Źródła innowacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 30 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{stub}}
Każda innowacja ma swoje źródło, miejsce, w którym została zainicjowana. Impuls lub bodziec, który stał się inspiracją do innowacji, jest utożsamiany ze źródłem innowacji<ref>A. Karasek 2014 s.48</ref> Źródłem innowacji może być to wszystko, co generuje określone idee, pomysły, projekty i może stać się przyczyną poszukiwania, czy odnajdywania rzeczy nowych, podejmowania przedsięwzięć, wprowadzania ich w życie i doskonalenia<ref>J.Penc 1999 s.157</ref>
[[Kategoria:Przedsiębiorczość]]
 
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]]
==TL;DR==
Artykuł omawia różne klasyfikacje źródeł innowacji. Autorzy przedstawiają 7 źródeł innowacji według Petera Druckera, takie jak nieoczekiwane zdarzenia czy zmiany w strukturze rynku. Następnie przedstawiają klasyfikację według pochodzenia, w tym krajowe i zagraniczne źródła innowacji. Na koniec omawiają klasyfikację według miejsca powstania, wyróżniając źródła wewnętrzne i zewnętrzne.
 
==Pierwsza klasyfikacja źródeł innowacji==
Istnieje wiele klasyfikacji źródeł innowacji. Jedną z pierwszych zaproponował P. Drucker. Uważa on, że innowacja wymaga śledzenia 7 źródeł. Pierwsze cztery odnoszą się do wnętrza organizacji, kolejne trzy natomiast do zmian w jej otoczeniu. Są to:
# Nieoczekiwane zdarzenie - powodzenie, niepowodzenie, zdarzenie zewnętrzne - Nieoczekiwane powodzenie stwarza najwięcej okazji do innowacji i nie jest bardziej ryzykowne od innych źródeł. Niemniej jednak jest ono często ignorowane i odrzucane przez kierownictwo, które nie dostrzega w nim szansy na nowe pomysły.
# Niezgodność między rzeczywistością a wyobrażeniami o niej - Niezgodność jest symptomem zmiany, która się wydarzyła bądź którą można spowodować. Najszybciej mogą ją dostrzec ludzie działający w danym przemyśle, rynku czy procesie.
# Innowacja wynikająca z potrzeb procesu - Potrzeba jest zawsze źródłem innowacji, a nawet ważną okazją do jej wykreowania. Potrzeba ta tkwi wewnątrz procesu stosowanego w danym przemyśle czy dziedzinie usług.
# Zmiany w strukturze przemysłu lub w strukturze rynku, które wszystkich zaskakują - Zmiana w strukturze przemysłu czy rynku jest nie tylko zagrożeniem, ale i poważną okazją do innowacji. Wymaga ona przedsiębiorczości od każdego uczestnika tego przemysłu.
# Demografia (zmiany w populacji) - Ze wszystkich zmian zewnętrznych zmiany demograficzne są najwyraźniej widoczne i można z wyprzedzeniem określić ich skutki. Demografia ma duży wpływ na to, co będzie kupowane, przez kogo i w jakich ilościach. Ma ona też wpływ na wiele podejmowanych decyzji, biorą ją pod uwagę zarówno przemysłowcy, ekonomiści, jak i politycy.
# Zmiany w sposobach postrzegania, nastrojach i wartościach - Nieoczekiwane powodzenie lub niepowodzenie często jest objawem znaczenia i sposobu postrzegania. Przy zmianie sposobów postrzegania fakty nie zmieniają się, ale zmienia się ich znaczenie. Rynek podzielony dawniej według grup zamożności, dzisiaj może być podzielony "według stylów życia". Zmiany te, a raczej ich przewidywanie powinno stanowić okazję do innowacji
# Nowa wiedza w dziedzinie nauk ścisłych, technicznych i innych - Innowacja oparta na wiedzy wymaga dokładnej analizy czynników naukowych, społecznych, ekonomicznych lub związanych z postrzeganiem, a także skoncentrowania uwagi na sytuacji strategicznej i stosowania zarządzania przedsiębiorczego, aby odpowiednio "wysoka jakość" przekładała się na generowanie większej wartości dodanej dla użytkownika<ref>P.Drucker 2004</ref>
 
<google>n</google>
 
==Klasyfikacja według pochodzenia==
Ze względu na pochodzenie innowacji źródła możemy podzielić na krajowe i zagraniczne.
Źródła krajowe:
* rodzime badania naukowe prowadzone przez wyższe uczelnie i placówki Polskiej Akademii Nauk,
* granty finansowane przez Komitet Badań Naukowych,
* badania naukowe i techniczne prowadzone przez instytuty branżowe,
* biura projektowe,
* ośrodki doświadczalne,
* przedsiębiorstwa, zajmujące się przekazywaniem projektów innowacyjnych,
* instytucje badawcze znajdujące się poza sferą produkcyjną,
* indywidualni wynalazcy.
 
