Długi ogon: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
|||
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
To koncepcja, której autorem jest '''Chris Anderson'''. Jej głównym założeniem jest posiadanie '''dużej ilości asortymentu''', który zaspokoi indywidualne potrzeby konsumentów. | To koncepcja, której autorem jest '''Chris Anderson'''. Jej głównym założeniem jest posiadanie '''dużej ilości asortymentu''', który zaspokoi indywidualne potrzeby konsumentów. | ||
'''Przykład podmiotów''', funkcjonujących na zasadach | Można również przełożyć to na wiele innych dziedzin, takich jak: życie społeczne, gospodarcze czy polityczne. Jeżeli jednak mówimy o kwestiach ekonomicznych czy kwestiach zarządzania to analizuje się ją głównie w kontekście handlu detalicznego, jednak rozpowszechnienie oraz rozwój internetu sprawiły, że pojęcie to coraz częściej pojawia się w odniesieniu do handlu internetowego (Stępnicka S., Bąkowska P.). | ||
'''Przykład podmiotów''', funkcjonujących na zasadach "długiego ogona" są: Allegro.pl, eBay.com czy Walmart. | |||
==TL;DR== | |||
Koncepcja długiego ogona polega na posiadaniu dużej ilości różnorodnych produktów, które zaspokajają indywidualne potrzeby konsumentów. Jest stosowana głównie w handlu detalicznym, zwłaszcza w handlu internetowym. Firmy, takie jak Allegro.pl i eBay.com, funkcjonują na zasadach długiego ogona. Koncepcja opiera się na trzech głównych czynnikach: upowszechnianiu metod wytwarzania, dystrybucji i łączeniu podaży z popytem. Zarządzanie długim ogonem w sklepie internetowym polega na umożliwieniu sprzedaży i zakupu różnorodnych produktów. Jednak może brakować systemu rekomendacji i rankingu produktów. | |||
==Powstanie koncepcji== | |||
W 2004 roku wyżej wspomniany Chris Anderson, wypuścił artykuł, w którym przedstawił nowy model ekonomiczny zwany długim ogonem. Jego artykuł cieszył się tak dużą popularnością, że zdecydował opublikować to w postaci publikacji naukowej "The Long Tail. Why the Future of Business is Helling Less of More" (Stępnicka S., Bąkowska P.). | |||
==Charakterystyka długiego ogona== | ==Charakterystyka długiego ogona== | ||
Większość pozycji w asortymencie, która określana jest ''' | Większość pozycji w asortymencie, która określana jest '''"dopełnieniem bestsellerów"'''to właśnie długi ogon sklepu. Jeden z popularnych sklepów - Amazon podaje, że to dochody z długiego ogona stanowią większość przychodów dla firmy. Google podkreśla, że większość przychodów pochodzi z długiego ogona małych reklamodawców (Chodak G.). | ||
Firmy stosujące koncepcję długiego ogona "połowę swoich obrotów uzyskują za sprawą bestsellerowych i reklamowanych produktów. Jednak druga, o wiele bardziej zróżnicowana część rynku, składająca się z produktów niszowych jako całość generuje nie mniejsze wpływy. Długi ogon to miejsce dla relatywnie mało znanych produktów, które w globalnej gospodarce sieciowej mogą znaleźć jednak znaczną liczbę amatorów" (Strzelecki A.) | |||
Nazwa długi ogon zsotała zaczerpnięta od "kształtu wykresu w układzie współrzędnych XY, na którym początkowo wartość funkcji gwałtownie spada (oś pionowa Y) a następnie bardzo powoli maleje (oś X) zbliżając się do zera, ale nigdy go nie osiągając. Ten długi ogon zmierzający do zera może być bardzo gruby, mieszczący rzeszę oferentów-producentów i wcale nie musi - zgodnie z zasadą V. Pareto - stanowić tylko 20% udziału w rynku" (Hope E.). | |||
<google>n</google> | |||
==Czynniki długiego ogona== | ==Czynniki długiego ogona== | ||
Linia 11: | Linia 25: | ||
* Upowszechnianie metod dystrybucji | * Upowszechnianie metod dystrybucji | ||
* Łączenie podaży z popytem (Stępnicka S., Bąkowska P.) | * Łączenie podaży z popytem (Stępnicka S., Bąkowska P.) | ||
Zdaniem B.D. Keillora koncepcja długiego ogona Andersona jest funkcją pięciu sił, do których należą: | |||
