Koordynator: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
==Cechy koordynatora== | ==Cechy koordynatora== | ||
Do głównych '''cech koordynatora''' należy (M. Gellert, C. Nowak 2008): | Do głównych '''cech koordynatora''' należy (M. Gellert, C. Nowak 2008): | ||
* efektywne wykorzystanie zasobów zespołu | * efektywne wykorzystanie zasobów zespołu, | ||
* uważne słuchanie | * uważne słuchanie, | ||
* dążenie do celu | * dążenie do celu, | ||
* entuzjazm | * entuzjazm, | ||
* pewność siebie | * pewność siebie, | ||
* opanowanie | * opanowanie, | ||
* ufność. | * ufność. | ||
==Dopuszczalne słabości koordynatora== | ==Dopuszczalne słabości koordynatora== | ||
Do potencjalnych '''słabości koordynatora''', które są dopuszczalne podczas pracy w zespole, należy (M. Belbin 2003, s. 38): | Do potencjalnych '''słabości koordynatora''', które są dopuszczalne podczas pracy w zespole, należy (M. Belbin 2003, s. 38): | ||
* częsty brak ambicji | * częsty brak ambicji, | ||
* czasowe lenistwo | * czasowe lenistwo, | ||
* dominacja w zespole. | * dominacja w zespole. | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
==Zadania koordynatora== | ==Zadania koordynatora== | ||
Koordynator należy do jednej z ról, która jest ukierunkowana na ludzi. Jego rola podczas rozwoju zespołu i realizacji zadań jest ściśle określona. Do jego najważniejszych zadań należy (A. Trompenaars, C. Hampoler Turner 2005, s. 116-117): | Koordynator należy do jednej z ról, która jest ukierunkowana na ludzi. Jego rola podczas rozwoju zespołu i realizacji zadań jest ściśle określona. Do jego najważniejszych zadań należy (A. Trompenaars, C. Hampoler Turner 2005, s. 116-117): | ||
* budowanie zespołu | * budowanie zespołu, | ||
* mobilizowanie i motywowanie zespołu | * mobilizowanie i motywowanie zespołu, | ||
* organizacja pracy | * organizacja pracy, | ||
* nadzorowanie pracy. | * nadzorowanie pracy. | ||
Wersja z 18:20, 31 mar 2022
Koordynator (nazywany również naturalnym liderem) jest jedną z ról pełnionych w zespole, które zostały zdefiniowane przez M. Belbina. Umie on kierować zasobami ludzkimi i wykorzystywać je w odpowiedni sposób. Koordynator jest osobą silnie dominującą, otwartą, jak i również zrównoważoną. Posiada on predyspozycje do bycia naturalnym liderem grupy. Koordynator nie wymaga bezwzględnego posłuszeństwa członków zespołu. Dominuje on przez swój prestiż. Budzi też ogromny szacunek. Koordynator porządkuje cele w projekcie i nadaje im pierwszeństwo. Ustala plany do zrealizowania przez zespół oraz koordynuje pracę jego członków. Potrafi on słuchać przedstawianych mu uwag, a przekazanymi informacjami posługuje się głównie podczas procesu motywowania innych. Do ludzi i ich pracy podchodzi indywidualnie, dzięki czemu w zespole stawia na komunikowanie się. Zawsze uważnie słucha opinii i zdania współpracowników. W trakcie dyskusji zazwyczaj nie wysuwa własnych propozycji, najczęściej zadaje pytania. Koordynator często jest postrzegany jako zręczny manipulator. Interweniuje tylko w sytuacjach krytycznych (M. Belbin 2003, s. 94-95).
Cechy koordynatora
Do głównych cech koordynatora należy (M. Gellert, C. Nowak 2008):
- efektywne wykorzystanie zasobów zespołu,
- uważne słuchanie,
- dążenie do celu,
- entuzjazm,
- pewność siebie,
- opanowanie,
- ufność.
Dopuszczalne słabości koordynatora
Do potencjalnych słabości koordynatora, które są dopuszczalne podczas pracy w zespole, należy (M. Belbin 2003, s. 38):
- częsty brak ambicji,
- czasowe lenistwo,
- dominacja w zespole.
Niedopuszczalne słabości koordynatora
Jedną z jego najczęściej wymienianych słabości, z którą można się spotkać, a zdecydowanie jest niedopuszczalna i może zarówno zaszkodzić jednostce, jak i całemu zespołowi, jest przekonanie koordynatora, że to jemu należą się wszelkie pochwały za pracę i wysiłek całego zespołu (M. Belbin 2003, s. 77).
Zadania koordynatora
Koordynator należy do jednej z ról, która jest ukierunkowana na ludzi. Jego rola podczas rozwoju zespołu i realizacji zadań jest ściśle określona. Do jego najważniejszych zadań należy (A. Trompenaars, C. Hampoler Turner 2005, s. 116-117):
- budowanie zespołu,
- mobilizowanie i motywowanie zespołu,
- organizacja pracy,
- nadzorowanie pracy.
Podział ról w zespole
Bardzo istotnym kryterium doboru osób do zespołu są ich role zespołowe. Role zespołowe są to predyspozycje każdego z członków do pełnienia w zespole danych funkcji, rozwiązywania konkretnych zadań i określonego stylu pracy. Menedżerowie i liderzy często nie wyobraża sobie nie wyznaczenia ról w sowim zespole projektowym. Podczas koordynowania ról wśród członków zespołów ważne jest zarówno wykorzystywanie atutów każdego z nich, jak i również akceptowanie ich wad. Dzięki temu można realizować zadania w najskuteczniejszy sposób i osiągnąć balans w zarządzanym zespole (J. Kaczmarska-Krawczak 2013, s. 56-57).
Tworząc zespół, należy zachowywać kilka zasad dotyczących przyznawania ról. Stanowisko lidera powinien objąć koordynator lub lokomotywa. Następne stanowisko zajmuje myśliciel, generujący nowe pomysły, a kolejne krytyk wartościujący, który jest równoważącą osobowością zespołu. Nie należy zapominać o pozostałych rolach zespołowych, ponieważ są one bardzo istotne, żeby zarządzać zespołem w satysfakcjonujący i produktywny sposób (M. Gellert, C. Nowak 2008, s. 22).
Podział ról w zespole udowadnia, że każdy z pracowników powinien być wybierany nie tylko poprzez sprawdzenie posiadanej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Bardzo istotne są cechy i predyspozycje osobowościowe każdego z członków. Przez brak właściwego zorganizowania obowiązków niemożliwe jest zrealizowanie danego zadania, a przez brak przyjaznej atmosfery niemożliwe jest znalezienie, sprawdzenie i wprowadzenie jakiegokolwiek usprawnienia (M. Belbin 2003, s. 40-41).
Bibliografia
- Belbin M. (2003), Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
- Gellert M., Nowak C. (2008), Zespół, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
- Grzegorczyk S., Wachowiak P. (2018), Kompetencje kierowników zespołu projektowego,"Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", nr 159
- Kaczmarska-Krawczak J. (2013), Uwarunkowania kształtowania zespołu projektowego organizacji, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr 11
- Klimiuk J. (2009), Rola kierownika projektu oraz zespołu projektowego w zarządzaniu projektami, "Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza", nr 3
- Kromer B., Jackiewicz M. (2015), Role pracowników w tworzeniu efektywnego zespołu, "Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej", nr 19
- Trompenaars F., Hampden-Turner C. (2005), Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
- Żuraw P. (2011), Skuteczny, rozsądny i etyczny menedżer, jako koordynator procesu zarządzania, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr 3
Autor: Magdalena Węglarz