Źródła zagraniczne:
* licencje,
* know-how,
* import nowoczesnych maszyn i urządzeń,
* inne formy transferu obcych rozwiązań technicznych<ref>A. Wasiluk 2003 s.337</ref>
 
==Klasyfikacja według miejsca powstania==
W tej klasyfikacji wyróżniamy źródła wewnętrzne (endogeniczne) oraz zewnętrzne (egzogeniczne).
 
Źródła wewnętrzne:
* kadra - wiedza, doświadczenie, kwalifikacje i umiejętności pracowników
* badania i rozwój - prace własnego działu B+R, prace zlecane,
* technologia - komputery, maszyny i urządzenia, stopień ich nowoczesności
* proinnowacyjna kultura organizacyjna,
* metody gromadzenia pomysłów np. burze mózgów.
 
Źródła zewnętrzne:
* uczelnie wyższe,
* zewnętrzne jednostki B+R,
* firmy konkurencyjne,
* odbiorcy,
* dostawcy,
* doradztwo firm konsultingowych i doradczych<ref>Z. Chyba 2014 s.230-232</ref>
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Innowacja organizacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Przedsiębiorczość]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rozwój organizacyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[VUCA]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania i rozwój]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zmiana organizacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Imitacja]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Typy projektów i ich rodzajowy podział]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Innowacja]]}} }}
 
==Przypisy==
<references />
 
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Chyba Z. (2014), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_15804_ksm201417 Porównanie wybranych źródeł innowacji w przedsiębiorstwie]'', Krakowskie Studia Małopolskie, nr 19
* Chyba Z., Kacprzak J. (2019), ''[https://wnus.edu.pl/sip/pl/issue/994/article/16394/ Źródła pozyskiwania innowacji a strategie innowacyjne przedsiębiorstw]'', Studia i Prace WNEiZ US, nr 55
* Drucker P. (2004), ''Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość'', Studio EMKA, Warszawa
* Karasek A. (2014), ''Źródła innowacji w Polskich przedsiębiorstwach - wyniki badań'', Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, nr 183
* Klimczuk-Kochańska M., Plawgo B. (2015), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-88ac5f86-22c6-4d45-a05e-95606563d204 Rodzaje a źródła innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach]'', Problemy Zarządzania, nr 1
* Penc J. (1999), ''Innowacje i zmiany w firmie: transformacja i sterowanie rozwojem przedsiębiorstwa'', Placet, Warszawa
* Wasiluk A. (2003), ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/14584/%C5%B9r%C3%B3d%C5%82a%20i%20cele%20innowacji%20wprowadzanych%20w%20przedsi%C4%99biorstwach.pdf?sequence=1&isAllowed=y Źródła i cele innowacji wprowadzanych w przedsiębiorstwach]'', Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej, Ekonomia i Zarządzanie, Zeszyt 8
</noautolinks>
 
{{a|Aleksandra Woźniak}}
[[Kategoria:Zarządzanie innowacjami]]
 
{{#metamaster:description|Źródła innowacji - miejsca, gdzie rodzą się pomysły i projekty. Dowiedz się, co inspiruje do innowacji i jak je wprowadzać w życie.}}

Aktualna wersja na dzień 18:06, 18 sty 2024

Każda innowacja ma swoje źródło, miejsce, w którym została zainicjowana. Impuls lub bodziec, który stał się inspiracją do innowacji, jest utożsamiany ze źródłem innowacji[1] Źródłem innowacji może być to wszystko, co generuje określone idee, pomysły, projekty i może stać się przyczyną poszukiwania, czy odnajdywania rzeczy nowych, podejmowania przedsięwzięć, wprowadzania ich w życie i doskonalenia[2]

TL;DR

Artykuł omawia różne klasyfikacje źródeł innowacji. Autorzy przedstawiają 7 źródeł innowacji według Petera Druckera, takie jak nieoczekiwane zdarzenia czy zmiany w strukturze rynku. Następnie przedstawiają klasyfikację według pochodzenia, w tym krajowe i zagraniczne źródła innowacji. Na koniec omawiają klasyfikację według miejsca powstania, wyróżniając źródła wewnętrzne i zewnętrzne.

