej za prowadzenie hurtowni.


Certyfikat DPD

Uzyskanie certyfikatu potwierdza spójność systemów zarządzania jakością w całym łańcuchu dostaw. Począwszy od dostawy surowców do fabryk, aż po docelową wysyłkę gotowych leków do odbiorców. Działania podejmowane w zakresie dystrybucji są jasno zdefiniowane i podlegają systematycznemu przeglądowi. Wydawany jest na okres 3 lat, uwzględniając konieczność przeprowadzenia 2 audytów sprawdzających.


Jak uzyskać certyfikat DPD

Certyfikat wystawiany jest przez firmę zajmującą się kwestiami bezpieczeństwa i jakości. Spełnienie wymagań potwierdzenie realizacji zasad i spełniania norm poprzez wizytę audytorów w celu oceny funkcjonowania organizacji wytycznych z dnia 5.11.2013 gwarantuje, że poddany analizie podmiot posiada m.in. • analizę ryzyka, • kwalifikację procesu transportu, • politykę walidacyjną i główny plan walidacji, • wprowadzone procedury dotyczące: – zasad spedycji, załadunku, transportu i rozładunku, – reklamacji i zwrotów, – postępowania awaryjnego, – przeprowadzania audytów wewnętrznych, – ubezpieczania przesyłek, – bezpieczeństwa transportu, • kwalifikację: – personelu, – podwykonawców (umowy jakościowe), – pojazdów transportowych, • odpowiednio wykwalifikowany personel, również objęty certyfikatem.


• transport farmaceutyczny, • dystrybucję produktów leczniczych, • magazyn leków.


Przypisy

  1. Dukaj I. 2008, s. 12

Bibliografia

Autor: Gabriela Macięga

At work.png

To jest zalążek artykułu.
Jeśli posiadasz kompetencje i uprawnienia, możesz go rozbudować.
Usuń tę informację po rozbudowie hasła