# populacja - całkowita liczba produktów długiego ogona znacząco przekracza liczbę produktów oferowanych przez największych sprzedających | |||
# przystępność - koszt osiągnięcia rynków "długiego ogona" gwałtownie spada w stosunku do kosztów rynków hitów | |||
# osiągalność - używanie funkcji rankingu, ocen i rekomendacji | |||
# wybór - szeroki wybór produktów długiego ogona w stosunku do konkurencyjnego rynku bestsellerów | |||
# zmiana (Stępnicka S., Bąkowska P.) | |||
==Zarządzanie długim ogonem w sklepie internetowym== | ==Zarządzanie długim ogonem w sklepie internetowym== | ||
Linia 18: | Linia 39: | ||
Andersen podkreśla, że w przypadku oby tych platform pojawia się jedno '''niedociągnięcie''', które pokazuje swoistą niedoskonałość działania koncepcji długiego ogona w obu tych serwisach, a jest to m.in. brak systemu rekomendacyjnego towarów jak i również pewnego rodzaju rankingu pokazującego produkty według ocen (Stępnicka S., Bąkowska P.). | Andersen podkreśla, że w przypadku oby tych platform pojawia się jedno '''niedociągnięcie''', które pokazuje swoistą niedoskonałość działania koncepcji długiego ogona w obu tych serwisach, a jest to m.in. brak systemu rekomendacyjnego towarów jak i również pewnego rodzaju rankingu pokazującego produkty według ocen (Stępnicka S., Bąkowska P.). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[C2B]]}} — {{i5link|a=[[Marka własna]]}} — {{i5link|a=[[FMCG]]}} — {{i5link|a=[[Branża fmcg]]}} — {{i5link|a=[[Orientacja marketingowa]]}} — {{i5link|a=[[Prosument]]}} — {{i5link|a=[[Rodzaje sklepów]]}} — {{i5link|a=[[Moda na produkt]]}} — {{i5link|a=[[Monopol, oligopol, konkurencja]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Chodak G. | <noautolinks> | ||
* Hope E. | * Chodak G. (2008), ''Wybrane aspekty zarządzania długim ogonem w sklepie internetowym'', Politechnika Wrocławska | ||
* Stępnicka S., Bąkowska P. | * Hope E. (2014), ''[https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice-r2014-t-n3/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice-r2014-t-n3-s55-56/Przedsiebiorstwo_we_wspolczesnej_gospodarce_teoria_i_praktyka_Research_on_Enterprise_in_Modern_Economy_theory_and_practice-r2014-t-n3-s55-56.pdf Recenzja książki Chrisa Andersona Długi ogon: ekonomia przyszłości - każdy konsument ma głos]'', Politechnika Gdańska | ||
* Strzelecki A. | * Stępnicka S., Bąkowska P. (2013), ''Koncepcja długiego ogona w naukach ekonomii i zarządzania'', Organizacja i zarządzanie, Kwartalnik Naukowy, nr 1 (21) | ||
* Strzelecki A. (2007), ''[https://webm.ue.katowice.pl/strzelecki/materialy/ementor21.pdf Jak przeszukujemy sieć? Długi ogon wyszukiwania]'', E-mentor nr 4 (21) | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Katarzyna Michalczyk}} | {{a|Katarzyna Michalczyk}} | ||
[[Kategoria:Zarządzanie sprzedażą]] | |||
{{#metamaster:description|To koncepcja, której autorem jest Chris Anderson. Jej głównym założeniem jest posiadanie dużej ilości asortymentu, który zaspokoi indywidualne potrzeby konsumentów.}} |
Aktualna wersja na dzień 00:14, 10 sty 2024
To koncepcja, której autorem jest Chris Anderson. Jej głównym założeniem jest posiadanie dużej ilości asortymentu, który zaspokoi indywidualne potrzeby konsumentów.
Można również przełożyć to na wiele innych dziedzin, takich jak: życie społeczne, gospodarcze czy polityczne. Jeżeli jednak mówimy o kwestiach ekonomicznych czy kwestiach zarządzania to analizuje się ją głównie w kontekście handlu detalicznego, jednak rozpowszechnienie oraz rozwój internetu sprawiły, że pojęcie to coraz częściej pojawia się w odniesieniu do handlu internetowego (Stępnicka S., Bąkowska P.).
Przykład podmiotów, funkcjonujących na zasadach "długiego ogona" są: Allegro.pl, eBay.com czy Walmart.
TL;DR
Koncepcja długiego ogona polega na posiadaniu dużej ilości różnorodnych produktów, które zaspokajają indywidualne potrzeby konsumentów. Jest stosowana głównie w handlu detalicznym, zwłaszcza w handlu internetowym. Firmy, takie jak Allegro.pl i eBay.com, funkcjonują na zasadach długiego ogona. Koncepcja opiera się na trzech głównych czynnikach: upowszechnianiu metod wytwarzania, dystrybucji i łączeniu podaży z popytem. Zarządzanie długim ogonem w sklepie internetowym polega na umożliwieniu sprzedaży i zakupu różnorodnych produktów. Jednak może brakować systemu rekomendacji i rankingu produktów.