Pierwsza klasyfikacja źródeł innowacji

Istnieje wiele klasyfikacji źródeł innowacji. Jedną z pierwszych zaproponował P. Drucker. Uważa on, że innowacja wymaga śledzenia 7 źródeł. Pierwsze cztery odnoszą się do wnętrza organizacji, kolejne trzy natomiast do zmian w jej otoczeniu. Są to:

  1. Nieoczekiwane zdarzenie - powodzenie, niepowodzenie, zdarzenie zewnętrzne - Nieoczekiwane powodzenie stwarza najwięcej okazji do innowacji i nie jest bardziej ryzykowne od innych źródeł. Niemniej jednak jest ono często ignorowane i odrzucane przez kierownictwo, które nie dostrzega w nim szansy na nowe pomysły.
  2. Niezgodność między rzeczywistością a wyobrażeniami o niej - Niezgodność jest symptomem zmiany, która się wydarzyła bądź którą można spowodować. Najszybciej mogą ją dostrzec ludzie działający w danym przemyśle, rynku czy procesie.
  3. Innowacja wynikająca z potrzeb procesu - Potrzeba jest zawsze źródłem innowacji, a nawet ważną okazją do jej wykreowania. Potrzeba ta tkwi wewnątrz procesu stosowanego w danym przemyśle czy dziedzinie usług.
  4. Zmiany w strukturze przemysłu lub w strukturze rynku, które wszystkich zaskakują - Zmiana w strukturze przemysłu czy rynku jest nie tylko zagrożeniem, ale i poważną okazją do innowacji. Wymaga ona przedsiębiorczości od każdego uczestnika tego przemysłu.
  5. Demografia (zmiany w populacji) - Ze wszystkich zmian zewnętrznych zmiany demograficzne są najwyraźniej widoczne i można z wyprzedzeniem określić ich skutki. Demografia ma duży wpływ na to, co będzie kupowane, przez kogo i w jakich ilościach. Ma ona też wpływ na wiele podejmowanych decyzji, biorą ją pod uwagę zarówno przemysłowcy, ekonomiści, jak i politycy.
  6. Zmiany w sposobach postrzegania, nastrojach i wartościach - Nieoczekiwane powodzenie lub niepowodzenie często jest objawem znaczenia i sposobu postrzegania. Przy zmianie sposobów postrzegania fakty nie zmieniają się, ale zmienia się ich znaczenie. Rynek podzielony dawniej według grup zamożności, dzisiaj może być podzielony "według stylów życia". Zmiany te, a raczej ich przewidywanie powinno stanowić okazję do innowacji
  7. Nowa wiedza w dziedzinie nauk ścisłych, technicznych i innych - Innowacja oparta na wiedzy wymaga dokładnej analizy czynników naukowych, społecznych, ekonomicznych lub związanych z postrzeganiem, a także skoncentrowania uwagi na sytuacji strategicznej i stosowania zarządzania przedsiębiorczego, aby odpowiednio "wysoka jakość" przekładała się na generowanie większej wartości dodanej dla użytkownika[3]

Klasyfikacja według pochodzenia

Ze względu na pochodzenie innowacji źródła możemy podzielić na krajowe i zagraniczne. Źródła krajowe:

  • rodzime badania naukowe prowadzone przez wyższe uczelnie i placówki Polskiej Akademii Nauk,
  • granty finansowane przez Komitet Badań Naukowych,
  • badania naukowe i techniczne prowadzone przez instytuty branżowe,
  • biura projektowe,
  • ośrodki doświadczalne,
  • przedsiębiorstwa, zajmujące się przekazywaniem projektów innowacyjnych,
  • instytucje badawcze znajdujące się poza sferą produkcyjną,
  • indywidualni wynalazcy.

Źródła zagraniczne:

  • licencje,
  • know-how,
  • import nowoczesnych maszyn i urządzeń,
  • inne formy transferu obcych rozwiązań technicznych[4]

Klasyfikacja według miejsca powstania

W tej klasyfikacji wyróżniamy źródła wewnętrzne (endogeniczne) oraz zewnętrzne (egzogeniczne).

Źródła wewnętrzne:

  • kadra - wiedza, doświadczenie, kwalifikacje i umiejętności pracowników
  • badania i rozwój - prace własnego działu B+R, prace zlecane,
  • technologia - komputery, maszyny i urządzenia, stopień ich nowoczesności
  • proinnowacyjna kultura organizacyjna,
  • metody gromadzenia pomysłów np. burze mózgów.

Źródła zewnętrzne:

  • uczelnie wyższe,
  • zewnętrzne jednostki B+R,
  • firmy konkurencyjne,
  • odbiorcy,
  • dostawcy,
  • doradztwo firm konsultingowych i doradczych[5]


Źródła innowacjiartykuły polecane
Innowacja organizacyjnaPrzedsiębiorczośćRozwój organizacyjnyVUCABadania i rozwójZmiana organizacyjnaImitacjaTypy projektów i ich rodzajowy podziałInnowacja

Przypisy

  1. A. Karasek 2014 s.48
  2. J.Penc 1999 s.157
  3. P.Drucker 2004
  4. A. Wasiluk 2003 s.337
  5. Z. Chyba 2014 s.230-232

Bibliografia


Autor: Aleksandra Woźniak