|
|
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) |
Linia 1: |
Linia 1: |
| {{infobox4
| | #REDIRECT [[Socjotechnika]] |
| |list1=
| |
| <ul>
| |
| <li>[[Dynamika grupowa]]</li>
| |
| <li>[[Humanizacja pracy]]</li>
| |
| <li>[[Model organizacji]]</li>
| |
| <li>[[Analiza progowa]]</li>
| |
| <li>[[Zadania lidera]]</li>
| |
| <li>[[Cechy zespołu]]</li>
| |
| <li>[[Etapy tworzenia zespołu]]</li>
| |
| <li>[[Rozwiązywanie konfliktów]]</li>
| |
| <li>[[Nawyk]]</li>
| |
| </ul>
| |
| }}
| |
| | |
| | |
| [[Socjotechnika]] to nauka praktyczna, która zajmuje się tym, jak formułować reguły działania w oparciu o zależności między faktami i jak przy uwzględnieniu omawianych ocen realizować zamierzone skutki społeczne. W celu sprawnego kierowania daną [[Organizacja|organizacją]], należy podjąć odpowiednie działania ukierunkowane na grupę bądź grupy ludzi znajdujących się w danej organizacji. | |
| | |
| ==Zastosowanie==
| |
| Zachowanie danej grupy nie może być wyjaśnione tylko poprzez odwołanie się do cech, postaw, [[Motywacja|motywacji]] i jednostek. Niezbędna jest także [[wiedza]] o ich usytuowaniu w [[Społeczeństwo|społeczeństwie]], wzajemnych powiązaniach, przynależności. W procesie formułowania dobrze zgranej i optymalnej grupy potrzebnej do wykonania danego zadania, projekty, etc., należy przeanalizować przyczyny skłaniające daną osobę do uczestnictwa w danym przedsięwzięciu. Wiedza o potrzebach, które zaspokajane są przez przynależność grupową daje nam możliwość wyboru odpowiednich technik oddziaływania zarówno na jednostkę jak i na całą grupę. Każda z osób będzie posiadać pakiet osobnych potrzeb jednakże u każdej z nich pojawią się [[hierarchia potrzeb|potrzeby uniwersalne]] takie jak:
| |
| * [[potrzeba]] bezpieczeństwa,
| |
| * potrzeba uznania,
| |
| * potrzeba nowych doświadczeń,
| |
| * potrzeba oddźwięku emocjonalnego.
| |
| | |
| Sensem istnienia grupy celowej w organizacji jest wspólnota zadań, jednakże uczestnictwo w grupie powinno wiązać się z zaspokojeniem społecznych potrzeb człowieka. Sprawne i efektywne działanie grupy jest uwarunkowane od ustalonych [[Norma|norm]] i zasad. Ich skuteczność jest warunkowana przez ich logiczną spójność. By była ona zachowana należy przestrzegać następujących zasad:
| |
| * normy nie powinny zaprzeczać jedna drugiej, tak aby podejmowane działania również nie były sprzeczne,
| |
| * normy powinny być powiązane w sposób funkcjonalny,
| |
| * normy szczegółowe powinny być podporządkowane normom ogólnym.
| |
| <google>ban728t</google>
| |
| Czynnikiem dynamizującym działania grupy, jest przyjmowanie przez jej uczestników, uczestników trakcie realizacji konkretnych [[cel]]ów, pewnych zadań dodatkowych. Poniżej wymienione zostały następujące funkcje, jakie najczęściej są podejmowane przez uczestników grupy:
| |
| * inicjator - ten który wysuwa nowe idee, problemy i sposoby rozwiązań,
| |
| * poszukujący informacji,
| |
| * analizujący związki,
| |
| * integrujący idee,
| |
| * ukierunkowujący działalność grupy,
| |
| * krytyk wskazujący minusy, słabe punkty,
| |
| * stymulujący działanie grupy,
| |
| * kronikarz grupy,
| |
| * motywujący do działania,
| |
| * [[negocjator]], harmonizujący różnice,
| |
| * ułatwiający i przyspieszający przepływ informacji,
| |
| * komentator,
| |
| * zwolennik, przyjmujący rolę pasywną.
| |
| | |
| ==Bibliografia==
| |
| * Karwińska A., ''Typy działań socjotechnicznych w organizacji'' wyd. AE Kraków 1988, str. 10.
| |
| * Karwińska A., Mikołowski J., Pacholski M., ''Typy działań socjotechnicznych a funkcjonowanie organizacji'' wyd. AE Kraków 2002, rozd. 2.3, str. 65-78.
| |
| | |
| {{a|Maciej Trocha}}
| |
| [[Kategoria:Motywacja]]
| |
| <!--[[en:managerial sociotechnics]]-->
| |