Materializm historyczny: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Materializm historyczny''' jest to koncepcja polegająca na założeniu, że kwestie ekonomiczne są główną determinantą formowania się świadomości społecznej oraz że biorą one znaczący udział w tworzeniu systemów polityczno-prawnych danego państwa. Autorem tego zagadnienia jest znany niemiecki filozof [[Karol Marks]]. | '''Materializm historyczny''' jest to koncepcja polegająca na założeniu, że kwestie ekonomiczne są główną determinantą formowania się świadomości społecznej oraz że biorą one znaczący udział w tworzeniu systemów polityczno-prawnych danego państwa. Autorem tego zagadnienia jest znany niemiecki filozof [[Karol Marks]]. | ||
==Siła wytwórcza jako podstawa rozwoju historycznego== | |||
Karol Marks zwraca uwagę na dużą zależność między metodami wytwarzania oraz dostarczania dóbr, a tempem oraz kierunkiem biegu historii danego społeczeństwa. Fundamentem do tego jest zapewnienie podstawowych elementów egzystencji jak: | |||
*jedzenie | |||
*picie | |||
*ubiór | |||
*miejsce zamieszkania | |||
Dopiero po tym jak człowiek zaspokoi wyżej wymienione potrzeby będzie mógł podejmować bardziej złożone działania. Nie wiąże się to jednak z tym, że ludzie będą motywować wszystkie swoje działania kwestiami ekonomiczno-bytowymi tylko ma za zadanie pokazać nam istotę związku pomiędzy wielkością siły wytwórczej i przyrostu możliwości technologicznych, a kształtowaniem się systemów działania oraz myślenia reprezentowanych przez dane społeczeństwo. | |||
Wersja z 16:42, 7 sty 2023
Materializm historyczny jest to koncepcja polegająca na założeniu, że kwestie ekonomiczne są główną determinantą formowania się świadomości społecznej oraz że biorą one znaczący udział w tworzeniu systemów polityczno-prawnych danego państwa. Autorem tego zagadnienia jest znany niemiecki filozof Karol Marks.
Siła wytwórcza jako podstawa rozwoju historycznego
Karol Marks zwraca uwagę na dużą zależność między metodami wytwarzania oraz dostarczania dóbr, a tempem oraz kierunkiem biegu historii danego społeczeństwa. Fundamentem do tego jest zapewnienie podstawowych elementów egzystencji jak:
- jedzenie
- picie
- ubiór
- miejsce zamieszkania
Dopiero po tym jak człowiek zaspokoi wyżej wymienione potrzeby będzie mógł podejmować bardziej złożone działania. Nie wiąże się to jednak z tym, że ludzie będą motywować wszystkie swoje działania kwestiami ekonomiczno-bytowymi tylko ma za zadanie pokazać nam istotę związku pomiędzy wielkością siły wytwórczej i przyrostu możliwości technologicznych, a kształtowaniem się systemów działania oraz myślenia reprezentowanych przez dane społeczeństwo.
Przypisy
Bibliografia
Autor: Dominik Wojdyła