Powstanie koncepcji
W 2004 roku wyżej wspomniany Chris Anderson, wypuścił artykuł, w którym przedstawił nowy model ekonomiczny zwany długim ogonem. Jego artykuł cieszył się tak dużą popularnością, że zdecydował opublikować to w postaci publikacji naukowej "The Long Tail. Why the Future of Business is Helling Less of More" (Stępnicka S., Bąkowska P.).
Charakterystyka długiego ogona
Większość pozycji w asortymencie, która określana jest "dopełnieniem bestsellerów"to właśnie długi ogon sklepu. Jeden z popularnych sklepów - Amazon podaje, że to dochody z długiego ogona stanowią większość przychodów dla firmy. Google podkreśla, że większość przychodów pochodzi z długiego ogona małych reklamodawców (Chodak G.).
Firmy stosujące koncepcję długiego ogona "połowę swoich obrotów uzyskują za sprawą bestsellerowych i reklamowanych produktów. Jednak druga, o wiele bardziej zróżnicowana część rynku, składająca się z produktów niszowych jako całość generuje nie mniejsze wpływy. Długi ogon to miejsce dla relatywnie mało znanych produktów, które w globalnej gospodarce sieciowej mogą znaleźć jednak znaczną liczbę amatorów" (Strzelecki A.)
Nazwa długi ogon zsotała zaczerpnięta od "kształtu wykresu w układzie współrzędnych XY, na którym początkowo wartość funkcji gwałtownie spada (oś pionowa Y) a następnie bardzo powoli maleje (oś X) zbliżając się do zera, ale nigdy go nie osiągając. Ten długi ogon zmierzający do zera może być bardzo gruby, mieszczący rzeszę oferentów-producentów i wcale nie musi - zgodnie z zasadą V. Pareto - stanowić tylko 20% udziału w rynku" (Hope E.).
Czynniki długiego ogona
Chris Andersen wyróżnia trzy główne czynniki:
- Upowszechnianie metod wytwarzania
- Upowszechnianie metod dystrybucji
- Łączenie podaży z popytem (Stępnicka S., Bąkowska P.)
Zdaniem B.D. Keillora koncepcja długiego ogona Andersona jest funkcją pięciu sił, do których należą:
- populacja - całkowita liczba produktów długiego ogona znacząco przekracza liczbę produktów oferowanych przez największych sprzedających
- przystępność - koszt osiągnięcia rynków "długiego ogona" gwałtownie spada w stosunku do kosztów rynków hitów
- osiągalność - używanie funkcji rankingu, ocen i rekomendacji
- wybór - szeroki wybór produktów długiego ogona w stosunku do konkurencyjnego rynku bestsellerów
- zmiana (Stępnicka S., Bąkowska P.)
Zarządzanie długim ogonem w sklepie internetowym
Jak wspomniano już wyżej, koncepcje długiego ogona stosują międzynarodowe firmy np. Allegro.pl oraz eBay.com. Które reprezentują klasyczny przykład podmiotów stosujących koncepcję długiego ogona.
Drugi wspomniany serwis, czyli eBay.pl, odniósł sukces dzięki jednej głównej zasadzie, czyli fakt, że za pomocą tej platformy wielu użytkowników może zarówno sprzedawać jak i kupować niezliczoną ilość dóbr, z przeróżnych dziedzin, ponieważ serwis ten skupia się zarówno na produktach popularnych jak i na produktach niszowych. Podobnie jest w przypadku drugiego wspomnianego serwisu, czyli Allegro.pl. Co prawda jest on o kilka lat młodszy od swojego poprzednika, ale działa równie dobrze.
Andersen podkreśla, że w przypadku oby tych platform pojawia się jedno niedociągnięcie, które pokazuje swoistą niedoskonałość działania koncepcji długiego ogona w obu tych serwisach, a jest to m.in. brak systemu rekomendacyjnego towarów jak i również pewnego rodzaju rankingu pokazującego produkty według ocen (Stępnicka S., Bąkowska P.).
Długi ogon — artykuły polecane |
C2B — Marka własna — FMCG — Branża fmcg — Orientacja marketingowa — Prosument — Rodzaje sklepów — Moda na produkt — Monopol, oligopol, konkurencja |
Bibliografia
- Chodak G. (2008), Wybrane aspekty zarządzania długim ogonem w sklepie internetowym, Politechnika Wrocławska
- Hope E. (2014), Recenzja książki Chrisa Andersona Długi ogon: ekonomia przyszłości - każdy konsument ma głos, Politechnika Gdańska
- Stępnicka S., Bąkowska P. (2013), Koncepcja długiego ogona w naukach ekonomii i zarządzania, Organizacja i zarządzanie, Kwartalnik Naukowy, nr 1 (21)
- Strzelecki A. (2007), Jak przeszukujemy sieć? Długi ogon wyszukiwania, E-mentor nr 4 (21)
Autor: Katarzyna Michalczyk