Ocena negocjacji: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
|||
Linia 18: | Linia 18: | ||
==Rodzaje celów negocjacji== | ==Rodzaje celów negocjacji== | ||
(R.J. Lewicki, D.M. Saunders, B.Barry 2005) | Rodzaje celów negocjacji wyróżnia się ze za pomocą sześciu kryteriów. Należą do nich (R.J. Lewicki, D.M. Saunders, B.Barry 2005): | ||
* przedmiot - cele merytoryczne (zwykle materialne) i cele psychologiczne (niematerialne), | |||
* relacje między celami - cele wspólne, cele sprzeczne i cele różne, | |||
* możliwości pomiaru - cele mierzalne i cele niewymierne, | |||
* punkt widzenia - cele negocjatora, cele zespołu negocjacyjnego, cele przedsiębiorstwa, | |||
* sposób opisu - cele formalne i cele nieformalne, | |||
* waga (istotność) - cele najmniej ważne, cele mniej istotne, cele bardzo ważne. | |||
==Fazy procesu negocjacji== | ==Fazy procesu negocjacji== |
Wersja z 21:05, 1 kwi 2022
Ocena negocjacji jest procesem, który występuje w jednej z wyróżnianych faz negocjacji. Dokonanie oceny efektywności omawianego procesu nie jest łatwym zadaniem. Zawiera między innymi sprawdzenie, czy zostały osiągnięte założone cele, w jakim zakresie i jakim kosztem zostały osiągnięte. Wartości te mogą być wyłącznie szacowane w przybliżony sposób. Istotną częścią przeprowadzenia oceny negocjacji jest wyciągnięcie wniosków. Umożliwiają one doskonalenie umiejętności prowadzenia negocjacji w przyszłości, jak i usprawnienie samego procesu (H. Raiffa 1982).
Charakterystyka procesu oceny negocjacji
Ocena procesu negocjacji składa się z kilku etapów, w których występują odmienne zadania. (A. Kozina 2017, s. 164-165):
- określenie celu i przedmiotu oceny -
- zestawienie kryteriów oceny -
- opracowanie wzorców oceny -
- opracowanie zasad oceny -
- dokonanie oceny -
- weryfikacja oceny -
Kryteria oceny procesu negocjacji
Skuteczna ocena procesu negocjacji jest możliwa za pomocą wyznaczonych kryteriów. Obejmują one (A. Kozina 2017, s. 168):
- sekwencję realizowanych działań i posunięć stron,
- zachowanie negocjatorów,
- komunikację interpersonalną,
- relacje między stronami i klimat negocjacji.
Rodzaje celów negocjacji
Rodzaje celów negocjacji wyróżnia się ze za pomocą sześciu kryteriów. Należą do nich (R.J. Lewicki, D.M. Saunders, B.Barry 2005):
- przedmiot - cele merytoryczne (zwykle materialne) i cele psychologiczne (niematerialne),
- relacje między celami - cele wspólne, cele sprzeczne i cele różne,
- możliwości pomiaru - cele mierzalne i cele niewymierne,
- punkt widzenia - cele negocjatora, cele zespołu negocjacyjnego, cele przedsiębiorstwa,
- sposób opisu - cele formalne i cele nieformalne,
- waga (istotność) - cele najmniej ważne, cele mniej istotne, cele bardzo ważne.
Fazy procesu negocjacji
Do faz procesu negocjacji należy (K. Bakalarski 2012):
- planowanie negocjacji,
- negocjacje właściwe,
- zakończenie negocjacji (w tym etapie występuje ocena negocjacji).
Bibliografia
- Bakalarski K. (2012), Negocjacje, Collegium Bobolanum, Warszawa
- Chmielecki M. (2020), Techniki negocjacji i wywierania wpływu, Helion, Gliwice
- Kozina A. (2014), Negocjacje w przedsiębiorstwie z perspektywy zarządzania projektami, "Modern Management Review", nr 21
- Kozina A. (2015), Przegląd koncepcji badania negocjacji, "Organizacja i Kierowaie", nr 3
- Kozina A. (2017), Wymiary i parametry sytuacji negocjacyjnej, "Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr 1
- Kozina A. (2017), Wymiary i kryteria oceny negocjacji w przedsiębiorstwie, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr 12
- Kozina A. (2018), Wymiary i kryteria sukcesu negocjacji, "Zarządzanie i Finanse", nr 3
- Kozina A., Zioła-Kowalczyk E. (2018), Kryteria oceny relacji pomiędzy partnerami negocjacji, "Studia i Prace WNEiZ US", nr 52
- Lewicki R.J., Saunders D.M., Barry B. (2005), Zasady negocjacji. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań
- Raiffa H. (1982), The Art And Science Of Negotiation, "Belknap Press", Cambridge
Autor: Magdalena Węglarz